Bäst just nu!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-02 23:48

Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Bäst just nu!

Inläggav HenrikTornquist » 2021-04-06 10:21

Solveit skrev:Fantastisk produktion!
https://open.spotify.com/track/5c6lbTA9 ... =copy-link

På vad vis då? Alla är nog inte överens: http://dr.loudness-war.info/album/view/123103
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Bäst just nu!

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-06 11:19

Ännu ett offer för loudness-war, tyvärr. Trevlig musik i övrigt.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-06 22:14

Uppriktigt sagt så skiter jag i loudness war så länge det är en bra låt.
Jag söker inte efter okomprimerade låtar.
livet är för kort för det.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bäst just nu!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-06 22:26

Är det inte tvärtom? Livet är, har jag i allt högre grad kommit att inse, för kort för att slösas bort på att höra dåliga produktioner.

Ska se om jag hinner höra det föreslagna exemplet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-04-06 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-06 22:29

Jag resonerar ungefär som Pekka - det finns så kopiöst mycket bra musik som inte någon eller några charlataner tillika idioter på diverse oseriösa skivbolag förstört att jag inte ser någon större anledning att spilla tid på en massa skräp. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-06 22:36

Solveit skrev:Fantastisk produktion!
https://open.spotify.com/track/5c6lbTA9 ... =copy-link


Drog faktiskt igång flickvännens Spotify-konto och provlyssnade. Jag förstår ärligt talat inte hur ni står ut mer än fem till tio sekunder; ljudkvaliteten är vedvärdigt dålig. :x

Åter till kvalitetsfonogram med makalöse Oscar Peterson (Telarc 2CD-83414) :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-06 22:45

Morello skrev:
Solveit skrev:Fantastisk produktion!
https://open.spotify.com/track/5c6lbTA9 ... =copy-link


Drog faktiskt igång flickvännens Spotify-konto och provlyssnade. Jag förstår ärligt talat inte hur ni står ut mer än fem till tio sekunder; ljudkvaliteten är vedvärdigt dålig. :x

Åter till kvalitetsfonogram med makalöse Oscar Peterson (Telarc 2CD-83414) :P

Förstod the skulle komma en tradjazz gubbe och bedöma. :D
Och det var produktionen jag gillade inte att det var spektakulärt ljud.
Senast redigerad av Solveit 2021-04-06 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bäst just nu!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-06 22:46

Även jag har provlyssnat - överjävligt dåligt är ett rättvisande omdöme. Det är just produktionen som är problemet - och efterproduktionen. Bara en massa överstyrda ljud. Gav upp på spår 4 där redan den inledande sången är svårt klippt. Varför väljer folk att utsätta sig för dylikt?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-06 22:51

PekkaJohansson skrev:Även jag har provlyssnat - överjävligt dåligt är ett rättvisande omdöme. Bara en massa överstyrda ljud. Gav upp på spår 4 där redan den inledande sången är svårt klippt. Varför väljer folk att utsätta sig för dylikt?

Med vänlig hälsning

Pekka

Var bara EN låt jag länkade till...
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bäst just nu!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-06 22:52

Vilket spår? Edit: verkar vara spår 3 - mindre usel men fortfarande usel produktion. Distar friskt rakt igenom även här och basen är sisådär 10 dB för stark för att det ska vara en produktion som man vill spela starkt. Har nu provlyssnat hela albumet och minst dåligt låter spår 9 men även här finns stora orenheter och förvrängd klang som snabbt gör lyssningen tröttsam.

Efter denna stränga men rättvisa sågning infinner sig några frågor:

Hör alla som lyssnar de orenheter och den förvrängning som jag och andra invänder mot?
Varför rekommenderas denna synnerligen illalåtande skiva som en bra produktion?
Har poplyssnare i dag blivit så blasé att de nöjer sig med vilket skräp som helst?

Jag skulle gärna höra den här artisten i en välljudande produktion av sagda album men, som sagt, med tiotusentals timmar av goda musikproduktioner - från stenkaka till cd - till hands får omvärlden ursäkta att jag ägnar min tid åt annat. Tyvärr gäller detta förbehåll nästan all pop som görs i dag. Som stor popfantast smärtar det mig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-07 07:44

Var nog ett olyckligt val av mig att kalla det för bra produktion när jag menar bra arrangemang.
Då sväljer jag ljudkvalitén om jag gillar låten.

Lyssnade på Pink Floyd-The wall remastered och nog det sämsta jag hört som jämförelse men
bra låtar.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-07 09:39

"The wall" låter riktigt hyggligt (i fråga om ljudkvalitet) för genren om man spisar den på tidig kompaktskiva.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-07 09:40

PekkaJohansson skrev:Även jag har provlyssnat - överjävligt dåligt är ett rättvisande omdöme. Det är just produktionen som är problemet - och efterproduktionen. Bara en massa överstyrda ljud. Gav upp på spår 4 där redan den inledande sången är svårt klippt. Varför väljer folk att utsätta sig för dylikt?

Med vänlig hälsning

Pekka


Har du spisat Oscar P-albumet jag nämnde ovan? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Bäst just nu!

Inläggav idea » 2021-04-07 12:15

Jaja, fortsätt ni hytta med käpparna och skramla med rullatorerna åt ungdomens usla musik. Men när man inte förstår att textrader som "peace of mind" med distad röst är ett medvetet val så kan man återgå till sina kära gamla favoriter och tycka att det var mycket bättre förr när de kunde spela ordentligt och inte hålla på med sånt här trams.
Som kontrast till det "skitiga" kan man lyssna på spår 7 "Show me love" om man vill få det mer storslaget och episkt.
Håller med trådskaparen om att detta är riktigt bra och jag har lyssnat genom mina nya Genelec 8020/7040 som borde vara någorlunda nära hur det lät i studion.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-07 14:58

Väldigt vad du raljerar - hör du verkligen inte att nästan alla låter är groteskt komprimerade i masteringledet? Om du inte gör det, så föreslår jag att du mentalt återställer dig med några timmars lyssning till kvalitetsfonogram* för att sedan slå på oljudet i form av "The Dreaming Room".


* Sök i tråden "absolut högsta tänkbara.....". Michael Ruff på Sheffield kan vara en bra start
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bäst just nu!

Inläggav sprudel » 2021-04-07 15:31

idea skrev:Jaja, fortsätt ni hytta med käpparna och skramla med rullatorerna åt ungdomens usla musik. Men när man inte förstår att textrader som "peace of mind" med distad röst är ett medvetet val så kan man återgå till sina kära gamla favoriter och tycka att det var mycket bättre förr när de kunde spela ordentligt och inte hålla på med sånt här trams.
Som kontrast till det "skitiga" kan man lyssna på spår 7 "Show me love" om man vill få det mer storslaget och episkt.
Håller med trådskaparen om att detta är riktigt bra och jag har lyssnat genom mina nya Genelec 8020/7040 som borde vara någorlunda nära hur det lät i studion.


Alltså hur man hanterar albumet efter inspelning är inte enbart misslyckanden som vissa tycks tro, det är ett medvetet val för att skapa ett visst sound. En variant som inte är en perfekt fotografisk avbildning men ändå har sitt berättigande likt Monets målningar. Elektronisk musik skulle i så fall liknas vid nonfigurativ konst.
Skönheten ligger i betraktarens ögon och skickligheten i konstnärens teknik att med ”enkla” medel underlätta betraktarens sinnen att återskapa en figurativ bild, fylla i det som inte finns.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Bäst just nu!

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-07 15:39

Jag säger som mina föräldrar sa när jag var ung "De bara skriker och allt låter likadant".

Snart hem och lyssna på Angra. DR5, men de har gjort ett hyggligt jobb i studion så det funkar en stund om Latten är god och humöret på topp.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bäst just nu!

Inläggav hifikg » 2021-04-07 20:25

Ja, jäklar, tjejens farsa tyckte att mycken "pop" lät som bryggarbilar som välte, medan han med glädje accepterade mig som svärson sedan jag försett honom med direktgraverad Glenn Miller musik :) (på kassettband). Fast när jag först träffade honom (hans dotter) gillade jag faktiskt inte jazz, jag bytte kanal när de började "tuta". Det kom något år senare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Bäst just nu!

Inläggav LarsF » 2021-04-07 20:50

Roade mig med att göra en analys ifrån Spotify
Bread.mp3-pymasvis.png
Bread.mp3-pymasvis.png (52.34 KiB) Visad 1913 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-07 21:03

Där har vi kvittot på vad vi hörde - det har förstås ingenting med själva musikskapandet att göra, utan är en direkt konsekvens av sabotage vid mastering.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bäst just nu!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-07 21:38

Morello skrev:Har du spisat Oscar P-albumet jag nämnde ovan? :)


Nej, det står här i hyllan och väntar! Det blev för övrigt två Oscar Peterson-album av äldre datum i dag!

För att återgå till trådämnet är det en trist utveckling att mastering - i betydelsen grav förvrängning av klang och dynamik och inte sällan öronovänlig överstyrning - har blivit så etablerat att även artisterna talar i termer om inspelning, mixning och mastering. Att allt går att sälja med mördande reklam har i detta sammanhang visat sig vara sant. Förhoppningen är ändå att några artister får för sig att gå emot trenden och profilera sig med både bra musik och bra ljudkvalitet. Det är fullt möjligt att skapa ett unikt sound och ändå ha skyhög ljudkvalitet som gör att öronen - och inte inspelningen - sätter gränsen för hur starkt man vill spela. Det känns faktiskt ganska larvigt att ofta behöva ge upp på någon slags hissmusiknivå innan det låter så illa och obalanserat att man inte vill vara med längre.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst just nu!

Inläggav Morello » 2021-04-07 22:04

Spisar vidare i sällskap av Oscar P och skakar på huvudet åt fonogramavträdet som avbildas i Masvis-datat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-08 08:49

Var tvungen att läsa på lite och visst överstyrda mixar som distar är värdelöst men
att komprimera hårt är en smaksak.
"Are all heavily compressed albums equally bad?
No. The quality of an album’s mix is largely separate from the amount of dynamic compression used. It’s possible to have a terrible sounding album with no compression at all (…And Justice For All) and its also possible to produce a good sounding but heavily compressed album. Heavy compression limits audio fidelity in an absolute sense, but it does not ruin it. What truly destroys any chance of good sound is clipping. Clipping is what happens when the recording is pushed louder than the CD can support – 0dBFS as mentioned earlier. There is no argument, either practical or artistic, to have clipping in a recording."
https://www.metal-fi.com/about-page/dynamic-range/
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-08 11:47

LarsF skrev:Roade mig med att göra en analys ifrån Spotify
Bread.mp3-pymasvis.png

Vad är det för program du använder?
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Bäst just nu!

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-08 11:59

Solveit skrev:Var tvungen att läsa på lite och visst överstyrda mixar som distar är värdelöst men
att komprimera hårt är en smaksak.
"Are all heavily compressed albums equally bad?
No. The quality of an album’s mix is largely separate from the amount of dynamic compression used. It’s possible to have a terrible sounding album with no compression at all (…And Justice For All) and its also possible to produce a good sounding but heavily compressed album. Heavy compression limits audio fidelity in an absolute sense, but it does not ruin it. What truly destroys any chance of good sound is clipping. Clipping is what happens when the recording is pushed louder than the CD can support – 0dBFS as mentioned earlier. There is no argument, either practical or artistic, to have clipping in a recording."
https://www.metal-fi.com/about-page/dynamic-range/


Ja, det finns musik som är "hårt mastrade" men låter helt ok. Det tråkiga med det är att jag tröttnar betydligt snabbare och det är inte särskilt kul att spela högt.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Bäst just nu!

Inläggav LarsF » 2021-04-08 13:00

Solveit skrev:
LarsF skrev:Roade mig med att göra en analys ifrån Spotify
Bread.mp3-pymasvis.png

Vad är det för program du använder?

på en Mac, Blackhole som "ljudkort" Audacity för att fånga ljudströmmen sen PyMasVis för analys.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-08 13:39

LarsF skrev:
Solveit skrev:
LarsF skrev:Roade mig med att göra en analys ifrån Spotify
Bread.mp3-pymasvis.png

Vad är det för program du använder?

på en Mac, Blackhole som "ljudkort" Audacity för att fånga ljudströmmen sen PyMasVis för analys.

Tack fast är det bara för Linux?
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Bäst just nu!

Inläggav LarsF » 2021-04-08 14:56

Solveit skrev:
LarsF skrev:
Solveit skrev:Vad är det för program du använder?

på en Mac, Blackhole som "ljudkort" Audacity för att fånga ljudströmmen sen PyMasVis för analys.

Tack fast är det bara för Linux?

Jag kör Mac

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bäst just nu!

Inläggav Solveit » 2021-04-08 15:52

LarsF skrev:
Solveit skrev:
LarsF skrev:på en Mac, Blackhole som "ljudkort" Audacity för att fånga ljudströmmen sen PyMasVis för analys.

Tack fast är det bara för Linux?

Jag kör Mac

Dual boot med Linux?
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster