Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Almen » 2021-10-06 13:12

Steely Dan’s Donald Fagen on Releasing Two New Concert Albums and Keeping the Band’s Banner Flying Live (Variety)

Variety skrev:With this particular set list on this live album, is there anything that’s a favorite of yours?

- Well, “Aja’s” always fun to play because there’s a lot of room for improvisation. And you know what I really enjoyed doing was a tune from a later album of ours [2003’s “Everything Must Go,” the final Steely Dan studio album] that’s called “Things I Miss the Most.” And we added an introduction by our trombonist, Jim Pugh, that I think worked really well. It’s a song that didn’t get a lot of play or may not be that well-known, but I think it’s a really nicely constructed tune with really funny lyrics, and I was glad that we were able to get that on the record.

Jag älskar Things I Miss the Most! :)

Ser även fram emot en hel konsert med The Nightfly. Inte många dåliga låtar på den - ingen, väl? :)
Senast redigerad av Almen 2021-10-06 13:36, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nya liveskivor från Steely Dan! (oktober 2021)

Inläggav Almen » 2021-10-06 13:30




Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav solhaga » 2021-10-07 00:52

Å dom fanns ju på Qobuz, gôtt!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav PerStromgren » 2021-10-07 08:47

Jag har bara lyssnat på (premium) Spotify, men där distar det så mycket om cymbalerna att jag blir ledsen! Tror ni att köpversionen är bättre? Jag funderar på att lägga 15 EUR på att prova.

Musiken är, förstås, så bra att man blir gråtfärdig av den anledningen!
... tycker jag!

Per

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Kermit116 » 2021-10-07 22:14

Ännu inte lyssnat på The Nightfly Live däremot en hel del på Northeast Corridor vilken i mina öron är en fantastisk platta, en riktigt riktigt bra liveplatta!

Inte suttit och räknat takt per minut och jämfört med de gamla studioalbumen men intrycket är att låtarna är liiiite långsammare, tappar en del av "bettet" som studioversionerna har men det kompenseras av en ökad känsla av närvaro i bl a körer och blås. Att dom ändå gör det så perfekt live tycker jag är häftigt, finns ju inget utrymme för "vänta där, vi tar om från takt 32".

Inspirerad av tråden så slölyssnar jag nu på The Nightfly Live (Studioalbumet är ett av mina absoluta favoriter, kommer inte med på listan 10 album till en öde ö, men nästan) (lyssnar via Sonos Play 5, hu så hemskt! :D ). Gissar att jag köper the Northeast Corridor på CD men inte The Nightfly Live.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav RJohan » 2021-10-08 10:10

Som gammalt Dan Fan tackar man för infon.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav jockewe » 2021-10-08 11:07

RJohan skrev:Som gammalt Dan Fan tackar man för infon.

+1 på det! Kul!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav sprudel » 2021-10-10 09:32

Bra tips där.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Possible worlds » 2021-10-11 23:53

Måste framföra en avvikande åsikt. Tycker hela idén med Steely Dan är att vara ett band som är långt bättre på skiva än live. För mig handlar Steely Dan om Donald Fagens perfektion - så grundligt utförd den nästan blir pervers. Som exempel kan vi ta låten "Gaucho". I den klippte Fagen ihop låtens trummor från 46(!) olika trumtagningar - av samma rytm!
Föga förvånande brände Fagen ut sig efter sitt album "The Nightfly" och var helt down and out i flera år.

Missförstå mig inte. Visste är Steely Dan kanon live. Men det exakta går förlorat.
På nåt vis tycker jag man kan likna Fagen vid Stanley Kubrick (en annan närmast sjuklig perfektionist).

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Possible worlds » 2021-10-11 23:57


Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Possible worlds » 2021-10-11 23:59


Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Possible worlds » 2021-10-12 00:01

Jämför de 15-20 första sekunderna YouTubefilmerna ovan.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav PerStromgren » 2021-10-12 07:50

Possible worlds skrev:Jämför de 15-20 första sekunderna YouTubefilmerna ovan.


Ja, och?

Två olika versioner av samma låt, typ. Live-versionen har mer inspirerat trumspel och ett helt annat saxsolo. Och Walter på sång!

Jag tycker att det är kul att höra live-versioner av musik jag är så oerhört bekant med!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav jockewe » 2021-10-12 08:55

Ibland gör man saker för att man kan och inte för att man måste, det finns nog inget bättre exempel på det än studioproduktioner. Men även perfektionister som Zappa, Miles Davis, Fagen etc etc har/hade kul med att vara musiker på scen, det tycker jag verkligen märks på de båda live album som tipsats om, speciellt på Steely Dan konserten!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Almen » 2021-10-12 09:18

Possible worlds skrev:Måste framföra en avvikande åsikt.

Varsågod, vi är i Musikstugan! :)

Tycker hela idén med Steely Dan är att vara ett band som är långt bättre på skiva än live.

Ptjaa... Om du helt enkelt säger typ "Tycker Steely Dan är ett band som är långt bättre på skiva än live." så slipper du ju lägga något slags objektivt filter där.

För mig handlar Steely Dan om Donald Fagens perfektion - så grundligt utförd den nästan blir pervers.

Pro primo - glöm inte Walter Becker! Pro secundo - varför använda ordet pervers?

Som exempel kan vi ta låten "Gaucho". I den klippte Fagen ihop låtens trummor från 46(!) olika trumtagningar - av samma rytm!
Föga förvånande brände Fagen ut sig efter sitt album "The Nightfly" och var helt down and out i flera år.

Fast jag tror att The Nightfly var en jämförelsevis benign inspelning. Gaucho var ju det som direkt ledde fram till splittringen Fagen/Becker.

Missförstå mig inte. Visste är Steely Dan kanon live. Men det exakta går förlorat.

Men... det är ju en naturlag, typ. Som Robert Fripp uttrycker det: "One is a love letter, the other a hot date." Dessutom korsbefruktar de ju varandra - många av mina favoritstudioalbum innehåller musik som antingen testats och finslipats i konsertsituationer eller helt enkelt improviserats fram live, och många livealbum innehåller fantastiska versioner av rent studiomaterial.

På nåt vis tycker jag man kan likna Fagen vid Stanley Kubrick.

Precis vad jag har tänkt också! :) Men i slutändan tror jag det går bortom formell perfektionism - man tar om och tar om (och tar om) tills det känns rätt. Till syvende og sidst är det inte analyserbart utan det är bara känslan det handlar om.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Magnuz » 2021-10-12 12:34

Almen skrev:Men i slutändan tror jag det går bortom formell perfektionism - man tar om och tar om (och tar om) tills det känns rätt. Till syvende og sidst är det inte analyserbart utan det är bara känslan det handlar om.


…som olyckligtvis gått helt förlorad på vägen. För att anmäla ytterligare en avvikande åsikt. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav goat76 » 2021-10-12 13:03

Magnuz skrev:
Almen skrev:Men i slutändan tror jag det går bortom formell perfektionism - man tar om och tar om (och tar om) tills det känns rätt. Till syvende og sidst är det inte analyserbart utan det är bara känslan det handlar om.


…som olyckligtvis gått helt förlorad på vägen. För att anmäla ytterligare en avvikande åsikt. :D


Taktmässig perfektion är varken önskvärd eller bättre, en mänsklig felmarginal låter mer naturligt och är en del av tjusningen med analogt spelad musik. :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav AlbertHall » 2021-10-12 21:19

goat76 skrev:
Magnuz skrev:
Almen skrev:Men i slutändan tror jag det går bortom formell perfektionism - man tar om och tar om (och tar om) tills det känns rätt. Till syvende og sidst är det inte analyserbart utan det är bara känslan det handlar om.


…som olyckligtvis gått helt förlorad på vägen. För att anmäla ytterligare en avvikande åsikt. :D


Taktmässig perfektion är varken önskvärd eller bättre, en mänsklig felmarginal låter mer naturligt och är en del av tjusningen med analogt spelad musik. :)


Jepp, tror man att man ska få höra fonogrammet på LIVEKONSERT är det bäst man stannar hemma. En sådan förväntning är en förolämpning mot all levande musik.

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Nya liveskivor från Steely Dan och Donald Fagen!

Inläggav Possible worlds » 2021-10-13 02:04

Per och almen,

Förstår era invändningar. Men om vi uppehåller oss vid Stanley Kubrick, och tänker oss att Kubrick producerade och regisserade en teaterpjäs (mig veterligen satte aldrig Kubrick upp någon teaterpjäs). Kubrick skulle säkert gjort ett bra jobb, pjäsen hade känts "kubricksk". Men exaktheten från filmerna hade inte kunnat vara där. Eftersom teater är annorlunda jämfört med film.
Likadant ser jag på Steely Dan i studio kontra live.
Ska åka till USA till våren. Steely Dan är ute på turné då, spelar i New York samtidigt jag tänkt vara där. Funderat på att gå och uppleva dem live. Tvekar samtidigt - av skäl som nämnts ovan.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster