Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav hifikg » 2020-08-27 08:46

Kallar Eva Dahlgren sin nya skiva "Evalution" för (lång intervju i SVT1 men ingen musik). Och risken är väl att det är vad det är då det står Sony på etiketten igen :(
Hökaren erbjöd mig vaxet för någon vecka sedan, men jag avstod. Imorgon släpps det officiellt. Jag kommer "gratislyssna" och hoppas på att det låter bra, men chansen känns minimal. Och ja, jag har försökt diskutera med Sony, har en gång fått ett svar av typen "vad synd att du känner så". Suck. Hoppet är att de misslyckas med att misslyckas, det har hänt. Det förra albumet var en total succé om målet var att förstöra musiken.

Spänningen är ooooliiidlig!
Senast redigerad av hifikg 2020-08-27 21:34, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav Bill50x » 2020-08-27 11:40

hifikg skrev:Kallar Eva Dahlgren sin nya skiva "Evalution" för (lång intervju i SVT1 men ingen musik). Och risken är väl att det är vad det är då det står Sony på etiketten igen :(
Hökaren erbjöd mig vaxet för någon vecka sedan, men jag avstod. Imorgon släpps det officiellt. Jag kommer "gratislyssna" och hoppas på att det låter bra, men chansen känns minimal. Och ja, jag har försökt diskutera med Sony, har en gång fått ett svar av typen "vad synd att du känner så". Suck. Hoppet är att de misslyckas med att misslyckas, det har hänt. Det förra albumet var en total succé om målet var att förstöra musiken.

Spänningen är ooooliiidlig!

3 låtar (En bok/Taxi/En liten sång om flykt) finns på Tidal och jag lyssnar just nu i datorn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-08-27 18:54

Påminner om att vill ha beskrivande rubriker på trådarna, så vi underlättar för läsarna och framtida sökningar.

PS
Eva är skitbra, tror inte detta är ett undantag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav hifikg » 2020-08-27 21:32

sportbilsentusiasten skrev:Påminner om att vill ha beskrivande rubriker på trådarna, så vi underlättar för läsarna och framtida sökningar.

PS
Eva är skitbra, tror inte detta är ett undantag


Har inte sagt något annat. Det är fonogrammen som är katastrofala, i varje fall det förra. Det "lustiga" är att jag hörde henne tala om hur mycket ljud betyder för henne i kulturkvarten i P1 idag. Hon hade vägrat flera olika versioner av någon låt men så föll allt på plats och hon var nöjd. Lyssnar hon inte på de fonogram som vi stackars konsumenter får dras med!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav Ted_B » 2020-08-27 22:35

Skicka ett mail direkt till henne och fråga?
Förmodligen har hon inte ens en stereo värd namnet :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav sprudel » 2020-08-27 23:09

Ted_B skrev:Skicka ett mail direkt till henne och fråga?
Förmodligen har hon inte ens en stereo värd namnet :)


Hon lyssnar antagligen efter helt andra saker än vi. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav ottovonkopp » 2020-08-28 08:06

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Påminner om att vill ha beskrivande rubriker på trådarna, så vi underlättar för läsarna och framtida sökningar.

PS
Eva är skitbra, tror inte detta är ett undantag


Har inte sagt något annat. Det är fonogrammen som är katastrofala, i varje fall det förra. Det "lustiga" är att jag hörde henne tala om hur mycket ljud betyder för henne i kulturkvarten i P1 idag. Hon hade vägrat flera olika versioner av någon låt men så föll allt på plats och hon var nöjd. Lyssnar hon inte på de fonogram som vi stackars konsumenter får dras med!?


[spekulation]Jag tror inte att hon eller de flesta andra artister\musiker inte lyssnar på den versionen vi får ta del av utan bara det de får uppspelat i studion, inte den färdiga mastern.[/spekulation]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav Nattlorden » 2020-08-28 08:22

ottovonkopp skrev:
hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Påminner om att vill ha beskrivande rubriker på trådarna, så vi underlättar för läsarna och framtida sökningar.

PS
Eva är skitbra, tror inte detta är ett undantag


Har inte sagt något annat. Det är fonogrammen som är katastrofala, i varje fall det förra. Det "lustiga" är att jag hörde henne tala om hur mycket ljud betyder för henne i kulturkvarten i P1 idag. Hon hade vägrat flera olika versioner av någon låt men så föll allt på plats och hon var nöjd. Lyssnar hon inte på de fonogram som vi stackars konsumenter får dras med!?


[spekulation]Jag tror inte att hon eller de flesta andra artister\musiker inte lyssnar på den versionen vi får ta del av utan bara det de får uppspelat i studion, inte den färdiga mastern.[/spekulation]


Om man sen kombinerar den spekulationen med tanken att när man hör det slutgiltiga tänker man kanske "oj, men det är ju säkert så pass mycket bättre högtalare i en studio" och låter det bero.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ett kommersiellt självmord

Inläggav goat76 » 2020-08-28 09:43

Nattlorden skrev:
ottovonkopp skrev:
hifikg skrev:
Har inte sagt något annat. Det är fonogrammen som är katastrofala, i varje fall det förra. Det "lustiga" är att jag hörde henne tala om hur mycket ljud betyder för henne i kulturkvarten i P1 idag. Hon hade vägrat flera olika versioner av någon låt men så föll allt på plats och hon var nöjd. Lyssnar hon inte på de fonogram som vi stackars konsumenter får dras med!?


[spekulation]Jag tror inte att hon eller de flesta andra artister\musiker inte lyssnar på den versionen vi får ta del av utan bara det de får uppspelat i studion, inte den färdiga mastern.[/spekulation]


Om man sen kombinerar den spekulationen med tanken att när man hör det slutgiltiga tänker man kanske "oj, men det är ju säkert så pass mycket bättre högtalare i en studio" och låter det bero.


Håller med, kanske sitter Eva med ett högst mediokert ljudsystem och tänker så som du säger. Om hon dessutom inte är van vid bra återgivning så behöver inte ljudet i studion heller nödvändigtvis varit speciellt bra, men trots det låtit markant mycket bättre än hemma hos henne vilket kanske har imponerat. "Man sätter inte ribban högre än vad man tror är möjligt".

Jag misstänker att hifikg kommer spara en slant idag.
Nu är inte den här musiken riktigt min kopp av te men det låter ganska ansträngt och jag sänker ljudet mer och mer medans jag lyssnar på denna skiva. Allt låter platt och grått, hennes röst låter fastkilad i en tving och är överdrivet "diskantig", jag har faktiskt lite svårt att avgöra om trummorna är/var riktiga akustiska trummor eller om de är elektroniska?

Tänk vilket uppsving det hade varit ljudmässigt ifall Eva och hennes band bara hade besökt Sveriges Radios Live-studio och spelat dessa låtar live. Den live-inspelningen i kontrollerad studiomiljö hade med minimal bearbetning låtit väldigt mycket bättre, antagligen med ett naturligt djup och verklighetens genuina (vackra) råhet intakt. Nu är det istället ett ihopkok av överdrivet bearbetade individulla ljudinslag vilket har kramat livet ur all den ursprungliga musikaliteten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav hifikg » 2020-08-28 11:25

Lyssnar live för första gången nu. Första intrycket är, tyvärr, att fonogrammet liknar det förra :(
Det förra albumet hade jag precis baxat hem när jag fick besök av Johan Lindroos o vi trodde båda två att något gått sönder. Efter en stund förstod han en massa om vad de använt för kompressorer och annat mojs, men oavsett så är skivan praktiskt taget olyssningsbar. Ska testa den genom Eneby någon dag, fast jag tror inte att den är särskilt lyssningsvärd där heller.

Edit: Fi f-n!?!? Det här e ju riktigt illa. Glad att jag inte köpt den. Så snart jag höjer volymen bara ganska lite krackelerar ljudet och blir till en olyssningsbar sörja.
Ett plus i kanten är att eländet inte är så långt även om 42 minuter är alldeles för mycket. Tveksamt om jag utsätter mig för fler lyssningar. Ipren nästa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav hifikg » 2020-08-28 13:22

Lyssnade på lilla Eneby medan jag åt och det var inte särskilt upplyftande. Hustrun var medlyssnare o tyckte inte att hon kände för att lyssna alls på Eva. Växlade till en av hennes första skivor, Eva Dahlgren och spelade "Bara ibland", "Vem tänder Stjärnorna" från En blekt blondin och några äldre låtar till fram till 2011 och då förstod hon vad jag var ute efter. Det gick att följa sången och skriva ner texten utan svårighet. Det är hart när omöjligt på de senaste verken.

Lyssnar i lurar på Fria Världen 1.989 från 1989 och låten Räds Ej Natten som jag verkligen inte lyssnat på på länge, men allt är klart och tydligt. Evas sång kan få änglar att vika ner sig och musiken kanske är bättre anpassad till sången, men det är en konstnärlig frihet som varje artist kan välja från album till album, men den viktigaste skillnaden för mig är att det är möjligt att följa med i både melodi och sång.

Skivbolag... Sony!! Vad har hänt med dem på senare år!?

Kommer nog köra en Eva-afton snart, för tösen har gjort mycket bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav sprudel » 2020-08-28 16:33

Det är förfärligt att misshandla en duktig artists alster på det sättet.
”Vem tänder stjärnorna” är ju i högsta grad njutbar, fantastisk musik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav xeizo » 2020-08-28 20:23

Dom har väl någon totalt inkompetent ljudtekniker/producent som har lyckats bli populär som person hos Sony, sen kan man gissa att dom är kommersiellt färgade av det oerhört folkliga Mello-soundet som är framtaget för att dölja att artister som inte kan sjunga inte kan sjunga. All sång har Auto-tune no matter what osv Och slutligen tror nog någon direktör att "kidsen gillar trasigt sound"

Eva själv är nog mer intresserad av själva låtarna än av produktionen, det låter kanske jättebra när hon drar någon av låtarna med bara en akustisk gitarr eller ett piano typ hemma.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav Belker » 2020-09-13 09:23

hifikg skrev:Lyssnade på lilla Eneby medan jag åt och det var inte särskilt upplyftande. Hustrun var medlyssnare o tyckte inte att hon kände för att lyssna alls på Eva. Växlade till en av hennes första skivor, Eva Dahlgren och spelade "Bara ibland", "Vem tänder Stjärnorna" från En blekt blondin och några äldre låtar till fram till 2011 och då förstod hon vad jag var ute efter. Det gick att följa sången och skriva ner texten utan svårighet. Det är hart när omöjligt på de senaste verken.

Lyssnar i lurar på Fria Världen 1.989 från 1989 och låten Räds Ej Natten som jag verkligen inte lyssnat på på länge, men allt är klart och tydligt. Evas sång kan få änglar att vika ner sig och musiken kanske är bättre anpassad till sången, men det är en konstnärlig frihet som varje artist kan välja från album till album, men den viktigaste skillnaden för mig är att det är möjligt att följa med i både melodi och sång.

Skivbolag... Sony!! Vad har hänt med dem på senare år!?

Kommer nog köra en Eva-afton snart, för tösen har gjort mycket bra.

”Roade” mig med att lyssna lite på de tidiga skivorna. Jösses, vad dessa har åldrats dåligt! Det må vara hur tydlig sång som helst, Glenmarks prodd gör det ju ändå helt olyssningsbart!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav hifikg » 2020-09-13 13:20

Belker skrev:”Roade” mig med att lyssna lite på de tidiga skivorna. Jösses, vad dessa har åldrats dåligt! Det må vara hur tydlig sång som helst, Glenmarks prodd gör det ju ändå helt olyssningsbart!


Tycker du? Utveckla gärna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav Belker » 2020-09-13 13:34

Jag menar musikaliskt. Väldigt stark tidsmarkör och inte intressant längre. Helt subjektivt mao.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav hifikg » 2020-09-13 13:36

Belker skrev:Jag menar musikaliskt. Väldigt stark tidsmarkör och inte intressant längre. Helt subjektivt mao.


Aha, misstänker att du är för ung för att vara jämnårig med och uppväxt med Eva Dahlgrens musik :)
Jag som inte är det (för ung alltså) får inte sällan gåshud av de äldre inspelningarna, medan de nyare skulle kunnat ge det om...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eva Dahlgrens nya "Ett kommersiellt självmord"

Inläggav Belker » 2020-09-13 13:43

Jag är född 72, så nog var jag med. Har de två första på vinyl, frivilligt anskaffade vid tiden.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster