Ska det låta såhär?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Ska det låta såhär?

Inläggav Frisk » 2019-11-10 23:36

Köpte en skiva på qobuz för ett tag sen, mest för att kolla om jag kunde handla från kontot, men valde något som lät intressant hoppades ju man kunde hitta något nytt kul. Efter första lyssning försökte jag reklamera men inte fått någon respons mer än att ärendet gått vidare.

Space Cadet av Beabadoobee
Vad tycker ni?

https://drive.google.com/open?id=1aKBPx ... ywdpCa1y32

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav hifikg » 2019-11-10 23:56

Brrr... Mellan de skrapiga utbrotten verkar det finnas en lyssningsbar röst, men vojne vad illa det låter, mer och mer ju längre in i låten jag kommer. Spelar i datorns högtalare just nu, vet inte om jag vill utsätta "riktiga" högtalare för det här.
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Frisk » 2019-11-11 00:00

hifikg skrev:Brrr... Mellan de skrapiga utbrotten verkar det finnas en lyssningsbar röst, men vojne vad illa det låter, mer och mer ju längre in i låten jag kommer. Spelar i datorns högtalare just nu, vet inte om jag vill utsätta "riktiga" högtalare för det här.

Ljudbilden verkar vara något sånär, låten verkar ok men står inte ut mer än max någon halv minut, vad har gått fel? Hur kan man ta betalt för något sånt? Hade jag hittat det på bandcamp hade jag inte sagt något... men...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Bill50x » 2019-11-11 00:32

Låter i hög grad som Veronica Maggios "Satan i Gatan". En ren röst kompad av instrument som är så grötiga att man undrar om teknikern somnat/fastnat på volymkontrollen. Det är ju en sak att man distar vissa instrument för att skapa en effekt men att dista alltsammans är ju bara för bedrövligt. Det finns tydligen vissa producenter som önskar ett "smutsigt" ljud - och då blir det så här. Men eftersom det går att göra annorlunda så kan man räkna med att det är medvetet. Med andra ord handlar det om smak och tycke, och det kan man ju inte invända emot. Jo, i allmänna ordalag, men man kan ju knappast invända emot en tavelmålare målar en gul himmel istället för en blå, det handlar ju om konstnärlig frihet trots allt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav hifikg » 2019-11-11 00:47

Mer befogat med varningstext på sådana här inspelningar än sådana som innehåller ett o annat "fult" ord. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-11-11 00:55

Det ser inte särskilt vackert ut heller:

02. I Wish I Was Stephen Malkmus.gif
02. I Wish I Was Stephen Malkmus.gif (27.21 KiB) Visad 2029 gånger


Småtrevlig låt, dock, men jag kommer inte att ägna mer än de två minuter jag redan ägnat åt den på grund av den fruktansvärda ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Morello » 2019-11-11 10:13

Ser ut som fonogramavskräde som bör förpassas till runda arkivet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Morello » 2019-11-11 10:34

Slog på och lyssnade - vilket satans oljud!!!!! 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Frisk » 2019-11-11 11:28

Men detta kan väl inte handla om varken smutsigt ljud eller något konstnärligt? Fast jag kan i och för sig inte hitta några andra argument. Billie Eilish kan man förstås gilla eller ogilla, men där är det i alla fall uppenbart att det mest extrema är helt avsiktligt. Även om det kanske även saknas lite dynamik i de "normala" partierna. Men här låter det ju bara trasigt rakt igenom, i mitt tycke helt utan varken charm eller humor, är någon av annan uppfattning? Det kan eventuellt finnas en charm med en udda kassett-inspelning från en inspelning i någon replokal, men här låter det ju som de haft möjligheterna och kvaliteterna i en studio men ändå förstört det.

Klart att det är frivillig att göra vad man vill, men att ta betalt för det som musik utan varningstext är väl lite lågt?

Det känns som det hade kunnat bli ok, men det är synd att de så totalt förstört det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-11 14:52

Detta är nog det mest illaljudande jag någonsin hört. Förfärligt.

Bra exempel om man vill demonstrera en riktigt usel produktion/mastring för någon, så det var ju bra i alla fall. :twisted:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav bassman » 2019-11-11 15:01

Ja det där var ju tragiskt sorgligt :-(

Jag gillar stuket på låten så man får säga "synd på så rara ärtor"...
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav JB » 2019-11-11 17:51

Johan_Lindroos skrev:Detta är nog det mest illaljudande jag någonsin hört. Förfärligt.


Jag skulle vilja påstå att tex:
"Metallica - Death Magnetic", "Slipknot - Vol 3 (The Sublimital Verses)" och "Red Hot Chili Peppers - Californication" låter betydligt sämre för att bara nämna några. Mitt största problem med den här mixen (mest troligt eftersom jag är trummis) är att cymbalerna ligger väldigt snålt panorerade i mitten av mixen vilket låter väldigt trist.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-11 20:20

Låter som dom har mixat sången för starkt. Musaken låter också ganska mono-akitigt eller något. Kompressor + någon rör-EQ + "tape simulator" VST-plugg i datorn. Eller så har dom drivit upp någon riktig gamal bandspelare och kört det gjenom. Tanken är att det skall låta gamalt.
Hade kunnat var en bra låt, men mixningen är knas. Och det redan innan det hamnat hos mastringsnissen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav goat76 » 2019-11-11 21:04

Max_Headroom skrev:Låter som dom har mixat sången för starkt. Musaken låter också ganska mono-akitigt eller något. Kompressor + någon rör-EQ + "tape simulator" VST-plugg i datorn. Eller så har dom drivit upp någon riktig gamal bandspelare och kört det gjenom. Tanken är att det skall låta gamalt.
Hade kunnat var en bra låt, men mixningen är knas. Och det redan innan det hamnat hos mastringsnissen.


Att sången är starkt mixat är väl ett eget val och är väl egentligen inte ett fel, som jag ser det. Det kan väl vara gjort så fullt medvetet för att de helt enkelt ville ha det så, inte helt ovanligt i dessa tider då väldigt mycket av den moderna musiken är hårt sång-baserad med lite stöd från några näst intill meninglösa instrument i bakrunden.

I övrigt är det här så hårt komprimerat att det blir rätt svårt att analysera vad som egentligen skett innan platt-mastringen.
Kanske är den avsedd att avlyssnas från högtalarna på en mobiltelefon, då blir sången ännu mer framträdande och den där massan av instrumental smet blir då kanske inte lika irriterande? Ska prova. :)

Edit. Har lyssnat på mobilens högtalare, det låter minst lika bra. :D
Senast redigerad av goat76 2019-11-11 21:08, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-11-11 21:07

Max_Headroom skrev:Låter som dom har mixat sången för starkt.


Que? Sången är väl det enda som har klarat sig någotsånär - baserat på gårdagskvällens hörlurslyssning, nota bene.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav petersteindl » 2019-11-11 21:53

Eftersom det låter sådär så skall det väl låta sådär. Det är väl det som är tanken.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav Belker » 2019-11-11 21:59

Ok, boomers!

Sååå farligt var det väl inte. Inte värre än vilken 90-tals-shoegaze som helst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ska det låta såhär?

Inläggav hifikg » 2019-11-12 00:08

petersteindl skrev:Eftersom det låter sådär så skall det väl låta sådär. Det är väl det som är tanken.

De kanske körde med spikfötter/spikklubba...
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster