Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o Bröl"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o Bröl"

Inläggav jockewe » 2021-05-06 16:54

Fan, helt ok låtar, musikerna också men vilket otroligt uselt ljud.
Hur kan man lägga eko på sången istället för reverb, hur kan man placera basen på samma ställe som sången i samma register, hur kan man spela in hi-hat med en mik i vänster och snare 5 meter bakom.
Vissa instrument är antagligen inspelade i mono och sedan bara råkar hamna mitt i ..
Tommy Cassemar är ju en bra basist men soundet är helt kliniskt, jag menar inte att man måste vibrera men varje ton fint inspelad i mezzopiano funkar ju inte helt enkelt ett helt album igenom!
Synd men jag kommer ändå att lyssna fler ggr bara för att :P

*edit* Oj, glömde - Det här är mina högst personliga reflektioner och vinylen är .. röd ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o B

Inläggav hifikg » 2021-05-06 19:28

Det är inte det värsta bottennappet, ljudmässigt, tyvärr. Blev så glad att gubben både lever o lirar att jag genast skaffade fonogrammet och ett par till, idag landade ett dubbelalbum där han lirar live på Fasching :)
Måste lyssna igen, med dina kommentarer i färskt minne, jag reagerade inte riktigt så även om jag håller med om att ljudkvaliteten har en del övrigt att önska.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o B

Inläggav Bill50x » 2021-05-06 21:04

Bra skiva, det låtar jag hittills lyssnat på. Kanske inte världens bästa produktion men jag har hört mycket värre. Bara lyssnat i lurar än så länge. Ganska distat ljud även på sådant som inte borde vara det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o B

Inläggav goat76 » 2021-05-07 10:32

jockewe skrev:Fan, helt ok låtar, musikerna också men vilket otroligt uselt ljud.
Hur kan man lägga eko på sången istället för reverb, hur kan man placera basen på samma ställe som sången i samma register, hur kan man spela in hi-hat med en mik i vänster och snare 5 meter bakom.
Vissa instrument är antagligen inspelade i mono och sedan bara råkar hamna mitt i ..
Tommy Cassemar är ju en bra basist men soundet är helt kliniskt, jag menar inte att man måste vibrera men varje ton fint inspelad i mezzopiano funkar ju inte helt enkelt ett helt album igenom!
Synd men jag kommer ändå att lyssna fler ggr bara för att :P

*edit* Oj, glömde - Det här är mina högst personliga reflektioner och vinylen är .. röd ..


Jag tycker inspelningen låter fullt acceptabel.

Reverb är väl trots allt en form av eko, inte för att jag hör något direkt konstigt med sången som är ganska torrt inspelad, sen är det väl ganska vanligt att både basgitarren och sången är placerad just centralt i mixen.

Hi-haten är lite väl framskjuten i mixen men den ligger väl(?) genom hela albumet lite till höger i mixen, jag tror det är en Kina-cymbal du hör långt ut till vänster från 4 minuter in i låten "Det Kunde Blivit Bra" för innan det hör man att hi-haten ligger circa 15% till höger.

Basen är säkert inspelad med DI på många av låtarna.

Är det någon specifik låt du retar dig på, flera av låtarna är rätt olika inspelade och mixade.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o B

Inläggav jockewe » 2021-05-07 15:00

goat76 skrev:
jockewe skrev:*edit* Oj, glömde - Det här är mina högst personliga reflektioner och vinylen är .. röd ..


Jag tycker inspelningen låter fullt acceptabel.

Reverb är väl trots allt en form av eko, inte för att jag hör något direkt konstigt med sången som är ganska torrt inspelad, sen är det väl ganska vanligt att både basgitarren och sången är placerad just centralt i mixen.

Hi-haten är lite väl framskjuten i mixen men den ligger väl(?) genom hela albumet lite till höger i mixen, jag tror det är en Kina-cymbal du hör långt ut till vänster från 4 minuter in i låten "Det Kunde Blivit Bra" för innan det hör man att hi-haten ligger circa 15% till höger.

Basen är säkert inspelad med DI på många av låtarna.

Är det någon specifik låt du retar dig på, flera av låtarna är rätt olika inspelade och mixade.


Jo, du har HELT rätt! Vissa låtar är mindre usla än andra. Ekot jag retar mig på är i första låten, rösten kommer alltså 2 gånger istället för röst+akustik.
Visst är det sedan en liten cymbal jag menade, sorry.
Generellt tycker jag att två genomgående saker sticker ut - Varför inte göra som vanligt och spela in trumsetet med många mikar och sedan "placera" det, ibland låter det som att alla spelar samtidigt men trummorna fick vara i köket. Basen .. Vad ska man säga, det är rätt toner men .. Konsertfeeling?

(Ska kolla sedan om sången distar ibland på Spotify eller om det bara är på vinylen.)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Uselt producerat album (ändå ok?) Wikström "Ballader o B

Inläggav jockewe » 2021-05-07 16:12

Med Spotify och lurar på ganska låg volym är det bättre iallafall helt klart!
Kanske är det helt enkelt så att de bara lyssnat i lurar?
Disten på sången verkar bara vara på vinylen, skumt eller hur?

Efter att ha lyssnat på Spotify kan jag inte ens känna att det är
samma mix man får höra. Det där med att man hör en virvel 5 meter bort och en liten cymbal 4,5 meter närmare uppe till vänster är inte lika störande på Spotify/lurar.

Vill klargöra också att det inte är röstekot på "Få Ordning På Mitt Liv" jag stör mig på, där är det en effekt
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster