Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav paa » 2022-01-28 18:21

Skivan "Olydiga Ballongen" med Alice Babs och Bengt Hallberg från 1965 har ingen information om vilka musiker som är med på inspelningen!
Det verkar vara ganska många jazzmusiker som är med på de olika låtarna, men hur får man reda på vilka det är, jag hittar ingen diskografi med ytterligare info heller?
Det låter lite som radiojazzgruppen tycker jag, men den startade ju något år senare.
Är det någon som vet, Pekka kanske som enligt sina inlägg köpt flera ex av skivan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-28 19:14

Jag har undersökt saken men gått bet. Det är mycket riktigt knapert med information på båda de lp-skivor som jag äger. På cd-utgåvan från 2003 anges bara Bengt Hallberg som arrangör. Jag har också konsulterat boken om Bengt Hallberg som jag läser men den berör barnskivorna med Alice Babs ytterst kortfattat. Inte heller bokens omfattande diskografi ger några närmare upplysningar. Bengt Hallbergs trio bestod vid den här tiden av Arne Millefors samt Bengt och Lasse Pettersson. I trion medverkade dock från tid till annan en lång rad musiker. Frågan är intressant så jag ska se om jag kan göra ytterligare efterforskningar. Om någon annan har upplysningar om "Den olydiga ballongen" är det förstås välkommet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav paa » 2022-01-28 19:24

På första låten verkar det t.ex vara en congaspelare, som skulle kunna vara Rupert Clemendore.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav STDI » 2022-01-28 22:19

Här https://biblioteket.stockholm.se/titel/863666 står:
"Medverkande Alice Babs, sång, Medverkande: Bengt Hallberg, dir. ; Georg Riedels musikanter ; Titti Sjöblom, sång"

Men i den här artikeln: https://www.svd.se/de-sprider-jazzbaciller så vet Georg Riedel själv inte om han var med eller inte.
"–Det är helt fantastiska musiker som spelar på den inspelningen, bland andra Bengt Hallberg som också har gjort arrangemangen. Och kanske Georg!

–Ja, jag vet faktiskt inte. Det var väldigt länge sedan och jag var med på väldigt mycket inspelningar på den tiden, säger Georg Riedel och skrattar."
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-28 23:17

Personalen på biblioteket har förmodligen läst de knapphändiga noteringarna i cd-häftet alltför snabbt. Det höll även jag på att göra. Georg Riedels musikanter, det vill säga Jan Allan, Nils Lindberg, Rune Gustafsson, Red Mitchell och Ed Thigpen, medverkar på albumet "Hej du måne" som ligger på samma kompaktskiva som "Den olydliga ballongen". Det enda som står om den senare är alltså "Arrangör och dirigent: Bengt Hallberg 1-15", vilket syftar på de femton första spåren som alla hör till ballongskivan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-06 18:35

Jag känner Jan Allans son som kan fråga farsan om han var med, är det av intresse om jag frågar honom?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav petersteindl » 2022-02-06 19:15

Japp. Skivan är kult. Alla medverkande musiker borde stå med, eller på annat sätt namnges.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav paa » 2022-02-06 22:34

Vore jätteintressant att bringa klarhet i detta mysterium. Finns det något sätt att ta reda på om det finns något dokumenterat hos SAMI om musikerna på skivan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vilka är musikerna på Olydiga Ballongen?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-02-06 22:44

Ja, fråga gärna! Även jag blir glad om det bringas klarhet i detta!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster