Utskärgård - Bobbie Ericson

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Utskärgård - Bobbie Ericson

Inläggav Flint » 2005-07-26 13:51

Är det någon som vill berätta lite om Bobbie Ericson. Mannen som skrev musiken Utskärgård. Jag hittar inte mycket på nätet. Skrev han annan musik som är värt att leta efter?

Utskärgård tycker jag låter Svensk sommarmorgon när den är som bäst.
Senast redigerad av Flint 2009-12-29 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-26 16:14

Jag tycker Utskärgård är suverän. Jag har försökt att köpa någon inspelning, men det har inte gått.

Jag har fått höra att Bobbie Ericsons musik av etablisemanget ansågs som banal och simpel och därför inte spledades i radio i någon större omfattning t.ex.. Kanske också därför som det inte finns några skivor att köpa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-26 16:53

Han var tydligen någon form av Jazzmusiker som skrev en del låtar till schlagerindustrin på 50 och 60-talet. Det kanske förklarar hans låga status.

Utskärgård finns på en Naxosskiva med GöteborgsMusiken.
Svenska Sommarfavoriter. Nr. 8.550587
Bra skiva även i övrigt.
http://www.naxos.se/article.asp?id=157


Och på en trippel med samma namn.
Nr. 8.503123
http://www.naxos.se/article.asp?id=211

hajen1
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-12-27
Ort: Visby/ Gotland

Inläggav hajen1 » 2005-07-26 18:04

Tror det var han som skrev Monica Zetterlunds underbara " En gång i Stockholm " 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-26 20:39

hajen1 skrev:Tror det var han som skrev Monica Zetterlunds underbara " En gång i Stockholm " 8)

Just ja, där kom jazzkänslan till sin rätt. Beppe skrev visst texten.

http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1963.html

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-07-27 23:39

Bobbie Ericsson var en amatörkompostör som egentligen jobbade i elbranschen och han skrev en hel del musik speciellt under 60-talet. Bobby Ericsson och Beppe Wollgers förekom ofta på den tiden som kompositör och den senare som texförfattare på skiva (nästan som en landsplåga). Den bästa inspelningen av Utskärgård är utgiven av EMI med Hans Wahlgrens orkester och inspelad av SR men tyvärr bara i mono. Det finns en fin inspelning som SR senare har gjort i stereo men den är inte utgiven på skiva.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-07-28 00:19

Utskärgård, är inte det den där härliga biten med dragspel i mitten? Tänker jag på någon annan låt? :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-28 22:55

Jag har en prima inspelning på vinyl.

Den är från 1978 och i stereo. EMI är skivmärket. Den innehåller 12 små stycken av Bobby. Orkestern är utplockade delar av radiofilharmonikerna. Bengt Hallberg (som också arrangerat musiken) dirigerar.

Jag kommer ihåg införskaffandet av just detta fonogram extra bra, eftersom det gjordes på den tid som NK (på Hamngatan) hade en mycket kunnig personal på skivavdelningen, och jag hade hört musiken på radio två dagar innan utan att snappa upp vad det var för något. Att det var något skandinavisk anade jag förstås.

Väl på NK tog jag tag i en expedit (obs - inte en säljare) och frågade: Vad är det här? Och så visslade jag.

Han svarade innan jag kommit två takter in ens. :o

Det var tider det. Kompetent personal är värt hur mycket som helst. Nuförtiden verkar skivaffärerna satsa på att anställa ungdomar med moderiktig frisyr snarare än de som är specifikt musikkunniga. Fast det finns undantag fortfarande. :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-28 23:53

Dawen:
Stämmer. Det är en vals med dragspel i "mitten".



IngOehman:
Kul sätt att handla skiva det där. Som du säger fungerar det nog inte idag att gå in i en butik och vissla melodin. Men kanske om man går in och sparkar takten mot en disk eller liknande. Det är ju nästan bara takt kvar att identifiera låtarna på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-28 23:54

Nagrania skrev:Bobbie Ericsson var en amatörkompostör som egentligen jobbade i elbranschen och han skrev en hel del musik speciellt under 60-talet. Bobby Ericsson och Beppe Wollgers förekom ofta på den tiden som kompositör och den senare som texförfattare på skiva (nästan som en landsplåga). Den bästa inspelningen av Utskärgård är utgiven av EMI med Hans Wahlgrens orkester och inspelad av SR men tyvärr bara i mono. Det finns en fin inspelning som SR senare har gjort i stereo men den är inte utgiven på skiva.

Serru. Där fick man reda på lite mer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-29 00:01

Mnjae...

Jag undrar om det inte är så att den inspelning (stereo) jag har är just den som enligt Nagrania "inte är utgiven på skiva". :o


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-07-29 00:51

Jag undrar om det inte är så att den inspelning (stereo) jag har är just den som enligt Nagrania "inte är utgiven på skiva".

Möjligen är det så fast jag har inte kunnat lokalisera den som stereo inspelning på skiva trots att jag sökt den i över tjugofem år. Men jag har den som 15":s kopia från original tejpen. Nu finns den ju också med Göteborsmusiken sedan några år på Naxos. Den klassiska inspelningen och den bästa är med Hans Wahlgren´s orkester från 1962 eller 63.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-07-29 01:37

Flint: Då var det stycket jag tänkte på. Mycket, mycket bra :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-29 02:44

Frågan är om inte det mest karakteristiska för stycket är de små upptakterna som ger lite djungelboksstämning i versen, med den stadigt um-pa-pa-gungande tretakten i botten.

Hans gillande för tretakt är inte att ta miste på, även om han fick till en och annan fyrtakt också.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-29 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-07-29 03:45

Det har du säkert rätt i IÖ. Min pappa brukar fortfarande påpeka att han tycker att det är mycket intressant att det dyker upp dragspel i mitten. Det är på så vis jag vet vilket stycke det är, delvis :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-07-29 17:15

Vill bara tillägga att den lp som Ingvar Ö. skriver om heter "Images of Sweden" och man ska veta att det endast finstilt meddelas att musiken är av Bobbie Ericson. Hans namn står alltså inte på framsidan. Skivan bör man kunna hitta i nån låda hos myrorna eller liknande. Rekommenderas mycket varmt. Ericson levde mellan åren 1925-1999.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-29 17:19

Jag tror att dragspelet kommer in som en provokation. Det var redan då på väg att bli musikalisk paria. Kanske tog Bobbie in det för att jävlas med eliten och leka med möjligheten att det går att spela modern musik (enligt den tiden sett) på det med.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-07-29 17:58

Dragspel? Var då? Vilken inspelning har du hört?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-29 18:09

viktor skrev:Dragspel? Var då? Vilken inspelning har du hört?

En Naxosinspelning. Svenska sommarfavoriter. 8.550587. Jag trode att det var så i original.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-07-29 18:22

Det finns en del olika arrangemang av stycket. Det bör stå på skivan vem som arrat just den inspelningen. Förmodligen skrev Ericson stycket för piano från början.
Den där LP:n Ingvar skrev om heter INTE Images of Sweden, vilket jag påstod. Den heter "IMAGES OF SCANDINAVIA" och inget annat. Minnet är inte vad det borde vara. Emellertid är det Bengt Hallberg som orkestrerat styckena där, utom just Utskärgård för då är det Hans Wahlgren. Den senares monoinspelning brukar man hitta på cd av typen souvenirer från Sverige.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-29 23:12

Det där stämmer nog på pricken alltihopa, bortsett ifrån att den heter just 'IMAGES of SWEDEN'. :wink:

I varje fall den jag har hemma.

Att en monoversion fins på CD är lika intressant som skrämmande. Varför släpper man en monoversion på CD när det finns en stereoversion? (LPn innehåller en stereoversion.)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-07-29 23:42

Men det var ju märkligt. Jag hade ju absolut för mig att skivan hette Images of Sweden, men på mitt ex. står det Images of Scandinavia. Tydligen för export till intilligande länder. Hjärnan fungerar således utmärkt!
Inspelningen jag talar om som finns på en Swedish Society-cd av souvenirtyp är från 50-talet med Hans Wahlgrens orkester. Den med Bengt Hallberg, Images of..., har tyvärr aldrig getts ut på cd.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-30 00:08

Då fattar jag. Tolkade din text som att det var en monoversion av samma inspelning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-07-30 00:48

viktor skriver:
Inspelningen jag talar om som finns på en Swedish Society-cd av souvenirtyp är från 50-talet med Hans Wahlgrens orkester

Den inspelningen med Hans Wahlgren är den jag talar om som tidigare varit utgiven av EMI. Den är alltså inspelad av SR 1962 eller 63 i mono. Nu har den givits ut på två olika cd-skivor med olika märken och jag har båda. Den utgivningen från Swedish Society är inte i äkta stereo även om det låter så. Saken är den att jag råkade höra den på radio för några år sedan och jag reagerade just på att den verkade vara i stereo. Jag skaffade då skivan och lyssnade då igen varvid jag kunde höra att det var en fejkad stereo. F.ö. så har det kommit flera nya skivor med olika arrangemang för t.ex. saxofoner. Den inspelningen som jag har på ett 15":s band i "äkta"stereo är troligen inspelad med Kungliga Filharmonin och den spelades f.ö. i radions P2 under juni månad i år.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-30 18:24

Jasså han var med till 1999.

Är Utskärgård Bobbie Ericsons musikaliska höjdpunkt i livet?

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-07-30 20:18

Om Utskärgård är hans musikaliska höjdpunkt vill jag vara osagt men det är i alla fall det stycke musik som fortfarande spelas av honom.

Användarvisningsbild
tornell
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-10-13

Dragspel

Inläggav tornell » 2007-10-14 03:09

Någon nämnde att dragspel började bli paria någon gång på 60-talet. Ni är för små grabbar! På 60-talet fanns det P1, P2 och P3. P1 var prat (seroius stuff), P2 var klassisk musik och P3 var dragspel. Allt som spelades var dragspel: Kalle Jularbo, Gnesta-Kalle och Andrew Walter. Min pappa (1916-1994) berättade att hans pappa (1881-1951) inte tålde dragspel, eller "handklaver" som han sade, så dragspel var paria långt tidigare.

Användarvisningsbild
tornell
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-10-13

Inläggav tornell » 2007-10-14 03:17

Jag kan för övrigt rekommendera Naxos onlinetjänst. För ett par hundralappar (per år) kan man lyssna på alla deras alster i streaming. Rätt prisvärt om man är online hela tiden.

Användarvisningsbild
Ivarjobbe
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-01-19

Bobbie anlitad kompositör

Inläggav Ivarjobbe » 2008-01-21 01:11

Visserligen var Bobbie Ericson "bara" en amatörkompositör - men vilken sådan ... När TV:n var ung, tidigt 60-tal, anlitades Bobbie av televisionen att skriva musik till bl a naturprogram som var mycket populära.
Där spelades bl a "Utskärgård" ofta. Hans musik var mycket uppskattad och spridd, spelades i riksradion tämligen ofta som s k programmusik.
Som aktiv dragspelare spelar jag ofta just "Utskärgård" och kan intyga att den fortfarande går hem - inte bara hos nostalgiska äldre personer, utan även hos yngre - faktiskt.
Svensk musik med rötter i folkmusiken och naturen lyckas tydligen att överleva trots den totala dominansen av den angloamerikanska musiken.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 09:03

Utskärgård är ju musik som spelar på den svenska melankolins känsliga strängar, man får som näradödenupplevelser, väcker äkta och vackra sommarminnen från barndommen som susar förbi medan man lyssnar.

Visa från Utanmyra med Jan Johansson är i samma kaliber, fast den kom ju lite senare att spelas i radion.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster