Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav Tompa_39 » 2020-10-02 10:13

I pandemins fotspår och pga 'jobba hemifrån' så har mitt intresse för att skapa egen musik plötsligt fått en pånyttfödelse.

Och till min stora förtjusning upptäckte jag att det gamla programmet Cakewalk numera är gratis om man registrerar sig på BandLab.com
Det är ett ypperligt program - har det mesta man behöver, och kostar nada som sagt.

Vad använder Ni andra som jobbar i hemstudios ? och Ni som vill pröva att börja, vad hade Ni tänkt använda?

Vi kanske kan utbyta lite Tips & Tricks - och rekommendationer på plugins?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav Belker » 2020-10-02 10:43

Sonen och jag hittade ett oanvänt rum i källaren som vi pandemisnickrade till en studio. Han använder Ableton som DAW.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=6952&p=2121381#p2121381

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav Max_Headroom » 2020-10-02 12:42

Jag har kör med Sonar LE för inspelning.
Muzak som inte skall spelas in har jag gjort i Reason och Mixcraft. Båda fungerar bra och att det är 2 olike beror på att Reason har jag sedan gamalt på en stationär PC och mixcraft på bärbara. Tanken var att den bärbara PCn skulle användas även till inspelning, men så blev det alltså inte.

Cakewalk har jag provat, men det är många år sedan. Säkert annat nu. Det blev Sonar LE istället eftersom jag tyckte det kändes smidiare. Lite av en smaksak, jag fick det gratis med någon grunka jag köpte, minns inte vilken.

Nu var det länge sedan jag spelade in något, men har fått lústen att göra nåt lite tebax igen. Får se vad jag kan få till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav Zappa » 2020-10-03 12:50

Jag kör med Ableton DAW och MOTU M2 Audio Interface, MOTU M2 är toppen! Lyssningen sker med antingen AKG-K271 eller Ino Audio pi60, oftast blir det AKG-K271 så slipper grannarna höra alla mina taffliga försök att göra musik. :) Dock blir mixningarna sällan balanserade med hörlurar så slutmixningen gör jag helst med högtalarna. Jag har även ett Nova­tion Impulse 25 MIDI-keyboard som jag aldrig har använt, någon dag ska jag koppla in det. :oops: Nyligen skaffade jag en Line Audio OM1, en utmärkt mik till fyndpris! Ett tag mixade jag kvällstid på jobbet men resultatet blev tyvärr mindre bra.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav goat76 » 2020-10-03 16:09

Som vanligt kan jag rekommendera Reaper som studioprogram, det är grymt bra och samtidigt väldigt billigt att köpa, 600 kr är nästan kriminellt billigt för det här suveräna program och man kan egentligen utvärdera det hur länge man vill om man är skitsnål med minimal moralkänsla. :)


Jag är inte någon inspelnings-guru själv, men om jag ska komma med ett tips jag tagit till mig av en klok studioingenjör så får det nog vara att alltid leta lösningar och lokalisera eventuella fel så tidigt i kedjan som möjligt i hela processen från inspelning till slutgiltig mixning och helst åtgärda dem i sitt ursprung. På så vis behöver man inte laga eller fixa så mycket senare i processen från ax till limpa vilket sällan blir lika bra, ju mindre efterhands-processing som behöver göras ju naturligare blir oftast slutresultatet.

Ungefär som följande:

Steg 1. Ska något spelas in manuellt med mikrofon så tycker jag man bör utgå ifrån att först och främst säkerställa att själva ljudkällan låter precis så fantastiskt bra som man önskar, det kan handla om såväl inställningarna på exempelvis en förstärkare och/eller finna en så välljudande placering som möjligt av ljudkällan i inspelningsrummet.
Innan man ens är nöjd ned hur ljudkällan låter ör det ingen ide att spela in den.

Steg 2. Om man har en arsenal av olika mikrofoner så bör man testa vilken av dessa som bäst fångar det fantastiskt fina ljudet man säkerställt i steg 1. Placering av mikrofonen vad gäller avstånd till ljudkällan samt eventuellt val av upptagningmönster spelar enorm roll för att hitta en balans mellan direktljud och rumsljud. Samtidigt regleras "basighet" och "ljudkropp" även det med avståndet, ju närmare ljudkällan man kommer desto större skillnad blir varje liten placeringsjustering ner på centimetern.

Steg 3. Med digital inspelningsteknik kan man ha en god marginal till klippningsgränsen utan att behöva oroa sig för brusgolvet. En RMS-nivå på -18/-20 brukar i de flesta fall ge en marginal på -3/-6 eller mer till klippningsgränsen, och många plugins i studioprogrammen brukar också vara kalibrerade för att fungera som de är tänkta med en in-nivå på -18 RMS.

Steg 4. I inspelningar med flertalet mikrofoner och ljudkällor som ska trängas i mixen kommer man mest troligtvis behöva använda EQ för att ge och ta plats i mixen, annars kommer vissa frekvenser ”byggas på” då alla dessa ljudkällor ska samsas i två ynka kanaler, men om man lyckats väl i de föregående stegen så kan dessa korrigeringar hållas så minimala som möjligt, för varje ingrepp kommer onekligen förvränga de inspelade inslagen där en förbättring på en punkt kan innebära försämringar på en annan.

Alla fel som upptäckts bör alltså fixas så tidigt som möjligt, helst redan i sitt ursprung om det går. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ni som skapar egen musik - typ 'hemmastudio'

Inläggav paa » 2020-10-03 17:10

Min bror som har skapande av elektronmusik som hobby, kör med Cubase.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster