Pink Floyd High Res

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Pink Floyd High Res

Inläggav Belker » 2021-11-05 17:00

Någon som lyssnat? De nya utgåvorna får mycket kärlek på Hoffman. Särskilt Animals.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/pink-floyd-in-hi-res-at-hdtracks.1113680/

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2021-12-09 16:35

Bild

Men jag rippade ju 24/96 versioner från Blu-ray i Discovery boxen för tio år sedan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav distad » 2021-12-09 17:04

Finns dessa på CD?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2021-12-09 17:27

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2021-12-09 17:32

Minnet sviker mig; The Wall fanns inte i 24/96 i Immersion Box:en. Det var nog bara The Dark Side of the Moon och Wish You Were Here.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav distad » 2021-12-09 17:46

pLudio skrev:
FBK skrev:Finns dessa på CD?

Ja, https://www.discogs.com/master/376249-P ... -Discovery

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2021-12-09 18:37

Köp boxen begagnad? Alla streamar ju nu. Många skulle säga att The Dark Side of The Moon är bäst men det är inte alls säkert att du håller med.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav sprudel » 2021-12-09 19:03

Belker skrev:Någon som lyssnat? De nya utgåvorna får mycket kärlek på Hoffman. Särskilt Animals.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/pink-floyd-in-hi-res-at-hdtracks.1113680/


Underbart, måste lyssnas på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav Max_Headroom » 2021-12-10 10:56

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Finns dessa på CD?

Ja, https://www.discogs.com/master/376249-P ... -Discovery

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?


Har du inget med Pink Floyd och inte vet var du skall börja, så skulle jag rekomendera dubbel-live.CDn "Delicate Sound of Thunder".

Sedan fläska på med "Middle", "Dark Side of the Moon", "The Wall" och avrunda med "The Division Bell".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav Bill50x » 2021-12-10 13:03

Max_Headroom skrev:
FBK skrev:

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?


Har du inget med Pink Floyd och inte vet var du skall börja, så skulle jag rekomendera dubbel-live.CDn "Delicate Sound of Thunder".

Sedan fläska på med "Middle", "Dark Side of the Moon", "The Wall" och avrunda med "The Division Bell".

Men jag tycker man ska hålla isär de olika inkarnationerna av Pink Floyd. För min del handlar det om tre olika grupper, ursprungliga med Syd Barret, sedan klev Roger Waters in och slutligen PF utan Waters. De är ganska olika i sitt musikaliska uttryck. Lite kortfattat från musikaliskt psycho-flum till mastodont-stadion-rock. I sig en spännande utveckling. Det mesta verkar finnas på Spotify och Tidal så dedt enklaste är väl att provlyssna. "Atom Heart Mother" kom 1970 och innehåller väl en av då riktigt få poplåtarna på drygt 23 minuter som spelats i sin helhet i radio!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2021-12-10 14:07

Ja, 70-talet var bäst.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav petersteindl » 2021-12-10 14:37

Jag sätter albumet ”Wish You Were Here” som deras bästa. 1975.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav MichaelG » 2022-01-01 11:57

petersteindl skrev:Jag sätter albumet ”Wish You Were Here” som deras bästa. 1975.

Mvh
Peter

+1

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav lennartj » 2022-01-05 20:25

Medhåll.
2015 gavs ”Wish You Were Here” ut av Analogue Productions på Special Limited Edition SACD.
Lite udda att Analogue Productions ger ut SACD. :roll:
Den innehåller 5.1 Surround av James Guthrie och Joel Plante som båda tillsammans mastrat
både Stereo och 5.1 versionerna, som knappast skulle tokmastra de mixar de själva gjort.

I samma veva kom Roger Waters "Amused to Death" från samma team, lika superbt producerad.
Då väcktes min förhoppning att samtliga Pink Floyd och Roger Waters album skulle ges ut i samma format.
Därav blev inget, Limited Edition var tydligen allvar och jag hittade ingen distributör i EU så de kostade mig 453 SEK per styck, men när de var slutsålda började folk bjuda ut sina album för upp till 199 USD. 8O
Den har jag inte hört live men "The pros and Cons of Hitchhiking" på Earls Court (1986 ?) var den första arenakonsert jag upplevt med surroundljud, mäktigt! :mrgreen:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav Bill50x » 2022-01-06 12:47

lennartj skrev:Den har jag inte hört live men "The pros and Cons of Hitchhiking" på Earls Court (1986 ?) var den första arenakonsert jag upplevt med surroundljud, mäktigt! :mrgreen:

Den hörde jag på Hovet i Stockholm. Märklig (men bra) upplevelse med flerkanaligt ljud. Eric Clapton på gitarr.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav eljulio » 2022-01-06 14:42

lennartj skrev:Medhåll.
2015 gavs ”Wish You Were Here” ut av Analogue Productions på Special Limited Edition SACD.
Lite udda att Analogue Productions ger ut SACD. :roll:
Den innehåller 5.1 Surround av James Guthrie och Joel Plante som båda tillsammans mastrat
både Stereo och 5.1 versionerna, som knappast skulle tokmastra de mixar de själva gjort.

I samma veva kom Roger Waters "Amused to Death" från samma team, lika superbt producerad.
Då väcktes min förhoppning att samtliga Pink Floyd och Roger Waters album skulle ges ut i samma format.
Därav blev inget, Limited Edition var tydligen allvar och jag hittade ingen distributör i EU så de kostade mig 453 SEK per styck, men när de var slutsålda började folk bjuda ut sina album för upp till 199 USD. 8O
Den har jag inte hört live men "The pros and Cons of Hitchhiking" på Earls Court (1986 ?) var den första arenakonsert jag upplevt med surroundljud, mäktigt! :mrgreen:



Lyssnar för första gången på Roger Waters "Amused to Death". Herrejäklar vad bra plattan är! 8O Inne på tredje lyssningen på raken...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2022-01-07 12:58

Amused to Death må vara en audiofil favorit men jag tycker Roger Waters började sin bana som tråkmåns med The Final Cut.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav MorganM » 2022-01-07 15:40

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Finns dessa på CD?

Ja, https://www.discogs.com/master/376249-P ... -Discovery

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?

Jag har läst av många cd skivor i masvis.Ska du ha bästa utgåvan av (The Wall) så är det (Harvest) i första press utgåva som är bäst.Jag har flera andra första utgåvor av andra utgivare,men dom är inte lika bra.Skiljer några db i dynamik.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav eljulio » 2022-01-08 07:16

pLudio skrev:Amused to Death må vara en audiofil favorit men jag tycker Roger Waters började sin bana som tråkmåns med The Final Cut.


Kände inte till att det var en audiofil favorit. Tycker bara att plattan är väldigt bra. Vilken rekommenderar du istället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-08 08:26

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Finns dessa på CD?

Ja, https://www.discogs.com/master/376249-P ... -Discovery

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?



De remastrade från 2011 är jag lite tveksam till. High Res finns väl inte på CD överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2022-01-08 12:40

eljulio skrev:
pLudio skrev:Amused to Death må vara en audiofil favorit men jag tycker Roger Waters började sin bana som tråkmåns med The Final Cut.

Kände inte till att det var en audiofil favorit. Tycker bara att plattan är väldigt bra. Vilken rekommenderar du istället?

Jodå, den låter ju väldigt bra men jag tycker den är musikmässigt lite tråkig jämfört med 70-talets Pink Floyd. Jag har svårt att rekommendera en enstaka skiva men då du gillar Amused to Death är ett förslag att du jobbar dig baklänges genom PFs katalog från The Final Cut. Personliga favoriter är ändå The Dark Side of the Moon och Wish You Were Here men den mer tillbakalutade Animals är nog lite förbisedd.

Ni som inte sett filmen The Wall borde verkligen göra det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav pLudio » 2022-01-08 12:43

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:

Jäklar vad mycket skivor... Jag är ingen expert alls när det gäller PF :oops: så om man ska börja med att köpa en skiva, vilken är guldkornet av dessa ?

De remastrade från 2011 är jag lite tveksam till. High Res finns väl inte på CD överhuvudtaget?

I den lite större Immersion boxen som släpptes samtidigt som Discovery boxen följde det med några Blu-ray skivor med 24/96 material.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd High Res

Inläggav sprudel » 2022-01-08 14:59

Amused to death är milsten i musikhistorien enligt mig, ett helt fantastiskt album med ett synnerligen viktigt budskap.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster