Nytt album med Patricia Barber

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-25 23:47

Ska ha kommit ut den 6 augusti, men jag hittar det inte på Apple Music och ingen av mina grannar känner till albumet.

https://hifi.nl/artikel/30253/Review-Patricia-Barber-Clique-HD-digital-version.html

Finns att köpa här för 600 spänn, men någon måtta får det väl ändå vara?

https://ultimate.se/produkt/patricia-barber-clique/?fbclid=IwAR265OXa2mcx9H6MjGag_Ri2M1ppADip3_qdsiOC9rfyTnvvw6UtwLgX4kU

Recension 2

https://londonjazznews.com/2021/08/06/patricia-barber-clique/

Finns på spotify och youtube music



Den här kommer vi får höra på framtida mässor :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav MichaelG » 2021-08-26 08:03

Tack för tipset. Sitter och lyssnar på albumet nu på Spotify. Jättebra!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Morello » 2021-08-26 08:56

Kikade efter kompaktskivan och den är jättedyr.
Barbers senare album har varit ultrakomprimerade, men nu verkar man ha släppt dynamiken lös om man får tro Dr Loudness. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav manix » 2021-08-26 10:13

Låter fint i kontorsanläggningen via spotify. Fina recensioner både för musik men framförallt för ljudkvalitet, länkat från nativedsd.com (där albumet också finns att köpa i digitala versioner)
https://www.nativedsd.com/catalogue/albums/imp7002dxd-clique/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav goat76 » 2021-08-26 10:45

Kanske är det ett ekonomiskt beslut att inte göra det okomprimerade albumet tillgängligt till en början, för att på så vis maximera inkomst genom att först sälja albumet till de audiofil-fans som absolut vill ha den bästa möjliga ljudkvaliten, och samtidigt är alldeles för ivriga för att vänta till albumet är tillgängligt för okomprimerad streaming.

Det är lite som industrin för hårdvara brukar fungera, "early adopters" som vill vara först med att få tillgång till produkten är inte sällan beredda att betala ett enormt överpris på något de väntat länge på. Det är antagligen samma sak här, många av Patricia Barbers största fans är beredda att betala 600 spänn vilket säkert genererar klirr i kassan. Om några veckor finns säkert albumet på Qobuz, Apple Music och Tidal. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Bill50x » 2021-08-26 13:26

MichaelG skrev:Tack för tipset. Sitter och lyssnar på albumet nu på Spotify. Jättebra!

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav MichaelG » 2021-08-26 17:14

Morello skrev:Kikade efter kompaktskivan och den är jättedyr.
Barbers senare album har varit ultrakomprimerade, men nu verkar man ha släppt dynamiken lös om man får tro Dr Loudness. :)

Versionen på Spotify är inte tok-komprimerad i alla fall. Jag kan dra på rejält och det låter fortfarande bra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Morello » 2021-08-26 18:43

Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Zappa » 2021-08-26 19:25

Det lät bra men jag störde mig lite grann på s-ljuden.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav ChristianAndersson » 2021-08-26 20:39

tack mr clique! bait
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-26 21:37

Hittade den här annonsen som hävdar att albumet "Higher" spelades in samtidigt som Clique! Lite skoj, för Higher har väl alla i sin samling vid det här laget.
Bilagor
Skärmavbild 2021-08-26 kl. 21.35.48.png
Skärmavbild 2021-08-26 kl. 21.35.48.png (888.66 KiB) Visad 4168 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Bill50x » 2021-08-27 00:16

Morello skrev:Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.

Har lyssnat på Tidal, låter faktiskt riktigt bra. Gick att köra hög volym under lunchen utan att det störde.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Prozac » 2021-08-27 10:02

hifikg skrev:Hittade den här annonsen som hävdar att albumet "Higher" spelades in samtidigt som Clique! Lite skoj, för Higher har väl alla i sin samling vid det här laget.


Higher är från 2019...
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Morello » 2021-08-27 10:09

Bill50x skrev:
Morello skrev:Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.

Har lyssnat på Tidal, låter faktiskt riktigt bra. Gick att köra hög volym under lunchen utan att det störde.

/ B



Allt är ju relativt, men "riktigt bra" är för mig något helt annat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-27 11:14

Prozac skrev:
hifikg skrev:Hittade den här annonsen som hävdar att albumet "Higher" spelades in samtidigt som Clique! Lite skoj, för Higher har väl alla i sin samling vid det här laget.


Higher är från 2019...


Precis, så vad menar de?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Bill50x » 2021-08-27 11:22

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.

Har lyssnat på Tidal, låter faktiskt riktigt bra. Gick att köra hög volym under lunchen utan att det störde.

Allt är ju relativt, men "riktigt bra" är för mig något helt annat.

Men får vara glad för det lilla ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav goat76 » 2021-08-27 12:03

Bill50x skrev:
Morello skrev:Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.

Har lyssnat på Tidal, låter faktiskt riktigt bra. Gick att köra hög volym under lunchen utan att det störde.

/ B


Okej den finns hos Tidal, då kanske inte min tidigare teori inte stämmer att de bara valt format-komprimerade streamingplattformar utöver direktköp. På Qobuz saknas albumet men jag överlever. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-27 22:09

Slog till på DSD 256 nu, kan inte spela DSD...
300 spänn, delar skivan med en av mina grannar som säkert blir glad
Här ska lyssnas!

2,3 GB nu... still counting
4,5 GB, still counting
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav STDI » 2021-08-28 15:32

hifikg skrev:
Prozac skrev:
hifikg skrev:Hittade den här annonsen som hävdar att albumet "Higher" spelades in samtidigt som Clique! Lite skoj, för Higher har väl alla i sin samling vid det här laget.


Higher är från 2019...


Precis, så vad menar de?

Intervju med Patricia här: https://jazz.fm/patricia-barber-interview-clique-higher/
You recorded the material for Higher and Clique at the same time. What was the reasoning behind releasing them this way – Higher back in 2019, and Clique now?

When you look back through my career, my albums of original material are artistically and critically important. You may or may not be a fan, you may or may not like them, but they are important. The album of original material has to be released on its own merit, so it can be looked at and absorbed by musicians and critics. By the way, it took me six years to write that music — it was not easy.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-28 16:05

STDI skrev:
hifikg skrev:
Prozac skrev:
Higher är från 2019...


Precis, så vad menar de?

Intervju med Patricia här: https://jazz.fm/patricia-barber-interview-clique-higher/
You recorded the material for Higher and Clique at the same time. What was the reasoning behind releasing them this way – Higher back in 2019, and Clique now?

When you look back through my career, my albums of original material are artistically and critically important. You may or may not be a fan, you may or may not like them, but they are important. The album of original material has to be released on its own merit, so it can be looked at and absorbed by musicians and critics. By the way, it took me six years to write that music — it was not easy.


Precis, varför stressa med utgivningen, ett tag var Johnny Cash den flitigaste Itunes när det gällde ny musik. Undrar när (och om) det kommer att grävas i Leonard Cohens outgivna alster också så småningom. Det borde finnas ett o annat där som vi gillar även om Leonard själv ratade det.

Efter lite support från Native DSD kan jag nu tanka ner musiken i DSD 128 och det tror jag att jag kan omvandla till 24/192 AIFF o det duger bra åt mig.

Edit: Fungerade klockers, så nu är det lyssningsrummet som hägrar! Fast det blev "bara" 24/88, livet är hårt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav hifikg » 2021-08-28 19:19

Den här plattan e ju så jäkla välgjord. Fyller alla kriterier för att bli en klassisk mässjazzskiva. Kan nog imponera på vem som helst som inte hört den över ett par OA 52.2, men vi går ändå bara på mässorna för musiken, eventuellt sällskap och lite lyteskomik :)

Det finns inga högtalare i mitt rum, bara jag, musikerna och Patricia. Saxen i "Shall we dance" poppar ut och får mig att ducka i lyssningsmörkret. Jag har en, liten, kritisk synpunkt, men håller inne med den till fler fått lyssna o tycka. Jag tyckte det lät bra i lurar och via Youtube, men "the real thing" är så mycket bättre!

Trummorna i "Straight no chaser" uppskattas nog även av grannarna.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav AlbertHall » 2021-08-28 22:32

Morello skrev:Lyssnade på youtube och det lät faktiskt hyggligt - avsevärt mer dynamiskt än några av hennes föregående album, som är helt misshandlade i detta avseende. Tummen upp.


Det var ju goda nyheter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav sprudel » 2021-09-13 08:50

Finns på Qobus också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav LarsF » 2021-09-13 21:31

sprudel skrev:Finns på Qobus också.

Om man söker rätt, funkade att söka på Patricia bara. För övrigt så verkar i stort sett allt hon gjort vara okomprimerat, tummen upp för det https://dr.loudness-war.info/album/list ... cia+barber

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav Bill50x » 2021-09-13 23:10

LarsF skrev:För övrigt så verkar i stort sett allt hon gjort vara okomprimerat, tummen upp för det https://dr.loudness-war.info/album/list ... cia+barber

Jag har inte mätt, men jag tycker hennes två album, som bara finns (eller fanns), att köpa digitalt - Live at the Green Mill - känns väldigt okomprimerade. Trevlig musik också, känns väldigt nära och, ja, live :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav sprudel » 2021-09-14 07:44

Lyssnade kort igår men var inte i form alls för detta. Får ge det en ny chans när jag är på humör. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav sprudel » 2021-09-19 09:21

sprudel skrev:Lyssnade kort igår men var inte i form alls för detta. Får ge det en ny chans när jag är på humör. :)


Inget hjälper, inte ens ett gott rödvin, fullständigt medvetslös musik enligt mig. Sorry! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav jockewe » 2021-09-19 18:00

sprudel skrev:
sprudel skrev:Lyssnade kort igår men var inte i form alls för detta. Får ge det en ny chans när jag är på humör. :)


Inget hjälper, inte ens ett gott rödvin, fullständigt medvetslös musik enligt mig. Sorry! :)


Ja visst är det konstigt hur smaken kan skifta! (Ibland för samma person med tiden) Jag har också svårt för det här "albumet" men gillar Higher jättemycket med ett litet undantag för operahistorien 8O Det borde vara tvärtom tycker jag!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nytt album med Patricia Barber

Inläggav pLudio » 2023-01-28 15:26

MasVis av 24/88,2 versionen. Håller med om att det är nåt med S-ljuden. Låter hyggligt annars.

masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (227.27 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 01. Patricia Barber - This Town.png
masvis-online 01. Patricia Barber - This Town.png (289.87 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 02. Patricia Barber - Trouble Is a Man.png
masvis-online 02. Patricia Barber - Trouble Is a Man.png (283.89 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 03. Patricia Barber - Mashup.png
masvis-online 03. Patricia Barber - Mashup.png (296.89 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 04. Patricia Barber - Samba de Uma Nota Só (One Note Samba).png
masvis-online 04. Patricia Barber - Samba de Uma Nota Só (One Note Samba).png (292.56 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 05. Patricia Barber - I Could Have Danced All Night.png
masvis-online 05. Patricia Barber - I Could Have Danced All Night.png (325.16 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 06. Patricia Barber - The In Crowd.png
masvis-online 06. Patricia Barber - The In Crowd.png (315.55 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 07. Patricia Barber - Shall We Dance.png
masvis-online 07. Patricia Barber - Shall We Dance.png (299.57 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 08. Patricia Barber - Straight No Chaser.png
masvis-online 08. Patricia Barber - Straight No Chaser.png (327.49 KiB) Visad 2434 gånger

masvis-online 09. Patricia Barber - All in Love Is Fair.png
masvis-online 09. Patricia Barber - All in Love Is Fair.png (295.36 KiB) Visad 2434 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster