Tidal

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Tidal

Inläggav Bill50x » 2020-01-29 18:53

Har kollat med Tidal och det verkar som att man kan vara upp till sex fristående personer på familjekontot. Det behöver alltså inte vara familj. Och varje person kan spela på flera abonnemang, tex om man har fast uppkoppling hemma och vill koppla upp sig på ett mobilt internet på landet.

Ett familjeabonnemang kostar 300 :- för hifi-varianten så man kan komma undan rätt billigt per person. Om det är begränsningar i hur många som kan koppla upp sig hemma tex vet jag inte, men jag kan tänka mig att Tidal bromsar om det börjar dyka upp för många på samma IP-nummer eller nåt.

Vi är några stycken som ska ha ett gemensamt konto och jag kan rapportera hur det fungerar IRL.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Tidal

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 01:14

Intressant! Pröjsar för äpplemusik, Spotify och Tidal nu, så det vore fint att sänka kostnaden lite.
Det är nog dags att sluta betala till Spotify, men ändå.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tidal

Inläggav nuffe » 2020-01-30 09:47

Hoppas ni kan hjälpa en okunnig, måste man inte ha speciell utrustning som avkodar musiken från Tidal.
MQA tror jag det heter, som debatterats här på Faktiskt för ett tag sedan.

Henrik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tidal

Inläggav Morello » 2020-01-30 09:53

För 3 600 kr per år köper man cirka 350 skivor per år. På bara tre år har man cirka 1 000 kompaktskivor
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tidal

Inläggav goat76 » 2020-01-30 10:04

Morello skrev:För 3 600 kr per år köper man cirka 350 skivor per år. På bara tre år har man cirka 1 000 kompaktskivor


3600 kr delat på 6 personer är en årskostnad på 600 kr per person. Detta ger dig tillgång till 60 miljoner låtar, och om du absolut vill så kan du väl fortfarande köpa de bästa skivorna för resterande 3000 kr.
Senast redigerad av goat76 2020-01-30 10:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tidal

Inläggav goat76 » 2020-01-30 10:08

nuffe skrev:Hoppas ni kan hjälpa en okunnig, måste man inte ha speciell utrustning som avkodar musiken från Tidal.
MQA tror jag det heter, som debatterats här på Faktiskt för ett tag sedan.

Henrik


Nej, Tidal fungerar precis som Spotify men med klart bättre ljudkvalite.
MQA är inget att bry sig om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tidal

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 11:58

nuffe skrev:Hoppas ni kan hjälpa en okunnig, måste man inte ha speciell utrustning som avkodar musiken från Tidal.
MQA tror jag det heter, som debatterats här på Faktiskt för ett tag sedan.

OM man vill lyssna på MQA så måste man ha en speciell dekoder i son strömmare, ja. Men jag personligen nöjer mig med CD-kvalitet, för mig är MQA bara humbug som försöker låsa in alla användare av systemet och jaga in licenspengar från alla företag som använder tekniken.

Min korta erfarenhet av Tidal (har ett 3-månaders abonnemang för 18:- ) är att det dröjer mycket längre tid innan lyssningströtthet infinner sig, jämfört med Spotify. Har bara gjort några lyssningar med exakt samma skiva, men tex Lalehs senaste låter helt enkelt som bättre musik i Tidal. Mer avslaget och tråkigt i Spotify. Tycker både jag och sambon så hon letar numera först i Tidal efter musik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Tidal

Inläggav Olle99 » 2020-01-30 12:07

Hejsan

Jag tänker precis som Morello , på ett antal år så får man mååånga skivor som man dessutom har kvar , säger man upp t,ex spotify eller tidal så har man ju inget alls , för övrigt så har jag båda ( spotify och hifi tidal ) ha ha :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tidal

Inläggav goat76 » 2020-01-30 12:39

Olle99 skrev:Hejsan

Jag tänker precis som Morello , på ett antal år så får man mååånga skivor som man dessutom har kvar , säger man upp t,ex spotify eller tidal så har man ju inget alls , för övrigt så har jag båda ( spotify och hifi tidal ) ha ha :D


Men helt ärligt, hur många album är det du återkommer till och lyssnar på vid flertalet gånger per månad och åratal framåt?

För mig är det på sin höjd ett hundratal album som ständigt återkommer i min lyssning och dessa har jag under årens lopp införkaffat mig och har dessa filer på min NAS i mitt personliga musikbibliotek bland mycket annat. Möjligtvis tillkommer det maximalt 3 till 5 album per år jag känner behov av att ha i mitt eget arkiv som jag köper och består oftast av musik som inte finns hos Tidal, exempelvis små band som endast finns på bandcamp.

Med Tidal eller annan streamingtjänst har man tillgång till i princip all världens musik men det mesta nöjer jag mig att lyssna på ett fåtal gånger med såpass lång tid emellan att de knappast är värda att köpa individuella kopior av.
Tidal är helt klart en prisvärd musiktjänst med månadskostnaden på 199:- för tillgången till 60 miljoner låtar, och som tråden handlar om så kan man köra snikvarianten och vara upp till 6 personer och dela på ett familjekonto för 300:- per månad, 50:- per person. :)

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Tidal

Inläggav Olle99 » 2020-01-30 21:06

Jodå jag kan nog hålla med dig att man köper dom där albumen som är lite extra , men det blir ju som sagt en hel del skivor som man kan köpa , och dom har man ju kvar , men som sagt jag brukar göra dåliga affärer ha ha :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tidal

Inläggav nuffe » 2020-01-30 21:16

Tack för alla svar, gott att höra att MQA inte behövs. Funderar på byta från Spotify till Tidal då man kan abonnemang för hela familjen.
Morello, jo jag fortsätter att köpa CD. Helst tidigare än 1990, samt cd från Telearc och några fler. Gillar att ha ett fysiskt media.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-31 14:56

Morello skrev:För 3 600 kr per år köper man cirka 350 skivor per år. På bara tre år har man cirka 1 000 kompaktskivor


För 3600 kr får man väl inte 350 CD? Det är strax över 10 kr per CD. Köpte en beg. från Nederländerna nu senast, gick på 75 kr. Nya CD verkar ligga på 100-170 kr. På senare år har det mest blivit antingen beg.CD eller CD direkt från artisten, ofta vid konserter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tidal

Inläggav Bill50x » 2020-01-31 16:47

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:För 3 600 kr per år köper man cirka 350 skivor per år. På bara tre år har man cirka 1 000 kompaktskivor
För 3600 kr får man väl inte 350 CD? Det är strax över 10 kr per CD. Köpte en beg. från Nederländerna nu senast, gick på 75 kr. Nya CD verkar ligga på 100-170 kr. På senare år har det mest blivit antingen beg.CD eller CD direkt från artisten, ofta vid konserter.

Nu pratar jag om ca 50:-/mån i Tidal-abonnemang. Då blir det inte många (fysiska) fonogram på årsbasis. Men de fonogram jag verkligen vill ha finns hemma antingen i fysisk form eller som fil på en server. Att lyssna på Tidal/Spotify är inget alternativ för att bygga upp/bokmärka ett bibliotek man kan återvända till. Musiken kan ju vara borta imorgon om tex ngt avtal avslutas. Som källa för att lyssna på ny musik, eller som omskrivs tex här på Faktiskt fungerar dock tjänsterna bra, fäster man sig vid ett fonogram är det bara att slanta av :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster