Valerij Gergijev persona non grata

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-02-28 14:53

Gergijevs Putin-sympatier har länge varit ett stort moraliskt problem för väst, men nu har det slutligen gått för långt då han vägrar ta ställning emot invasionen av Ukraina.

SvD skrev:På söndagen meddelade Gergievs manager Marcus Felsner att han inte längre kan jobba för ”den störste nu levande dirigenten” skriver The Guardian.

Fersler kallar Gergiev för ”en enastående människa med en djup känsla för anständighet” men som ”inte kommer, eller inte kan, officiellt avsluta det stöd han länge uttryckt för en regim som kommit att begå sådana brott”.

I ljuset av det ”kriminella krig” som den ryska regimen startat mot det demokratiska och självständiga Ukraina, och mot det europeiska öppna samhället, har det dock blivit omöjligt att försvara Maestro Gergiev, skriver Felsner i att uttalande som presenterades på söndagen – ”den sorgligaste dagen i mitt professionella liv” skriver Felsner.

Münchens borgmästare kräver att Gergiev tar avstånd från den ryska invasionen senast under måndagen. Annars får han sparken som chefsdirigent för Münchens filharmoniker.

Samtidigt har svenska Berwaldhallen bestämt sig för att inte bjuda in Valerij Gergiev till årets Östersjöfestival, uppger Svenska Dagbladet. Beslutet har vuxit fram den senaste månaden berättar konserthuschefen Staffan Becker för tidningen.

– Under rådande omständigheter är det helt enkelt inte aktuellt med tanke på hans koppling till den ryska regimen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav hifikg » 2022-02-28 22:29

Bör jag radera min samling nu? Har tio olika fonogram med Valery.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav music4ever » 2022-02-28 23:39

Självklart inte.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-01 07:54

hifikg skrev:Bör jag radera min samling nu? Har tio olika fonogram med Valery.

:D Nä, skall det vara fullständigt PK i skivhyllan lär det bli ganska tomt.

Flera av Gergijevs Sjostakovitj-tolkningar tillhör se'n länge mina favoriter.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav hifikg » 2022-03-01 10:51

Almen skrev:
hifikg skrev:Bör jag radera min samling nu? Har tio olika fonogram med Valery.

:D Nä, skall det vara fullständigt PK i skivhyllan lär det bli ganska tomt.

Flera av Gergijevs Sjostakovitj-tolkningar tillhör se'n länge mina favoriter.


Nio av mina tio fonogram handlar just om sådana. Och om Valery är lagd åt ena hållet så var ju Sjosta lagd åt andra hållet, så totalt sett kanske det jämnar ut sig :)
Sitter nöjd :)

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Anders J » 2022-03-01 13:34

Om man ska driva resonemanget till sin spets så bore man kanske inte lyssna på eller framföra verk av t ex Gesualdo, eftersom han mördade sin hustru (och hennes älskare) när de blev påkomna in flagrante. Men att göra det 432 år senare känns ju inte helt meningsfullt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Belker » 2022-03-01 13:50

Det är enkelt. Störs jag av en konstnärs privatliv eller värderingar så pass att jag inte uppskattar verket?

Krångligare är frågan kring om man vill bidra ekonomiskt eller ideologiskt. Själv försöker jag hålla as* kort. Jag kan gilla artisten NNs verk, men hen får ingen stream, klick eller namn på internet.

*jag bestämmer vem som är as.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-01 14:01

SvD skrev:Münchens borgmästare kräver att Gergiev tar avstånd från den ryska invasionen senast under måndagen. Annars får han sparken som chefsdirigent för Münchens filharmoniker.

Och nu blev han kickad från München.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-01 14:13

hifikg skrev:
Almen skrev:
hifikg skrev:Bör jag radera min samling nu? Har tio olika fonogram med Valery.

:D Nä, skall det vara fullständigt PK i skivhyllan lär det bli ganska tomt.

Flera av Gergijevs Sjostakovitj-tolkningar tillhör se'n länge mina favoriter.


Nio av mina tio fonogram handlar just om sådana. Och om Valery är lagd åt ena hållet så var ju Sjosta lagd åt andra hållet, så totalt sett kanske det jämnar ut sig :)

Jo, men Dimitrij hade ju att hantera Stalin och sågs ju länge som en förkämpe och symbol för Sovjetunionen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-01 14:15

Anders J skrev:Om man ska driva resonemanget till sin spets så bore man kanske inte lyssna på eller framföra verk av t ex Gesualdo, eftersom han mördade sin hustru (och hennes älskare) när de blev påkomna in flagrante. Men att göra det 432 år senare känns ju inte helt meningsfullt.

Ja, Gesualdo är ju ett bra exempel, men sedan är det ju bara att rada upp alla dessa "manliga, vita, heteronormativa, homofobiska, rasistiska" tonsättare.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Anders J » 2022-03-01 16:12

Som Wagner…

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Bill50x » 2022-03-01 17:47

Anders J skrev:Som Wagner…

Det är svårt att dra gränser vad man ska acceptera. Ska man lyssna på (tex rap-)musik som glorifierar knarkhandel och dödsskjutningar och tom artisterna är kriminella, ska man åka till länder där kvinnor behandlas som boskap och förvägras sjukvård vid behov, ska man köpa kinesiska varor osv. Ska man utesluta allt vars ursprung man ogillar blir det inte mycket kvar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Jansson » 2022-03-01 18:32

Liv Strömquist sammanfattar på ett utomordentligt sätt min ståndpunkt.
Det är synnerligen välformulerat.
Här:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631106
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav hifikg » 2022-03-01 22:35

Almen skrev:
hifikg skrev:
Almen skrev::D Nä, skall det vara fullständigt PK i skivhyllan lär det bli ganska tomt.

Flera av Gergijevs Sjostakovitj-tolkningar tillhör se'n länge mina favoriter.


Nio av mina tio fonogram handlar just om sådana. Och om Valery är lagd åt ena hållet så var ju Sjosta lagd åt andra hållet, så totalt sett kanske det jämnar ut sig :)

Jo, men Dimitrij hade ju att hantera Stalin och sågs ju länge som en förkämpe och symbol för Sovjetunionen.


Eh!? Han hånade makten så ofta han kunde, det var väl närmast ett under att han inte hamnade i Gulag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-02 07:30

hifikg skrev:
Almen skrev:
hifikg skrev:
Nio av mina tio fonogram handlar just om sådana. Och om Valery är lagd åt ena hållet så var ju Sjosta lagd åt andra hållet, så totalt sett kanske det jämnar ut sig :)

Jo, men Dimitrij hade ju att hantera Stalin och sågs ju länge som en förkämpe och symbol för Sovjetunionen.


Eh!? Han hånade makten så ofta han kunde, det var väl närmast ett under att han inte hamnade i Gulag.

Nja. Att han ibland låg risigt till hos Stalin för sin "formalistiska" musik är en sak, men han ville bo kvar i Sovjet och hade därmed att balansera sitt konstnärskap genom att be om ursäkt, göra avbön och lova bättring.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav hifikg » 2022-03-02 11:00

Han ville väl leva ett tag till, men läs historien om The Bolt och den nionde symfonin, för att ta ett tydligt exempel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-02 11:18

hifikg skrev:Han ville väl leva ett tag till, men läs historien om The Bolt och den nionde symfonin, för att ta ett tydligt exempel.

Jo, jag har gjort det, och även om Lady Macbeth från Mtsensk och 5:e symfonin (Förvirring i stället för musik/En Sovjetkompositörs svar på berättigad kritik). Eller eftermälet till 8:e symfonin. Jag håller absolut inget av detta emot honom, det var nödvändigheter för att överleva i ett perverst system.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-02 11:22

Jansson skrev:Liv Strömquist sammanfattar på ett utomordentligt sätt min ståndpunkt.
Det är synnerligen välformulerat.
Här:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631106

Ja, typ så.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Possible worlds » 2022-03-06 10:43

Nu har även operasångerskan Anna Netrebko blivit kickad från Metropolitan i New York för att hon gillar Putin. Netrebko har dock fördömt Putins invasion av Ukraina. Men det räckte inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav hifikg » 2022-03-06 12:03

Possible worlds skrev:Nu har även operasångerskan Anna Netrebko blivit kickad från Metropolitan i New York för att hon gillar Putin. Netrebko har dock fördömt Putins invasion av Ukraina. Men det räckte inte.


Vad mer måste hon göra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav peterh » 2022-03-06 12:45

hifikg skrev:
Possible worlds skrev:Nu har även operasångerskan Anna Netrebko blivit kickad från Metropolitan i New York för att hon gillar Putin. Netrebko har dock fördömt Putins invasion av Ukraina. Men det räckte inte.


Vad mer måste hon göra?

Flytta till ryssland.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-08 09:31

hifikg skrev:
Possible worlds skrev:Nu har även operasångerskan Anna Netrebko blivit kickad från Metropolitan i New York för att hon gillar Putin. Netrebko har dock fördömt Putins invasion av Ukraina. Men det räckte inte.


Vad mer måste hon göra?

Tja, hon har ju tidigare visat att hon stöttar Ukrainska proryska separatister, här 2014 med ett monetärt stöd på 1 miljon rubel.

Bild

Asked about her views on the conflict, she insisted she was apolitical. “This is politics and I have nothing to do with politics, I just want to support art,” she said.

However, minutes later she held up the Novorossia flag and handed over a cheque to Oleg Tsaryov, a former Ukrainian MP who is wanted by Kiev on charges of separatism. Tsaryov, who is on a list of individuals sanctioned by the EU for their role in events in east Ukraine, styles himself as the chairman of the parliament of Novorossia.

“Donetsk has not surrendered, just like Leningrad did not surrender [during the Nazi siege],” Tsaryov said. “This [donation] is important for us not just because it’s money, but because it is support for us.”
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Possible worlds » 2022-03-20 01:30

Jag tror ändå det är bättre att betrakta Gergijev och Netrebko som två av de största musikerna inom klassisk musik i våran samtid. T ex kan Netrebko väcka liv i gamla trötta, söndertjatade, O mio babbino caro, och verkligen ge den nytt liv.

Jag betraktar varken Gergijev eller Netrebko som storartade tänkare. Ingen av de två är någon Jürgen Habermas, Roger Scruton eller Slavoj Zizek. De är dock storartade musiker!

Risken när liberala västerländska demokratier censurerar musiker som har - för all del inte de mest genomtänkta - åsikter om politik, är att man gör samma sak som man sedan fördömer totalitära samhällen för att göra. Politisk censur är lika fel, oavsett vem som utför den, liberal som auktoritär stat.

Netrebko får tycka precis vad hon vill! Som politisk tänkare är hon ingen storhet. men inte ska vi avsluta hennes musikaliska anställningar för det! Vi ska fortsätta uppskatta hur hon lyckas göra Puccinis repertoar levande igen. Och inte bara Puccini. Netrebko har tillfört musikvärlden viktiga bidrag med sina sånginsatser i - anser jag, framför allt - 1800-talets klassiska operor.

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Possible worlds » 2022-03-20 01:45

Är det inte detta som gör att vi fördömer totalitära samhällen(?):


In Italy, writer Paolo Nori’s lectures on Dostoevsky were “postponed.” “This is to avoid any controversy,” explained the email he received


https://www.firstthings.com/web-exclusives/2022/03/the-cancellation-of-russian-culture

Den som kan förklara hur Dostojevskijs romaner stödjer Putins krig i Ukraina får gärna PM:a den förklaringen till mig. :wink:

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Possible worlds » 2022-03-20 01:50

After a backlash, the university reversed its decision.

But numerous cancellations have not been reversed. In Belgium, a Stravinsky concert was cancelled. In Wales, the Cardiff Philharmonic removed a Tchaikovsky program. In the Netherlands, the Harlaam Philharmonic, explaining that it “would be inappropriate to celebrate Russian music,” cancelled a mini festival featuring Tchaikovsky and Stravinsky. “They are afraid of threats. But you shouldn’t succumb to that,” Russian expert Michel Krielaars observed. “These seem like Soviet practices.” Are we becoming more like Russia every day?

(ibid.)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-28 12:14

Possible worlds skrev:Jag tror ändå det är bättre att betrakta Gergijev och Netrebko som två av de största musikerna inom klassisk musik i våran samtid. T ex kan Netrebko väcka liv i gamla trötta, söndertjatade, O mio babbino caro, och verkligen ge den nytt liv.

Jag betraktar varken Gergijev eller Netrebko som storartade tänkare. Ingen av de två är någon Jürgen Habermas, Roger Scruton eller Slavoj Zizek. De är dock storartade musiker!

Man kan väl betrakta dem som fantastiska musiker samtidigt som man stödjer en bojkott?

Risken när liberala västerländska demokratier censurerar musiker som har - för all del inte de mest genomtänkta - åsikter om politik, är att man gör samma sak som man sedan fördömer totalitära samhällen för att göra. Politisk censur är lika fel, oavsett vem som utför den, liberal som auktoritär stat.

Men i det här fallet är det privata aktörer som inte vill ha med dem att göra längre. Man vill helt enkelt inte ge scenplats och gage åt personer som stöttar en repressiv stat som förföljer oliktänkande och homosexuella och som invaderar ett grannland. Det är väl inte så konstigt?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Magnuz » 2022-03-28 12:22

Att bojkotta personer som inte tar avstånd från Putin eller som till och med har stöttat regimen är helt naturligt. Att ta avstånd från allt ryskt bara för att det är ryskt är däremot idiotiskt och i förlängningen sannolikt skadligt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Almen » 2022-03-28 12:41

Magnuz skrev:Att bojkotta personer som inte tar avstånd från Putin eller som till och med har stöttat regimen är helt naturligt. Att ta avstånd från allt ryskt bara för att det är ryskt är däremot idiotiskt och i förlängningen sannolikt skadligt.

Ja, det senare är naturligtvis enbart fånigt (typ Arlas Kefir-debacle).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav Possible worlds » 2022-03-28 20:32

Almen

Innebär då inte det att vi kommer kräva två saker av en musiker(?):

A) Var skicklig på att hantera ett instrument

B) Ha de åsikter som för tillfället är mainstream inom den kulturella sfär där du verkar som musiker

Jag försöker inte starta en debatt om kriget i Ukraina (gissar på att du och jag skulle vara ganska eniga med varandra i en sådan debatt).

Vad jag vill säga är att en musiker (eller någon kulturskapare) inte ska dömas efter hur personen i fråga positionerar sig politiskt.

Hur ser du på Richard Wagners musik? Anser du att de senare operorna, ofta betraktade som de mest framstående Wagner skrev, bör anses problematiska att sätta upp med tanke på att Wagner, samtidigt som de skrevs, var en av Europas mest framträdande antisemiter?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Valerij Gergijev persona non grata

Inläggav peterh » 2022-03-28 21:45

Possible worlds skrev:Jag tror ändå det är bättre att betrakta Gergijev och Netrebko som två av de största musikerna inom klassisk musik i våran samtid. T ex kan Netrebko väcka liv i gamla trötta, söndertjatade, O mio babbino caro, och verkligen ge den nytt liv.

Jag betraktar varken Gergijev eller Netrebko som storartade tänkare. Ingen av de två är någon Jürgen Habermas, Roger Scruton eller Slavoj Zizek. De är dock storartade musiker!

Risken när liberala västerländska demokratier censurerar musiker som har - för all del inte de mest genomtänkta - åsikter om politik, är att man gör samma sak som man sedan fördömer totalitära samhällen för att göra. Politisk censur är lika fel, oavsett vem som utför den, liberal som auktoritär stat.

Netrebko får tycka precis vad hon vill! Som politisk tänkare är hon ingen storhet. men inte ska vi avsluta hennes musikaliska anställningar för det! Vi ska fortsätta uppskatta hur hon lyckas göra Puccinis repertoar levande igen. Och inte bara Puccini. Netrebko har tillfört musikvärlden viktiga bidrag med sina sånginsatser i - anser jag, framför allt - 1800-talets klassiska operor.

Ja, om hon flyttar till ryssland. Där har hon kanske publik en tid.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster