Låten i skallen när du vaknade en morgon

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav FocSuiH » 2020-04-28 11:28

Hej,

Till att börja med, jag har varit med här ett par månader men har lyssnat på musik i nästan 50 år. En vinylsamling vittnar om det, närmare 2000 LP fyller stor del av en väggs bredd i vardagsrummet samt en ordentligt tilltagen analog anläggning som ger ljud jag kan vara stolt över.

Ett intressant fenomen har uppstått trots att jag förvisso inte lyssnar så väldigt mycket på mina LP eller CD. Ibland har jag en låt i skallen när jag vaknar på morgnarna och ska åka och jobba. Tyvärr ska jag säga, är det kanske inte alltid en "bra" låt men vill ogärna nämna artister jag tycker illa om. Sådana har vi väl alla oavsett om vi kallar oss allätare eller inte? Hur svårt det kan vara att få bort den där läskiga låten, är väl inte "problemet" utan en delikat detalj som jag fnissar lite åt. Någonstans i låten kan jag känna att - "men...….så där låter den väl inte i alla fall"??? Kan vara ett gitarrsolo, refrängen, ett långt intro, you name it. Siktar in mig på det som "känns fel", känner att det där är nog "EN ANNAN LÅT" och prövar den fram och tillbaka under arbetsdagen. Ett par timmar senare brukar det komma ett svar, det ÄR en helt annan låt som liksom "tjyvåkt" och i regel är det en mycket trevligare låt som tar plats och finns där ett tag under dagen.

Nej, jag uppsöker nog inte akutpsyk eller annan instans för att få diagnos. Tycker mer att det känns som ett litet bevis på att jag efter decennier av emellanåt intensiv musiklyssning, ganska väl behärskar vad jag brukar lyssna på ofta, vill lyssna på, inte vill lyssna på osv. För väldigt länge sedan var jag övertygad om att jag säkert kunde skriva och komponera musik även om jag aldrig har lärt mig spela något instrument eller ens försökt. En hel del av all dynga som de svenska uttagningarna till Schlagerfestivalen spottade fram tyckte jag var rent vidriga, simpla. Även det som spelats under årtionden i Sveriges Radio har fått mig att bli lätt illamående så nog har det kanske funnits en ådra "uppe på kontoret" där det nu istället slår roliga kullerbyttor.

Känns detta igen? Tänkte även att det kunde få någon att dra lite på smilbanden nu när vi alla dessvärre får förlita oss på skivsamlingar och våra musikanläggningar nu när t.ex livemusik är något vi får sukta efter med tanke på rådande kristider.

/ FocSuiH

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav Kralle » 2020-04-28 11:49

Känner igen mig i det du skriver.
För egen del brukar jag vakna till en mix av "Mulliga gulliga Ann-Katrin" och "Freude schöner Götterfunken" ur Beethovens nia...

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav FocSuiH » 2020-04-28 11:52

Svante Thuresson har en gammal goding där han besjunger "Mulliga Maj en jänta för mig...…."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav Perfector » 2020-04-28 11:56

Usch ja.
Speciellt kan en riktigt usel låt sätta sig som klister mellan öronen på mig.
Att sedan foten glatt stampar takten fast låten suger är extra irriterande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav goat76 » 2020-04-28 12:33

Kul att denna tråden skapades, har själv för bara några dagar sedan funderat på det här och att jag nästan varje morgon vaknar med en låt i huvudet, hur länge har jag "nynnat" på den där i huvudet, hela natten? Hoppas inte! :D

Kan det ha en läkande effekt för sinnet eller är det direkta varningssignaler att ens musiklyssnande har gått för långt, att det är direkt farligt likt en SSD-disk som har ett maximalt skrivningar innan den krackelerar??? :)

Jag har då inte lyckats hitta något direkt samband mellan den aktuella låten som spelats och hur den sedan påverkat sinnesstämningen för resten av dagen. Jag får återkomma när jag vet mer...



Här kommer iallafall ett tips på en fantastisk live-skiva med blues, jag hoppas den etsar sig fast i sinnet hos er alla!

In Session - Albert King, Stevie Ray Vaughan
https://listen.tidal.com/album/77701598

Superb inspelning.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav Max_Headroom » 2020-04-28 21:37

Det var mer vanligt förr. Att jag fick en låt i huvvet alltså. Kan vara så att på senare tid har musiksmaken breddats så mycket att min pyttelilla hjärna helt enkelt inte klarar att plocka ut någon speciellt som jag skall ha i hövvet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav JM » 2020-04-28 22:23

Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav mrGaskill » 2020-04-29 13:55

Faktiskt Rainbow. "Stargazer" och "Death alley driver" t.ex.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav Ted_B » 2020-04-29 17:42

Rainbow blir man inte precis ledsen över att ha i huvudet.
Stargazer är ju fantastisk!

Skickat från min G8341 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Låten i skallen när du vaknade en morgon

Inläggav mrGaskill » 2020-04-29 18:15

Ja t.ex., och Phenomena, Alcatrazz, Def Leppard ("Pyromania")...
Starka minnen från när man var liten, kanske och LP-spelande var frekvent. Skolavslutning, dofter från träd i blom, soligt i sängen och dataspelande innan man gick till skola. Alla sinnen i sving och associationer till. Min bästa gissning. 8)

För 15 år sen jobbade jag på lab på Uppsala univ. Somnade alltid frpn TVn, vaknade och bytte typ alltid till Ztv. "Hej, Hej Monica" och "Hey boy" med Swingfly, tror jag han hette snurrade alltid. Vår och varmt i sängen vakna musik.

När man grejar i en rabatt på våren så snurrar Faith No Mores "Motherducker" upp..

Stå och skjuta slagskott på ett ställe - Tangerine Dream och Oneironaut.
"we have assumed control!"


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster