Possible worlds skrev:Almen
Innebär då inte det att vi kommer kräva två saker av en musiker(?):
A) Var skicklig på att hantera ett instrument
B) Ha de åsikter som för tillfället är mainstream inom den kulturella sfär där du verkar som musiker
Nej. Om du läser mina tidiga inlägg i tråden så kanske min ståndpunkt blir lite tydligare. Jag ställer inga som helst krav på musiker, artister och kompositörer, allra minst de som redan är döda. Det man möjligen kan göra är att ställa krav på oss konsumenter och arrangörer/producenter, att vi agerar i samklang med vår övertygelse och vårt samvete. Vill vi stödja antidemokrater, och i förlängningen diktaturer?
Hur ser du på Richard Wagners musik? Anser du att de senare operorna, ofta betraktade som de mest framstående Wagner skrev, bör anses problematiska att sätta upp med tanke på att Wagner, samtidigt som de skrevs, var en av Europas mest framträdande antisemiter?
Nu har jag aldrig riktigt fallit för Wagner, så angående hans musik kan jag inte säga så mycket. Däremot skall man naturligtvis vid uppsättningar och framföranden vara medveten om tiden han levde i, hur hans människosyn manifesterar sig i musiken, och hur man skall förhålla sig till det. Men på den tiden hade man att förhålla sig till honom (och alla andra som omfamnade tidsandan i det avseendet) direkt, och det är en helt annan sak.
Finns även fler, mer eller mindre subtila förekomster av antisemitism och antisemitiska troper - Bach, Shakespeare, Dickens, Disney... listan kan göras lång.