Välljud på Spotify

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2020-12-31 09:14

Jag tillhör kategorin som spisar musik i första hand på Spotify, i andra hand via CD och vid enstaka tillfällen via vinyl. Varför Spotify beror förstås på dess oerhörda bekvämlighet och tillgänglighet av enorma mängder musik. Givetvis har jag premiumkonto för att slippa reklam och komprimering.

Så till min förfrågan.

Vilka tips har ni på välljudande utgåvor på "spottan" som ni också uppskattar musikaliskt?

Ett exempel jag lyssnar på i skrivande stund: https://open.spotify.com/track/422VKVEM ... fk3tpZCOyw
Ett annat: https://open.spotify.com/track/0h4ZxSxv ... QjJ2tYji3Q

Sen finner jag en del material från "svamparna" njutbart om intresse finns. Lite av en annan genre. Återkommer med länkar och flera andra artister.

Obs! För er som endast anser att god återgivning går att uppnå via CD-formatet så finns det en annan tråd tillgänglig. Och det är en kommentar i all välmening för att hålla denna tråd så ren som möjligt. :)

ps. finns redan liknande tråd så kan jag ta bort denna.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Belker » 2020-12-31 10:07

Jag tror inte den här tråden bryr sig om lagringsmediat generellt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=68661

Däremot kan det ju komma lite kommentarer kring att ”absolut högsta kvalitet” och Spotify inte är förenligt, eftersom även Spotify Premium är bit-reducerat och processat på oklart sätt.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2020-12-31 10:14

Belker skrev:Jag tror inte den här tråden bryr sig om lagringsmediat generellt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=68661

Däremot kan det ju komma lite kommentarer kring att ”absolut högsta kvalitet” och Spotify inte är förenligt, eftersom även Spotify Premium är bit-reducerat och processat på oklart sätt.



Jo, jag har läst den tråden och också hittat musik där som är intressant. Men jag tycker att det blir för mycket fokus på mediers eventuella brister.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Välljud på Spotify

Inläggav BosseS » 2020-12-31 12:57

Det vore ju intressant om eljulio's öron och ägg kan påvisa en faktisk skillnad mellan Spotify och Tidal.
(Jag har tyvärr inga musiktips inom Jazz.)

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Solveit » 2020-12-31 17:55

eljulio skrev:
Belker skrev:Jag tror inte den här tråden bryr sig om lagringsmediat generellt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=68661

Däremot kan det ju komma lite kommentarer kring att ”absolut högsta kvalitet” och Spotify inte är förenligt, eftersom även Spotify Premium är bit-reducerat och processat på oklart sätt.



Jo, jag har läst den tråden och också hittat musik där som är intressant. Men jag tycker att det blir för mycket fokus på mediers eventuella brister.


Jag håller med om det.
Spotify duger gott åt mig och lätt att hitta ny musik.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav hifikg » 2020-12-31 18:26

Jag använder en annan streamingtjänst, från ett företag känt för sina datorer och telefoner, påstår INTE att deras streaming är bättre på något vis, för snabbgallring före köp. Fast oftast glömmer jag det o kastar mig ändå på köpknappen på qobuz eller hd tracks. Är kanske mest en fråga om feelgood att ha inspelningarna i minst CD-kvalitet, de gånger jag lyssnar på strömmad musik glömmer jag ofta att det är det jag lyssnar på och låter musiken engagera mig istället. Fast hade jag införskaffat ett par ägg hade jag inte nöjt mig med streaming via Spotify, jag tycker de är värda bättre. Lyssna o jämför o säg sen om du håller med mig eller inte :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Baffel » 2020-12-31 18:41

Belker skrev:Jag tror inte den här tråden bryr sig om lagringsmediat generellt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=68661

Däremot kan det ju komma lite kommentarer kring att ”absolut högsta kvalitet” och Spotify inte är förenligt, eftersom även Spotify Premium är bit-reducerat och processat på oklart sätt.


Tror du att du skulle fixa att spotta Spotify i ett blindtest utförd med

The methodology was straightforward: subjects listened to the same segment of the same song back-to-back on all three services set to their maximum streaming bitrates. We used Sony's MDR-7506 headphones — selected for their popularity, neutral sound, and non-outrageous price tag — paired to an iPhone 6 Plus. Subjects judged a total of three songs covering a spectrum of genres and audio characteristics: Kendrick Lamar's "Complexion (A Zulu Love)," St. Vincent's "Digital Witness," and Aaron Copland's "Fanfare for the Common Man" off the Copland Conducts Copland compilation. After listening to each song, we asked them to just say whatever was on their mind — if one service sounded notably better, notably worse, or if all three were about the same.


https://feber.se/webb/the-verge-kor-bli ... al/330535/

Sen vet man väl i och för sig inte om det är samma inspelningar som det lyssnas på , men ändock , lite kul var det allt . :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Välljud på Spotify

Inläggav paa » 2020-12-31 19:41

hifikg skrev:Jag använder en annan streamingtjänst, från ett företag känt för sina datorer och telefoner, påstår INTE att deras streaming är bättre på något vis, för snabbgallring före köp. Fast oftast glömmer jag det o kastar mig ändå på köpknappen på qobuz eller hd tracks. Är kanske mest en fråga om feelgood att ha inspelningarna i minst CD-kvalitet, de gånger jag lyssnar på strömmad musik glömmer jag ofta att det är det jag lyssnar på och låter musiken engagera mig istället. Fast hade jag införskaffat ett par ägg hade jag inte nöjt mig med streaming via Spotify, jag tycker de är värda bättre. Lyssna o jämför o säg sen om du håller med mig eller inte :)

Läser jag att du inte anser att dina Carlssonhögtalare skulle vara värda det bästa ljudet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav hifikg » 2020-12-31 22:29

paa skrev:
hifikg skrev:Jag använder en annan streamingtjänst, från ett företag känt för sina datorer och telefoner, påstår INTE att deras streaming är bättre på något vis, för snabbgallring före köp. Fast oftast glömmer jag det o kastar mig ändå på köpknappen på qobuz eller hd tracks. Är kanske mest en fråga om feelgood att ha inspelningarna i minst CD-kvalitet, de gånger jag lyssnar på strömmad musik glömmer jag ofta att det är det jag lyssnar på och låter musiken engagera mig istället. Fast hade jag införskaffat ett par ägg hade jag inte nöjt mig med streaming via Spotify, jag tycker de är värda bättre. Lyssna o jämför o säg sen om du håller med mig eller inte :)

Läser jag att du inte anser att dina Carlssonhögtalare skulle vara värda det bästa ljudet?


Eller så läser du att jag nästan alltid köper fonogrammen från qobuz eller hd tracks :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Välljud på Spotify

Inläggav RJohan » 2021-01-01 09:55

Jag använder youtube, dels för att gränssnittet är enkelt och förståligt, dels för att det finns annat än det som skivbolagen vill pracka på oss, dels att det (som HiFi-dåre) är kul att på livekoncerter kunna se hur många mickar som används och var de är placerade. Gratis är det också.

Skulle jag höra skillnaden i ett blindtest på youtube (vilken upplösning det nu kan vara) och 'fina' strömningstjänsten? Antagligen inte.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-03 16:30


Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-03 22:00

Väldigt skön! Och låter bra, även på låg volym!

https://open.spotify.com/track/671PNRt6 ... Kskk_6cW9w

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Tangband » 2021-01-03 22:59

Testa Anette Askviks ”liberty” skiva på spotify.

Har du inte hört den förr så blir det en högtidsstund.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-04 05:35

Tangband skrev:Testa Anette Askviks ”liberty” skiva på spotify.

Har du inte hört den förr så blir det en högtidsstund.



Wow! 8O Bra ljud och musik!!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Välljud på Spotify

Inläggav I-or » 2021-01-04 14:06

Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Välljud på Spotify

Inläggav I-or » 2021-01-04 14:14

RJohan skrev:Jag använder youtube, dels för att gränssnittet är enkelt och förståligt, dels för att det finns annat än det som skivbolagen vill pracka på oss, dels att det (som HiFi-dåre) är kul att på livekoncerter kunna se hur många mickar som används och var de är placerade. Gratis är det också.

Skulle jag höra skillnaden i ett blindtest på youtube (vilken upplösning det nu kan vara) och 'fina' strömningstjänsten? Antagligen inte.


Youtube kodar ljudet med 64-192 kb/s och de flesta någorlunda känsliga lyssnare hör skillnad mellan icke snålkodat material och 128 kb/s eller 192 kb/s (den övre diskanten på speciellt 128 kb/s låter tydligt återhållen och brusartad). Alla lyssnare utan hörselskador detekterar 64 kb/s.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Tangband » 2021-01-04 16:15

eljulio skrev:
Tangband skrev:Testa Anette Askviks ”liberty” skiva på spotify.

Har du inte hört den förr så blir det en högtidsstund.



Wow! 8O Bra ljud och musik!!


Ja, det är en kalasskiva både på musik och ljudkvalitet. :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Välljud på Spotify

Inläggav MichaelG » 2021-01-04 20:33

I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Min erfarenhet är också att problemen med kodningen i Spotify - rätt inställt - egentligen är ett icke-problem. Jag förvånas att gång efter gång läsa om folk som så fullständigt dissar ljudet på Spotify. Vissa anser att det i princip är olyssningsbart i en bättre anläggning. Jag har till och med varit med om personer som kommit hem till mig för att lyssna på anläggningen, men avstår för att jag inte har Tidal. Och jag har i princip idiotförklarats mer än en gång när jag säger att musik på Spotify kan låta riktigt bra. Men eftersom det ofta är av personer som gärna lägger åtskilliga tusenlappar på nätkabel och kabellyftare, så har jag bara tagit för givet att de stoora skillnader de hör mellan exempelvis Spotify och Tidal (jodå - de svär på att det är samma utgåva) ligger i samma kategori som kabellyftarna.

Därför är det kul att läsa att en auktoritet på forumet (för det får man ju säga att du är I-or) delar min uppfattning i denna fråga. :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Välljud på Spotify

Inläggav STDI » 2021-01-04 22:50

MichaelG skrev:
I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Min erfarenhet är också att problemen med kodningen i Spotify - rätt inställt - egentligen är ett icke-problem. Jag förvånas att gång efter gång läsa om folk som så fullständigt dissar ljudet på Spotify. Vissa anser att det i princip är olyssningsbart i en bättre anläggning. Jag har till och med varit med om personer som kommit hem till mig för att lyssna på anläggningen, men avstår för att jag inte har Tidal. Och jag har i princip idiotförklarats mer än en gång när jag säger att musik på Spotify kan låta riktigt bra. Men eftersom det ofta är av personer som gärna lägger åtskilliga tusenlappar på nätkabel och kabellyftare, så har jag bara tagit för givet att de stoora skillnader de hör mellan exempelvis Spotify och Tidal (jodå - de svär på att det är samma utgåva) ligger i samma kategori som kabellyftarna.

Därför är det kul att läsa att en auktoritet på forumet (för det får man ju säga att du är I-or) delar min uppfattning i denna fråga. :D

I trådar där det sagts att Tidal är bättre än Spotify har jag ibland frågat vilken version av Spotify det är. Då kan svaret ha varit så här.
faktistian skrev:
STDI skrev:
faktistian skrev:...
Jag har testat spotify men märkte en försämring
av kvalitén.

Var det Spotify Premium du testade?


Gratis versionen. Vet inte vilken version det var.

Jag har bytt ut medlemsnamnet mot "faktistian" men citatet är äkta.

Och här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870 har jag också fått klart för mig att Spotify Connect inte kan ge full kvalitet utan då måste man köra t ex från PC (vilket jag gör). Däremot vet jag inte om Tidal är bättre för jag har aldrig jämfört. Men Spotify måste i alla fall vara rätt uppkopplad och inställd innan ev jämförelse. Och det glömmer tydligen många.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-05 07:37

I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.

Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-05 07:42

EQ? Använder ni föresten EQ i Spotify? Finns ju som verktyg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Baffel » 2021-01-05 09:07

eljulio skrev:EQ? Använder ni föresten EQ i Spotify? Finns ju som verktyg.


Det är skit, se här :
viewtopic.php?f=10&t=71372&start=30
Sidan 2

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Tangband » 2021-01-05 15:26

eljulio skrev:
I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.

Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!


En fråga - visst använder du olika spelare då du jämför CD med Spotify ? Jag antar att du kör Spotify genom chromecasten och CD genom.... vad ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välljud på Spotify

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-05 18:01

Tangband skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.

Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!


En fråga - visst använder du olika spelare då du jämför CD med Spotify ? Jag antar att du kör Spotify genom chromecasten och CD genom.... vad ?


Var det inte så att det var analogt från Chromecast Audio? Det är ju inte direkt högsta klass.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-06 07:01

Tangband skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.

(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)


Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.

Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!


En fråga - visst använder du olika spelare då du jämför CD med Spotify ? Jag antar att du kör Spotify genom chromecasten och CD genom.... vad ?


Spotify via Chromecast och CD via en Naim CD-spelare kopplat till Naims försteg.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-06 07:02

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
eljulio skrev:
Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.

Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!


En fråga - visst använder du olika spelare då du jämför CD med Spotify ? Jag antar att du kör Spotify genom chromecasten och CD genom.... vad ?


Var det inte så att det var analogt från Chromecast Audio? Det är ju inte direkt högsta klass.


Chromecasten är ansluten direkt in för Naims försteg till en av ingångarna. Ska jag ta en bild på hur det ser ut?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Baffel » 2021-01-06 10:02

Varför kör du Spotify via Chromecast ? Det fattar jag inte varför . Det behövs ju inte .

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-06 10:19

Baffel skrev:Varför kör du Spotify via Chromecast ? Det fattar jag inte varför . Det behövs ju inte .



Jag streamar från Spotify till Chromecast audio, som i sin tur är ansluten till förstärkaren. Hur skulle jag kunna göra på något annat sätt? Chromecast audion är ju bara mottagare av streamningen från telefonen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välljud på Spotify

Inläggav Baffel » 2021-01-06 10:36

1.Lägg paddan/ mobilen vid din förstärkare
2. Koppla in den med kablar där. I förstärkaren .
3. Du har väl betal Spotify ? Se till att du är inloggad in på Spotify kontot på din ANDRA enhet , en annan mobil / padda samtidigt ! . På den öppnar du upp Spotify och byter låtar PÅ DEN. Då styr du paddan/ mobilen som du placerat vid och är inkopplad med kabel i förstärkaren.

Har du inte testat detta ? Det är ju det absolut bästa med Spotify! :D
Testa , du får igång det på tre sekunder.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Välljud på Spotify

Inläggav eljulio » 2021-01-06 18:55


Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster