Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav hifikg » 2020-02-12 18:32

Kollade nyss på HD Tracks, har inte köpt en skiva på snart 20 timmar, så det börjar bli dags. Känns som att de uppdaterar långsamt, inte så mycket nytt där. En av utgåvorna från 2020 är den här

audiophile.jpg
audiophile.jpg (102.36 KiB) Visad 4807 gånger


Känns som att de försöker flirta med oss som är lite intresserade av extra bra ljud och ändå "bara" 16/44. Tycker egentligen inte om snuttifieringar, lyssnar jag på något vill jag (oftast) höra hela verket, men frestar gör det. Tror ni jag köper den före midnatt? Lyssnar just nu på en helt "normal" CD med Stan Getz o den lämnar inget övrigt att önska.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-12 19:54

En helt normal cd är väll också 16/44?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav PJo » 2020-02-13 12:27

Chesky är ju ett erkännt bra bolag. Kanske är det som menas? Ovanligt lyckade upptagningar etc.
Om man med audiofil-inspelning menar allt som är mer än 44.1/16 så tror inte jag på det. Men det är ju jag.
Dock har jag märkt (på flera testspår) att hd är lägre utstyrt!
/Patrik
Scientia Potentia Est

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-02-13 14:13

hifikg, varför skriver du ""bara" 16/44" och "snuttifieringar"? Det är en samlingsskiva i det högklassiga cd-formatet från ett högklassigt skivbolag - med andra ord inget konstigt med 16/44 och utdrag från olika verk! Det enda jag möjligen skulle reagera på är det sena utgivningsdatumet eftersom jag inte vet om Chesky har fortsatt i samma stil som förr - men det skulle jag förstås undersöka.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav hifikg » 2020-02-16 14:13

PekkaJohansson skrev:hifikg, varför skriver du ""bara" 16/44" och "snuttifieringar"? Det är en samlingsskiva i det högklassiga cd-formatet från ett högklassigt skivbolag - med andra ord inget konstigt med 16/44 och utdrag från olika verk! Det enda jag möjligen skulle reagera på är det sena utgivningsdatumet eftersom jag inte vet om Chesky har fortsatt i samma stil som förr - men det skulle jag förstås undersöka.

Med vänlig hälsning

Pekka


"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre. Bara så. Jag kan nöja mig med mp3 320 om musiken är tillräckligt bra. Snuttifieringar är det för att det inte är hela verk helt enkelt. Somliga gillar Mr Music o liknande samlingar, jag gör det när jag kör bil, men inte när jag sitter i högsätet och lyssnar. Undantag finns, t ex när jag har dig på besök, då vill man liksom beta av lite av varje under den tid man har tillsammans, däremot föredrar jag att höra hela låtar från start till mål även i de situationerna.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav Tell » 2020-02-16 17:28

hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav bootstrap » 2020-02-16 19:00

Tell skrev:
hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.


Låter som du menar att det är ormolja men det är det väl inte? Är det inte rent tekniskt faktiskt bättre?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-16 19:32

Är det någon som har en uppfattning av DSD, i synnerhet DSD512?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav hifikg » 2020-02-16 23:11

Tell skrev:
hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.

Fast här gör de inte det, de kör med vanlig CD
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav sprudel » 2020-02-17 09:48

mrGaskill skrev:Är det någon som har en uppfattning av DSD, i synnerhet DSD512?


Jag har några album i DSD 64. Tycker mig ana ett en viss ”glare” på en del av dem, andra låter fint. Kör DSD native till Chord Qutest då den hanterar det.

Köpte en del musik enligt länken nedan, annat är bytt.

https://www.nativedsd.com/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav Tell » 2020-02-17 10:36

bootstrap skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.


Låter som du menar att det är ormolja men det är det väl inte? Är det inte rent tekniskt faktiskt bättre?

Klart det rent tekniskt sett är bättre, men vi människor hör inte den förbättringen. Lite som att dom börjar satsa på 8K-teves nu, bara det att inte en jävel som kommer se skillnad från 4K eller ens 1080p i många fall. Elda för kråkorna du vet.

hifikg skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.

Fast här gör de inte det, de kör med vanlig CD

Jovisst, men ändå är du skeptisk. Med andra ord har marknadsföringen fungerat, eller hur? :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-17 16:23

Sprudel, tack. Man är ju alltid nyfiken på.ljudsensationer. Men glare ("harshness")verkar då vara lite hårdhet i översta registren då? (Dålig upplösning/återskapningsmöjligheter?) Om man köper en discspelare och ny reciever så behöver man inte kolla efter DSD-möjligheter om det skulle innebära en massa extra kostnader. :)

Kul att försöka lyssna sig till och läsa och reverseengineera. Det går ju inte. Men kul ändå att grubbla. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav Bill50x » 2020-02-17 16:29

bootstrap skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:"Bara" är inom citationstecken för att jag inte tycker att det är bara, det räcker utmärkt MEN för det mesta när det talas om audiofilvarianter numera och särskilt på HD Tracks, handlar det om 24/96 eller högre.

Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.
Låter som du menar att det är ormolja men det är det väl inte? Är det inte rent tekniskt faktiskt bättre?

Har haft förmånen att ta del av relativt många album från HD-Tracks. Det är bara några få som jag sparat, de allra flesta låter sämre än original cd-utgåva. Värst av alla, vilket jag rapporterat tidigare, var ett album med R.E.M som lät så otroligt dåligt att det var helt olyssningsbart - i 24/96 format. Min gamla CD, som jag gissar var en återutgivning och eventuellt lite fixad, lät magnituder bättre.
När HD-Tracks dök upp i min horisont planerade jag fixa så jag kunde handla direkt av dem, men med lyssningsresultaten i färskt minne har jag gett upp den tanken. Jag betalar helt enkelt inte 25 dollar för något som låter sämre än det jag redan har.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav sprudel » 2020-02-17 17:07

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:
Tell skrev:Men HD Tracks kör på det för att det säljer, inte för att det faktiskt är bättre. Det är la helt enkelt marknadsföringen som funkar.
Låter som du menar att det är ormolja men det är det väl inte? Är det inte rent tekniskt faktiskt bättre?

Har haft förmånen att ta del av relativt många album från HD-Tracks. Det är bara några få som jag sparat, de allra flesta låter sämre än original cd-utgåva. Värst av alla, vilket jag rapporterat tidigare, var ett album med R.E.M som lät så otroligt dåligt att det var helt olyssningsbart - i 24/96 format. Min gamla CD, som jag gissar var en återutgivning och eventuellt lite fixad, lät magnituder bättre.
När HD-Tracks dök upp i min horisont planerade jag fixa så jag kunde handla direkt av dem, men med lyssningsresultaten i färskt minne har jag gett upp den tanken. Jag betalar helt enkelt inte 25 dollar för något som låter sämre än det jag redan har.

/ B


Jag har samma erfarenhet, mycket låter illa, som dåligt remastrat tyvärr.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav hifikg » 2020-02-17 20:01

Och jag upplever de flesta 24/192 utgåvor från HD Tracks som ett fall framåt, t ex flera Diana Krall utgåvor, men jag svär inte på att jag hör skillnad blint :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-17 23:31

Dessa DSD512. Undrar hur man ens spelar upp dem? Finns det någon D/A-omvandlare som kör DSD native så att säga, upp till DSD 512, 22,nånting Mhz. ?

https://www.hifisound.de/Hifi-Component ... black.html

Aha. Känns lite sifferrace. PCM 32/768? Kanske man borde försöka teoretisera över formaten. Men denna signalteori.... Urf. 8) Man kan börja läsa på lite. Igen.
DSD64 var lite visset i diskanten alltså, med "glare". Kan 8 gånger högre samplingsfrekvens vara något i teorin och praktiken?
Men om man nu kan få DSD512 att låta bra då, i praktiken så att säga, så tar det upp en massa data ju.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav sprudel » 2020-02-17 23:53

mrGaskill skrev:Dessa DSD512. Undrar hur man ens spelar upp dem? Finns det någon D/A-omvandlare som kör DSD native så att säga, upp till DSD 512, 22,nånting Mhz. ?

https://www.hifisound.de/Hifi-Component ... black.html

Aha. Känns lite sifferrace. PCM 32/768? Kanske man borde försöka teoretisera över formaten. Men denna signalteori.... Urf. 8) Man kan börja läsa på lite. Igen.
DSD64 var lite visset i diskanten alltså, med "glare". Kan 8 gånger högre samplingsfrekvens vara något i teorin och praktiken?
Men om man nu kan få DSD512 att låta bra då, i praktiken så att säga, så tar det upp en massa data ju.


Chord Qutest och Hugo 2 klarar DSD 512. Jag har dock aldrig provat detta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav Frisk » 2020-02-17 23:58

mrGaskill skrev:Dessa DSD512. Undrar hur man ens spelar upp dem? Finns det någon D/A-omvandlare som kör DSD native så att säga, upp till DSD 512, 22,nånting Mhz. ?

https://www.hifisound.de/Hifi-Component ... black.html

Aha. Känns lite sifferrace. PCM 32/768? Kanske man borde försöka teoretisera över formaten. Men denna signalteori.... Urf. 8) Man kan börja läsa på lite. Igen.
DSD64 var lite visset i diskanten alltså, med "glare". Kan 8 gånger högre samplingsfrekvens vara något i teorin och praktiken?
Men om man nu kan få DSD512 att låta bra då, i praktiken så att säga, så tar det upp en massa data ju.

Det går väl spela DSD512 från rätt många streamers? wxc-50 klarade det inte, Men Volumio ska hantera det, tror också Nvidia shield tv ska klara det, hittade dock ingen info nu snabbt. Utöver nämnd Hugo 2 klarar topping 50s diskuterad på forumet formatet, även Oppos spelare, i alla fall de senare. Dock mycket osäker om jag testat, om det hörs skillnad tror jag största sannolikheten vore pga hack med tanke på kraven på datahastighet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-18 08:38

Tack. Ja, jag menade just D/A-omvandlingen. Jag sneglade på en Sony x800m2 4kbluray/sacd/dlna-streamer/spelare som kan spela dsd. Sån skulle jag vilja ha ändå.
Ja DAC. De fina som tipsats om kostar ju dock som ett halvt par nya pi60 med fint fanér. Såg att Onkyo tx-rz840 har en DA som möjligen klarar dsd256. Undrar om Onkyo tx-rz850 (eller vad den kommer att heta?) Har full implementation av hdmi 2.1 också? OT.

Från Sony själva, apropå Sony x800m2
"Blu Ray Player UltraHD 4K Sony UBP-X800M2. ... AIFF, ALAC, FLAC and WAV up to 384kHz/32-bit, plus 2-channel DSD256 and multi-channel DSD64/128."

Det blev lite att läsa. :)
Hifi-nerderi. Jo, men vaddå då? :lol: Det känns som att jag behöver lite mer grejor.
"we have assumed control!"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav Frisk » 2020-02-18 08:51

mrGaskill skrev:Tack. Ja, jag menade just D/A-omvandlingen. Jag sneglade på en Sony x800m2 4kbluray/sacd/dlna-streamer/spelare som kan spela dsd. Sån skulle jag vilja ha ändå.
Ja DAC. De fina som tipsats om kostar ju dock som ett halvt par nya pi60 med fint fanér. Såg att Onkyo tx-rz840 har en DA som möjligen klarar dsd256. Undrar om Onkyo tx-rz850 (eller vad den kommer att heta?) Har full implementation av hdmi 2.1 också? OT.

Från Sony själva, apropå Sony x800m2
"Blu Ray Player UltraHD 4K Sony UBP-X800M2. ... AIFF, ALAC, FLAC and WAV up to 384kHz/32-bit, plus 2-channel DSD256 and multi-channel DSD64/128."

Det blev lite att läsa. :)
Hifi-nerderi. Jo, men vaddå då? :lol:


Nu blir det mycket OT, men svarar ändå. Tipset på Topping 50s är väl dock en billig DAC. dock kommer den ju utan strömförsörjning och tycks beroende av bra strömtillförsel. I det fallet blir väl i princip anslutningen av den i samma prisklass som spelaren själv. Dock är det ju med USB in, den har ingen HDMI-ingång. Även oklart om Oppon hanterar DSD över HDMI, eller från fil, verkade främst vara som DA-omvandlare via USB.

Kolla upp receivers noga innan köp om DSD är viktigt, min receiver klarar det, men gör om signalen internt till PCM innan den går ut. Om det påverkar låter har vara osagt, men det finns ju där som en "oro" receivern i sig har DACar som hanterar DSD, orsaken har med signalbehandling att göra.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav manix » 2020-02-18 09:24

sprudel skrev:Jag har några album i DSD 64. Tycker mig ana ett en viss ”glare” på en del av dem, andra låter fint. Kör DSD native till Chord Qutest då den hanterar det.

Köpte en del musik enligt länken nedan, annat är bytt.

https://www.nativedsd.com/

Det finns en sampler som är kostnadsfri i DSD64 om någon är intresserad. Jag tankade hem den igår, men har inte hunnit lyssna.
https://www.nativedsd.com/albums/NDSD014-welcome-to-nativedsd-sampler-dsd-64-free
När jag registrerade mig fick jag dessutom en värdekod med 15% på ett köp.

Jag spelar normalt musik som FLAC via en Squeezebox Touch -> Topping D50s, men har någon enstaka DSD som jag får spela via Oppo BDP-103 -> HDMI -> Marantz SR6008, vilket jag tycker ger en mindre smidig hantering för mig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-18 09:44

Jo, ja. Det börjar bli lite många begrepp. DXD, DSD, DSD over PCM (DoP). Ja, man får ju läsa på lite som vanligt. BIllig DAC, ja. Sen börjar man bli skeptisk mot kedjan av kontakter och kablar som kan förvränga en del. Men man klickar säkert hem en DAC ändå till slut, för att det är kul att testa. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiofilinspelningar, tror vi på det?

Inläggav mrGaskill » 2020-02-18 13:43

Här är en till grunka som inte är så farligt dyr? Den kan styras från dator, det är väl bra. Den har liten OLED-skärm. (OLED är jättebra i en månad.) Men den klarar MQA (?) och DSD1024. Sen kanske den tjorvar mellan DSD och PCM på ett ofördelaktigt sätt. Blir mer att läsa.

https://www.hifiexperience.se/produkter ... s2-digital

Bild

3.990kr/ st. Inte farligare än att åka tåg och fastna nånstans. Och sen få åka hem och fastna igen lik förbannat. Då är det nog bättre med en DAC. Den här inre resan som vi känner till.

- MQA hardware decoding
- DSD64, DSD128, DSD256 & DSD512 (DSD over PCM)
"we have assumed control!"


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster