Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav distad » 2021-06-28 22:17

Klassisk musik för nybörjare, Mozart ? Eller andra ?
Tänkte skaffa några skivor med klassisk musik och är nybörjare så vad rekommenderar ni ? Och jag vill att det är bra inspelningar så man kan njuta utan att irritera sig på inspelningen. Har någon skiva med klassiskt som jag ska kasta då det inte går att lyssna på då det är totalt utan dynamik som är jätte kul på klassisk musik. Lutar klart åt musik som tillhör den lite lugnare sorten är väl bäst att tillägga. Nedan två exempel som visar lite vad jag är ute efter. :)
Bra musik https://open.spotify.com/track/4kZVZr3J ... 981d494c3c
Sämre musik https://open.spotify.com/track/3Zt4BYHT ... 0a9eab45ff
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav hifikg » 2021-06-28 22:25

Min ingång till klassisk musik var Mozarts symfonier, nr 40 är lättlyssnad, även Beethovens femte pianokonsert, The Emperior, brukar sprida leenden bland sådana som tror att de inte gillar klassiskt. Den första symfoni jag införskaffade själv var Ludwig van´s sjunde. Rekommenderas. Sen kan man hoppa på femman o nian av bara farten o när kläderna blivit varma kan man riva av Sjostakovitj korta, kärnfulla, nionde symfoni. Läs gärna historien bakom. Hårresande modigt komponerat!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav distad » 2021-06-28 22:32

hifikg skrev:Min ingång till klassisk musik var Mozarts symfonier, nr 40 är lättlyssnad, även Beethovens femte pianokonsert, The Emperior, brukar sprida leenden bland sådana som tror att de inte gillar klassiskt. Den första symfoni jag införskaffade själv var Ludwig van´s sjunde. Rekommenderas. Sen kan man hoppa på femman o nian av bara farten o när kläderna blivit varma kan man riva av Sjostakovitj korta, kärnfulla, nionde symfoni. Läs gärna historien bakom. Hårresande modigt komponerat!

Klockrent! Jag tror att jag har samma väg att vandra :) Sedan det här med ljudkvalite är kanske lättare att tala om vilka bolag jag ska undvika än vad som är bra ljudmässigt... :?
Den här gillade jag på Spotify https://open.spotify.com/track/5dlixfWz ... f84aa24e58
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav hifikg » 2021-06-28 22:46

FBK skrev:
hifikg skrev:Min ingång till klassisk musik var Mozarts symfonier, nr 40 är lättlyssnad, även Beethovens femte pianokonsert, The Emperior, brukar sprida leenden bland sådana som tror att de inte gillar klassiskt. Den första symfoni jag införskaffade själv var Ludwig van´s sjunde. Rekommenderas. Sen kan man hoppa på femman o nian av bara farten o när kläderna blivit varma kan man riva av Sjostakovitj korta, kärnfulla, nionde symfoni. Läs gärna historien bakom. Hårresande modigt komponerat!

Klockrent! Jag tror att jag har samma väg att vandra :) Sedan det här med ljudkvalite är kanske lättare att tala om vilka bolag jag ska undvika än vad som är bra ljudmässigt... :?
Den här gillade jag på Spotify https://open.spotify.com/track/5dlixfWz ... f84aa24e58


Utmärkt val! Också ett av mina första klassiska verk. Hördes över ett par Carlsson OA-xx och en Sonab R4000
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav PerStromgren » 2021-06-28 22:54

Lyssna på P2 några kvällar så kan du snart plocka ut vad du gillar och gå vidare därifrån med flera verk av kompositörer du uppskattar. Eller ännu hellre, lyssna mellan 7 och 9 på morgonen, det är kortare stycken.
... tycker jag!

Per

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav BosseS » 2021-06-29 11:03

Här är en sidan med en lätt introduktion till den "klassiska" musiken, med några spotifylistor för varje period.
https://musikhistoria.se/
Vad andra tycker är sällan att bra mått på vad man själv bör tycka. Mozart är hissmusik för mig, likaså större delen av den klassiska och romantiska perioden.
För bra ljudkvalitet kombinerat med lite mer vederkvickande musik kan jag rekommendera Vivaldis årstider med Nils-Erik Sparf från 1985.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav shifts » 2021-06-29 11:14

PerStromgren skrev:Lyssna på P2 några kvällar så kan du snart plocka ut vad du gillar och gå vidare därifrån med flera verk av kompositörer du uppskattar. Eller ännu hellre, lyssna mellan 7 och 9 på morgonen, det är kortare stycken.


Bra idé tycker jag. Det är så vi vaknar varje morgon; klassisk morgon i P2 FM-radio sätts igång automatiskt i sovrummet. Har funnit flera nya stycken den vägen.

SR är duktiga med sina låtlistor, så det är en enkel sak att hitta det man tyckte om.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav jogge » 2021-06-29 17:53

shifts skrev:
PerStromgren skrev:Lyssna på P2 några kvällar så kan du snart plocka ut vad du gillar och gå vidare därifrån med flera verk av kompositörer du uppskattar. Eller ännu hellre, lyssna mellan 7 och 9 på morgonen, det är kortare stycken.


Bra idé tycker jag. Det är så vi vaknar varje morgon; klassisk morgon i P2 FM-radio sätts igång automatiskt i sovrummet. Har funnit flera nya stycken den vägen.

SR är duktiga med sina låtlistor, så det är en enkel sak att hitta det man tyckte om.


+1
Lyssnar nästan alltid på Klassisk morgon i bilstereon på väg till jobbet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav petersteindl » 2021-06-29 18:12

De som började lyssna på klassisk musik på 70-talet landade in i Holst - Planeterna, Tchaikovsky 4 och 6 symfoni och Nötknäpparna, Rachmaninov pianokonserter, Stravinsky - Eldfågeln, Mussorgskij - Tavlor på en utställning, En del Sibelius t.ex. Karelia sviten.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav E » 2021-06-29 18:59

PerStromgren skrev:Lyssna på P2 några kvällar så kan du snart plocka ut vad du gillar och gå vidare därifrån med flera verk av kompositörer du uppskattar. Eller ännu hellre, lyssna mellan 7 och 9 på morgonen, det är kortare stycken.

Bra tips.
.
JAG VILL OCKSÅ STARKT REKOMMENDERA.att besöka närmaste konserthus så fort det blir möjligt. Ljudkvalitutten är då på topp och man tränar upp sin inre referens. Surroundljud ingår!
. Konsertabonnemang tycker jag är ett utmärkt och prisvärt alternativ. Man kommer lättare iväg, speciellt om man har trevligt sällskap, och får ett brett urval – samt inte sällan helt fantastiska gästsolister. Trevligt också om det finns ett "uppsnack" före konserten, där någon berättar litet om de kompositörer och solister som är aktuella för kvällen.
. Ibland får man något helt annorlunda uruppförande till livs, vilket kan vara kul. Medelåldern i publiken är hög och om vi vill ha kvar våra symfoniorkestrar – det vill vi! – då behövs stödet från oss yngre! Rekommenderar även att förbeställa fika till pausen om möjligheten finns. :)

GLÖM INTE BORT OPERA, exempelvis från Metropolitan. Lätta att börja med kan vara Verdi och Puccini.

Mvh E*(n svårt drabbad av typografilia neurosa)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav Bill50x » 2021-06-30 11:02

petersteindl skrev:... Mussorgskij - Tavlor på en utställning,

Det var min start på det klassiska utbudet. Finns i många olika skepnader och är ganska lätt att ta till sig då den består av "låtar" med ett genomgående tema däremellan.

Jag har musiken i orkestertappning, solopiano, synt, syntrock, progressive rock och i jazz (!). Så det finns många vägar in i denna musik oberoende av var man kommer ifrån.

Emerson Lake & Palmers rockversion är även den en klassiker.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-04 17:08

Bra tips i tråden; lyssnar mycket på P2 och har två abonnemang på Gbg Konserthus. Nu väntar vi bara på att dom ska börja spela igen... :?
Vill också komplettera radiotipsen med "P2 på hemväg" vardagar kl 17-19. Mycket lättlyssnat och trevliga presentationer/presentatörer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav Tangband » 2021-07-11 22:22

FBK - jag kan rekommendera alla skivor med musikern och ledaren Jordi Savall. En av nutidens bästa ensembleledare. Inkl en helt fantastisk tolkning av symfoni nr 39, 40 och 41 av Mozart.

Skivbolaget Alia-vox har generellt sensationell ljudkvalitet - sök på Savall .

https://www.alia-vox.com/en/artists/jordi-savall/

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-07-12 17:14

Klassisk musik portalat på ett modernt sätt http://www.classicfm.com/

D:o moocat på linjärt (tidsmässigt) sett http://www.coursera.org/learn/introclassicalmusic
Shatterer of words

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav MichaelG » 2021-08-17 13:52

Hej FBK!

Fick du tillräckligt med tips? Har du börjat lyssna på något? Annars kan jag tipsa om skivbolaget Naxos som ger ut CD-boxar som exempelvis "Lugna BLÅ timmar" eller "Stillhet". Boxar med 3 CD med just sådan musik du efterfrågar. De finns ofta för en spottstyver på 2nd hand, men kostar någon hundralapp för en box om du beställer direkt från Naxos. Antingen använder du boxarna till att helt enkelt bara njuta av musik i din smak, eller också använder du musiken där för att undersöka vad du vill gå vidare med. Eller både och. :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav Ronnie » 2021-08-18 00:40

Det gäller att leta rätt på guldkornen utifrån vad man gillar.
Av de bara två exemplen vi fått hittills så kan vi sluta oss till att Mozart, piano, stråkar och lugnt tempo kan gå hem.
Du kan förslagsvis söka på adagio eller andante tillsammans med concerto eller symphony (de två senare för att säkra att du får lite stråkinstrument med).
Testa det i kombination med Mozart, Chopin och Ravel till att börja med kanske?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav PerStromgren » 2021-08-18 09:33

En del gillar gillar fart och fläkt och då kan kanske ryssar bli bra! Stravinskijs våroffer att motionera subbar med, till exempel? Eller Rachmaninov pianokonserter? Eller Tjajkovskijs?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav MichaelG » 2021-08-18 10:16

Med tanke på att trådskaparen anger 2:a satsen ur Beethovens 8:a som ett exempel på musik som inte är tillräckligt lugn, kanske nämnda ryssar inte är en optimal rekommendation. :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav nuffe » 2021-08-18 14:03

Varför Carmina Burana med Carl Orff.

Exempelvis denna,
https://open.spotify.com/album/1hYZ0hwBac3DuXv7OEVQWq

Hittar tyvärr inte Telearcs utgåva på Spotify, den är bäst.

Henrik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav E » 2021-08-18 19:23

PerStromgren skrev:En del gillar gillar fart och fläkt och då kan kanske ryssar bli bra! Stravinskijs våroffer att motionera subbar med, till exempel? Eller Rachmaninov pianokonserter? Eller Tjajkovskijs?

Jag kan säga att jag som var nybörjare för inte alltför många år
sedan, tyckte att just rysk musik var helt fantastisk! Det tycker jag
fortfarande.

Det kan förstås vara annorlunda för FBK, och MichaelG har en
poäng i att vi kanske redan vet något om detta, men att
rekommendera en viss typ av musik till "populationen nybörjare"
tycker jag ändå är litet knepigt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-08-20 20:26

Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Klassisk musik för nybörjare, Mozart ?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-08-21 21:21

Shatterer of words


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster