Diana Krall, bra eller anus?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Diana Krall

Allt är skräp
6
24%
Musiken får klockorna att stanna, men ljudkvaliteten är på topp
2
8%
Musiken får mig att njuta, men ljudkvaliteten är medioker
2
8%
Musik & Ljud i en högkvalitativ kombo
3
12%
Helt okej, men inget som sticker ut.
10
40%
Vem är det?
2
8%
 
Antal röster : 25

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Diana Krall, bra eller anus?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 16:43

Morello o jag kom att diskutera Krall och vi har lite olika åsikter så nu är jag nyfiken på hur du uppfattar hennes fonogram. Jag tycker att hennes senaste skiva är helt okej, särskilt om man jämför med sena alster av t ex Eva Dahlgren. Även hennes föregående skivor som Turn up the Quiet och Wallflower tycker jag håller en god ljudkvalitet (+ musik som jag tycker om). Ja, jag kan inte komma på någon Krall-skiva som gjort mig besviken, fast jag kan ha förträngt någon.

Vad tycker du? Var hon bättre förr? Var ljudet bättre förr? Håller hon en hög och jämn kvalitet, eller är det praktiskt taget olyssningsbart hos dig?
Senast redigerad av hifikg 2020-09-29 00:04, redigerad totalt 3 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav sprudel » 2020-09-28 16:55

Tråkig och intetsägande! OK för att lyssna på anläggningen men väldigt lite för musiken, tycker jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 16:57

sprudel skrev:Tråkig och intetsägande! OK för att lyssna på anläggningen men väldigt lite för musiken, tycker jag.


Okej, antar att du avser musiken, ljudkvaliteten då?
Själv får jag gåshud grande av att lyssna på "Sway" från Turn up the Quiet i mörker.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Morello » 2020-09-28 17:13

Jag gillar Krall som musiker och skivorna fram till cirka år 2000 låter anständigt. Senare alster är drabbade av ljudnivåkriget (samt en del andra artefakter), som kom att drabba den kommersiellt framgångsrika jazzen cirka tio år efter det att populärmusiken drabbades.

Mässjazz i bemärkelsen extraordinärt välljudande musik är det inte - enligt mitt ringa förmenande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 17:21

Live in Paris o Girl in the other Room används inte helt sällan i samband med tester av prylar. Wallflower o Turn up the Quiet spelas ofta på mässor. Glad Rag Doll får jag nog sätta mig ner o lyssna på, har inget distinkt minne av den. Börjar nog bli gammal.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Bill50x » 2020-09-28 17:31

Saknar ett alternativ. Tycker Diana Krall är hyggligt bra, hennes musik är hyggligt bra och ljudkvaliteten är hyggligt bra. Vad ska jag rösta på då?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 17:33

Bill50x skrev:Saknar ett alternativ. Tycker Diana Krall är hyggligt bra, hennes musik är hyggligt bra och ljudkvaliteten är hyggligt bra. Vad ska jag rösta på då?

/ B


Helt okej, men inget som sticker ut, kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav paa » 2020-09-28 17:43

Så här skrev jag i en tråd för några år sedan:
Såg ni TV-programmet där Paul McCartney sjöng gamla amerikanska låtar till Diana Kralls orkester kryddad med lite gästinstrumentalister.
Jag har aldrig fattat Dianas storhet när hon sjunger själv, men här blev det ju helt annat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 17:52

paa skrev:Så här skrev jag i en tråd för några år sedan:
Såg ni TV-programmet där Paul McCartney sjöng gamla amerikanska låtar till Diana Kralls orkester kryddad med lite gästinstrumentalister.
Jag har aldrig fattat Dianas storhet när hon sjunger själv, men här blev det ju helt annat!


Då kanske du gillar när hon sjunger ihop med Bennett också?
Bilagor
Love_Is_Here_to_Stay_-_Tony_Bennett_and_Diana_Krall.jpg
Love_Is_Here_to_Stay_-_Tony_Bennett_and_Diana_Krall.jpg (17.9 KiB) Visad 1292 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 18:12

Lirar "Glad Rag Doll" o det jag hör nu låter inte så Kralligt :)
hmm... kanske därför jag förträngt den?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav sprudel » 2020-09-28 18:25

hifikg skrev:
sprudel skrev:Tråkig och intetsägande! OK för att lyssna på anläggningen men väldigt lite för musiken, tycker jag.


Okej, antar att du avser musiken, ljudkvaliteten då?
Själv får jag gåshud grande av att lyssna på "Sway" från Turn up the Quiet i mörker.


Traditionellt bra ljud, Live in Paris är fin, men jag ledsnar snart tyvärr.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav NADifierad » 2020-09-28 19:11

sprudel skrev:Tråkig och intetsägande! OK för att lyssna på anläggningen men väldigt lite för musiken, tycker jag.

Precis :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 19:14

Studsade från Krall till Miss Li, gissa vad de har gemensamt?
De som svarat att de inte vet vem Diana är har mycket att se fram emot!
Alltid kul att upptäcka nya storheter sent, det finns så mycket att botanisera bland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-28 20:02

Kände inte till Diana Krall mer än att jag läst namnet här på fatiskt.io.
Provlyssnade och kunde genast konstatera att det här inte är min tekopp. Väldigt långt från både Kraftwerk och AC/DC. Men inget som sticker ut, inget som stör. Var nära att somna redan efter typ 10 sekunder, så muzaken kan nog funka om man skulle ha sömsvårigheter.

Ljudkvaliteten: Lyssnade bara som hastigast, en liveupptagning som lät helt OK, en studiogrej som var bland det mest närmickade jag har hört. Någon måste ha opererat in mirkofonen i käften på hon. Eller användt en mic som är avsedd för att användas på långt håll, men placerat den på 5 cm avstånd. Orginellt, om inte annat. Musik för specialintresserade.
Senast redigerad av Max_Headroom 2020-09-28 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Belker » 2020-09-28 20:20

Det konstigaste med Krall är att hon är gift med Costello. Eller tvärt om, kanske man ska säga.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav goat76 » 2020-09-28 20:23

Jag sitter och lyssnar på hennes senaste

Alla instrument och framför allt hennes röst låter lite väl stort, brett och nära tycker jag. Kanske kan man tycka om det ifall man har ett ganska stort och livligt lyssningsrum som bidrar mycket med sin efterklang, och där högtalarna står så långt bort att man luras att tro att det finns ett djup i inspelningen. Om man däremot har en lyssning där man hör mer av själva inspelningen så är alla ljudinslagen "in your face" och hennes röst är nästan lika bred som hela stereobilden.

Som Max_Headroom säger så är musiken ganska intetsägande, lite som "hotellfoajé-jazz" där bandet inte är ute efter att hetsa upp någon i onödan. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Almen » 2020-09-28 21:01

Belker skrev:Det konstigaste med Krall är att hon är gift med Costello. Eller tvärt om, kanske man ska säga.

:D Det har jag tyckt länge! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 21:08

Max_Headroom skrev:Kände inte till Diana Krall mer än att jag läst namnet här på fatiskt.io.
Provlyssnade och kunde genast konstatera att det här inte är min tekopp. Väldigt långt från både Kraftwerk och AC/DC. Men inget som sticker ut, inget som stör. Var nära att somna redan efter typ 10 sekunder, så muzaken kan nog funka om man skulle ha sömsvårigheter.

Ljudkvaliteten: Lyssnade bara som hastigast, en liveupptagning som lät helt OK, en studiogrej som var bland det mest närmickade jag har hört. Någon måste ha opererat in mirkofonen i käften på hon. Eller användt en mic som är avsedd för att användas på långt håll, men placerat den på 5 cm avstånd. Orginellt, om inte annat. Musik för specialintresserade.


Det finns säkert de som tycker att AC/DC o Kraftwerk är ett specialintresse :)
Själv lyssnar jag gärna på Ballroom Blitz, men det kanske var Sweet det... he he... Highway to Hell då, den kan jag skaka loss till både i sällskap o i min ensamhet, det här var skoj



Och Kraftwerk köpte jag redan på LP-tiden. Das Model minns jag spontant och inser att det var alldeles för längesen jag poppade lite med dem.

O så kan jag digga Krall också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 21:11

Almen skrev:
Belker skrev:Det konstigaste med Krall är att hon är gift med Costello. Eller tvärt om, kanske man ska säga.

:D Det har jag tyckt länge! :)


Vad ere för skumt med det? Mig icke förstå!? Han e väl lite äldre, men vadårå?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Belker » 2020-09-28 21:58

Känns bara omaka på nå’t sätt. Du håller såklart inte med, men EC är på en annan nivå rent konstnärligt, tycker jag. Men jag känner ju ingendera privat. De har ju varit gifta rätt länge, så det funkar uppenbarligen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav distad » 2020-09-28 22:03

Det är mässjazz för guds skull, sådant som jag avskyr :roll: Men jag gillar ingen Jazz :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav jonasp » 2020-09-28 22:05

Belker skrev:Känns bara omaka på nå’t sätt. Du håller såklart inte med, men EC är på en annan nivå rent konstnärligt, tycker jag. Men jag känner ju ingendera privat. De har ju varit gifta rätt länge, så det funkar uppenbarligen.


Jag har en radikal idé: de kanske är gifta för att de har fattat tycke med varandra?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:15

jonasp skrev:
Belker skrev:Känns bara omaka på nå’t sätt. Du håller såklart inte med, men EC är på en annan nivå rent konstnärligt, tycker jag. Men jag känner ju ingendera privat. De har ju varit gifta rätt länge, så det funkar uppenbarligen.


Jag har en radikal idé: de kanske är gifta för att de har fattat tycke med varandra?


Men ge dig karl!! Så kan det väl ändå inte vara!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:16

FBK skrev:Det är mässjazz för guds skull, sådant som jag avskyr :roll: Men jag gillar ingen Jazz :?


Fasen vad du ska få njuta när du hälsar på!! Peyroux, Krall, Domnerus, Evans och Z är bara början :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav Belker » 2020-09-28 22:19

jonasp skrev:
Belker skrev:Känns bara omaka på nå’t sätt. Du håller såklart inte med, men EC är på en annan nivå rent konstnärligt, tycker jag. Men jag känner ju ingendera privat. De har ju varit gifta rätt länge, så det funkar uppenbarligen.


Jag har en radikal idé: de kanske är gifta för att de har fattat tycke med varandra?

Befängt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:21

Lyssnar på 2001-års album nu, The Look of Love o jag säger som titellåten S’wonderful. Ni som kan streama eller har någon välsorterad granne, gör er en Krall-kväll vetja! Tjejen kan både lira piano o sjunga. Närmickat är bra, fråga Zelmani!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav distad » 2020-09-28 22:34

hifikg skrev:
FBK skrev:Det är mässjazz för guds skull, sådant som jag avskyr :roll: Men jag gillar ingen Jazz :?


Fasen vad du ska få njuta när du hälsar på!! Peyroux, Krall, Domnerus, Evans och Z är bara början :)

Njuta... det är ju stor misshandel för öronen 8O :wink: Jag får ta med mig musik och CD-spelare, men det kommer sätta dina Carlsson på prov, vågar du det? :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:37

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Det är mässjazz för guds skull, sådant som jag avskyr :roll: Men jag gillar ingen Jazz :?


Fasen vad du ska få njuta när du hälsar på!! Peyroux, Krall, Domnerus, Evans och Z är bara början :)

Njuta... det är ju stor misshandel för öronen 8O :wink: Jag får ta med mig musik och CD-spelare, men det kommer sätta dina Carlsson på prov, vågar du det? :D


Det har gjorts förr. Minns när en ung student hälsade på och tittade förundrat på de små OA52:orna och undrade var i helv... allt ljud kom ifrån. Han är medlem på Faktiskt, men just nu kommer jag inte på hans nick. Pluggade i Strömsholm i varje fall, känner nog igen sig om han snokar i tråden.

Å andra sidan är min musiksmak hyfsat bred, så chansen för att det finns något för dig är ganska stor. Dessutom kan jag strömma numera! Och CD-spelare finns.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav distad » 2020-09-28 22:48

Har du tillgång till Spotify ? Eller är det bar tidal som gäller. Annars kan vi ju logga in på mitt Spotify konto, ja jag tycker det låter tillräckligt bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall, bra eller bajs?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:49

FBK skrev:Har du tillgång till Spotify ? Eller är det bar tidal som gäller. Annars kan vi ju logga in på mitt Spotify konto, ja jag tycker det låter tillräckligt bra.


Apple Music, så klart :)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster