Almen skrev:Bra, Jansson!
1979 känns mycket som del av en brytningsperiod för den progressiva musiken - Genesis, Yes och Gentle Giant hade börjat släppa poplåtar (...and then there were three..., Tormato och Giant for a Day kom samtliga 1978), band splittrades, överblivna bandmedlemmar bildade tungfotade supergrupper...
Absolut, instämmer helt!
Progressiv musik hade dalat i popularitet de föregående åren och skivbolagsdirektörer ville att musiken skulle spelas i radio.
De ville ha mer kommersiella artister.
Jag tror också att de progressiva banden du nämner men även andra som Emerson Lake and Palmer tex kände att de behövde förändras.
Genesis som exempel, ville alltid ha hits. Redan från början. Deras första pop-låt med önskan om en hit var ju I Know what I Like.
Fast jag tycker ändå att det finns en rejäl nypa progressiv musik kvar i albumen ”and them there were three” och de övriga du nämner. Men alla gick mot pop, ingen tvekan om det. En oundviklig utveckling tror jag. De ville behålla och förstärka framgången de tidigare haft. ( läs ffa Genesis, Yes men även ELP)
Och jag är övertygad om att de själva var nöjda med den utvecklingen. Att det fanns osämja, meningsskiljaktigheter, missbruksproblematik och avhopp är nog oundvikligt.
Idag tycker jag att and then there were three, Tormato och Giant for a day har sina absoluta kvaliteter.
Inte rakt genom. Men de är inga sänken.
Fast jag tål inte Follow me follow you.
Ser man till Genesis är Duke en naturlig uppföljare. Den kan jag delvis uppskatta men sen kliver jag av.
Reflektion;
En del progressiva blev mer kommersiella och andra mer och mer progressiva.
En del fortsatte vara progressiva, ändrade sin musikaliska inriktning utan att tappa det som jag vill kalla för konstnärlig skärpa.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2