The Wall complete

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Wall complete

Inläggav sprudel » 2021-06-15 08:06

Hur är dessa sista jmfrt med MFSL?

Vilken CD spelare har du som hanterar pre emphasis?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 09:49

sprudel skrev:Hur är dessa sista jmfrt med MFSL?

Vilken CD spelare har du som hanterar pre emphasis?


Jag tycker The Wall MFSL har en EQ som jag inte är så förtjust i. Detta är något som jag finner gemensamt för de MFSL jag har från olika artister.
Visst har man lagt compression uppe på allt dessutom?
Loudness eq? Smiley eq?
Just för att the Wall är så välbalanserad i sin ursprungliga mix är det synd om man petar på den, tycker jag.

I mitt fall har jag tre uppspelningsalternativ.
En DVD 668 som fungerar som drivverk till en Benchmark dac 3 och en Naim CDS-2.
DVD 668, Benchmark dac 3 och Naim CDS-2 läser in att det finns pre-emphasis och korrigerar för det.
Det verkar som, vad jag läst på nätet, att vissa helt nya CD/DVD/Blu-ray spelare numera saknar denna funktion. Något som var standard förr.

Knepet är när man rippar för att lägga in i ett musikbibliotek.
En snabb-googling gav tex det här resultatet:

https://audiophilestyle.com/forums/topi ... -emphasis/

Så en programvara i din dator som hanterar pre-emphasis är nödvändig.

Alternativ till 50DP 361/62?

Vad som också är intressant är detta:
Columbia C2K 36183
http://pinkfloydarchives.com/DUSCDPF.htm#Wall1

Den här C2K 36183 låter mycket, mycket fint.

Jag har jämfört den mot 50DP 361/62.
(Av den enkla anledningen att vi kan läsa vad Vernon skriver om den andra utgåvan av C2K 36183)

http://pinkfloydarchives.com/DUSCDPF.htm#Wall2

Då öppnar sig ytterligare alternativ till billigare peng.

https://www.discogs.com/sell/release/701301

Det som gnager i mig är att C2K 36183 inte låter exakt som 50DP 361/62.
Kan Vernon missta sig i det här fallet?
Hur skulle det vara möjligt att i så fall samma master ändå inte låter helt lika?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: The Wall complete

Inläggav Almen » 2021-06-15 10:00

Jansson skrev:
sprudel skrev:Hur är dessa sista jmfrt med MFSL?


Jag tycker The Wall MFSL har en EQ som jag inte är så förtjust i. Detta är något som jag finner gemensamt för de MFSL jag har från olika artister.
Visst har man lagt compression uppe på allt dessutom?
Loudness eq? Smiley eq?
Just för att the Wall är så välbalanserad i sin ursprungliga mix är det synd om man petar på den, tycker jag.

Kan hålla med om att MFSL ibland har en ganska vass diskant. Oftast går det att blåsa på med fullt ställ, men i vissa lägen blir det för vasst på toppen. Det är dock svårt att veta om det beror på mastring eller på originalspåren. Generellt låter den dock väldigt bra, tycker jag.

Det som gnager i mig är att C2K 36183 inte låter exakt som 50DP 361/62.
Kan Vernon missta sig i det här fallet?
Hur skulle det vara möjligt att i så fall samma master ändå inte låter helt lika?

Har du kollat med MasVis?


I mitt fall har jag tre uppspelningsalternativ.
En DVD 668 som fungerar som drivverk till en Benchmark dac 3 och en Naim CDS-2.
DVD 668, Benchmark dac 3 och Naim CDS-2 läser in att det finns pre-emphasis och korrigerar för det.
Det verkar som, vad jag läst på nätet, att vissa helt nya CD/DVD/Blu-ray spelare numera saknar denna funktion. Något som var standard förr.

Knepet är när man rippar för att lägga in i ett musikbibliotek.
En snabb-googling gav tex det här resultatet:

https://audiophilestyle.com/forums/topi ... -emphasis/

Så en programvara i din dator som hanterar pre-emphasis är nödvändig.


Kanske en tråd om det...? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 11:13

Almen skrev:
Jansson skrev:
sprudel skrev:Hur är dessa sista jmfrt med MFSL?


Jag tycker The Wall MFSL har en EQ som jag inte är så förtjust i. Detta är något som jag finner gemensamt för de MFSL jag har från olika artister.
Visst har man lagt compression uppe på allt dessutom?
Loudness eq? Smiley eq?
Just för att the Wall är så välbalanserad i sin ursprungliga mix är det synd om man petar på den, tycker jag.

Kan hålla med om att MFSL ibland har en ganska vass diskant. Oftast går det att blåsa på med fullt ställ, men i vissa lägen blir det för vasst på toppen. Det är dock svårt att veta om det beror på mastring eller på originalspåren. Generellt låter den dock väldigt bra, tycker jag.

Det som gnager i mig är att C2K 36183 inte låter exakt som 50DP 361/62.
Kan Vernon missta sig i det här fallet?
Hur skulle det vara möjligt att i så fall samma master ändå inte låter helt lika?

Har du kollat med MasVis?




I mitt fall har jag tre uppspelningsalternativ.
En DVD 668 som fungerar som drivverk till en Benchmark dac 3 och en Naim CDS-2.
DVD 668, Benchmark dac 3 och Naim CDS-2 läser in att det finns pre-emphasis och korrigerar för det.
Det verkar som, vad jag läst på nätet, att vissa helt nya CD/DVD/Blu-ray spelare numera saknar denna funktion. Något som var standard förr.

Knepet är när man rippar för att lägga in i ett musikbibliotek.
En snabb-googling gav tex det här resultatet:

https://audiophilestyle.com/forums/topi ... -emphasis/

Så en programvara i din dator som hanterar pre-emphasis är nödvändig.


Kanske en tråd om det...? :)


Jag blev tvungen att kolla om jag mindes rätt.
Har MFSL The Wall som flac, Spelade upp från Mac Book Pro via airplay till Apple TV 4 K och vidare in i Benchmark dac 3.

De; MFSL och 50DP 361/62 skiljer sig ganska mycket åt.
MFSL verkar boostad i basen och hissad i diskanten, lite pålagd kompression av mastern? Är det det man hör också eftersom den också inte riktigt har samma djup i inspelningen?
Gilmours Black Strat skär lite i mina öron ibland när han går söderut på halsen och fläskar på lite extra. mm.
Klangligt skiljer dom sig åt. MFSL är dessutom "hårdare" och "Gråare" i jämförelse.
Kan inte spela lika starkt med den innan jag sänker volymen.

Men det kanske är airplay via Apple Tv 4 k som är problemet, kanske nåt förvränger där ??

Men MFSl är inte dum i alla fall.

Angående MasVis.

Jag har inte kvar Columbia C2K 36183, jag gav bort den till en forumkamrat. :)
Den har fått ett nytt hem.

Sen är det väl så att MasVis inte tar hänsyn till pre emphasis?
Jag tror att det är så och då kommer analysen att bli missvisande.

Ja en tråd om pre emphasis är inte en dum ide´ fast det måste bli någon annan än jag som verkligen kan det här.

På Hoffmans forum finns en gammal och mycket lång tråd där man listar album efter album med pre emphasis samt annat matnyttigt.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... st.121188/

Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart?
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 11:33

PS
Kolla Blue Geckos lista på sida 66 i tråden.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... 88/page-66

Columbia C2K 36183
Har pre emphasis hittad i subcode. Nåt att tänka på för den som rippar till musikbibliotek?

Kolla också Blue Geckos inlägg nr 1631 och nr 1633 :idea:
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: The Wall complete

Inläggav Bill50x » 2021-06-15 12:04

Jansson skrev:Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart? :)

Icke då. Fortfarande är fysiska fonogram den enda garanten att man har tillgång till musiken. Speciellt strömmande musik är problematisk eftersom man inte vet om Spotify/Tidal/Qobuz/etc överhuvudtaget finns kvar i framtiden. Och när man vill byta tjänst, hur får man med sig spellistor och favoriter?

Även filer på NAS är lite bekymmersamt även om det finns många fördelar. Att bara bläddra bland sina fonogram för att bli inspirerad är definitivt inte en av dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: The Wall complete

Inläggav Almen » 2021-06-15 12:06

Jansson skrev:Sen är det väl så att MasVis inte tar hänsyn till pre emphasis?
Jag tror att det är så och då kommer analysen att bli missvisande.

Ja en tråd om pre emphasis är inte en dum ide´ fast det måste bli någon annan än jag som verkligen kan det här.

På Hoffmans forum finns en gammal och mycket lång tråd där man listar album efter album med pre emphasis samt annat matnyttigt.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... st.121188/

Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart?
:)

Här är en stofil till. :) Men man kanske skulle sätta sig in i just detta, det är ju ingen oviktig sak vid rippning.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 14:42

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart? :)

Icke då. Fortfarande är fysiska fonogram den enda garanten att man har tillgång till musiken. Speciellt strömmande musik är problematisk eftersom man inte vet om Spotify/Tidal/Qobuz/etc överhuvudtaget finns kvar i framtiden. Och när man vill byta tjänst, hur får man med sig spellistor och favoriter?

Även filer på NAS är lite bekymmersamt även om det finns många fördelar. Att bara bläddra bland sina fonogram för att bli inspirerad är definitivt inte en av dem.

/ B


Ja jag vill ha hårdkopia på all musik jag bryr mig om.

Dessutom eftersom olika utgåvor kan skilja så mycket. Oavsett cd eller annat format.

Tänkte på dig Bill.
Du som har ett mycket omfattande musikbibliotek.
Där måste du har tagit höjd för just pre emphasis.
Hur har du gjort?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 14:43

Almen skrev:
Jansson skrev:Sen är det väl så att MasVis inte tar hänsyn till pre emphasis?
Jag tror att det är så och då kommer analysen att bli missvisande.

Ja en tråd om pre emphasis är inte en dum ide´ fast det måste bli någon annan än jag som verkligen kan det här.

På Hoffmans forum finns en gammal och mycket lång tråd där man listar album efter album med pre emphasis samt annat matnyttigt.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... st.121188/

Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart?
:)

Här är en stofil till. :) Men man kanske skulle sätta sig in i just detta, det är ju ingen oviktig sak vid rippning.


Precis min tanke :)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: The Wall complete

Inläggav Bill50x » 2021-06-15 16:32

Jansson skrev:Tänkte på dig Bill.
Du som har ett mycket omfattande musikbibliotek.
Där måste du har tagit höjd för just pre emphasis.
Hur har du gjort?

Så snällt att du tänker på mig ;-)
Faktiskt inte gjort någonting. Rent praktiskt blir det lite olika nivå i diskanten och ärligt talat bryr jag mig inte. Olika utgåvor låter så olika så jag väljer bara den som låter bäst (balanserat). Det finns fö så mycket mer att ta hänsyn till än just denna parameter. För övrigt är det väl huvudsakligen med klassisk musik man utnyttjar den funktionen, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: The Wall complete

Inläggav Jansson » 2021-06-15 16:56

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Tänkte på dig Bill.
Du som har ett mycket omfattande musikbibliotek.
Där måste du har tagit höjd för just pre emphasis.
Hur har du gjort?

Så snällt att du tänker på mig ;-)
Faktiskt inte gjort någonting. Rent praktiskt blir det lite olika nivå i diskanten och ärligt talat bryr jag mig inte. Olika utgåvor låter så olika så jag väljer bara den som låter bäst (balanserat). Det finns fö så mycket mer att ta hänsyn till än just denna parameter. För övrigt är det väl huvudsakligen med klassisk musik man utnyttjar den funktionen, eller?

/ B


Oki!
Nja som du ser om du läser i tråden från Hoffmans forum om pre emphasis så finns det en stor mängd utgiven populärmusik men även jazz som har pre emphasis.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: The Wall complete

Inläggav peterh » 2021-06-15 17:04

Skönt att ha the wall på vinyl från 1979 !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: The Wall complete

Inläggav Dartman » 2021-06-15 18:26

Jag ligger på CDP 7 46036 2 Made in Japan. Tycker den låter bra, men svagt. Tur det går att vrida på volymratten!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: The Wall complete

Inläggav Bill50x » 2021-06-15 23:27

Jansson skrev:Nja som du ser om du läser i tråden från Hoffmans forum om pre emphasis så finns det en stor mängd utgiven populärmusik men även jazz som har pre emphasis.

OK. Men hur stor skillnad är det att spela upp en "pre-amphasis" skiva på en normal cd-spelare? Eller en dylik fil genom sin streamer? I det förra fallet en lätt diskanthöjning, i det andra helt ok eftersom man kan förutsätta att programvaran sköter det hela - eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: The Wall complete

Inläggav Almen » 2021-06-16 08:45

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Nja som du ser om du läser i tråden från Hoffmans forum om pre emphasis så finns det en stor mängd utgiven populärmusik men även jazz som har pre emphasis.

OK. Men hur stor skillnad är det att spela upp en "pre-amphasis" skiva på en normal cd-spelare? Eller en dylik fil genom sin streamer? I det förra fallet en lätt diskanthöjning, i det andra helt ok eftersom man kan förutsätta att programvaran sköter det hela - eller?

/ B

Alltså, jag vet inte om man kan kalla CD-pre-emphasis för "en lätt diskanthöjning". Det är +3 dB vid dryga 3 kHz, +6 dB vid ca 8 kHz, och nära +10 dB vid 20 kHz.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: The Wall complete

Inläggav Bill50x » 2021-06-16 11:50

Almen skrev:Alltså, jag vet inte om man kan kalla CD-pre-emphasis för "en lätt diskanthöjning". Det är +3 dB vid dryga 3 kHz, +6 dB vid ca 8 kHz, och nära +10 dB vid 20 kHz.

Såpass? Jo, det borde höras.

Men jag har inga fonogram, som jag minns, känns sådär extremt höjda. På CD'n står det väl på asken, men hur fungerar det vid rippning? Sköter dBpowerAMP och motsvarande detta automatiskt vid rip? Eller korrigeras det vid uppspelning, tex med foobar eller Logitech Media Server?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The Wall complete

Inläggav petersteindl » 2021-06-16 12:39

Det står inte på asken. Förhållandevis väldigt många cd i början d v s från 1980 - 89 var med pre-emphasis. Sonys inspelningapparat F1 hade funktionen konstant inkopplad och ej urkopplingsbar. Många av Bertil Alvings tidiga inspelningar hade det och även Bis. Många Japanska cd hade det. Många cd med jazz och klassiskt hade det. De har en tendens att låta bättre än de utan. På den tiden styrde man inte ut till 0 dB vid digital inspelning för cd och klassisk musik har betydligt mindre energi vid höga frekvenser. De betyder att höga frekvenser kanske styrdes ut till -30 till -50 dB som max vid 20 kHz. På den tiden hade alla återgivningsapparater för cd-avspelning automatisk de-emphasis. De kände av om cd-skivan var med pre-emphasis.

I mina gamla D/A-omvandlare Licence och Bremen No1 så hade jag passiv de-emphasis efter d/A-omvandlingen. Den filterfunktionen kopplades in automatiskt då cd var med pre-emphasis.

https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Pre-emphasis

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=59157&start=0

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: The Wall complete

Inläggav Bill50x » 2021-06-16 12:50

petersteindl skrev:Det står inte på asken. Förhållandevis väldigt många cd i början d v s från 1980 - 89 var med pre-emphasis. Sonys inspelningapparat F1 hade funktionen konstant inkopplad och ej urkopplingsbar. Många av Bertil Alvings tidiga inspelningar hade det och även Bis. Många Japanska cd hade det. Många cd med jazz och klassiskt hade det. De har en tendens att låta bättre än de utan. På den tiden styrde man inte ut till 0 dB vid digital inspelning för cd och klassisk musik har betydligt mindre energi vid höga frekvenser. De betyder att höga frekvenser kanske styrdes ut till -30 till -50 dB som max vid 20 kHz. På den tiden hade alla återgivningsapparater för cd-avspelning automatisk de-emphasis. De kände av om cd-skivan var med pre-emphasis.

I mina gamla D/A-omvandlare Licence och Bremen No1 så hade jag passiv de-emphasis efter d/A-omvandlingen. Den filterfunktionen kopplades in automatiskt då cd var med pre-emphasis.

https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Pre-emphasis

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=59157&start=0

[ Bild ]

Tack för infon, krångligt värre. Fortsätter nog med mitt eget råd i din länkade tråd

"Själv kör jag den enklare varianten, trots att jag förmodligen missar några välljudande fonogram. Jag bryr mig helt enkelt inte. Är det något fonogram som låter illa så väljer jag att inte lyssna på detta. Är musiken omistlig lyssnar jag ändå."

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: The Wall complete

Inläggav distad » 2021-06-17 02:48

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Idag fyller David Jon Gilmour 75 bast. GRATTIS!

[ Bild ]

[ Bild ]

Mvh
Peter

Fan vad gamla alla är numera.

/ B

Det kommer inte finnas något Faktiskt.io där det skrivs som idag, när vi är döda. Undrar hur många som nått pension idag av medlemmarna och hur många finns det som är under 40 ? Tror att den större massan av medlemmar är mellan 40-60 år (Jag är 50år)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: The Wall complete

Inläggav RJohan » 2021-06-21 08:19

Jag har inte riktigt hängt med i tråden, men menar herrarna att den analoga utgången på en modern/ny CD-spelare inte har de-emphasis?

Det här blir ju roligt att prova. Någon CD som 'alla' har som har emphasis, typ 'Jazz på stampen'?

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster