ABBA ny musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 07:07

music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.


Det har redan gjorts för ett antal artister som inte lever längre... så fråga någon som varit och sett en sådan om de tyckte det var pointless.

Jag tror nog det slår att se en konsertfilm med en rejäl marginal... och sådana säljer ju trots allt en del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-03 07:17

Jag tror nog att många skulle valt att gå på en nostalgikonsert och lyssna på ett 10-manna band som spelade 22 Abbalåtar - även utan abbatarer på scen...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ABBA ny musik?

Inläggav hifikg » 2021-09-03 07:41

Kalejdokom skrev:Jag tror nog att många skulle valt att gå på en nostalgikonsert och lyssna på ett 10-manna band som spelade 22 Abbalåtar - även utan abbatarer på scen...


Men inte för samma pengar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ABBA ny musik?

Inläggav hifikg » 2021-09-03 07:42

music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.


Som att färdas i över 30 km/h, så dumt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-03 08:30

hifikg skrev:
Kalejdokom skrev:Jag tror nog att många skulle valt att gå på en nostalgikonsert och lyssna på ett 10-manna band som spelade 22 Abbalåtar - även utan abbatarer på scen...


Men inte för samma pengar :)

Vet vi vad det kostar? Det är ju två dagar kvar till biljettsläpp...
Priset har ju mindre betydelse om du också ska ta dig till London; resa, bo, äta, dricka pilsner...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 08:35

Bild

Dröjer innan arenan är klar också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: ABBA ny musik?

Inläggav KarlXII » 2021-09-03 09:05

Det är faktiskt ganska bra. Och det låter skapligt också. Till och med bas under typ 200Hz. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-03 10:09

Det är lätt att bli förförd av soundet, trots avsaknad av bas - är det förresten syntbas i Dont shut me down? Det låter dock mycket ABBA (kryddat med med lite Främling och An Englishman in NY :-) ).
Men om inte ABBA hade funnits och man spelade denna låt på radion - som idag när jag nyss slölyssnade på P4 i bakgrunden - hade man väl inte gått bananas direkt.

Efter ABBA-låten spelade dom en annan låt som jag inte hört tidigare och undrade om det var Zara Larson eller Ariana Grande - en riktigt bra låt med bra, modernt sound. Nej, det visade sig vara Rebecka Assios bidrag till P4 Nästa, som tydligen avgörs med final från Västerås ikväll. Då inser man att det hänt lite på musikfronten de senaste 40 åren och Dont shut me down framstår plötsligt som tämligen medioker i jämförelse. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 10:29

Jag kan inte tänka mig att man tänkt sig att göra ett stilbyte och locka till sig lyssnare som aldrig gillat ABBA innan.... Det sade Benny också i intervju att han inte skulle kunna skriva en Drake-låt och att han inte förstår hur sådan musik är uppbyggd. Utan man är trogen sin stil och att det är existerande fans man riktar sig till och alla de som hittar till ABBA som helhet. Tycker det är viktigt att albumet inte avviker extremt mycket från de tidigare... Sen om textämnena är ur ett mognare perspektiv, det passar nog bara in i deras utveckling, det märktes ju i Super Trouper och Visitors att det blivit vuxnare redan där.

Skulle något klättra på en "singellista" så blir jag förvånad, men att det kommer att säljas en hel del när existerande fans kompletterar samlingen är ju givet. Det kommer jag själv att göra även om den skulle bli en besvikelse, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kermit116 » 2021-09-03 11:36

Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:

Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?

Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Morello » 2021-09-03 11:41

Jag hörde en snutt på SR P1 i morse - det lät fruktansvärt illa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: ABBA ny musik?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-03 11:42

Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:

Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?

Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?

de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: ABBA ny musik?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-03 11:49

Morello skrev:Jag hörde en snutt på SR P1 i morse - det lät fruktansvärt illa.

Men det gör det mesta på radio å andra sidan.
Länken till Spotify var klart bra musik, lyssnat igenom 5-6ggr per låt. Riktigt bra båda låtarna

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: ABBA ny musik?

Inläggav music4ever » 2021-09-03 11:54

paa skrev:
music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.

Men det är väl inte några hologram, utan digitalt bearbetade videoinspelningar av de fyra artisterna själva när de uppträder?
Det är väl gjort på samma sätt som t.ex Gollum i Sagan om Ringen, eller de animerade skådespelarna i filmen om Beowulf.
Om Abba the Movie hade existensberättigande på sin tid, så har säkerligen detta det också, speciellt för att man nu ligger i framkant när det gäller denna teknik.


Same shit different name. Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: ABBA ny musik?

Inläggav music4ever » 2021-09-03 11:56

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.


Det har redan gjorts för ett antal artister som inte lever längre... så fråga någon som varit och sett en sådan om de tyckte det var pointless.

Jag tror nog det slår att se en konsertfilm med en rejäl marginal... och sådana säljer ju trots allt en del.


Miljoner köper cheeseburgare på donken gör inte det till något bra.
Att folk har usel smak är inget nytt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-03 12:27

music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.

Musikerna är live (10-manna band enligt hemsidan). Det är "bara" abbatarerna som inte är in person.
Det var min poäng - att jag kanske väljer att gå på en sådan ABBA-konsert för musiken. Abbatarerna får man på köpet. :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 13:12

Det kanske blir så illusoriskt bra att det blir en ny marknad... Att vi har vår egen holoteater att besöka och grupperna skickar ut sina konserter...? Återstår att få reda på när den väl är i drift. Tycker det är häftigt att de vågar satsa på det.

Att de två låtarna som släpptes nu är skrivna med denna konserten i åtanke är ganska tydlig - vilket inte övriga låtar på albumet är, de tillkom senare... Så de har förhoppningsvis mindre "forcerad riktning" på lyriken än dessa.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kermit116 » 2021-09-03 13:19

sportbilsentusiasten skrev:
Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:

Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?

Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?

de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?


Flertalet medlemmar i Stones är både mer förmögna (vet inte hur RW har det) och äldre (dock inte RW) än medlemmarna i ABBA, lik förbaskat är dom på väg ut på turné igen (tyvärr utan CW) varför jag inte tror att graden av förmögenhet styr valet att turnera eller ej. Gissar dock att såväl Stones turné samt Abbatar-eventen är ett sätt att "livstidsförlänga varumärkena" varför den ekonomiska aspekten sannolikt inte ska underskattas.

Ursprungsfrågan kvarstår om någon som kan detta med inspelning av musik kan avgöra om tjejernas röster körts igenom någon form av korrigering?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Almen » 2021-09-03 14:29

Kermit116 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:

Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?

Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?

de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?


Flertalet medlemmar i Stones är både mer förmögna (vet inte hur RW har det) och äldre (dock inte RW) än medlemmarna i ABBA, lik förbaskat är dom på väg ut på turné igen (tyvärr utan CW) varför jag inte tror att graden av förmögenhet styr valet att turnera eller ej. Gissar dock att såväl Stones turné samt Abbatar-eventen är ett sätt att "livstidsförlänga varumärkena" varför den ekonomiska aspekten sannolikt inte ska underskattas.

Ursprungsfrågan kvarstår om någon som kan detta med inspelning av musik kan avgöra om tjejernas röster körts igenom någon form av korrigering?

Det låter inte så, i alla fall. Tycker de låter rätt så sköra och... kanske inte svajiga, men... naturliga? De är ju för fasen 75 bast! Så med tanke på deras rösttyper och ålder så tror jag det är ett bra beslut att inte ställa sig på en scen och försöka låta som i fornstora da'r.

Tror dock inte att det finns så stora ekonomiska incitament. I så fall hade de ju tagit erbjudandet de fick för ett 10-tal år sedan om ett par hundra miljoner för att uppträda på någon privat fest.

Det var ganska rörande att höra Benny intervjuas, och jag tror på riktigt att det har med kärleken till musiken, till varandra, och det de gjorde tillsammans för 40 år sedan att göra - se de som ett sätt att knyta ihop säcken. Jag går inte igång på musiken egentligen, men jag tycker att Andres Lokko formulerar det bra:

Andres Lokko i Svenskan skrev:Och det är ju ganska fantastiskt och rörande att bara få uppleva Agnetha och Anni-Frid – ackompanjerade av Bennys karakteristiska piano-kaskader – återbesöka rummen de en gång levde tillsammans i för fyrtio år sedan. Jag tror ingen hade kunnat kräva något mer än så.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kermit116 » 2021-09-03 14:53

Almen skrev:
Kermit116 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?


Flertalet medlemmar i Stones är både mer förmögna (vet inte hur RW har det) och äldre (dock inte RW) än medlemmarna i ABBA, lik förbaskat är dom på väg ut på turné igen (tyvärr utan CW) varför jag inte tror att graden av förmögenhet styr valet att turnera eller ej. Gissar dock att såväl Stones turné samt Abbatar-eventen är ett sätt att "livstidsförlänga varumärkena" varför den ekonomiska aspekten sannolikt inte ska underskattas.

Ursprungsfrågan kvarstår om någon som kan detta med inspelning av musik kan avgöra om tjejernas röster körts igenom någon form av korrigering?

Det låter inte så, i alla fall. Tycker de låter rätt så sköra och... kanske inte svajiga, men... naturliga? De är ju för fasen 75 bast! Så med tanke på deras rösttyper och ålder så tror jag det är ett bra beslut att inte ställa sig på en scen och försöka låta som i fornstora da'r.

Tror dock inte att det finns så stora ekonomiska incitament. I så fall hade de ju tagit erbjudandet de fick för ett 10-tal år sedan om ett par hundra miljoner för att uppträda på någon privat fest.

Det var ganska rörande att höra Benny intervjuas, och jag tror på riktigt att det har med kärleken till musiken, till varandra, och det de gjorde tillsammans för 40 år sedan att göra - se de som ett sätt att knyta ihop säcken. Jag går inte igång på musiken egentligen, men jag tycker att Andres Lokko formulerar det bra:

Andres Lokko i Svenskan skrev:Och det är ju ganska fantastiskt och rörande att bara få uppleva Agnetha och Anni-Frid – ackompanjerade av Bennys karakteristiska piano-kaskader – återbesöka rummen de en gång levde tillsammans i för fyrtio år sedan. Jag tror ingen hade kunnat kräva något mer än så.


1.
Jag tyckte rösterna lät mycket bra, imponerande om det är som Du tror att rösterna inte är "fixade".
2.
I övrigt enig. Lokko därtill fullt begriplig denna gång. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: ABBA ny musik?

Inläggav manix » 2021-09-03 15:17

Jag har ingen aning huruvida rösterna är processade på inspelningen, men jag hörde Lasse Anrell på Nyhetsmorgon på TV4 i morse. Han hade hört Frida sjunga på någon privat tillställning för 3-4 år sedan och var väldigt imponerad av hennes röst. Så jag antar att det kan vara naturliga röster.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-03 16:43

B Tretow hade väl en del fuffens för sig med sångpåläggen när det begav sig. Kanske har man återanvänt en del av hans processing.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ABBA ny musik?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 16:53

Kalejdokom skrev:B Tretow hade väl en del fuffens för sig med sångpåläggen när det begav sig. Kanske har man återanvänt en del av hans processing.


Jag tror INTE man använt analogband, nej. Men man kan alldeles säkert göra samma manöver digitalt idag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: ABBA ny musik?

Inläggav AlbertHall » 2021-09-03 20:14

Musiken sabbar mycket mer än ljudet. Vilket inte vill säga lite.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: ABBA ny musik?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-09-03 20:17

Agnetha-låten är skaplig och något mer välsjungen än Frida-låten. Jag har hittills lyssnat via Sveriges Radio och Spotify och båda sångerna är ljudkvalitetsmässigt högst mediokra - komprimerat, orent och obalanserad, bastung klang. För att citera Mikael Wiehe känns det rätt typiskt för just vår tid.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: ABBA ny musik?

Inläggav nuffe » 2021-09-03 20:36

Lyssnade via Spotify på 2 låtar på ganska bra volym, det låt inte så illa som befarat.
Spelade sen första utgåvan av Visitor CDn på subjektivt samma nivå, ca 3-4 dB skiljer på mitt ovetenskapliga test.
Som sagt inte så illa som befarat..... men det hörs att rösterna "mognat" men de håller förvånansvärt bra tycker jag.
En jädra tur att de skrivit ny musik!
Nu får jag lyssna på ABBA ikväll, frun vill absolut lyssna igenom Visitor på ordentlig volym :)

Henrik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: ABBA ny musik?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-09-03 22:26

Själv blev jag inspirerad att spela samlingen "Abba international" från 1988 och hittade låten "Happy Hawaii" som är den ursprungliga texten till den sång som senare blev "Why did it have to me" på "Arrival". Den var visst singelbaksida till "Knowing me, knowing you".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: ABBA ny musik?

Inläggav petersteindl » 2021-09-03 23:37

+1 på Pekkas båda inlägg.

Jag tycker att det är jättekul att ABBA gör en sent omsider comeback skiva. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: ABBA ny musik?

Inläggav music4ever » 2021-09-04 00:01

Kalejdokom skrev:
music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.

Musikerna är live (10-manna band enligt hemsidan). Det är "bara" abbatarerna som inte är in person.
Det var min poäng - att jag kanske väljer att gå på en sådan ABBA-konsert för musiken. Abbatarerna får man på köpet. :-)


För mig helt obegripligt. Då är till och med sunkiga coverband mer intressanta för mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ABBA ny musik?

Inläggav hifikg » 2021-09-04 10:30

music4ever skrev:
Kalejdokom skrev:
music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.

Musikerna är live (10-manna band enligt hemsidan). Det är "bara" abbatarerna som inte är in person.
Det var min poäng - att jag kanske väljer att gå på en sådan ABBA-konsert för musiken. Abbatarerna får man på köpet. :-)


För mig helt obegripligt. Då är till och med sunkiga coverband mer intressanta för mig.


Det är väl bra att det finns något för dig också. Själv blir jag sugen på en tripp till London, så snart det går att resa utan störningar.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster