MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-20 17:01

Jag har ett fåtal mp3 kvar i min samling, inspelningar som gjorts privat i samband med live-shower (nä, inte såna) på olika hak o som inte verkar finnas i någon annan form. En del är nere på talboksnivå, men det kan man tugga i sig om man vill höra Kjell Höglund lite lagom glad på Bankiren i Västerås :)
Skivan Blomstertid från 1972 t ex, den har jag rippad i 128 Kbit/s. Det är briljant! Men allt som är briljant är inte sant... kväder Kjell just nu.

Ja, ni tänker rätt, det är albumet som "Kvastfeningarnas språkrör" ligger på!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-24 10:02

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-24 12:46

Känns verkligen oerhört angeläget, människorna på Afrikas horn har inte en susning om hur svårt vi på norra halvklotet har det. Hoppas de visar medkänsla.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-24 13:03

pLudio skrev:https://www.billboard.com/pro/mofi-lawsuit-class-action-analog-vinyl/

Kanske inte så förvånade när det utspelar sig i advokaternas & stämningarnas förlovade land.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-24 13:56

Det var helt väntat.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Almen » 2022-08-24 14:13

:D :D

Vinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.


Det är som taget ur The Onion eller The Mash Report! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-24 17:10

hifikg skrev:Känns verkligen oerhört angeläget, människorna på Afrikas horn har inte en susning om hur svårt vi på norra halvklotet har det. Hoppas de visar medkänsla.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav RJohan » 2022-08-26 16:55

Kronkan skrev:
RJohan skrev:
hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.


Samma med mej. Dessutom är jag i ålder att jag måste ta på mej glasögon även när jag ska läsa på LP-omslagen :wink:

Eftersom det uppstått ett CD/vinyl/nedladdat (o.s.v.) bråk i denna tråd.

Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.


Detta kan jag åtminstone nästan helt hålla med om.

Att en vinylutgåva varit lagrat digital är för mig en ickefråga lyssningsmässigt.


Jag 'överför' dessutom nyinskaffade LP till digitalt det första jag gör, efter att jag noga filat centerhålet för centrering.

Jag lyssnar obehindrat på LP, CD, nedladdat från Youtube (okänd upplösning). Det senare ibland helt digitalt via Audacity eller DA/AD omvandlat i PC och en portabel digital inspelare. Låter det bra så låter det bra.

Jag har några gånger roat mej med att jämföra LP och CD. Ibland låter det ena bättre, ibland den andra. Senast Joan Armatrading's Show Some Emotion. Två original LP (Europeisk resp. Amerikansk utgåva, mästrade hos The Mastering Lab) och tidig CD (inköpt 1986). Den egentligen enda skillnaden var att LP'na kanske var 2 dB starkare i basen. LP'na var sinsemellan lika. Skulle säkert gå att EQ'a till samma, men det finns ju ett liv där ute (sägs det :) ).

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-26 17:27

RJohan skrev:nedladdat från Youtube (okänd upplösning).

Opus 134 kbit/s.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav music4ever » 2022-09-02 00:33

Almen skrev::D :D

Vinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.


Det är som taget ur The Onion eller The Mash Report! :D


Man trodde att vissa skulle inse att det var inte den hel-analoga masteringen som gjorde att de var nöjd med skivorna, utan snarare masteringen och ev högra krav vid tillverkningen.
Blir ju lite löjligt om man gillade skivan för ett år sedan när man trodde den var hel-analog, och sen blev den sämre pga detta.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav VintageHiFi » 2022-09-02 01:06

music4ever skrev:
Almen skrev::D :D

Vinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.


Det är som taget ur The Onion eller The Mash Report! :D


Man trodde att vissa skulle inse att det var inte den hel-analoga masteringen som gjorde att de var nöjd med skivorna, utan snarare masteringen och ev högra krav vid tillverkningen.
Blir ju lite löjligt om man gillade skivan för ett år sedan när man trodde den var hel-analog, och sen blev den sämre pga detta.


Tycker det säger mycket om hur fullständigt absurd denna ormoljebranch är. 8O

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-09-02 08:03

Det handlar inte främst om ljudkvalitet, det handlar om ett företag som säljer sina produkter under falsk marknadsföring. Ingen har väl påstått att deras MoFi-skivor låter sämre efter avslöjandet att skivbolaget undanhållit sanningen.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav music4ever » 2022-09-02 15:00

goat76 skrev:Det handlar inte främst om ljudkvalitet, det handlar om ett företag som säljer sina produkter under falsk marknadsföring. Ingen har väl påstått att deras MoFi-skivor låter sämre efter avslöjandet att skivbolaget undanhållit sanningen.


Fast det hade inte varit ett problem om dessa guldöron, som lätt för skillnad om signalen har digitaliserat, inte hade hyllat dessa "analoga skivor" i åratal utan klagat hur sämre det lät på grund av digitalt steg vid överföringen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Bill50x » 2022-09-03 09:27

goat76 skrev:Det handlar inte främst om ljudkvalitet, det handlar om ett företag som säljer sina produkter under falsk marknadsföring. Ingen har väl påstått att deras MoFi-skivor låter sämre efter avslöjandet att skivbolaget undanhållit sanningen.

Precis så. Säljer man korv med kötthalt 70 % så ska det vara så, inte 60 % - hur god den än är.

Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Magnuz » 2022-09-03 09:33

Bill50x skrev:
Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.



Går går det - det gjordes ju bevisligen innan digitaltekniken fanns - men vad jag förstår är digitalteknik inblandad i så gott som alla moderna vinylutgåvor.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav music4ever » 2022-09-03 14:12

Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.

/ B


Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-09-03 17:47

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.

/ B


Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.


Och det handlar då om en analog dator? :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav jockewe » 2022-09-03 17:51

hifikg skrev:Och det handlar då om en analog dator? :)


Hahaa, den som man så ofta borde använda ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav RJohan » 2022-09-04 09:11

hifikg skrev:
music4ever skrev:
Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.

/ B


Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.


Och det handlar då om en analog dator? :)


Digital fördröjning lanserades av Neumann 1978, antagligen som förberedelse på kommande digitala band. Så, efter det datumet är det alltså osäkert om en skiva kan vara 'helt' analog.

Man kan hålla konstant spåravstånd, som exempel de förnämliga gravyrer Linn gjorde på 80-talet. Gravering beskrivs ofta som en konst, men där var det strikt vetenskap. Enda signalbehandlingen var RIAA korrektionen och den lätta diskantsänkningen mot slutet av skivan för att kompensera för ökad dist. Slutsteg var två bryggade Naim. Graveringen genomföres sen utan ljud genom några monitorer för att slippa vibrationer från dessa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-09-04 10:46

Och det lät bra, ofta, fram till mitten på 90-talet och sen har det gått utför, med ganska få undantag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav music4ever » 2022-09-06 23:19

hifikg skrev:
music4ever skrev:
Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.

/ B


Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.


Och det handlar då om en analog dator? :)


Nej. Ljudsignalen går via tonhuvudet två till lacket. Första huvudet är bara för styrningen av graveringen. Finns hur många videos som helst på youtube som visar hur det går till.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-09-21 08:58

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav I-or » 2023-07-16 14:25

Nu kan missnöjda kunder erhålla återbetalning för analogbluffen: https://www.soundandvision.com/content/are-you-entitled-payout-mofi-class-action-suit.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Almen » 2023-07-16 14:58

Ingår en dumstrut också?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster