Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Inläggav hifikg » 2020-10-04 21:25

Jag får en känsla av att han lyssnade på sina egna skivor innan de kom ut. Jag kan inte erinra mig en enda svag skiva med honom. Kanske finns det någon obskyr "best of" därute, men hans "originalskivor" låter genomgående mycket bra. Eller tycker du eljest?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Inläggav sprudel » 2020-10-04 21:32

hifikg skrev:Jag får en känsla av att han lyssnade på sina egna skivor innan de kom ut. Jag kan inte erinra mig en enda svag skiva med honom. Kanske finns det någon obskyr "best of" därute, men hans "originalskivor" låter genomgående mycket bra. Eller tycker du eljest?


Jag är nöjd. Musiken går igenom ev artefakter. :)

Lana del Ray, likadant. Finns naturligtvis fler men just nu lyssnar jag på Lust for Life och är i himlen med henne. Vet inte vad vi röker, men gott är det. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Inläggav hifikg » 2020-10-04 21:48

Upplevde lite probs efter att ha växlat till Duettorna så jag började spela sådant som jag vet låter bra. Det visade sig vara en jumper-kabel som kommit lite på sniskan. Rättade till det hela. Fortsatte sedan spela Leonard Cohen o är nu inne på skiva fem eller sex på raken :) En skön avslutning på helgen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Inläggav hifikg » 2020-10-04 22:24

Vet inte om alla Cohens skivor är producerade av Columbia, men många verkar vara det och Columbia ägs numera av... Sony... ibland blir man förvånad, men antagligen finns det en och annan ljudtekniker som inte följer företagets policy o därmed levererar lyssningsbart material.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Brydde sig Leonard Cohen om hur det lät?

Inläggav goat76 » 2020-10-05 00:18

hifikg skrev:Vet inte om alla Cohens skivor är producerade av Columbia, men många verkar vara det och Columbia ägs numera av... Sony... ibland blir man förvånad, men antagligen finns det en och annan ljudtekniker som inte följer företagets policy o därmed levererar lyssningsbart material.


Jag är ganska säker på att Leonard Cohen bestämde själv vilken studio och vilka studiofolk han spelade in sin musik med. Columbia och Sony är skivbolag och behöver nödvändigtvis inte ha så mycket med själva inspelningen att göra.
Du har nog en lite skev bild av hur det brukar gå till, kanske har du tittat lite för mycket på Idol där själva skivbolaget skapar artsten och bestämmer allt över dessa bimbos och drönare, riktiga band eller artister som Leonard Cohen bestämmer hur det ska låta och vem de ska anlita i studion. :)

Albumet "You Want It Darker" producerades av hans son Adam Cohen, och sonens kompis/studiokille Michael Chaves som även spelat flera av instrumenten på skivan.

Enligt följande intervju med Michael Chaves så var stora delar av skivan inspelad redan innan men Leonard Cohen ville göra några mindre förändringar på sången vilket sedan ledde till att mer och mer ändrades och att sången i hela låtar spelades in då Cohen föredrog det sound som Chaves lyckades fånga.



Kören på skivan spelades dock in i en annan studio av mannen i följande video, 37:40 in i klippet.



Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster