Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav hifikg » 2021-09-07 22:21

Alla får tydligen inte gåshud regelbundet av att lyssna på musik. Det har forskats på saken. Inte ens forskarna har kommit på den uppenbara orsaken, men så är de inte svenskar heller.

Oavsett så ger de en del exempel på musik som kan resultera i ståpäls. Enjoy!

https://www.iflscience.com/plants-and-animals/why-do-only-some-people-get-skin-orgasms-listening-music/?fbclid=IwAR3NvlFG3pN_kxzzpYooKTuBr3H0cuSX3GE1HcQre_2MDYoAfe3P_GDJDGc

Har du bättre tips? Shoot!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav distad » 2021-09-08 06:00

Jag kan bidra med en händelse som fick mig att haja till och det var när jag var i kyrkan för att titta på Cecilias kör när de sjöng ihop med Samuel Ljungblahd. Han sjöng solo i början av en låt och håren stod rakt upp på mig och det var en märklig känsla för samtidigt så började jag tårarna rinna. Inser ju nu att jag blev starkt berörd och eftersom jag är en känslomänniska så var det inte så konstigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav MichaelG » 2021-09-09 08:43

FBK; ❤️

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Tell » 2021-09-10 11:17

Jag fick gåshud myyycket mer när jag var yngre. Nu minns jag inte ens när jag fick det senast, men länge sen var det iaf.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Magnuz » 2021-09-10 20:12

Tell skrev:Jag fick gåshud myyycket mer när jag var yngre. Nu minns jag inte ens när jag fick det senast, men länge sen var det iaf.


Samma här. Man har väl blivit förhärdad. :D

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Tell » 2021-09-10 22:15

Magnuz skrev:
Tell skrev:Jag fick gåshud myyycket mer när jag var yngre. Nu minns jag inte ens när jag fick det senast, men länge sen var det iaf.


Samma här. Man har väl blivit förhärdad. :D


Precis, inget förvånar en längre, har hört precis allt!
Men tycker jag drömmer mindre på äldre dar, o så får jag inte heller deja vu mycket als heller. Kanske har nån koppling på nåt höger? Oklart, men intressant oavsett :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 13:10

Senaste som lyckades med det:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav jogge » 2021-09-11 21:43

Senast för mig. Jag visste att den handlade om ett tungt ämne; psykisk ohälsa. Att klättra upp för det svarta berget förklarades det när jag såg dem live (isländska sången förstår jag ju inte). När jag sedan såg denna video kom rysningar igen. Bittra iofs, men ändå. Sällan har musik och video samspelat så väl.


Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Lassej » 2021-09-11 23:00

Magnuz skrev:
Tell skrev:Jag fick gåshud myyycket mer när jag var yngre. Nu minns jag inte ens när jag fick det senast, men länge sen var det iaf.


Samma här. Man har väl blivit förhärdad. :D


Med mig är det tvärtom. Blir ofta berörd av musik så det känns i både kropp och själ. Gåshud! Mer nu vid ålder 50+ än när jag var yngre.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav FocSuiH » 2021-09-21 12:18

Jag har så länge jag kan minnas, alltid dragits till musik som griper tag och är udda. Vad är UDDA? Helt omöjligt att förklara för det kan uppträda på så många sätt. Så många sätt att jag själv inte kan räkna dem för det kommer att komma fler, kanske något redan idag, kanske dröjer det flera månader? Med tiden har det jag hör på radio tenderat att bli mest skräp men ett och annat kan beröra men oftast inte särskilt mycket.

En bra sångare/sångerska, en schysst gitarr, något komponerat av någon/några som har en naturlig förmåga att inte likna någonting annat........ja hur går DET till, det sistnämnda?

Det blev så intressant genom åren att jag en gång satte mig ned för att skriva en topplista över favoritlåtar. Det blev mest de som gett mig gåshud genom åren och som fortfarande gör det, om än i kanske annan variant än förr. Minns nog inte hur jag reagerade när låtarna på favvolistan blev noterade, då jag hörde dem första gången (-erna) men de finns där och de förtjänar sin plats.

Risken med att prioritera favvolistan är att många andra cd och vinyler (framför allt) blir spelare mer och mer sällan. UT UR BUBBLAN är något jag tvingar mig själv till.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav goat76 » 2021-09-21 14:50

FocSuiH skrev:Jag har så länge jag kan minnas, alltid dragits till musik som griper tag och är udda. Vad är UDDA? Helt omöjligt att förklara för det kan uppträda på så många sätt. Så många sätt att jag själv inte kan räkna dem för det kommer att komma fler, kanske något redan idag, kanske dröjer det flera månader? Med tiden har det jag hör på radio tenderat att bli mest skräp men ett och annat kan beröra men oftast inte särskilt mycket.

En bra sångare/sångerska, en schysst gitarr, något komponerat av någon/några som har en naturlig förmåga att inte likna någonting annat........ja hur går DET till, det sistnämnda?

Det blev så intressant genom åren att jag en gång satte mig ned för att skriva en topplista över favoritlåtar. Det blev mest de som gett mig gåshud genom åren och som fortfarande gör det, om än i kanske annan variant än förr. Minns nog inte hur jag reagerade när låtarna på favvolistan blev noterade, då jag hörde dem första gången (-erna) men de finns där och de förtjänar sin plats.

Risken med att prioritera favvolistan är att många andra cd och vinyler (framför allt) blir spelare mer och mer sällan. UT UR BUBBLAN är något jag tvingar mig själv till.


/ FocSuiH


Har du några exempel du vill dela med dig av med musikstycken som du finner udda och ovanliga?
Nu tror jag väl dock att det där med vad man finner udda varierar från person till person, men det skulle ändå vara intressant att lyssna på det du finner udda. :)

Även jag triggas av när musiken tar oväntade och aningen "kontiga" steg, ibland bara en oväntad tvist i det instrumentala, och ibland förvånas jag hur i all sin dar medlemmarna i ett band ens råkade finna varandra och gemensamt komma fram till att skapa extremt udda musik tillsammans. :D

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav FocSuiH » 2021-09-25 13:24

Frågan leder osökt till en av mina definitiva höjdare inom musiklyssnandet. Efter många års användning av rullbandspelare fann jag ett radioprogram jag hade spelat in där en låt hade plötsligen mognat i mina öron. Jag tror det var i mono, Sveriges Radio hade inte börjat med stereo-utsändningar ännu och när jag vid ett tillfälle fick en chans att köpa låten på vinyl så visste glädjen inga gränser. Efter ytterligare några år fann jag denna platta på CD varvid lyckan blev ännu större.

Vad var det då? Gruppen hette Far East Family Band, en japansk grupp där Kitaro en gång hade varit medlem. Låten heter Nipponjin är är en fullständigt magisk skapelse på 16.51 där japanska tongångar varvas med västinfluerade gitarrer och känslig sång på inte helt ren engelska. Radioprogrammet som hade den goda smaken att förse mig med inspelningen för ungefär 45 år var Asfalttelegrafen ledd av den ikoniske Anders Klintevall, för övrigt ännu aktiv radiopratare har jag hört. Jag TROR det var det programmet, är ej säker och har glömt inspelningstillfället men att ladda ett band och trycka på REC och lyssna i efterhand är en grej jag ofta gjorde på den tiden.

Far East Family Band startade 1975 och var igång ett par, tre år vad jag har kunnat konstatera. "The Cave Down To Earth", "Nipponjin", "Parallel World" och "Tenkujin" hette plattorna men de gjorde en platta under gruppnamnet "Far Out" där två låtar är nästan 18 respektive 20 minuter långa.

Mycket mer än detta vet jag inte, det finns säkert bra mycket mer att hitta hos Herr Google, jag nöjer mig ännu av att njuta av Nipponjin vilken spelar i denna stund i rummet !


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav hifikg » 2021-09-25 18:43

Idag reste sig håret på mina armar när jag hörde Jerry Williams (!) i bilen (!)
Det var nog mer gamla minnen än musiken i sig som orsakade resningen, men ändå!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

obuz

Inläggav goat76 » 2021-09-25 20:23

FocSuiH skrev:Frågan leder osökt till en av mina definitiva höjdare inom musiklyssnandet. Efter många års användning av rullbandspelare fann jag ett radioprogram jag hade spelat in där en låt hade plötsligen mognat i mina öron. Jag tror det var i mono, Sveriges Radio hade inte börjat med stereo-utsändningar ännu och när jag vid ett tillfälle fick en chans att köpa låten på vinyl så visste glädjen inga gränser. Efter ytterligare några år fann jag denna platta på CD varvid lyckan blev ännu större.

Vad var det då? Gruppen hette Far East Family Band, en japansk grupp där Kitaro en gång hade varit medlem. Låten heter Nipponjin är är en fullständigt magisk skapelse på 16.51 där japanska tongångar varvas med västinfluerade gitarrer och känslig sång på inte helt ren engelska. Radioprogrammet som hade den goda smaken att förse mig med inspelningen för ungefär 45 år var Asfalttelegrafen ledd av den ikoniske Anders Klintevall, för övrigt ännu aktiv radiopratare har jag hört. Jag TROR det var det programmet, är ej säker och har glömt inspelningstillfället men att ladda ett band och trycka på REC och lyssna i efterhand är en grej jag ofta gjorde på den tiden.

Far East Family Band startade 1975 och var igång ett par, tre år vad jag har kunnat konstatera. "The Cave Down To Earth", "Nipponjin", "Parallel World" och "Tenkujin" hette plattorna men de gjorde en platta under gruppnamnet "Far Out" där två låtar är nästan 18 respektive 20 minuter långa.

Mycket mer än detta vet jag inte, det finns säkert bra mycket mer att hitta hos Herr Google, jag nöjer mig ännu av att njuta av Nipponjin vilken spelar i denna stund i rummet !


/ FocSuiH


Spännande, låter som någon form av psykedelisk rock. Trots att låten är ganska rak och okomplicerad håller den sig intressant från början till slut, den har lite olika skepnader utan att tappa tråden. Har lyssnat igenom den tre varv på Youtube då den inte verkar finnas på Qobuz. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav PerStromgren » 2021-09-26 10:16

FocSuiH skrev:
Vad var det då? Gruppen hette Far East Family Band, en japansk grupp där Kitaro en gång hade varit medlem. Låten heter Nipponjin är är en fullständigt magisk skapelse på 16.51 där japanska tongångar varvas med västinfluerade gitarrer och känslig sång på inte helt ren engelska.


Musiken finns på Spotify.

https://open.spotify.com/track/1zmVG358 ... hkooQguxVA
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav sprudel » 2021-09-26 21:28

hifikg skrev:Idag reste sig håret på mina armar när jag hörde Jerry Williams (!) i bilen (!)
Det var nog mer gamla minnen än musiken i sig som orsakade resningen, men ändå!


Jodå, jag fick avbryta körningen och ställa mig vid sidan för att lyssna klart när den gode Jerry framförde sin tolkning av ”Vintersaga”
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav eljulio » 2021-10-02 17:15

sprudel skrev:
hifikg skrev:Idag reste sig håret på mina armar när jag hörde Jerry Williams (!) i bilen (!)
Det var nog mer gamla minnen än musiken i sig som orsakade resningen, men ändå!


Jodå, jag fick avbryta körningen och ställa mig vid sidan för att lyssna klart när den gode Jerry framförde sin tolkning av ”Vintersaga”


Vintersaga var som klippt och skuren för Jerry. Fantastiskt version.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav NADifierad » 2021-10-02 22:10

Under min aktiva AC/DC period, från när jag upptäckte dem i tolvårsåldern och ca trettio år framåt, så gav de mig ofta gåshud vid lyssning på mina favvisar. Euforin gick dock djupare än huden. Det var nästan som en drog :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Glebster » 2021-10-05 19:12


AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav AlbertHall » 2021-10-16 21:53

Vad sägs om Birgit Friggebod när hon föreslog att alla ska sjunga "We shall over come".

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav distad » 2021-10-25 01:30

En helt ny artist för mig och hon berör mig. https://www.youtube.com/watch?v=Aenq4S0 ... Rjeo&t=178
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav LarsF » 2021-10-30 19:18

Har funderat, kommit fram till det här, i den stora sorgens famn med Freddie och Helen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav hifikg » 2021-10-30 21:23

Melissas tolkning av Cherry gav gåshud for real o då var det helt utan hifikvalitet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav hifikg » 2021-10-30 21:24

LarsF skrev:Har funderat, kommit fram till det här, i den stora sorgens famn med Freddie och Helen
[ YouTube ]


Kvalitet!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav distad » 2021-10-31 02:14

NADifierad skrev:Under min aktiva AC/DC period, från när jag upptäckte dem i tolvårsåldern och ca trettio år framåt, så gav de mig ofta gåshud vid lyssning på mina favvisar. Euforin gick dock djupare än huden. Det var nästan som en drog :D

https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI 8) Sångaren borde få gåshud då hela publiken gungar under refrängen.. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav NADifierad » 2021-10-31 10:06

FBK skrev:
NADifierad skrev:Under min aktiva AC/DC period, från när jag upptäckte dem i tolvårsåldern och ca trettio år framåt, så gav de mig ofta gåshud vid lyssning på mina favvisar. Euforin gick dock djupare än huden. Det var nästan som en drog :D

https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI 8) Sångaren borde få gåshud då hela publiken gungar under refrängen.. :D

Jag gissar att turnerandet nog är som en drog, för AC/DC :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Kermit116 » 2021-11-05 22:54

Simon & Garfunkel; America. Ca 2:20 in i låten så är det pukor som på min inspelning och anläggning är bakåt till höger. Ståpäls. En kombo av gamla minnen och, enligt mitt tycke, bra musik.

Det krävs nog mer än bara bra musik för att ge ståpäls. Tror jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Kermit116 » 2021-12-03 23:11

Easy med Lionel Richie och Willie Nelson.

Alla i min ålder har upplevt sista dansen till Easy med Lionel Richie.

2012 tar LR sina bästa låtar och går in i studion med ett gäng country-producenter och countryartister, på den europeiska utgåvan bl a med "allas vår egen" Jill Johnson (Sail on), och ut kommer "Tuskagee", ett i mina öron riktigt bra album.

På Tuskagee gör LR Easy med Willie Nelson. Om det är minnet av alla sista danser eller "innerligheten" i framförandet vet jag inte. Men effekten är ståpäls.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Olle99 » 2021-12-04 11:35

efter ca:2 min börjar dom :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Musik som ger gåshud, varför/varför inte?

Inläggav Max_Headroom » 2021-12-10 12:26



Popa Chubby - Sympathy for the Devil
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster