Letar rock!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Letar rock!

Inläggav Belker » 2022-09-04 09:18

Apropå rockbandsdöden. Jag har fastnat för den här låten men King Hannah (The Moods That I Get In)
https://open.spotify.com/track/6oHN0SIrZyS9iKxL7I2NyO?si=5fd-G1o1SDycSm4UPQSfXg

Lyssna på slutet! Så bra! Det är så basic, enkelt och bekant. Vad mer låter så här? Cortez the Killer med Neil Young kommer jag att tänka på, men det måste finnas mer?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Letar rock!

Inläggav goat76 » 2022-09-04 10:21

Belker skrev:Apropå rockbandsdöden. Jag har fastnat för den här låten men King Hannah (The Moods That I Get In)
https://open.spotify.com/track/6oHN0SIrZyS9iKxL7I2NyO?si=5fd-G1o1SDycSm4UPQSfXg

Lyssna på slutet! Så bra! Det är så basic, enkelt och bekant. Vad mer låter så här? Cortez the Killer med Neil Young kommer jag att tänka på, men det måste finnas mer?


Det fina med musik är att det finns så mycket unika band och artister som gör sin grej. King Hannah är ett band jag inte tror jag hört förr och det låter helt klart bra, det bandet ska jag helt klart lyssna mer på.

Jag ett förslag som jag tycker har vissa likheter med King Hannah, ett australiensk band som heter Springtime. De är väl inte riktigt lika "laid back" som King Hannah och spelar kanske lite mer dynamiskt varierande och hårdare.

Lyssna på det här exemplet från deras senaste EP som kom ut i år, kanske faller det dig på läppen..?

Springtime - The Radicalisation Of D
https://open.qobuz.com/track/146852802

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Letar rock!

Inläggav Belker » 2022-09-04 11:08

Bra! Har de lyssnat på pappa Cave, månde? Bra med långa låtar. Det är nästan en förutsättning för det jag är ute efter. Lite stökigare än KingHanna-låten, som sagt. Lite för dynamiskt och för många instrument för det jag söker. Jag tror det måste hållas enkelt. Bas, gitarr, trummor. Gitarrerna ska bära allt med distade harmonier.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Letar rock!

Inläggav goat76 » 2022-09-04 11:25

Belker skrev:Bra! Har de lyssnat på pappa Cave, månde? Bra med långa låtar. Det är nästan en förutsättning för det jag är ute efter. Lite stökigare än KingHanna-låten, som sagt. Lite för dynamiskt och för många instrument för det jag söker. Jag tror det måste hållas enkelt. Bas, gitarr, trummor. Gitarrerna ska bära allt med distade harmonier.


Jag tror det kan finnas lite Cave-inspiration, eller så är det något australienskt kulturellt musikaliskt fenomen som skapar denna "vibe". :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Letar rock!

Inläggav Max_Headroom » 2022-09-04 20:29

Inget jag har några mängder av. Kommer bara på ett wax i hyllan som kanske i är i liknande stil, i alla fall lite grann. Bra är det i alla fall:



Lyssna speciellt på sista låter, en cover av Joy Division's "Day of the Lords".

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Letar rock!

Inläggav Lassej » 2022-09-04 21:42

Belker skrev:Apropå rockbandsdöden. Jag har fastnat för den här låten men King Hannah (The Moods That I Get In)
https://open.spotify.com/track/6oHN0SIrZyS9iKxL7I2NyO?si=5fd-G1o1SDycSm4UPQSfXg

Lyssna på slutet! Så bra! Det är så basic, enkelt och bekant. Vad mer låter så här? Cortez the Killer med Neil Young kommer jag att tänka på, men det måste finnas mer?


King Hannah kände jag inte till. Tack för tipset. Riktigt bra låt. Har tyvärr just nu inget liknande att tipsa om tillbaka.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Letar rock!

Inläggav Belker » 2022-09-04 22:39

Max_Headroom skrev:Inget jag har några mängder av. Kommer bara på ett wax i hyllan som kanske i är i liknande stil, i alla fall lite grann. Bra är det i alla fall:

[ YouTube ]


Lyssna speciellt på sista låter, en cover av Joy Division's "Day of the Lords".

[ YouTube ]

Bra! Inte riktigt vad jag sökte här, men det gör ju inget!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Letar rock!

Inläggav pLudio » 2022-09-05 15:13

Belker skrev:Lyssna på slutet! Så bra! Det är så basic, enkelt och bekant. Vad mer låter så här? Cortez the Killer med Neil Young kommer jag att tänka på, men det måste finnas mer?

Håller med om att det låter bekant. Kolla upp Warren Haynes kanske? T ex i Gov't Mule. Han har såklart också spelat Cortez the Killer (längst cover vinner).

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Letar rock!

Inläggav Belker » 2022-09-05 15:39

pLudio skrev:
Belker skrev:Lyssna på slutet! Så bra! Det är så basic, enkelt och bekant. Vad mer låter så här? Cortez the Killer med Neil Young kommer jag att tänka på, men det måste finnas mer?

Håller med om att det låter bekant. Kolla upp Warren Haynes kanske? T ex i Gov't Mule. Han har såklart också spelat Cortez the Killer (längst cover vinner).

[ YouTube ]

Ska kollas! Under tiden kan du njuta en ännu längre cover av Built to Spill. Finns där musik finns!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Letar rock!

Inläggav Belker » 2022-09-05 15:53

Israel Nash finns ju också.



Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster