Musik för rör - tipsa!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-12 17:27

Rör har plötsligt blivit heta i forat och trådarna är så många att det nästan blir lite rörigt, så här kommer en till :)

Jag är själv ute efter någon form av ljudminne jag har av "fluffigt" rörljud, jag tänker mig lite lagom oskarpt men med mycket känsla, som en "misslyckad" bild som ändå skapar massor av minnen, känslor, funderingar o därmed inte alls är misslyckad. Du som gillar rörljud, är det ett fluffigt, flummigt ljud du gillar, eller ska det låta likadant som med transistorer? Om så, varför rör då?

Fast nu tänkte jag väcka en ny tanke. Har du några särskilda musikstycken som framhäver rörljudet särskilt tydligt? Jag spelade nyss Therese Juel sjungandes Tiden Bara Går, en dänga som användes flitigt på mässor för längesen. Ja hela serien med "Test Records" från Opus 3 var den tidens "mässjazz" även om få stycken var just jazz :)

Nåväl, lyssnandes på den låten tänkte jag att det är en låt som passar riktigt fint med rörljud. Den får t o m mitt, alldeles för braiga, rörslutsteg att anta lite sexigare konturer. På samma skiva finns även Eric Bibb´s Going Home (orsaken till att Bibb blev internationellt känd och älskar dens svenska publiken (som älskar honom) :) )

Har du några tips på musikstycken som kommer extra väl till sin rätt med just rör? Tipsa!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav matssvensson » 2020-10-13 00:24

Suzanne Vega - "Tom's Diner" och Sade - "You're Not The Man" är två låtar vars ljudminne bränt sig kvar från 1988, när jag lyssnade på dem genom en Jean Hiraga Lectron JH50 under utvecklingen av någon version av egna högtalare. Det lät förföriskt verklighetstroget, som om tjejerna sjöng livs levande i rummet. Har letat efter samma upplevelse sen dess.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav sprudel » 2020-10-13 08:13

Lise o Gertrud på Nalen. De är i ditt rum, eller du är på plats, välj själv! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav peterh » 2020-10-13 08:48

Flötenkonzerte des barock ( DG 135002 )
Piccolaflöjten snörvlar gärna i mindre bra förstärkare. Denna skiva brukade Bo plocka fram när någon tvivlade i
butiken.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Morello » 2020-10-13 09:05

Hela frågeställningen utgår från myten om att det faktum att ett slutsteg är rörbestyckat direkt implicerar vissa specifika, tekniska egenskaper. Så är ingalunda fallet. Frågan måste alltså omformuleras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav sprudel » 2020-10-13 09:38

Morello skrev:Hela frågeställningen utgår från myten om att det faktum att ett slutsteg är rörbestyckat direkt implicerar vissa specifika, tekniska egenskaper. Så är ingalunda fallet. Frågan måste alltså omformuleras.


Njae, många gånger har de distorsionsprodukter som lyfter framställningen. Det är ju det ts är ute efter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Morello » 2020-10-13 09:43

Jag skulle nog välja ett mindre värdeladdat begrepp än "lyfter". :wink:

Men i sak är det som jag skrev: skillnaden mellan olika rörapparater är enorm. Det går helt enkelt inte att jämföra eller tro att man åstadkommer samma grad
återgivningsprecision med en entaktkopplad triodstärkare (SET) utan regulativ återkoppling med en mottaktkopplad apparat med generös återkoppling.

Olika typer av effektrör (trioder, tetroder, pentoder etc) har olika intrinsikala egenskaper.

Det går helt enkelt inte att reducera detta till en enkel tum- tillika dumregel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav JM » 2020-10-13 09:52

Har någon eller kan skapa exempel på relevanta musiksnuttar där olika grad av 2:a tonsdistorsion demonstreras i relation till olika grad av 3:e tons dito.
Dvs syftet är att visa hur olika grad av maskering från 2:a tons distorsionen påverkar upplevelsen av 3:e tons distorsionen samt hur musik i närliggande frekvensområde påverkas.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav peterh » 2020-10-13 09:59

Morello skrev:Jag skulle nog välja ett mindre värdeladdat begrepp än "lyfter". :wink:

Men i sak är det som jag skrev: skillnaden mellan olika rörapparater är enorm. Det går helt enkelt inte att jämföra eller tro att man åstadkommer samma grad
återgivningsprecision med en entaktkopplad triodstärkare (SET) utan regulativ återkoppling med en mottaktkopplad apparat med generös återkoppling.

Olika typer av effektrör (trioder, tetroder, pentoder etc) har olika intrinsikala egenskaper.

Det går helt enkelt inte att reducera detta till en enkel tum- tillika dumregel.


+1 Bra formulerat
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-13 11:16

Morello skrev:Hela frågeställningen utgår från myten om att det faktum att ett slutsteg är rörbestyckat direkt implicerar vissa specifika, tekniska egenskaper. Så är ingalunda fallet. Frågan måste alltså omformuleras.


Jag är öppen för att jag kan ha rört till det med någon form av falskt minne, men jakten är halva nöjet och efter 30 år med, i stort sett, samma anläggning så vore det kul att hitta något, förvisso sämre, men ändå annorlunda. Bättre kan det inte bli så den vägen är stängd.
Ikväll kanske jag har kommit ett steg närmare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav sprudel » 2020-10-13 15:09

Morello skrev:Jag skulle nog välja ett mindre värdeladdat begrepp än "lyfter". :wink:

Men i sak är det som jag skrev: skillnaden mellan olika rörapparater är enorm. Det går helt enkelt inte att jämföra eller tro att man åstadkommer samma grad
återgivningsprecision med en entaktkopplad triodstärkare (SET) utan regulativ återkoppling med en mottaktkopplad apparat med generös återkoppling.

Olika typer av effektrör (trioder, tetroder, pentoder etc) har olika intrinsikala egenskaper.

Det går helt enkelt inte att reducera detta till en enkel tum- tillika dumregel.


Jag generaliserar inte, även om man kan göra den tolkningen. Tänker mig at ts är ute efter apparater med 6922 och 300b som slutrör.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Morello » 2020-10-13 15:15

Vilka kan konfigureras på många olika vis med olika artefakter i återgivningen som följd. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav jonasp » 2020-10-13 15:35

Morello skrev:Jag skulle nog välja ett mindre värdeladdat begrepp än "lyfter". :wink:

Men i sak är det som jag skrev: skillnaden mellan olika rörapparater är enorm. Det går helt enkelt inte att jämföra eller tro att man åstadkommer samma grad
återgivningsprecision med en entaktkopplad triodstärkare (SET) utan regulativ återkoppling med en mottaktkopplad apparat med generös återkoppling.

Olika typer av effektrör (trioder, tetroder, pentoder etc) har olika intrinsikala egenskaper.

Det går helt enkelt inte att reducera detta till en enkel tum- tillika dumregel.


Ja, så här är det. Det är förföriskt enkelt att förenkla, men förenklingen försvårar. För verklig förståelse krävs förståelse, inte förenkling. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-13 20:03

matssvensson skrev:Suzanne Vega - "Tom's Diner" och Sade - "You're Not The Man" är två låtar vars ljudminne bränt sig kvar från 1988, när jag lyssnade på dem genom en Jean Hiraga Lectron JH50 under utvecklingen av någon version av egna högtalare. Det lät förföriskt verklighetstroget, som om tjejerna sjöng livs levande i rummet. Har letat efter samma upplevelse sen dess.

/mats


Wow, upptäcker just att jag saknar Sade´s Promise i samlingen, fast jag vet att jag har den, kanske en CD som jag glömt rippa. Ska bli kul att lyssna på så snart jag hittar den. Tom's Diner slår jag på nu... mmm a capella closeup, hon är nära, mycket nära. Versionen som ligger på "Solitude Standing" är något mindre närgången än den på "Nine Objects of Desire", som är utgiven senare, så det bör ha varit Solitude Standing du hörde. Trevligt tips.

Tipsar om Bird on a wire med Jennifer Warnes, som om den inte skulle låta bra med vad som helst, men där finns en del "mjuka" ljud som kanske kan studsa fram lite extra med varma rör.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav sprudel » 2020-10-13 20:31

Morello skrev:Vilka kan konfigureras på många olika vis med olika artefakter i återgivningen som följd. :)


Man kan också göra rätt, hur mycket ska vara fel för att det ska vara fel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Morello » 2020-10-13 23:03

Men varför bekymrar man sig som användare om vad det är för rör- eller halvledarbestyckning?
Det är ju rimligtvis apparatens egenskaper som är av intresse.

Sybarite Audio No1200 är bland annat bestyckad med MJL3281A/1302A (16 st av vardera sort), men vad berättar det om prestandan och hur det låter? Ingenting.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-13 23:56

Morello skrev:Men varför bekymrar man sig som användare om vad det är för rör- eller halvledarbestyckning?
Det är ju rimligtvis apparatens egenskaper som är av intresse.

Sybarite Audio No1200 är bland annat bestyckad med MJL3281A/1302A (16 st av vardera sort), men vad berättar det om prestandan och hur det låter? Ingenting.


Med rör får syn och hörsel får jobba ihop o skapa synergi.
Rör är besjälade :)
Som hundar, man får välja ras (EL34/300B) o sen får man välja den trevligaste i kullen (matchade par med rätt stamtavla) därefter gäller det att få den att växa upp till en trevlig sort (sköta om dem som små... valpar).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-14 00:23

Carmen Gomez, God Bless The Child, rysligt bra, men det är tyvärr ett tag sedan jag lyssnade på det stycket, så jag törs inte säga något om skillnader.
Ett stycke som heter Mecca's Dance från Sound Liasions sampler 2019 ger ett fluffigt ljud som jag TROR skiljer sig från när jag kör heltransistoriserat.
Ett sista tips för kvällen får bli Frances Madden sjungandes Haunting Melody, från albumet Live At The Basement And Foundry 616 Sydney. Konturerna är lite oskarpa jämfört med 208:an och det på ett "konstnärligt sätt", fasen vet hur det ska beskrivas. Får sova på saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav petersteindl » 2020-10-14 00:29

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav RJohan » 2020-10-14 12:17

hifikg skrev:Fast nu tänkte jag väcka en ny tanke. Har du några särskilda musikstycken som framhäver rörljudet särskilt tydligt? Jag spelade nyss Therese Juel sjungandes Tiden Bara Går, en dänga som användes flitigt på mässor för längesen. Ja hela serien med "Test Records" från Opus 3 var den tidens "mässjazz" även om få stycken var just jazz :)



He! Precis när jag läser detta lyssnar jag på just 'tiden bara går'!!! Ska jag skämmas?

Harry Belafonte Returns To Carnegie Hall sången "Old King Cole" är en rolig låt med fantastisk ljudkvalle, inspelad 1960, så det är nog rör hela vägen, synd att kontaminera med trissor idag :wink:
Dave Brubeck's Take Five, Frank Sinatra 'Nice 'N' Easy', Ben Webster 'At the Renaisance' plus allt från skivbolaget Contemporary (rakt in i bandaren från rörmickar).

Sena LP graverade hos Polarstudion, de hade några maffiga handbyggda rörsteg till graververket, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-14 19:37

Let´s Dance med M Ward känns lite extra mysig med rören, nu är jag berörd!
Little Sparrow med Dolly Parton gör saker med mig... men det funkar å andra sidan lika bra utan rör i signalvägarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav matssvensson » 2020-10-14 22:04

hifikg skrev:Wow, upptäcker just att jag saknar Sade´s Promise i samlingen, fast jag vet att jag har den, kanske en CD som jag glömt rippa. Ska bli kul att lyssna på så snart jag hittar den. Tom's Diner slår jag på nu... mmm a capella closeup, hon är nära, mycket nära. Versionen som ligger på "Solitude Standing" är något mindre närgången än den på "Nine Objects of Desire", som är utgiven senare, så det bör ha varit Solitude Standing du hörde. Trevligt tips.

Tipsar om Bird on a wire med Jennifer Warnes, som om den inte skulle låta bra med vad som helst, men där finns en del "mjuka" ljud som kanske kan studsa fram lite extra med varma rör.

Tom's Diner på "Nine Objects of Desire"? Den har inte jag. Vilken specialversion har du?

Ja, Bird On a Wire låter väl bra på det mesta.

Jag skulle gärna lyssna på Jeanette Lindström "Attitude & Orbit Control" eller uppföljaren "Queens On the Hillside" på vilken anläggning som helst - min go to musik när jag utvecklade senaste högtalarna. Magnus Örströms spel med vispar är magiskt tillsammans med hennes röst. Men jag har inget eget rörminne till henne.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Nattlorden » 2020-10-14 22:09

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav matssvensson » 2020-10-14 23:02

Nattlorden skrev:[ Bild ]

:lol: Har du den på CD? Den skulle jag villa ha på fil.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-14 23:30

matssvensson skrev:Tom's Diner på "Nine Objects of Desire"? Den har inte jag. Vilken specialversion har du?


Den var där igår! Idag har den flyttat sig till albumet Retrospective, hmm... hur gjorde du det tricket?

Såg nog ut så här o det var sent på kvällen...
Bilagor
toms.jpg
toms.jpg (80.38 KiB) Visad 1502 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav matssvensson » 2020-10-15 01:42

hifikg skrev:
matssvensson skrev:Tom's Diner på "Nine Objects of Desire"? Den har inte jag. Vilken specialversion har du?


Den var där igår! Idag har den flyttat sig till albumet Retrospective, hmm... hur gjorde du det tricket?

Såg nog ut så här o det var sent på kvällen...

Apple Music spelar trick med dig :). Det var CD versionen på Solitude Standing jag lyssnade på.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-15 01:45

matssvensson skrev:
hifikg skrev:
matssvensson skrev:Tom's Diner på "Nine Objects of Desire"? Den har inte jag. Vilken specialversion har du?


Den var där igår! Idag har den flyttat sig till albumet Retrospective, hmm... hur gjorde du det tricket?

Såg nog ut så här o det var sent på kvällen...

Apple Music spelar trick med dig :). Det var CD versionen på Solitude Standing jag lyssnade på.


Lyssnar på rippade CD, ingen streaming när jag lyssnar på riktigt. Så där ser det ut i fjärrkontrollen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav hifikg » 2020-10-15 18:19

Börjar tro att Sade har gjort all sin musik med tanke på rör :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav Baffel » 2020-10-15 18:48

Mumma med de körerna . :D

Babylon Sisters

https://tidal.com/browse/track/77686407

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Musik för rör - tipsa!

Inläggav matssvensson » 2020-10-15 19:34

hifikg skrev:Så där ser det ut i fjärrkontrollen.

Busig fjärr :twisted:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster