Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav Morgan » 2021-10-18 21:20



Har användandet av autotune gått för långt?

Skämt åsido är det något med Auroras intonation och frasering som får mina tårar att börja rinna på samma vis som varje gång jag lyssnar på Mozarts Requiem och de kommer fram till Lacrimosa. Smärtsamt vackert.

Vilken musik får tårarna att börja rinna på er?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav paa » 2021-10-18 23:19

Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav Morgan » 2021-10-18 23:23

paa skrev:Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!


När Aurora "missar" en ton är det aldrig oavsiktligt, vågar jag hävda. Därför grät jag av skratt när jag såg klippet, eftersom det är ett uppenbart skämt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav Ronnie » 2021-10-19 10:33

Jag blir bara tårögd av att se på när folk upplever fantastisk musik för första gången, i så kallade reactionvideos.
Andra blir ledsna över att reactionvideos finns. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav hifikg » 2021-10-19 15:36

Ronnie skrev:Jag blir bara tårögd av att se på när folk upplever fantastisk musik för första gången, i så kallade reactionvideos.
Andra blir ledsna över att reactionvideos finns. :D


Ja såna kanske vi borde göra på gökar o gösar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav goat76 » 2021-10-19 18:27

paa skrev:Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!


Verkligen en missvisande rubrikssättning i den där videon. Hon sjunger inte falskt utan betonar bara sången annorlunda jämfört med studioinspelningen. Det må hända att det finns autotune på sången i inspelningen men som du säger så är den största skillnaden med eller utan reverb. Utöver det är det en del kompression för att få kontroll på dynamiken för hennes röst för en mer jämnstark nivå. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav jansch » 2021-10-19 19:38

goat76 skrev:
paa skrev:Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!


Verkligen en missvisande rubrikssättning i den där videon. Hon sjunger inte falskt utan betonar bara sången annorlunda jämfört med studioinspelningen. Det må hända att det finns autotune på sången i inspelningen men som du säger så är den största skillnaden med eller utan reverb. Utöver det är det en del kompression för att få kontroll på dynamiken för hennes röst för en mer jämnstark nivå. :)


Det hela är ju ganska lurigt då a capella varianten innehåller mycket glissando, kanske naturligt att det blir så utan stöd av musik (jag ser inga in ears). Den med autotune ( är man säker på det?) innehåller mycket mer legato istället där hon har accordstöd/harmonistöd vid inspelningen.

Jag tyckte det först lät lite, lite "surt" ibland men hon startar/stoppar glissandon rätt.....så långt jag förmår att bedömma.

Hur som helst, en riktigt "elak" melodi att köra a capella rakt upp o ner. Duktigt!

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav Morgan » 2021-10-19 19:46

goat76 skrev:
paa skrev:Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!


Verkligen en missvisande rubrikssättning i den där videon. Hon sjunger inte falskt utan betonar bara sången annorlunda jämfört med studioinspelningen. Det må hända att det finns autotune på sången i inspelningen men som du säger så är den största skillnaden med eller utan reverb. Utöver det är det en del kompression för att få kontroll på dynamiken för hennes röst för en mer jämnstark nivå. :)


Jag garvade ihjäl mig när jag lyssnade första gången, för jag tolkade omedelbart rubriken på videon som ett skämt. Jag är förvånad att någon tar den på allvar - här eller i kommentarerna på Youtube. Jag betraktar nämligen Aurora som ren perfektion - inte i meningen att hon hamnar exakt rätt inom en cent avvikelse på alla toner, utan hennes otroliga förmåga att leka med spännande intervall och glissandon, hålla raka toner utan vibrato (mycket svårare rent tekniskt än vibrato), leka med klang, dynamik och tempo, etc. Jag har nog aldrig hört en sångerska som varit mindre i behov av autotune.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav nuffe » 2021-10-19 19:52

Jag tycker hon sjunger bättre utan, riktigt strongt! Sen är det inte normalt att sjunga i svart klädfylld garderob helt utan någon som helst efterklang.
Den andra är ju bara en massa effekter, blä.

Henrik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav goat76 » 2021-10-19 20:10

Morgan skrev:
goat76 skrev:
paa skrev:Det är ju betydligt större skillnad på mängden efterklang i dom olika klippen, än att hon skulle sjunga väldigt falskt utan autotune!


Verkligen en missvisande rubrikssättning i den där videon. Hon sjunger inte falskt utan betonar bara sången annorlunda jämfört med studioinspelningen. Det må hända att det finns autotune på sången i inspelningen men som du säger så är den största skillnaden med eller utan reverb. Utöver det är det en del kompression för att få kontroll på dynamiken för hennes röst för en mer jämnstark nivå. :)


Jag garvade ihjäl mig när jag lyssnade första gången, för jag tolkade omedelbart rubriken på videon som ett skämt. Jag är förvånad att någon tar den på allvar - här eller i kommentarerna på Youtube. Jag betraktar nämligen Aurora som ren perfektion - inte i meningen att hon hamnar exakt rätt inom en cent avvikelse på alla toner, utan hennes otroliga förmåga att leka med spännande intervall och glissandon, hålla raka toner utan vibrato (mycket svårare rent tekniskt än vibrato), leka med klang, dynamik och tempo, etc. Jag har nog aldrig hört en sångerska som varit mindre i behov av autotune.


Jag trodde faktiskt det var en officiell video från Genius och inte ihopklippt av en privatperson, därav tolkade jag den inte som en skämtvideo. Kanske skämtet är mycket mer uppenbart för alla dem som är mer insatt i artisten, jag vet ingenting om henne. :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav Magnuz » 2021-10-19 21:07

Tonhöjden är ju konsekvent lite högre i a capella-versionen, även om den också fluktuerar mer. Jag skulle nog säga att det är halvsurt här och var. Sedan är ju som sagt fraseringen rätt annorlunda och även melodin skiljer på ett par ställen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jag gråter. Aurora med och utan autotune

Inläggav petersteindl » 2021-10-31 19:27

Morgan skrev:
[ YouTube ]


Har användandet av autotune gått för långt?

Skämt åsido är det något med Auroras intonation och frasering som får mina tårar att börja rinna på samma vis som varje gång jag lyssnar på Mozarts Requiem och de kommer fram till Lacrimosa. Smärtsamt vackert.

Vilken musik får tårarna att börja rinna på er?


Själv har jag svårt för Aurora. Inget fel på hennes sång. Föredrar utan autotune. Men, det är något i the total appearance som jag inte gillar.

Det här funkar bättre för mig.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster