Som vanligt kan jag rekommendera Reaper som studioprogram, det är grymt bra och samtidigt väldigt billigt att köpa, 600 kr är nästan kriminellt billigt för det här suveräna program och man kan egentligen utvärdera det hur länge man vill om man är skitsnål med minimal moralkänsla.
Jag är inte någon inspelnings-guru själv, men om jag ska komma med ett tips jag tagit till mig av en klok studioingenjör så får det nog vara att alltid leta lösningar och lokalisera eventuella fel så tidigt i kedjan som möjligt i hela processen från inspelning till slutgiltig mixning och helst åtgärda dem i sitt ursprung. På så vis behöver man inte laga eller fixa så mycket senare i processen från ax till limpa vilket sällan blir lika bra, ju mindre efterhands-processing som behöver göras ju naturligare blir oftast slutresultatet.
Ungefär som följande:
Steg 1. Ska något spelas in manuellt med mikrofon så tycker jag man bör utgå ifrån att först och främst säkerställa att själva ljudkällan låter precis så fantastiskt bra som man önskar, det kan handla om såväl inställningarna på exempelvis en förstärkare och/eller finna en så välljudande placering som möjligt av ljudkällan i inspelningsrummet.
Innan man ens är nöjd ned hur ljudkällan låter ör det ingen ide att spela in den.
Steg 2. Om man har en arsenal av olika mikrofoner så bör man testa vilken av dessa som bäst fångar det fantastiskt fina ljudet man säkerställt i steg 1. Placering av mikrofonen vad gäller avstånd till ljudkällan samt eventuellt val av upptagningmönster spelar enorm roll för att hitta en balans mellan direktljud och rumsljud. Samtidigt regleras "basighet" och "ljudkropp" även det med avståndet, ju närmare ljudkällan man kommer desto större skillnad blir varje liten placeringsjustering ner på centimetern.
Steg 3. Med digital inspelningsteknik kan man ha en god marginal till klippningsgränsen utan att behöva oroa sig för brusgolvet. En RMS-nivå på -18/-20 brukar i de flesta fall ge en marginal på -3/-6 eller mer till klippningsgränsen, och många plugins i studioprogrammen brukar också vara kalibrerade för att fungera som de är tänkta med en in-nivå på -18 RMS.
Steg 4. I inspelningar med flertalet mikrofoner och ljudkällor som ska trängas i mixen kommer man mest troligtvis behöva använda EQ för att ge och ta plats i mixen, annars kommer vissa frekvenser ”byggas på” då alla dessa ljudkällor ska samsas i två ynka kanaler, men om man lyckats väl i de föregående stegen så kan dessa korrigeringar hållas så minimala som möjligt, för varje ingrepp kommer onekligen förvränga de inspelade inslagen där en förbättring på en punkt kan innebära försämringar på en annan.
Alla fel som upptäckts bör alltså fixas så tidigt som möjligt, helst redan i sitt ursprung om det går.