MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-12 19:12

Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Ja, så kan det kanske vara, och inbillningen behöver ju inte bara gälla de som föredrar vinyl-återgivningen. :)


Nej, varför skulle den göra det?


Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet. ;)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-12 19:45

goat76 skrev:
Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Ja, så kan det kanske vara, och inbillningen behöver ju inte bara gälla de som föredrar vinyl-återgivningen. :)


Nej, varför skulle den göra det?


Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet. ;)

Rent tekniskt så har det bästa formatet givetvis bäst förutsättningar att låta bättre än formatet som inte har dessa förutsättningar.
Sen att Mastrings förstörarna komprimerar & pressar nivån till distorsion har ju inget med formatets förmåga att göra. Det har ju drabbat alla format i olika uträckning.

Men många verkar tro att ett format med sämre tekniska förutsättningar ska låta bättre än ett format med bättre förutsättningar bara man omger det med
tillräckligt mycket hokus pokus & ormolja är rätt fascinerande.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Magnuz » 2022-08-12 20:06

goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet. ;)


Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-12 20:49

Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet. ;)


Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.


Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta. :D

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-12 23:28

Det bäst ljudande är det med minst förvrängning. Det mest uppskattade må vara något annat.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-12 23:29

goat76 skrev:
Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet. ;)


Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.


Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta. :D


Men ingen ställer upp på att försöka bevisa sin tes, då hör man bara undanflykter. Okänd anläggning, onaturlig situation, stress, just den dagen var det glapp i en elstolpe utanför kiosken två kilometer bort eller nåt annat ovidkommande, men aldrig att de skulle försöka pricka in "rätt svar" nio gånger av tio ens. Tror inte någon skulle höra skillnaden på en MoFi som mellanlagrats digitalt och en som inte gjort det. Eller kanske. Men då skulle de föredra "fel" utgåva och den risken tar ingen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Rydberg » 2022-08-13 01:37

pLudio skrev:……Och just DSD av alla format. Inte för att det spelar någon roll för vinyl.

Nu har de använt DSD256 till den stora merparten, dvs fyra gånger så hög samplingsfrekvens som SACD (DSD64). Tycker redan DSD128 låter förträffligt :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 06:01

hifikg skrev:
goat76 skrev:
Magnuz skrev:
Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.


Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta. :D


Men ingen ställer upp på att försöka bevisa sin tes, då hör man bara undanflykter. Okänd anläggning, onaturlig situation, stress, just den dagen var det glapp i en elstolpe utanför kiosken två kilometer bort eller nåt annat ovidkommande, men aldrig att de skulle försöka pricka in "rätt svar" nio gånger av tio ens. Tror inte någon skulle höra skillnaden på en MoFi som mellanlagrats digitalt och en som inte gjort det. Eller kanske. Men då skulle de föredra "fel" utgåva och den risken tar ingen :)


Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar? :)

Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser? :D

Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Magnuz » 2022-08-13 09:47

Det är väl rätt poänglöst med blindtest mellan vinyl och digitala filer eftersom vinylen obönhörligen avslöjar sig med sina egenheter. Det skulle väl i och för sig gå att jämföra vinyl med samma vinyl rippad till digitalt format från samma avspelningsutrustning. Det vet jag dem som har gjort och (till sin förvåning) konstaterat att de inte hör någon skillnad. Om det var blint eller ej minns jag inte.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-13 09:47

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta. :D


Men ingen ställer upp på att försöka bevisa sin tes, då hör man bara undanflykter. Okänd anläggning, onaturlig situation, stress, just den dagen var det glapp i en elstolpe utanför kiosken två kilometer bort eller nåt annat ovidkommande, men aldrig att de skulle försöka pricka in "rätt svar" nio gånger av tio ens. Tror inte någon skulle höra skillnaden på en MoFi som mellanlagrats digitalt och en som inte gjort det. Eller kanske. Men då skulle de föredra "fel" utgåva och den risken tar ingen :)


Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar? :)

Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser? :D

Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?



Nu pratar du om en sak och KG om en annan.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 10:02

Då vet jag inte vad hifikg menar, upplys mig så behöver jag inte gissa.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 10:38

Magnuz skrev:Det är väl rätt poänglöst med blindtest mellan vinyl och digitala filer eftersom vinylen obönhörligen avslöjar sig med sina egenheter. Det skulle väl i och för sig gå att jämföra vinyl med samma vinyl rippad till digitalt format från samma avspelningsutrustning. Det vet jag dem som har gjort och (till sin förvåning) konstaterat att de inte hör någon skillnad. Om det var blint eller ej minns jag inte.


Och ändå krävs sådana tester av de som borde förstå svårigheterna med ett sådant test.

Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-13 10:51

Ni talar som om vinylen har ett väsen. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-13 11:10

Helt nyvaken så jag återkommer när jag fått i mig lite kaffe, så det inte blir några missförstånd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 11:29

pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen. :-)


Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi? :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-13 11:39

goat76 skrev:
pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen. :-)

Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi? :)

goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-13 12:05

goat76 skrev:Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar? :)


Jag har lyckats få en o annan forumvän att genomföra väldigt enkla blindtest där vi turats om att vara testledare, inte helt optimalt, men jag ger garanterat inte mina gäster några fördelar :) Förklaringen till att de "misslyckas" är just de jag anförde, "inte min anläggning, nytt rum, inte samma utgåva av musiken" m fl kreativa undanflykter, för ingen har någonsin lyckats visa att hen tycker bäst om den kabel som den själv haft med sig. Högtalare är ett annat kapitel. Men även där kan man "skylla" på rummet, inspelningen eller varför inte på elektroniken och mina kablar :) när man inser att de egna juvelerna kommer till korta.

goat76 skrev:Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser? :D


Jag har bara hört ett rykte om ett test som skulle ha avhållits i Reference Audios lokaler. Där samlades hifityckareliten, dvs några handlare och några skribenter, kanske fanns där också någon helt vanlig lyssnare. Enligt ryktet skulle ingen ha lyckats skilja på någonting. Testprotokollen var som "rita gissa spring", dvs helt utan några statistiskt säkra resultat. Precis som förväntat (enligt mig). Ryktet säger också att dessa potentater bestämde att testet aldrig ägt rum och sedan har det fått leva vidare i form av just rykten. Jag tror att det var han som jobbade på Pioneer, en profil inom ljud på den tiden, som läckte. Kommer kanske på namnet medan jag skriver vidare, har skivor producerade av honom i lyssningsrummet.

Kanske är ett historiskt påhitt, kanske inte.


goat76 skrev:Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?


Tja, om jag är övertygad om att jag inte kan höra skillnad på kabel A & B så gör jag förmodligen inget blindtest, men jag skulle garanterat ställa upp om någon bjöd in mig.

Jag brukar själv utmana mina kabeltroende gäster (jag var snubblande nära att hamna i den fällan själv, finns att läsa om i min medlemspresentation) på blindtester. Det blir ju inga superduperblindtester, men jag skulle inte ge gästen någon medveten fördel, vilket en kollega eller leverantör lätt skulle kunna göra i ett svagt blindtest. Minns paret Truxa, där mannen, med förbundna ögon, kunde avgöra både föremål och färg bara genom att frugan pratade en massa, men inte just om det förstås. Någon som tror att de inte hade något kodspråk?

"Nu ansluter jag vänster kanal och nu kopplar jag in höger, är ni redo för del 2 av blindtestet?" Den oskyldiga meningen kan lätt innehålla komplett information om vilken kabel som ansluts, så fuska är oerhört lätt för den som så önskar, förutom alla kroppsliga tecken som kan avges. En duktig flatulist skulle kunna sända signaler som skulle få publiken att vrida sig generat.

Bland det "elakaste" jag gjort mot en forumkamrat var att bara säga att jag bytte kablar. Kamraten beskrev upplevda skillnader. Inget blindtest alltså, han fick "veta" vilka kablar som var aktiva.

Så Goat76, har du någon (tillräckligt lång och hel) kabel, en elegant kabellyftare (valfri färg) eller kanske en dyr och fin DAC, som du kan ta med till mitt lyssningsrum för en blindtest (jag spelar numera på en tusenkronors dac från Kina, efter ett kort blindtest mot Chord Qutest och min gamla DAC-9 (ingen närvarande hörde skillnad på något av alternativen))? Tror du att du skulle kunna plocka det tillbehöret nio gånger av tio, två gånger, en gång före lunch o en gång efter? Du är välkommen!

Hoppas det var svar på dina frågor, dags att uppsöka en badsjö!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 12:21

pLudio skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen. :-)

Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi? :)

goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.


Okej, så det du vill ha sagt är att den A/D-omvandlare som använts för att skapa vinylrippen garanterat gjort så helt förlustfritt. Hur säkerställer du det, genom lyssningstest eller vad?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav goat76 » 2022-08-13 12:42

hifikg skrev:
goat76 skrev:Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar? :)


Jag har lyckats få en o annan forumvän att genomföra väldigt enkla blindtest där vi turats om att vara testledare, inte helt optimalt, men jag ger garanterat inte mina gäster några fördelar :) Förklaringen till att de "misslyckas" är just de jag anförde, "inte min anläggning, nytt rum, inte samma utgåva av musiken" m fl kreativa undanflykter, för ingen har någonsin lyckats visa att hen tycker bäst om den kabel som den själv haft med sig. Högtalare är ett annat kapitel. Men även där kan man "skylla" på rummet, inspelningen eller varför inte på elektroniken och mina kablar :) när man inser att de egna juvelerna kommer till korta.

goat76 skrev:Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser? :D


Jag har bara hört ett rykte om ett test som skulle ha avhållits i Reference Audios lokaler. Där samlades hifityckareliten, dvs några handlare och några skribenter, kanske fanns där också någon helt vanlig lyssnare. Enligt ryktet skulle ingen ha lyckats skilja på någonting. Testprotokollen var som "rita gissa spring", dvs helt utan några statistiskt säkra resultat. Precis som förväntat (enligt mig). Ryktet säger också att dessa potentater bestämde att testet aldrig ägt rum och sedan har det fått leva vidare i form av just rykten. Jag tror att det var han som jobbade på Pioneer, en profil inom ljud på den tiden, som läckte. Kommer kanske på namnet medan jag skriver vidare, har skivor producerade av honom i lyssningsrummet.

Kanske är ett historiskt påhitt, kanske inte.


goat76 skrev:Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?


Tja, om jag är övertygad om att jag inte kan höra skillnad på kabel A & B så gör jag förmodligen inget blindtest, men jag skulle garanterat ställa upp om någon bjöd in mig.

Jag brukar själv utmana mina kabeltroende gäster (jag var snubblande nära att hamna i den fällan själv, finns att läsa om i min medlemspresentation) på blindtester. Det blir ju inga superduperblindtester, men jag skulle inte ge gästen någon medveten fördel, vilket en kollega eller leverantör lätt skulle kunna göra i ett svagt blindtest. Minns paret Truxa, där mannen, med förbundna ögon, kunde avgöra både föremål och färg bara genom att frugan pratade en massa, men inte just om det förstås. Någon som tror att de inte hade något kodspråk?

"Nu ansluter jag vänster kanal och nu kopplar jag in höger, är ni redo för del 2 av blindtestet?" Den oskyldiga meningen kan lätt innehålla komplett information om vilken kabel som ansluts, så fuska är oerhört lätt för den som så önskar, förutom alla kroppsliga tecken som kan avges. En duktig flatulist skulle kunna sända signaler som skulle få publiken att vrida sig generat.

Bland det "elakaste" jag gjort mot en forumkamrat var att bara säga att jag bytte kablar. Kamraten beskrev upplevda skillnader. Inget blindtest alltså, han fick "veta" vilka kablar som var aktiva.

Så Goat76, har du någon (tillräckligt lång och hel) kabel, en elegant kabellyftare (valfri färg) eller kanske en dyr och fin DAC, som du kan ta med till mitt lyssningsrum för en blindtest (jag spelar numera på en tusenkronors dac från Kina, efter ett kort blindtest mot Chord Qutest och min gamla DAC-9 (ingen närvarande hörde skillnad på något av alternativen))? Tror du att du skulle kunna plocka det tillbehöret nio gånger av tio, två gånger, en gång före lunch o en gång efter? Du är välkommen!

Hoppas det var svar på dina frågor, dags att uppsöka en badsjö!


Jag kanske inte var tydlig nog. :)

Det jag efterlyser är alltså testresultat som visar att de som är fast övertygade om att de kan höra skillnad till de digitala filernas ljudliga fördelar, även de bör kunna pricka in dessa vid blindtest. Det finns ju en hel drös med personer som klankar ned på vinylåtergivningen och hur mycket sämre det är, varför krävs det aldrig att dessa personer genom diverse blindtester även de bevisar att de kan höra den påstådda ljudförbättringarna med CD eller de digitala ljudfilerna.

Jag talar alltså INTE om dem som menar att det inte går att höra någon skillnad alls vad gäller ljudkvaliteten. Kanske var det det Johan menade med att vi inte talar om samma sak? :)

Och tack för erbjudandet men jag har inget jag behöver blindtesta för stunden.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav pLudio » 2022-08-13 16:11

goat76 skrev:
pLudio skrev:
goat76 skrev:Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi? :)

goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.

Okej, så det du vill ha sagt är att den A/D-omvandlare som använts för att skapa vinylrippen garanterat gjort så helt förlustfritt. Hur säkerställer du det, genom lyssningstest eller vad?

Jag retas lite men föredrar man ljudet från sina vinylskivor (och det har jag inget problem med) så är det bättre att digitalisera dem än att slita ut dem. Moderna ADC:er är så mycket bättre än vinyl. Visst skulle man kunna blindtesta det genom att växla mellan direkt vinylljud och genom A/D-D/A. Vinylens "magi" kommer inte gå förlorad.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav I-or » 2022-08-13 16:42

Vinylens "magi", d.v.s. brus, knäppar, svaj, rumble, distorsion och frekvensgångsavvikelser, återges i sin helhet nästan oavsett kvalitet på ADC och DAC. Vinylens återgivningsfel är en eller ett par tiopotenser större även jämfört med de halvkassa ADC:er som sitter i ljudkort av idag.

Alla som är i besittning av en vinylrigg och har ett någorlunda hyggligt ljudkort i datorn kan alltså mycket enkelt förvissa sig om detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Bill50x » 2022-08-13 19:07

I-or skrev:Vinylens "magi", d.v.s. brus, knäppar, svaj, rumble, distorsion och frekvensgångsavvikelser, återges i sin helhet nästan oavsett kvalitet på ADC och DAC. Vinylens återgivningsfel är en eller ett par tiopotenser större även jämfört med de halvkassa ADC:er som sitter i ljudkort av idag.

Alla som är i besittning av en vinylrigg och har ett någorlunda hyggligt ljudkort i datorn kan alltså mycket enkelt förvissa sig om detta.

Nu är ju inte vinylens magi "brus, knäppar, svaj, rumble..." etc utan det är ett naturligt ljud. Med en bra skivspelare har man inget rumble tex. Det finns brus i äldre inspelningar, javisst, men när jag senast lysnade på en jazz-skiva inspelad 1961 så fanns det inget brus, eller i vilket fall som helst väldigt lågt. Jag har moderna ny pressade vinyler som är i princip omöjliga att skilja åt från CD'n, förutom att vinylen har högre dynamik och ett mer levande ljud.

Men det är mer rättvist att påstå att många vinyler låter sämre än de digitala utgåvorna. Rockskivor från 60-talet kan låta enbarmligt illa, tunnt och skrälligt. Men jag har några nya vinyler, med tex Ane Brun och Leonard Cohen, där man hör kanske ett (1) knaster per skivsida, inget brus, ingen dist, men låter trevligare än motsvarande cd.

Och ja, spelar man in en sådan CD på sin dator kommer det låta likadant (jag har rippat många skivor och jag vet) men att motsvarande officiella CD låter sämre visar bara hur musikindustrin misshandlar musiken.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-13 19:18

goat76 skrev:
Jag kanske inte var tydlig nog. :)

Det jag efterlyser är alltså testresultat som visar att de som är fast övertygade om att de kan höra skillnad till de digitala filernas ljudliga fördelar, även de bör kunna pricka in dessa vid blindtest. Det finns ju en hel drös med personer som klankar ned på vinylåtergivningen och hur mycket sämre det är, varför krävs det aldrig att dessa personer genom diverse blindtester även de bevisar att de kan höra den påstådda ljudförbättringarna med CD eller de digitala ljudfilerna.

Jag talar alltså INTE om dem som menar att det inte går att höra någon skillnad alls vad gäller ljudkvaliteten. Kanske var det det Johan menade med att vi inte talar om samma sak? :)

Och tack för erbjudandet men jag har inget jag behöver blindtesta för stunden.


Min egen skivspelare är för dåligt injusterad för att det ska bli ett test av värde. Ändå kan jag digga vinyl ett par dagar om året. För min egen del handlar det en hel del om bekvämlighet också. När jag lirar vinyl hinner jag knappt sjunka ner i lyssningsfåtöljen innan jag måste studsa upp igen för att vända på skivan. I sak håller jag med dig, det borde absolut finnas blindtester vinyl vs digitalt utförda av digitalförespråkare. Vem gräver upp sådana?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-14 10:45

Bill50x skrev:Nu är ju inte vinylens magi "brus, knäppar, svaj, rumble..." etc utan det är ett naturligt ljud. Med en bra skivspelare har man inget rumble tex. Det finns brus i äldre inspelningar, javisst, men när jag senast lysnade på en jazz-skiva inspelad 1961 så fanns det inget brus, eller i vilket fall som helst väldigt lågt. Jag har moderna ny pressade vinyler som är i princip omöjliga att skilja åt från CD'n, förutom att vinylen har högre dynamik och ett mer levande ljud.



Varför skulle vinylskivan ha ett mer "naturligt ljud"?

Att jämföra nya vinylutgåvor med motsvarande CD kan vara förrädiskt. Kan mycket väl vara så att CD eller den digitala filen är tänkt att distribueras till annan publik.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav I-or » 2022-08-14 15:07

Exakt, vissa tycks ha svårt att skilja mellan överföringsmediets egenskaper från inverkan av mastering. Det finns alls ingen "naturlighet" inbyggd i vinyl, tvärtom. Jag uppmanar återigen de som är av en annan uppfattning att spela in signalerna från vinylriggen med datorn.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Bill50x » 2022-08-14 16:25

I-or skrev:Exakt, vissa tycks ha svårt att skilja mellan överföringsmediets egenskaper från inverkan av mastering. Det finns alls ingen "naturlighet" inbyggd i vinyl, tvärtom. Jag uppmanar återigen de som är av en annan uppfattning att spela in signalerna från vinylriggen med datorn.

Nu skrev jag väl att det kan skilja rejält i processning mellan vinyl och CD? Eller missade jag det? Jag är mycket väl medveten om att vinylen är ett format som hamnar på efterkälken när man jämför tekniskt mot en CD. Men för mig, som slutkonsument, är det en ringa tröst när jag lyssnar på en urusel CD att den egentligen är bättre rent tekniskt och att vinylutgåvan som låter bättre i min anläggning egentligen är mycket sämre. En bättre mix och master på vinylen kan mycket väl låta mer naturligt än motsvarande CD.

Men för att vara helt klar, nej det finns ingen naturlighet i vinylen. Om allt annat är lika, borde rimligen en, tex, 24 bitars 96 kHz fil (kopia från slutmastern) genom en bra DAC låta bättre än en vinylskiva pressad från samma master. Att man sedan saknar omslaget och all info från en vinylskiva är en annan sak!
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav hifikg » 2022-08-14 21:19

Bill50x skrev:...Att man sedan saknar omslaget och all info från en vinylskiva är en annan sak!


Den kan du projicera på väggen framför dig :)
Följer ofta med som PDF när man köper filer och de små sidorna från ett CD-omslag kan fotas av o återges big time!
Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav RJohan » 2022-08-20 12:01

hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.


Samma med mej. Dessutom är jag i ålder att jag måste ta på mej glasögon även när jag ska läsa på LP-omslagen :wink:

Eftersom det uppstått ett CD/vinyl/nedladdat (o.s.v.) bråk i denna tråd.

Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Kronkan » 2022-08-20 13:04

RJohan skrev:
hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.


Samma med mej. Dessutom är jag i ålder att jag måste ta på mej glasögon även när jag ska läsa på LP-omslagen :wink:

Eftersom det uppstått ett CD/vinyl/nedladdat (o.s.v.) bråk i denna tråd.

Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.


Detta kan jag åtminstone nästan helt hålla med om.

Att en vinylutgåva varit lagrat digital är för mig en ickefråga lyssningsmässigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MoFi Records helanaloga vinylutgåvor passerar DSD

Inläggav Bill50x » 2022-08-20 13:22

RJohan skrev:Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.

Gav en "hifi-tok" en hembränd CD med en livespelning med Eva cassidy. Eftersom han såg även mig såsom en tok så räknade han med att inspening och kvalité var i högklass och han spelade detta album tillsammans med likasinnade och njöt därav.

Hans min när jag talade om att CD'n var kopierad från en 192k mp3 var obeskrivlig!

I all korthet, inspelning/mix/master är absolut det viktigaste - "source first" alltså!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogge och 17 gäster