Hits från år...lite nostalgi. När du var ung tonåring

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hits från år...lite nostalgi. När du var ung tonåring

Inläggav Baffel » 2021-05-09 16:34

Ta fram några du kommer ihåg eller om du kollar någon hitlista från år X som du då återupptäcker.

Jag drog just på :

Hits of 1982
https://open.spotify.com/playlist/37i9d ... =copy-link

Dessa gick heta i pojkrummet. Tar några från året 1982. Kunde tagit vilken som helst från Spotify- listan. Alla, vad jag minns, gick om och om igen. Det gällde att vara snabb med rec och paus- knapparna på kassettbandspelaren. Det var en sport att inte få med något snack men så mycket som möjligt av låten. :)

Har precis för mig att denna var en hit 1981 i Sverige. Strunt samma.

Var väl inte lika tuff som Arnold, men trimmad moppe hade jag och som alla andra på landet ej åldern inne. He he. :mrgreen: ......och solglasögon......och finnar.
Om den nu var en hit i Sverige 1982? Strunt samma där med. Kunde tagit valfri poppis bluesrock/ hårdrockslåt från det året och sedan texten om min moppe. :)


Fast jag var nog mest vilse i planeten. Samma år dog morfar. Sjuksyrrorna berättade att de hade aldrig sett någon mer fridfull person invänta döden.

....han var kyrkoherde.


Inte min samma modell
Bilagor
puch66f1az.jpg
puch66f1az.jpg (11.99 KiB) Visad 546 gånger

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hits från år...lite nostalgi. När du var ung tonåring

Inläggav Lassej » 2021-05-10 23:32

Ja, man satt varje torsdag för att spela in de senaste från Poporama med Kaj Kindvall. Heta Högen var tophitsen. Senare döptes programmet om till Tracks.

Jag valde 1978. Livet leker med färskt MC körkort i fickan man hade börjat gymnasiet och skaffat flickvän. Hon blev sedan min fru och mor till våra barn och hon fortfarande min fru 43 år senare.

Precis en sådan här hade jag. Ny modell som kom just 1978. Var ett stort steg från moppe med femhalva. Köpte den ny.Ja, nästan, det var det exet som de typade in hos Trafikverket och sedan var den på test hos MC-nytt och fick kanonkritik eftersom den spöade Zündappen som var värst då. Senare gick jag omkull med den och luftburken och en förgasare sprack. Beställde nytt men när förgasaren kom så var den inte samma som mina....hmm.



Saturday Night Fever hade gjort dundersuccé på bio och musiken hördes överallt. Falsettsång vad det som gällde här:



Och så här gick det till vid inspelningen :D :



En annan stor hit var Village People med bla YMCA. De fick även stor uppmärksamhet pga homosexualitet vilket det inte pratades så mycket om 1978:



Roddan var på toppen av sin karriär och gjorde som många andra och gav sig in i discosvängen:



City Boy slog igenom med 5705:



En av mina favoriter, Kate Bush:



Ovanstående vara några smakprov på låtar som präglade min omgivning men det som totalt vände upp och ner på min musikvärld och förändrade min musiksmak för evigt var detta:



Finns massor av låter man skulle kunna lägga in här men detta får räcka.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster