Orgelinvigning!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-15 14:32

Idag kl 18.00 inviger Göteborgs konserthus sin nya orgel. I princip alla konserter direktsänds via GSOplay. Mycket info om orgelbygget och konserterna finns på hemsidan:
https://www.gso.se/konserthuset/orgel-i ... onserthus/

Jag känner personen som är teknik- och fastighetsansvarig på konserthuset och han har berättat att den mycket välljudande orgeln redan är på väg att skapa arbetsmiljöproblem för symfonikerna - den låter för mycket! 8) Det bådar gott för kvällens konsert! :)

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kralle » 2021-10-15 16:24

"Apparition de l´Eglise eternelle" som inledning. Bådar gott.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Bill50x » 2021-10-15 16:28

Kalejdokom skrev:Idag kl 18.00 inviger Göteborgs konserthus sin nya orgel. I princip alla konserter direktsänds via GSOplay. Mycket info om orgelbygget och konserterna finns på hemsidan:
https://www.gso.se/konserthuset/orgel-i ... onserthus/

Jag känner personen som är teknik- och fastighetsansvarig på konserthuset och han har berättat att den mycket välljudande orgeln redan är på väg att skapa arbetsmiljöproblem för symfonikerna - den låter för mycket! 8) Det bådar gott för kvällens konsert! :)

Härligt!
Fast ikväll är jag upptagen med middag samt en konsert med Hans Ek som producerat/dirigerar musik av Brian Eno i Konserthuset. Jag hoppas att den nya orgeln i Göteborg går att avlyssna i efterhand.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Almen » 2021-10-15 16:58

Ja, tänkte kolla på GSO-play! Fantastiskt kul med en ny orgel, det har ju varit en huvudvärk länge...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-15 18:22

Fantastiskt bra ljud!!!! Och så stämningsfull scen och ljussättning. Hoppas verkligen att dessa konserter ligger kvar på play efter direktsändningarna. Superduperbas!!! :D

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kralle » 2021-10-15 18:32

Kalejdokom skrev:. Superduperbas!!! :D

Fick minska basen 3 dB här

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-15 19:01

Ja, jag tog fram min grafiska dB-mätare och satte den på peak hold. Den mäter bara ner till 20 Hz men ända dit ger den fullt utslag. 8)

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kralle » 2021-10-16 15:52

Lite pinsamt när Nathan Laube blev tvungen att göra en norsk reset på orgeln för att få tyst på'n.
Hopas det går bättre i kväll.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Adhoc » 2021-10-16 17:03

Fick friplåt till i morgon söndag av en tjej som är med i kören. Spännande, det blir fransk Romantik och Experiment på rad 17 plats 642 :D ... :twisted: .










(Ja inte med henne då, :cry: utan musikstyckena )

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-17 20:10

Missade tyvärr kvällens sändning av romantiken, men följde både fredagens och lördagens sändningar med stor behållning. Tyvärr verkar dom inte lägga ut någon av konserterna för efterlyssning via GSOplay. :(
Vill dock passa på att tipsa om nästa helgs orgelmaraton, då organister från alla Västra Götalandsregionens kommuner har fått en halvtimma var att spela på orgeln. Man kan köpa dagspass för 75 kr eller helgpass för 100 kr och komma och gå som man vill under hela lördag och söndag.

På torsdag blir det besök på plats för att avlyssna orgelpremiär tillsammans med symfonikerna. Uruppförande av verk komponerat av B Tommy Andersson.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Adhoc » 2021-10-17 20:44

Någon som minns Socker-Connys käcka devis?
Socker-Conny.png
Socker-Conny.png (7.75 KiB) Visad 763 gånger

Ett väldigt primitivt redskap i jämförelse med schysst orgel. En orgel är mycket mångsidigare. Med en schysst orgel kan man både plåga, traumatisera och hjärntvätta folk. Rubriksättningen om musik som fransk Romantik och Experiment, stämde inte riktigt. Ett av fyra framträdanden kunde väl räknas till den där romantiken. Resterande var för en enkel själ som jag mest påminnande om en entusiastiskt 4 tíll 5-åring som fått en synt i present. Kul å höra i en minut men efter tio ... (Inget klankande på organisterna dock, dom spelade säkert "verket" alldeles utmärkt.) En bit in i 4:e och sista framträdandet ville sambon gå ut, "Jag får huvudvärk av det här", så då gjorde vi det. Andra höll minen men höll för öronen i stället.

Kvällens behållning var att biljetterna var gratis, att det inte är bom-peng in till GBG på en söndag och att jag för framtida besök kan ta med mig att undvika 17:e raden, ca 3/4 bak i salen. -Där ger orgeln klent med med ooomph i basen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-18 14:44

Kul/intressant med input från någon som var på plats i rummet. Jag har en kompis som också var där igår kväll, ska bli intressant att höra hans upplevelse.
På torsdag får jag som sagt möjlighet att skaffa mig en egen uppfattning, dock inte som soloinstrument då.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Adhoc » 2021-10-18 19:40

Ja, skriv gärna någon rad om vad kompisen tyckte. -Smaken är ju som baken. Från 17-tiden var det presentation av tonsättare och organister. Den tomteskäggprydde som spelade sist, "varnade" då för att vissa delar kunde "kännas plågsamma men öppna era porer och släpp in musiken som är fantastisk". Det stämde det där med plågsamheten. Det var några statiska närliggande högfrekventa toner som på något sätt fick trumhinnan att studsa runt likt en flipperspelskula, inte njutbart. Det var då sambon kom med kommentaren om att hon fick huvudvärk av "verket" och vi pallrade oss iväg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelinvigning!

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-19 17:40

Helgens konserter ligger nu tillgängliga på GSOplay fram till söndag. Jag har snabbspolat söndagens konsert - och kan bara hålla med om att det där var inte särskilt njutbart.
Säkert en upplevelse för orgelnördar som inte främst vill njuta av vacker musik. Det borde funnits en tydligare varudeklaration eller varningstext om att denna konsert inte är "easy listening" för vanliga Svenssons.

På sändningen ser man ju partituret i närbild under långa stycken - och det liknar ju inget man normalt brukar se. Sida upp och ner med stora feta svarta vågor eller rektanglar tvärs över hela notrader. 8O
Det blir lite som kejsarens nya kläder - "men han har ju inga noter"...

Vi får skölja öronen och själen med att lyssna igen på det avslutande stycket på lördagens konsert - Ouvertyren till Tannhäuser. Den organisten hade förvisso inget partitur, men det berodde ju på att han kunde hela stycket utantill. 8)
Så vackert! Starta från 1:33 https://www.gso.se/gsoplay/klipp/orgeli ... -lander-2/


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster