Hjälp önskas - bandsökning!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 01:54

Hej mötet!

Önskar få lite hjälp.

Under pågående populärmusikanalys konstaterar jag att populärmusikens diversitet
under några ”gyllene decennier” till stor del beror på… (ta-da) Band.

Några människor som möts och vill göra SIN grej.
”Vi är bäst - ingen protest”!

Stones, Beatles, Gentle Giant, Led Zeppelin, Pink Floyd, Gudibrallan, Samla Mammas Manna,
Steppenwolf, Eagles, Beach Boys, Queen, ELP, The Police, etc, m. fl.

Idag pressas soloartister fram. Oftast med samma låtskrivare och producenter.
Masskonsumtion är enda målet då hela branschen är beroende av högsta möjliga digitalströmmar.
(regnvatten flödar lättare än knaperstekt bacon)

Vilka band kommer då och fyller de stora arenorna?
Reliker som Stones(!), Metallica, PinkFloydCoverBand(!) och nu senast… ABBA.

Det jag behöver hjälp med, eftersom jag mycket väl kan ha missat något är:
Vilka NYA band erövrar världen?
Och då menar jag inte subkulturella yttringar som fyller små hak inför en nördig skara sökare,
utan de som skulle fylla Globen, Ullevi, Friends Arena?
Band finns förstås. Minst lika många som tidigare. Tillgängligare än någonsin.
Men spridda till en större publik? Högst upp på listorna!

Finns sådana?

De senaste stora jag tänker på som gjort ”sin grej” är typ Nirvana och U2.
(kanske Daft Punk - men det är ju inget band egentligen, mer typ producent-duo)

I Sverige kanske vi kan räkna ”Kent” - men det är ju en högst lokal företeelse.

Så jag är tacksam för tips.
Vilka ”NYA” band av global dignitet, har jag missat?
(säg från 2000 och framåt)

Tack för hjälpen!

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav petersteindl » 2022-09-03 03:05

Avicii bör väl räknas som en av de nya. RIP. Tiden går.

Jean-Michel Jarre från Frankrike, bör väl nämnas som en av de etablerade och även Vasco Rossi från Italien.

Moderna nutida stora popgrupper där medlemmarna är mellan 16 år och 22 år kan jag inte påminna mig om att det finns.

På den här sidan finns en massa band jag aldrig hört talas om.
https://worldwidetune.com/greatest-rock-bands-right-now

Du får fråga dagens 13/14/15-åringar. Själv såg jag Jimi Hendrix live 2 ggr + en mängd andra band. Det var från 1967 och framåt.

Kolla in fjortisen Benicio Bryant. Han kanske kan bli något?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Magnuz » 2022-09-03 09:22

Alltså band som skriver eget material och fyller arenor? Det är nog ont om dem idag. Jag tänker Radiohead och Coldplay men de är ju också dinosaurier.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Bill50x » 2022-09-03 09:34

Magnuz skrev:Alltså band som skriver eget material och fyller arenor? Det är nog ont om dem idag. Jag tänker Radiohead och Coldplay men de är ju också dinosaurier.

Nutida "band" är väl typ Håkan Hellström som ju verkar kunna fylla vilken arena som helst. Annars verkar de flesta stora band närma sig de sjuttio, som tex Pink Floyd/Roger Waters och dylika. Rappande fjantisar fyller inga arenor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonte0
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Stockholm

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav jonte0 » 2022-09-03 09:35

Opeth?

//

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Magnuz » 2022-09-03 10:03

Bill50x skrev:Nutida "band" är väl typ Håkan Hellström som ju verkar kunna fylla vilken arena som helst.


I Sverige ja, men nu skulle det väl vara internationellt. Dessutom måste han väl räknas som soloartist. Nog tror jag rapparna fyller arenor men de är väl också oftast soloartister. [gubbvarning] Dessutom är det väl tveksamt om det kan räknas som musik? :mrgreen: [/gubbvarning]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Bill50x » 2022-09-03 11:43

Magnuz skrev:Dessutom är det väl tveksamt om det kan räknas som musik? :mrgreen: [/gubbvarning]

Hehe, nä. Att med bakvänd keps och nedhasade byxor prata till en trummaskin är väl på gränsen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ted_B » 2022-09-03 12:20

Det är väl kanske ett tecken i tiden.
Det är inte "vi" som gäller längre utan det är bara "jag, jag, jag" .
Soloartister istället för band.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav petersteindl » 2022-09-03 12:25

Man kan se det så här, ingen senare musikstil har överlevt rockmusiken. Rock is alive n kickin and second to none.

Det måste till någon form av konkurrerande ny musikstil som är lättillgänglig, intressant och publikfriande.

Eurovisionsschlagerfestivalen är ett alternativ. Men det är en tävling och vi människor gillar tävlingar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav goat76 » 2022-09-03 12:44

Tiden för nya och enormt stora band som fyller arenor runt om i världen är nog i stort sett förbi, det finns så mycket mer att välja på numera när allt är så lättillgängligt och när vi inte längre behöver förlita oss på vad de stora distributionskanalerna matar oss med.
Spridningen blir nog helt enkelt större när vi nu i dessa tider har lättare att hitta och vältra oss i våran egna skräddarsydda musikaliska "fetish". :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav peterh » 2022-09-03 12:51

goat76 skrev:Tiden för nya och enormt stora band som fyller arenor runt om i världen är nog i stort sett förbi, det finns så mycket mer att välja på numera när allt är så lättillgängligt och när vi inte längre behöver förlita oss på vad de stora distributionskanalerna matar oss med.
Spridningen blir nog helt enkelt större när vi nu i dessa tider har lättare att hitta och vältra oss i våran egna skräddarsydda musikaliska "fetish". :)

Tiden på 60-70- talet var kvartersbanden, ungdomar som hade ett gemensamt intresse och som fick spelmöjligheter
på lokala klubbar. En del av dessa gick vidare och blev "stora" grupper ( streaplers, spotnics ) men grejen var
att få tillfälle att spela. Precis som Beatles och andra utvecklades.
Bidragande var nog att skolan hade gratis och livaktiga musikutbildningar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 14:58

petersteindl skrev:Avicii bör väl räknas som en av de nya. RIP. Tiden går.

Jean-Michel Jarre från Frankrike, bör väl nämnas som en av de etablerade och även Vasco Rossi från Italien.

Moderna nutida stora popgrupper där medlemmarna är mellan 16 år och 22 år kan jag inte påminna mig om att det finns.

På den här sidan finns en massa band jag aldrig hört talas om.
https://worldwidetune.com/greatest-rock-bands-right-now

Du får fråga dagens 13/14/15-åringar. Själv såg jag Jimi Hendrix live 2 ggr + en mängd andra band. Det var från 1967 och framåt.

Kolla in fjortisen Benicio Bryant. Han kanske kan bli något?

MvH
Peter


Nja - de du nämner är väl att betrakta som just soloartster.
Och eftersom jag har ett relativt ungt barn, har jag pratat med många fjortisar.
Men de är inte representativa eftersom alla nästan i den kretsen håller på med musik.
De letar upp alla möjliga och omöjliga band som rör sig i olika subkulturella och mycket små sammanhang,
och har även t.ex. förvånansvärt mycket intresse och kunskap om... The Beatles (!) Och många har efter
utbildning landat i den pyttesmala genren Jazz, när det gäller eget musicerande.

Det jag söker är något som pumpas ut över alla, typ 90%, som inte har ett specialintresse.
Som "formar" samtiden.
Men då hittar jag inga.

Och jag undrar om det är ett tecken på något? Typ: Att vi befinner oss mitt i vår civilisations undergång..? :roll:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav paa » 2022-09-03 15:35

Jag tror man får titta på "Popduo" i stället, som t.ex Marcus och Martinus, First Aid Kit eller Icona Pop.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Dartman » 2022-09-03 16:01

Muse (första plattan -99)?

Coldplay (första platta -00)?


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 16:09

Dartman skrev:Muse (första plattan -99)?

Coldplay (första platta -00)?


//Jonas


Muse bildades 1994 och Coldplay 1996.
De är också "dinosaurier"...

Alltså - det bildas förstås nya band med sin egen musik hela tiden.
Men de plockas inte upp av bolag och kommersiella aktörer.
Jag försöker begripa varför?

Sen är kanske Sverige extra illa som utsiktspunkt. Man får betänka att vårt ojämförligt största kulturella evenemang, år efter år, är... Mello.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav dewpo » 2022-09-03 16:32

Är inte detta tillstor del en följd av de kulturella spåren blir fler och fler? När jag var tonåring på 80talets slut lyssnade en övervägande majoritet på antingen metall eller synt. Visst det fanns ett par övervintrade punkare på skolan och ett fåtal andra som lysande på äldre musikstilar, men metall eller synt dominerade helt! Utan att direkt veta så gissar ja gatt EDM är ganska stort bland yngre, men det spelas ju inte av band utan av andra konstellationer. Men bara i Berlin gissar jag att det finns tusentals olika elektro artister i alla möjliga olika genres :| Bara alla olika genres inom elektronisks musik blir en diger lista https://electronicmusic.fandom.com/wiki/List_of_Genres i detta massiva utbud är det nog svårt för enskilda artister att bli lika dominanta som de av etablissemanget understödda "hjältarna" på 60talet var... Men är det något dåligt att utbudet är bredare nu?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav jockewe » 2022-09-03 17:07

Om två kan räknas som ett band så tycker jag att "Twentyone Pilots" är sjukt bra :D
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav goat76 » 2022-09-03 17:09

Ogjort skrev:Alltså - det bildas förstås nya band med sin egen musik hela tiden.
Men de plockas inte upp av bolag och kommersiella aktörer.
Jag försöker begripa varför?


Stora bolag och kommersiella aktörer behövs inte längre så som tekniken utvecklat sig, numera kan musiker och band med enkla medel klara sig helt och hållet utan dessa mellanhänder som under lång tid utnyttjat sin ställning och skott sig på andras konst för egen vinning. Det kan hända att det innebär en minskning på dessa enormt lukrativa arena-framträdanden du efterlyser, men å andra sidan kan nu äntligen musiken andas och breddas, hur smala de kommersiella utsikterna än må tänkas vara.

:)
Det kanske märks vad jag tycker om musikindustrin, men helt allvarligt, ju snabbare den dör desto bättre blir det för den musikaliska bredden. Det kan hända att man inte längre kommer ”matas” med sked i samma utsträckning och tvingas anstränga sig lite mer för att hitta det man tycker om. En naturlig följd av det är väl att det i framtiden kommer finnas färre band som fyller enorma jätte-arenor. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Belker » 2022-09-03 17:33

Din analys är korrekt, det finns inga band av den kalibern, bara soloartister. Med det sagt är musikutbudet mer vitalt än nånsin! Mainstream arenaband är ju dötråkigt, ändå.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav goat76 » 2022-09-03 17:40

Belker skrev:Din analys är korrekt, det finns inga band av den kalibern, bara soloartister. Med det sagt är musikutbudet mer vitalt än nånsin! Mainstream arenaband är ju dötråkigt, ändå.


Synd att Faktiskt inte har en ”gillar-knapp”, då hade jag gillat ditt och dewpos inlägg. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 18:57

dewpo skrev:Är inte detta tillstor del en följd av de kulturella spåren blir fler och fler? När jag var tonåring på 80talets slut lyssnade en övervägande majoritet på antingen metall eller synt. Visst det fanns ett par övervintrade punkare på skolan och ett fåtal andra som lysande på äldre musikstilar, men metall eller synt dominerade helt! Utan att direkt veta så gissar ja gatt EDM är ganska stort bland yngre, men det spelas ju inte av band utan av andra konstellationer. Men bara i Berlin gissar jag att det finns tusentals olika elektro artister i alla möjliga olika genres :| Bara alla olika genres inom elektronisks musik blir en diger lista https://electronicmusic.fandom.com/wiki/List_of_Genres i detta massiva utbud är det nog svårt för enskilda artister att bli lika dominanta som de av etablissemanget understödda "hjältarna" på 60talet var... Men är det något dåligt att utbudet är bredare nu?


Nej det är inte dåligt - i sig - att utbudet blir bredare.
Det dåliga, som jag ser det, är att det samtidigt blir väldigt mycket smalare.
Reagerade påtagligt på senaste resan genom Europa. Det låter LIKADANT överallt.
Jag blir nästan förbannad. Åtminstone irriterad.
Det känns som om all musik består av nån brud som wailar över 4/4-beat. Den ena omöjlig att skilja från den andra.
Även de tidigare tydliga nationella särdragen är i stort sett eliminerade.
Det jag menar är alltså radio, tv och musik i offentliga miljöer. Det som sköljer över gemene man utan att de valt själva.
(inte nörden som sitter och jagar extremer på nån okänd strömningssajt i Kandahar)

Att människor med specialintresse hittar alla möjliga sorter är nog så det alltid varit - redan de gamla grekerna etc...
Men för alla andra? Typ 90%. Som enbart möter det som de exponeras för. Vad gör det med människor?
Hur påverkar det kulturens ställning i samhället överhuvudtaget? Arbetsvillkor? Utbildning? Hjärnsynapser?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav dewpo » 2022-09-03 19:27

Om någon brud wailar när jag lyssnar i musiken så vet jag att jag lyckats ratta in något vansinnigt mainstream, likt Röyksopp. 90% av den elektroniska musiken jag lyssnar på är helt instrumental, heter det förresten instrumental när det är dator genererad elektronisk musik :?

Jag lyssnar förstås då och då på andra genres än elektronisk musik, och då är det ganska ofta en kvinna som öppnar pipan :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 19:47

dewpo skrev:Om någon brud wailar när jag lyssnar i musiken så vet jag att jag lyckats ratta in något vansinnigt mainstream, likt Röyksopp. 90% av den elektroniska musiken jag lyssnar på är helt instrumental, heter det förresten instrumental när det är dator genererad elektronisk musik :?

Jag lyssnar förstås då och då på andra genres än elektronisk musik, och då är det ganska ofta en kvinna som öppnar pipan :|


Det är det du utsätts för när du INTE väljer själv, som jag avser.
Typ: Miljöförstöring, eller slå på radion utan att leta igenom utbudet i en halvtimme... (oavsett nät eller "eter")
Det som kommer "alla" till del - automatiskt.
Snart kan du inte ens köpa en korv med bröd utan att hjärnan misshandlas.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 19:49

Ogjort skrev:Hej mötet!

Önskar få lite hjälp.
Vilka ”NYA” band av global dignitet, har jag missat?
(säg från 2000 och framåt)

Tack för hjälpen!

Anders O.


Hittills av tråden att döma har jag inte missat något.
Det finns helt enkelt inga.

Men jag avvaktar ett tag till så får vi se.

Tack - hittills.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav petersteindl » 2022-09-03 19:59

Det finns en artist som heter Ed Sheeran. Han verkar vara populär. Det var en kompis som nämnde. Jag hade aldrig hört talas om denne sångare.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav dewpo » 2022-09-03 20:06

En Google sökning gav tillhanda att det mest strömmade bandet 2021 var Kpop bandet BTS :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Belker » 2022-09-03 20:10

petersteindl skrev:Det finns en artist som heter Ed Sheeran. Han verkar vara populär. Det var en kompis som nämnde. Jag hade aldrig hört talas om denne sångare.

[ YouTube ]


Möjligtvis ett band tillsammans med brorsan Scott.
Bilagor
E4FD8325-2C76-457D-8B37-0BBCAA022A3A.jpeg
E4FD8325-2C76-457D-8B37-0BBCAA022A3A.jpeg (23.87 KiB) Visad 1712 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Belker » 2022-09-03 20:13

dewpo skrev:En Google sökning gav tillhanda att det mest strömmade bandet 2021 var Kpop bandet BTS :|

Ja, det är nog i K-pop band fortfarande är stora. Frågan är om de harvat på klubbar i Hamburg innan de blev världsartister.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav Ogjort » 2022-09-03 21:06

dewpo skrev:En Google sökning gav tillhanda att det mest strömmade bandet 2021 var Kpop bandet BTS :|


Jo, fast det är ju ett producentskapat konceptband likt motsvarande västliga företeelser.
Inte ett gäng som samlats runt att skapa sin egen musik. Så... de gills inte :(
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hjälp önskas - bandsökning!

Inläggav goat76 » 2022-09-03 22:05

Ogjort skrev:
Ogjort skrev:Hej mötet!

Önskar få lite hjälp.
Vilka ”NYA” band av global dignitet, har jag missat?
(säg från 2000 och framåt)

Tack för hjälpen!

Anders O.


Hittills av tråden att döma har jag inte missat något.
Det finns helt enkelt inga.

Men jag avvaktar ett tag till så får vi se.

Tack - hittills.


Jag tror nog att vi kommit fram till att den företeelsen du söker hör till historien, det är nya tider med ett oändligt stort utbud där fler artister och band nu delar på "uppmärksamhets-tårtan". Och tack vare den lättillgänglighet som nu råder då det inte längre handlar om fysiska skivor så är all musik bara ett klick bort. Samtidigt är högkvalitativ inspelningsutrustning lättillgänglig för privat brul vilket medfört att utbudet är enormt mycket större än när skivbolagen "handplockade" fram nästa storstjärna och några copycats på det för ytterligare mer enkelspårigt utbud.

Numera frodas utbudet på ett sätt det aldrig tidigare gjort, men tårtbitarna är naturligtvis mångt mycket fler men också mindre. Det innebär att den lilla skara artister som förr på egen hand kunde fylla arenorna succesivt kommer försvinna, men vad gör det då det ändå är mycket häftigare och mer intimt med spelningar i mindre lokaler? :)

De där banden du efterlyser finns naturligtvis fortfarande, de som möts och vill göra SIN grej. Och det finns naturligtvis fler av dem nu när de inte längre behöver vänta på att bli handplockade av något skivbolag som lovar bandet guld och gröna skogar, men sen roffar åt sig i stort sett hela tårtan.

Nej, du har nog inte missat något. :)

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster