Tony Joe White

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Tony Joe White

Inläggav hifikg » 2020-11-25 00:11

Bluesartist, vit, som inspirerat Baba Blues. Jag hade aldrig hört honom tidigare, men spårade upp honom när jag läste om Baba Blues. Sicken snubbe. Och här finns en, för mig, oupptäckt musikskatt att utforska. Det är roligt med musik! Wikipedia kallar genren för "swamp rock", fast det jag hunnit höra hittills är skön blues :)

Någon som hört talas om gubben innan? Tyvärr slutade han producera 2018.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Joe_White
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tony Joe White

Inläggav Bill50x » 2020-11-25 00:18

Det var väldigt länge sedan jag lyssnade på TJW. Upptäckte honom i slutet på 60-talet, en kamrat till mig hade någon skiva med honom. Men på den tiden var det bara rock som gällde för mig så han försvann i hanteringen...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Tony Joe White

Inläggav solhaga » 2020-11-25 00:24

Min några år äldre bror hade albumet "Tony Joe White" från 1971 som jag då lyssnade flitigt på.
Själv har jag bara "Uncovered" från 2006.
Den har jag köpt digitalt 2011, jag får mail från "honom" regelbundet.
Nu finns hans alster på HDTracks.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tony Joe White

Inläggav hifikg » 2020-11-25 00:40

solhaga skrev:Min några år äldre bror hade albumet "Tony Joe White" från 1971 som jag då lyssnade flitigt på.
Själv har jag bara "Uncovered" från 2006.
Den har jag köpt digitalt 2011, jag får mail från "honom" regelbundet.
Nu finns hans alster på HDTracks.


Kul, jag har tagit hem ett par album nu, får börja med dem, annars finns det en risk för att det blir för mycket på en gång. Lyssnar just nu på albumet "Bad Mouthin´n" från 2018, kanske hans sista?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tony Joe White

Inläggav hifikg » 2020-11-25 00:42

Bill50x skrev:Det var väldigt länge sedan jag lyssnade på TJW. Upptäckte honom i slutet på 60-talet, en kamrat till mig hade någon skiva med honom. Men på den tiden var det bara rock som gällde för mig så han försvann i hanteringen...

/ B


Du har säkert utvecklat din musiksmak sedan dess, läge att återknyta bekantskapen kanske? Min musiksmak blir bredare och djupare för varje år, men jag hänger inte riktigt med i det senaste längre. Fast Billie Eilish håller jag koll på, he he. Och Swamp Rock tror jag inte att jag sysslat med förut, men vem vet, kanske räknas några av Eric Claptons verk som det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tony Joe White

Inläggav Lassej » 2020-11-25 00:52

Tony Joe White tillhör en av mina favoritartister. Kul att du har upptäckt honom. 1991 släppte han "Closer to The Truth". Makalöst bra album med riktigt bra låtar. Bl.a. denna som var första singeln och som blev en stor hit. Lyssna och njut.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tony Joe White

Inläggav PekkaJohansson » 2020-11-25 00:56

Nä, Clapton platsar inte i gebitet swamp rock. Prova Creedence Clearwater Revival så har du hittat rätt! Tony Joe White upptäckte jag, som säkert många andra, genom Elvis version av "Polk salad Annie" som faktiskt var åtta i USA med Tony Joe White. Ett sentida mästerverk, och relativt välljudande sådant dessutom, är "Closer to the truth" från 1991. Den innehåller bland annat "Steamy windows" som Tina Turner gjorde två år tidigare. Tony är oftast hörvärd men de senare plattorna lider, som så väldigt mycket annat, av tafflig ljudkvalitet. Bäst att satsa på de första dryga tjugo årens produktion, alltså.

Edit: Ser att Lassej hann nämna "Closer to the truth" samtidigt som jag skrev. Min favorit på albumet är "(You're gonna look) Good in blues".

Med vänlig häsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tony Joe White

Inläggav petersteindl » 2020-11-25 01:16

TJW var mainstream på 70-talet och mycket bra sådan.


För att få en känsla över hans röst så sjunger han tillsammans med en annan sångare med pondus på rösten.

Det är inte ofta man förknippar Johny Cash som tenor.

Även Elvis får sin utmanare i röst med pondus.


Här är en annan känd låt av Tony J White.


Den här spelade han in 27 september 2018. Han dog 24 oktober 2018. Han var 75 år på den här videon.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tony Joe White

Inläggav Lassej » 2020-11-25 20:54

PekkaJohansson skrev:Nä, Clapton platsar inte i gebitet swamp rock. Prova Creedence Clearwater Revival så har du hittat rätt! Tony Joe White upptäckte jag, som säkert många andra, genom Elvis version av "Polk salad Annie" som faktiskt var åtta i USA med Tony Joe White. Ett sentida mästerverk, och relativt välljudande sådant dessutom, är "Closer to the truth" från 1991. Den innehåller bland annat "Steamy windows" som Tina Turner gjorde två år tidigare. Tony är oftast hörvärd men de senare plattorna lider, som så väldigt mycket annat, av tafflig ljudkvalitet. Bäst att satsa på de första dryga tjugo årens produktion, alltså.

Edit: Ser att Lassej hann nämna "Closer to the truth" samtidigt som jag skrev. Min favorit på albumet är "(You're gonna look) Good in blues".

Med vänlig häsning

Pekka


Jag har samma favoritlåt men det är inte lätt att välja bland alla bra låtar. "Undercover Agent for the Blues", titellåten, "Tunica Motell" m.fl. Ja, hela albumet är ett mästerverk.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Tony Joe White

Inläggav NADifierad » 2020-11-25 22:38

Jag upptäckte TJW för några år sedan, och blev förvånad över att jag inte känt till honom innan.
Favoriten är ” High sheriff of calhoun parrish”.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Tony Joe White

Inläggav RJohan » 2020-11-27 10:12

TJW var en höjdare, speciellt det tidiga utbudet, som redan nämnts.

NADifierad skrev:Jag upptäckte TJW för några år sedan, och blev förvånad över att jag inte känt till honom innan.
Favoriten är ” High sheriff of calhoun parrish”.


Jag har alltid tyckt att texten slutar mitt i i "High...". Det borde finnas en fortsättning?

Själv har jag alltid diggat buspojkarna i "Roosevelt and Ira Lee". Hela LP'n med fullt ös innan man ska ut och parta låten "Saturday ningt in Oak Groove..." som då heter "Home made ice cream" är en höjdare, med ett ljud som är så där perfekt lite skitigt.

Possible worlds
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Tony Joe White

Inläggav Possible worlds » 2020-11-29 19:59

Har lyssnat väldigt mycket på Tony Joe White. Många av hans klassiska låtar har redan nämnts i tråden.
Själv har jag alltid hållit hans album "Lake Placid Blues" (från 1995) som det bästa. Fylld av bluesig swamp rock lirad av ett band bestående av ytterst kompetenta musiker (bl a trummisen Kenny Aronoff). Tycker dessutom att albumet rent HiFi-mässigt är alldeles extraordinärt.



YouTubeklippet lyckas inte skildra den goda ljudkvalitén (så in på spotify/tidal och streama - eller än bättre: köp skivan 8) ).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tony Joe White

Inläggav hifikg » 2020-11-29 20:19

O jag som trodde det var en okänd stjärna jag upptäckt :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster