Jills veranda -> Tidal= komprimerad smörja?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Jills veranda -> Tidal= komprimerad smörja?

Inläggav juanth » 2020-03-12 14:16

Riktigt bra program. Spännande att få en viss inblick i artisternas varande och ofta riktigt bra musik och rätt skapliga inspelningar oftast.

Jag kollade på avsnittet med Loney Dear och gillade det. Gick in på Tidal och såg att det fanns musik ur programmet att lyssna på vilket jag gjorde och insåg snabbt det lät skit jämfört med det jag nyss hört i programmet i exakt samma ljudsystem i min soffa. Någon har komprimerat det och musiken har dött. (Eller förändrat på något vis)
Jag jämförde Islands in the stream i TV-version från SVT-play med Tidals version. Hoppade fram och tillbaka några gånger och konstaterade att Tidals version är i jämförelse med originalet från SVT själlöst och nästan dött. Det är nog inte i närheten så dåligt som mycket nyproducerad populärmusik men skillnaden...

Tänk om det fanns något bra sätt att påvisa det för artisten?
Dags att skriva insändare....

https://tidal.com/track/130978357
https://www.svtplay.se/video/25732604/j ... -svanangen
Senast redigerad av juanth 2020-03-12 17:06, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Jills veranda -> Tidal= komprimerad smörja.

Inläggav xeizo » 2020-03-12 14:39

Har du Tidal HiFi prenumeration? Annars får du en komprimerad version med den vanliga tjänsten.

Det borde inte vara mer komprimerat än SVT eftersom SVT:s Dolby Digital brukar vara 128kbps enligt vad jag har hört, och utan Dolby Digital ca 96kbps. Finns alltså mycket mer utrymme för en ljudfil i TIdal, kan det vara så att du föredrar SVT för att det är DEN som är mer komprimerad dvs du att gillar kompression?

Jag har inte jämfört, men Jill i HiFi-version från 2015 låter rätt ok enligt mig. Kan ha blivit sämre sen dess:

https://tidal.com/browse/album/54592387

edit. jämförde nu exakt dina låtar, originalinspelningen är lowres med något bärbart inspelningsdon låter inte speciellt bra ens på SVT, har testat med Google Chrome och WASAPI aktiverat. Tidal från din länk låter rätt platt ja, troligen pga låg bitrate mer än kompression i sig. Från Tidal-klienten med HiFi låter det aningen bättre, men inte så att det är jätteskillnad eftersom källmaterialet är lowres. SVT låter i alla fall inte bättre, om något brusar det mer från bakgrundsbuller på SVT(pga högre kompression?).
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jills veranda -> Tidal= komprimerad smörja.

Inläggav juanth » 2020-03-12 15:23

Jo, jag har hifi-abonnemang.
Jag har svårt att tänka mig att jag skulle gilla SVT-versionen pga att den skulle vara mer komprimerad. Jag har stora svårigheter att lyssna på komprimerad musik i vanliga fall.
Jag upplever att hela ljudbilden snörpts åt, information från inspelningstillället, alltså det jag tyckte mig höra av lokalen vid liveframträdandet är nästan borta i Tidals version. Allt är plattare, mindre rumslighet. Vad det sedan beror på vet jag förstås egentligen inte.

Visst, möjligheten finns förstås att SVT-versionen är något mer komprimerad men att den andra totalt sett har sämre ljud av andra anledningar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster