Jag gillar också när det på inspelningar kommer med vissa ljud som andra kanske skulle tycka är misstag att de kommit med, men när man hör de "mekaniska" ljuden från tangenterna eller fotpedalerna på ett piano, höra fingrarna flyttas över gitarrens strängar, höra när sångaren smackar eller tar ett nytt andetag eller verkligen höra att det faktiskt sitter 20-40 personer i en symfoniorkester och att vissa ljud som lite knarrande golv och liknande är ofrånkommligt. Alla dessa saker tycker jag bidrar mycket till realismen och att det faktiskt är en eller flera människor som framför det musikaliska verket. Verkligheten är inte helt renskrapad från denna realistiska smuts, så varför ska inspelningarna vara det?
Många mekaniska ljud från pianot som tangentljud, pedaler samt stolen pianisten sitter på i följande låt.
Gia Margaret - "Smoke" https://tidal.com/browse/track/108683176 Extremt närgågen sång där man hela tiden hör sångaren svälja m,m bidrar till känslan att han nästan viskar/sjunger nära lyssnarens öra. Gitarren är även den skönt inspelad och man kan nästan höra de (vad jag tror) glödande rören i förstärkaren.
The Frames - "Friends & Foe" https://tidal.com/browse/track/7496432I detta framförande hör man många diverse ljud från lokalen (inspelad live i Sydney Opera House) vilket bidrar mycket till rymd och känslan av äkthet.
Stravinsky: The Firebird / Petrushka / The Rite Of Spring, Sydney Symphony Orchestra, David Robertson. https://tidal.com/browse/album/70023088