Queen's Gambit

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-09 14:43

Du har helt rätt i dina funderingar

https://triblive.com/local/the-queens-g ... ittsburgh/

Tycker inte det ska göras någon uppföljare. Den var så pass bra som den var serien. Svårt att se att en ny omgång skulle bli lika bra .
Senast redigerad av Baffel 2020-12-09 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Queen's Gambit

Inläggav hifikg » 2020-12-09 14:45

Vigor skrev:Inspirerande serie; jag vill också vara aspackad och spela sällskapsspel hela dagarna!


Du har aldrig spelat schack på riktigt förmodar jag ;)

För längesedan hade vi en klass i schacket som vi kallade 2B, dvs mellanölsklassen, de gubbarna var mest med för att träffas o dricka öl, schacket var inte det allra viktigaste, men det var viktigt även för dem. Numera brukar schackturneringar vara nyktra tillställningar även om det finns en o annan tragisk figur även där. Seriespelet bedrivs på söndagar och många partier har nog förlorats pga bakfylla. Been there, done that.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Queen's Gambit

Inläggav hifikg » 2020-12-09 14:47

Baffel skrev:Du har helt rätt i dina funderingar

https://triblive.com/local/the-queens-g ... ittsburgh/

Tycker inte det ska göras någon uppföljare. Den var så pass bra som den var serien. Svårt att se att en ny omgång skulle bli lika bra .


Håller med, men kan de låta bli?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Queen's Gambit

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-09 16:20

hifikg skrev:Nu har jag sett hela serien o den var väldigt bra. Mycket bra att den har ett slut också. Visst kan man göra en säsong två o tre av den om man krystar hårt, men man kan leva utan att se någon fortsättning också. Bra jobbat och jag tror att serien kan orsaka en schack-boom som vi inte sett på länge. Förhoppningsvis drar den med sig massor av tjejer också, de behövs i schack. De är nästan lika sällsynta som kvinnliga audiofiler.


Pia Cramling kom jag att tänka på, https://sv.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav HenrikTornquist » 2020-12-09 17:41

hifikg skrev:Nu har jag sett hela serien o den var väldigt bra. Mycket bra att den har ett slut också. Visst kan man göra en säsong två o tre av den om man krystar hårt, men man kan leva utan att se någon fortsättning också. Bra jobbat och jag tror att serien kan orsaka en schack-boom som vi inte sett på länge. Förhoppningsvis drar den med sig massor av tjejer också, de behövs i schack. De är nästan lika sällsynta som kvinnliga audiofiler.

+ flera stycken på detta. Att det finns ett slut är klart önskvärt när det gäller en ny serie för min del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav HenrikTornquist » 2020-12-09 17:41

Baffel skrev:Du har helt rätt i dina funderingar

https://triblive.com/local/the-queens-g ... ittsburgh/

Tycker inte det ska göras någon uppföljare. Den var så pass bra som den var serien. Svårt att se att en ny omgång skulle bli lika bra .

Exakt så.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Queen's Gambit

Inläggav hifikg » 2020-12-09 23:44

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Nu har jag sett hela serien o den var väldigt bra. Mycket bra att den har ett slut också. Visst kan man göra en säsong två o tre av den om man krystar hårt, men man kan leva utan att se någon fortsättning också. Bra jobbat och jag tror att serien kan orsaka en schack-boom som vi inte sett på länge. Förhoppningsvis drar den med sig massor av tjejer också, de behövs i schack. De är nästan lika sällsynta som kvinnliga audiofiler.


Pia Cramling kom jag att tänka på, https://sv.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling


Har spelat mot både henne och hennes bror Dan. Dan mötte jag i andra ronden i ett Skol-SM. Vi hade båda vunnit våra första partier så jag kastade fram ett remianbud ganska tidigt i partiet, men det nobbades och sedan vann han Skol-SM det året. Kan ha varit 1976. I Ulricehamn var det i varje fall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Queen's Gambit

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 11:07

Fanns någon kille från Jönköping som var framstående som yngling vid ungefär samma tid. En kollega var på resa med honom i ett annat sammanhang. Kollegan har en oförglömlig inre bild av deras vistelse på en strippklubb i England, då var schackspelaren ställd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-11 11:11

Helt ok för mig om det blir OT i denna tråd. Bara kul. :)

Ifall moderatorn undrar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav Almen » 2020-12-11 11:15

Bara sett de första avsnitten, men kommer att fortsätta. Grym huvudroll.

Dock fortfarande svårt att se att den skall ligga i musikstugan. Man kan väl inkludera musiken i diskussionen även om den ligger i Allmän media och mediateknik? Flytta!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-11 11:36

Tanken var att tipsa om soundtracket, sen blev det snack om serien. Som sagt helt ok för mig och för allan del så visst moderatorn kan flytta tråden till lämpligt ställe. :)

Isla Johnston som unga Beth
Annabeth Kelly som femåriga Beth

Lär vi se mer av framöver.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Queen's Gambit

Inläggav hifikg » 2020-12-11 15:20

RogerGustavsson skrev:Fanns någon kille från Jönköping som var framstående som yngling vid ungefär samma tid. En kollega var på resa med honom i ett annat sammanhang. Kollegan har en oförglömlig inre bild av deras vistelse på en strippklubb i England, då var schackspelaren ställd.


Om inte mina läppar vore sälar så kunde jag berätta en hel del kul från insidan av höjdarnas schackvärld. Jag fuskade mig in ibland, fake it till you make it du vet, o snurrade upp en vitrysk mästare bl a, men det var mer psykning än schack :) O så har jag en remi mot Finlands stormästare Heikki Westerinen, fast det var förstås i simultan. Vår svenske mästare Agrest har jag aldrig haft en suck emot, han e stenhård.

För övrigt gillar jag Peggy Lees variant av Fever.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Queen's Gambit

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 17:41

RogerGustavsson skrev:Fanns någon kille från Jönköping som var framstående som yngling vid ungefär samma tid. En kollega var på resa med honom i ett annat sammanhang. Kollegan har en oförglömlig inre bild av deras vistelse på en strippklubb i England, då var schackspelaren ställd.


Har hittat honom, Lars-Åke Schneider hette honom, https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-%C3%85ke_Schneider

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-11 22:49

Kolla gärna denna dokumentär. Påminner på något konstigt sätt och vis om Queens Gambit. Riktigt spännande. Idéer kring AI osv . Rekommenderas.

https://youtu.be/WXuK6gekU1Y

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav sprudel » 2020-12-12 11:09

RogerGustavsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Fanns någon kille från Jönköping som var framstående som yngling vid ungefär samma tid. En kollega var på resa med honom i ett annat sammanhang. Kollegan har en oförglömlig inre bild av deras vistelse på en strippklubb i England, då var schackspelaren ställd.


Har hittat honom, Lars-Åke Schneider hette honom, https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-%C3%85ke_Schneider


Schneider ja, vi var kollegor i många år. Jag biologi, han fysik. Han körde simultanschack med eleverna årligen vid elevernas dag. Himla go kille med ett rungande skratt. Undrar var han är idag?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Queen's Gambit

Inläggav nuffe » 2020-12-12 17:23

Nu har jag o frun tittat klart. Jag tycker det är den bästa "TV" serie jag har tittat på, bra helt igenom. Musiken är väldigt bra.
Ex. The Queen har ju de första halvan bra, men nu känns det bra pinsamt.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav sprudel » 2020-12-12 19:50

nuffe skrev:Nu har jag o frun tittat klart. Jag tycker det är den bästa "TV" serie jag har tittat på, bra helt igenom. Musiken är väldigt bra.
Ex. The Queen har ju de första halvan bra, men nu känns det bra pinsamt.

Henrik


Håller med och är avundsjuk på hustrun som har den kvar att betitta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Queen's Gambit

Inläggav philipbtz » 2020-12-13 00:18

Jag och frugan såg sista avsnittet ikväll. Väldigt bra serie och jag är glad att dom gjorde den till just en mini-serie.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Queen's Gambit

Inläggav nuffe » 2020-12-15 13:05

sprudel skrev:
nuffe skrev:Nu har jag o frun tittat klart. Jag tycker det är den bästa "TV" serie jag har tittat på, bra helt igenom. Musiken är väldigt bra.
Ex. The Queen har ju de första halvan bra, men nu känns det bra pinsamt.

Henrik


Håller med och är avundsjuk på hustrun som har den kvar att betitta. :)


Du får väl sitta med o titta en gång till! Eller är du som min fru, hatar att se eller läsa något för andra gången?

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Queen's Gambit

Inläggav sprudel » 2020-12-15 20:39

Kan nog tänka mig att se den igen faktiskt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-15 20:51

Här intressant om stormästarn Kasparov som faktiskt hjälpte till med schackbitarna i filmen

https://slate.com/culture/2020/11/queen ... viser.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Queen's Gambit

Inläggav hifikg » 2020-12-15 22:39

Baffel skrev:Här intressant om stormästarn Kasparov som faktiskt hjälpte till med schackbitarna i filmen

https://slate.com/culture/2020/11/queen ... viser.html


VARNING FÖR SPOILERS!!!!
Hade jag inte sett serien så hade jag blivit rätt ledsen över den länken o texten. Så se serien först o läs sen.
Det viktiga i den är att det schack som spelas i serien ska vara autentiskt på alla sätt. Många är de scener där schackpjäser stått helt galet, schackbräden felvända och omöjliga positioner visats upp. Inte minst i reklam.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-16 01:47

Hoppsan. Det missade jag. Skummade som vanligt igenom lite random . Då tycker jag ni ska lyssna på hifikg . :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Queen's Gambit

Inläggav Baffel » 2020-12-16 01:49

Dubblett

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster