Mixa själv - Beethoven 5:a

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2020-11-21 17:01

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2020-11-21 23:23

Jag har gjort en seriös mix, inte någon remix med disco-beats eller annat svammel. :)

Tycker själv att jag fick till en ganska livfull och bra mix, vad tycker ni?
Ni kan ju kanske jämföra min mix med den kompletta mixen i den länk hcl postade i första inlägget.

https://www.dropbox.com/s/i5mwnb56mikkt ... .flac?dl=0

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2020-11-22 14:04

Var det inte någon annan här som var intresserad av detta? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hifikg » 2020-11-22 14:42

Jag har kollat tutorials och andras försök o insett att Ludde visste bäst :)
Lyssnade på 45 sekunder av din mix och så långt är den så nära originalet att den är helt okej, kommer det större avvikelser längre fram så återkommer jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2020-11-22 14:51

hifikg skrev:Jag har kollat tutorials och andras försök o insett att Ludde visste bäst :)
Lyssnade på 45 sekunder av din mix och så långt är den så nära originalet att den är helt okej, kommer det större avvikelser längre fram så återkommer jag.


Jag har inte försökt göra några avvikelser rent musikmässigt, du får koncentrera dig mer på subtila detaljer i mixen vad gäller panoreringar, nivåer, något förbättrat djup och någon liten fördröjning. Lyssna noggrant på ”full mix” i länken från första inlägget och jämför den med min mix. Ett tips är atr lyssna efter vad som sker i mixen mellan höger och vänster kanal och hur det ökar dramatiken i mixen. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hifikg » 2020-11-22 17:51

Jag har inte lyssnat på det original som finns i tråden alls, jag tror mig kunna luddes femma ändå, men jag ska, bara jag får lite lugn o ro i lyssningsrummet.
Har bytt hjul på bilarna, vallat frugan, flyttat en soffa och nu ska jag förhöra mitt barnbarn på läxor o bära tvätt. O så har jag blivit gammelmorfar idag. Typ.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2020-11-22 18:39

Men detta handlar ju inte om du ska känna igen låten eller att du vet hur den går, funderar du aldrig över hur olika olika mixar och inspelningar av samma verk kan låta? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 19:47

hifikg skrev:Jag har inte lyssnat på det original som finns i tråden alls, jag tror mig kunna luddes femma ändå, men jag ska, bara jag får lite lugn o ro i lyssningsrummet.
Har bytt hjul på bilarna, vallat frugan, flyttat en soffa och nu ska jag förhöra mitt barnbarn på läxor o bära tvätt. O så har jag blivit gammelmorfar idag. Typ.


Grattis till gammelmorfar.
barnbarnen.jpg
barnbarnen.jpg (81.69 KiB) Visad 1226 gånger


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hifikg » 2020-11-22 20:21

He he
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav jonasp » 2020-11-22 23:48

hifikg skrev:Jag har inte lyssnat på det original som finns i tråden alls, jag tror mig kunna luddes femma ändå, men jag ska, bara jag får lite lugn o ro i lyssningsrummet.
Har bytt hjul på bilarna, vallat frugan, flyttat en soffa och nu ska jag förhöra mitt barnbarn på läxor o bära tvätt. O så har jag blivit gammelmorfar idag. Typ.


Det var mycket på en gång. Men stort grattis på det fetstilade.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hifikg » 2020-11-23 02:17

jonasp skrev:
hifikg skrev:Jag har inte lyssnat på det original som finns i tråden alls, jag tror mig kunna luddes femma ändå, men jag ska, bara jag får lite lugn o ro i lyssningsrummet.
Har bytt hjul på bilarna, vallat frugan, flyttat en soffa och nu ska jag förhöra mitt barnbarn på läxor o bära tvätt. O så har jag blivit gammelmorfar idag. Typ.


Det var mycket på en gång. Men stort grattis på det fetstilade.


Tackar, mitt unga bonusbarnbarn som själv blev mor idag. Lite tidigt kan man tycka. Det är som det är o grabben är välskapt o livfull :)
Snart blir jag dessutom gammelfarfar till mitt andra bonusbarnbarns barn, så man kan ju ana vad ungdomarna pysslat med i coronatider...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-02 22:06

Efter många om och men återkom jag till denna och har nu gjort ett egen variant. Den är lite preliminär i det att jag tagit några genvägar och inte ens provat EQ på något spår, men tycker ändå den kan vara värd att dela för att få lite återkoppling. Mixen är gjord med sikte på publikupplevelse d.v.s. rejält med akustik.

Trevlig lyssning!

https://www.dropbox.com/s/ivy2i8a911v9g2t/Beethoven_Symp5_a01.flac?dl=0
Senast redigerad av hcl 2021-01-02 22:12, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-02 22:11

goat76 skrev:Jag har gjort en seriös mix, inte någon remix med disco-beats eller annat svammel. :)

Tycker själv att jag fick till en ganska livfull och bra mix, vad tycker ni?
Ni kan ju kanske jämföra min mix med den kompletta mixen i den länk hcl postade i första inlägget.

https://www.dropbox.com/s/i5mwnb56mikkt ... .flac?dl=0

För min del tycker jag det känns konstigt med stråkarna utspridda helt olikt vad man är van i verkligheten. Även om det blir betydligt tydligare så vill jag även ha bra efterklang för att instrumenten skall komma rätt i sammanhanget, för mig som lyssnare. Man kan i.o.f.s. argumentera för att det skall låta som om man sitter i orkestern eller som det gör för dirigenten, men det är kanske mer en smaksak.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-14 20:16

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2021-01-14 20:54

hcl skrev:
goat76 skrev:Jag har gjort en seriös mix, inte någon remix med disco-beats eller annat svammel. :)

Tycker själv att jag fick till en ganska livfull och bra mix, vad tycker ni?
Ni kan ju kanske jämföra min mix med den kompletta mixen i den länk hcl postade i första inlägget.

https://www.dropbox.com/s/i5mwnb56mikkt ... .flac?dl=0

För min del tycker jag det känns konstigt med stråkarna utspridda helt olikt vad man är van i verkligheten. Även om det blir betydligt tydligare så vill jag även ha bra efterklang för att instrumenten skall komma rätt i sammanhanget, för mig som lyssnare. Man kan i.o.f.s. argumentera för att det skall låta som om man sitter i orkestern eller som det gör för dirigenten, men det är kanske mer en smaksak.


Jag gjorde bara min mix på en timme eller två, och det jag menade med "seriös mix" var bara att jag låtit verket vara intakt från start till slut.

Det jag gjorde var att jag försökte skapa lite liv rent stereofoniskt, i grunden höll jag mig till en "rockmix" där slagverk och de basigare inslagen fick ligga mer centrerat medans jag spred ut blåsinstrumenten lite utanför dessa. Den stora grejen var nog det du tyckte var konstigt med avvikandet ur ett liveframträdandes realistiska placering av de tre violin-grupperna, där ville jag få lite liv i stereoperspektivet så jag la en grupp i mitten, en grupp långt ut till höger och den sista långt ut till vänster där den sistnämnda har en liten lätt fördröjning vilken skapar lite "kast" mellan vänster och höger högtalare, tyckte det passade bra till hur livligt verket redan är. Slagverket är det enda i mixen som fått en liten gnutta reverb för att få aningen lite mer rumslighet.

OBS! Mixen bör nog spelas hyfsat starkt för att tydliggöra "swinget" mer mellan kanalerna. :)

Visst kan man hålla sig till en mer realistisk placering av allt om man vill det, men å andra sidan får man ändå sällan den känsla man får från upplevelsen på plats, därför har jag sällan något emot att nyttja de fördelar som stereosystemet å sin tur kan ge vilket jag försökte göra i min mix.
"Om du inte kan återskapa verkligheten, gör det bästa du kan av fantasin". :D

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-14 22:28

goat76 skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:Jag har gjort en seriös mix, inte någon remix med disco-beats eller annat svammel. :)

Tycker själv att jag fick till en ganska livfull och bra mix, vad tycker ni?
Ni kan ju kanske jämföra min mix med den kompletta mixen i den länk hcl postade i första inlägget.

https://www.dropbox.com/s/i5mwnb56mikkt ... .flac?dl=0

För min del tycker jag det känns konstigt med stråkarna utspridda helt olikt vad man är van i verkligheten. Även om det blir betydligt tydligare så vill jag även ha bra efterklang för att instrumenten skall komma rätt i sammanhanget, för mig som lyssnare. Man kan i.o.f.s. argumentera för att det skall låta som om man sitter i orkestern eller som det gör för dirigenten, men det är kanske mer en smaksak.


Jag gjorde bara min mix på en timme eller två, och det jag menade med "seriös mix" var bara att jag låtit verket vara intakt från start till slut.

Det jag gjorde var att jag försökte skapa lite liv rent stereofoniskt, i grunden höll jag mig till en "rockmix" där slagverk och de basigare inslagen fick ligga mer centrerat medans jag spred ut blåsinstrumenten lite utanför dessa. Den stora grejen var nog det du tyckte var konstigt med avvikandet ur ett liveframträdandes realistiska placering av de tre violin-grupperna, där ville jag få lite liv i stereoperspektivet så jag la en grupp i mitten, en grupp långt ut till höger och den sista långt ut till vänster där den sistnämnda har en liten lätt fördröjning vilken skapar lite "kast" mellan vänster och höger högtalare, tyckte det passade bra till hur livligt verket redan är. Slagverket är det enda i mixen som fått en liten gnutta reverb för att få aningen lite mer rumslighet.

OBS! Mixen bör nog spelas hyfsat starkt för att tydliggöra "swinget" mer mellan kanalerna. :)

Visst kan man hålla sig till en mer realistisk placering av allt om man vill det, men å andra sidan får man ändå sällan den känsla man får från upplevelsen på plats, därför har jag sällan något emot att nyttja de fördelar som stereosystemet å sin tur kan ge vilket jag försökte göra i min mix.
"Om du inte kan återskapa verkligheten, gör det bästa du kan av fantasin". :D

Tolka det inte som såå negativt. Jag tyckte det var ett kul grepp! Jag har inte heller lagt ner mer än max 1.5 timme heller (totalt). Det är ju inte jättemycket som behöver göras om man inte är petig eller snöar in på små detaljer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2021-01-14 23:10

hcl skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:För min del tycker jag det känns konstigt med stråkarna utspridda helt olikt vad man är van i verkligheten. Även om det blir betydligt tydligare så vill jag även ha bra efterklang för att instrumenten skall komma rätt i sammanhanget, för mig som lyssnare. Man kan i.o.f.s. argumentera för att det skall låta som om man sitter i orkestern eller som det gör för dirigenten, men det är kanske mer en smaksak.


Jag gjorde bara min mix på en timme eller två, och det jag menade med "seriös mix" var bara att jag låtit verket vara intakt från start till slut.

Det jag gjorde var att jag försökte skapa lite liv rent stereofoniskt, i grunden höll jag mig till en "rockmix" där slagverk och de basigare inslagen fick ligga mer centrerat medans jag spred ut blåsinstrumenten lite utanför dessa. Den stora grejen var nog det du tyckte var konstigt med avvikandet ur ett liveframträdandes realistiska placering av de tre violin-grupperna, där ville jag få lite liv i stereoperspektivet så jag la en grupp i mitten, en grupp långt ut till höger och den sista långt ut till vänster där den sistnämnda har en liten lätt fördröjning vilken skapar lite "kast" mellan vänster och höger högtalare, tyckte det passade bra till hur livligt verket redan är. Slagverket är det enda i mixen som fått en liten gnutta reverb för att få aningen lite mer rumslighet.

OBS! Mixen bör nog spelas hyfsat starkt för att tydliggöra "swinget" mer mellan kanalerna. :)

Visst kan man hålla sig till en mer realistisk placering av allt om man vill det, men å andra sidan får man ändå sällan den känsla man får från upplevelsen på plats, därför har jag sällan något emot att nyttja de fördelar som stereosystemet å sin tur kan ge vilket jag försökte göra i min mix.
"Om du inte kan återskapa verkligheten, gör det bästa du kan av fantasin". :D

Tolka det inte som såå negativt. Jag tyckte det var ett kul grepp! Jag har inte heller lagt ner mer än max 1.5 timme heller (totalt). Det är ju inte jättemycket som behöver göras om man inte är petig eller snöar in på små detaljer.


Nej då, jag tog inte dina synpunkter som något negativt, jag ville bara förklara varför jag gjorde som jag gjorde. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-24 13:00


Är det någon som lyssnat?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav goat76 » 2021-01-24 23:10

hcl skrev:

Är det någon som lyssnat?


Jag har lyssnat på din mix när du la upp den men tog en ytterligare lyssning nu igen.

Det jag kan säga är att det låter bra men jag hör inte riktigt vad du har velat åstadkomma, kanske kan du berätta vad du har gjort så blir det lättare att lyssna efter just de detaljerna.

Du verkar ha varit mer "försiktig" med mixen än vad jag var med min. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav hcl » 2021-01-26 22:38

goat76 skrev:
hcl skrev:

Är det någon som lyssnat?


Jag har lyssnat på din mix när du la upp den men tog en ytterligare lyssning nu igen.

Det jag kan säga är att det låter bra men jag hör inte riktigt vad du har velat åstadkomma, kanske kan du berätta vad du har gjort så blir det lättare att lyssna efter just de detaljerna.

Du verkar ha varit mer "försiktig" med mixen än vad jag var med min. :)

Målet var att det skall låta som det kan göra när man sitter i publiken(någorlunda nära, men med hyggigt bidrag från lokalen). Ingen gimmick-mix utan bara så att det skall låta naturligt. Den är fortfarande liiite hård, men det beror nog på närmickningen (knappast på utrustningen de använt). Det kan motas m.h.a. EQ, men det förtar samtidigt lite så det har jag inte gjort. Däremot har jag lagt på ganska rejält med rum. Jag använde även delay på några grupper då jag tyckte det inte hängde ihop helt annars. Man kan använda digital delay också, men skillnaden är nog inte astronomisk i det här fallet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Mixa själv - Beethoven 5:a

Inläggav Alexi » 2021-01-27 22:35

Kul idé, men inser att jag inte har tid att lära mig hur man gör.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster