Tove Lo's nyaste

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Tove Lo's nyaste

Inläggav Bill50x » 2022-10-14 14:38

Så här skriver DN, tex, om låten "2 Die 4"
"Som när hon samplar den fånigt hjärtevärmande slingan i Hot Butters sjuttiotalshit ”Popcorn” i singeln ”2 die 4”, om en kärlek på liv och död".
Samplar? Det är ju i stort sett en cover. Vad tycker ni andra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav smile » 2022-10-14 15:10

Jag blir på glatt humör när jag känner igen trudelutten ifrån "popcorn" resten av låten går obemärkt förbi :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Bill50x » 2022-10-14 15:17

smile skrev:Jag blir på glatt humör när jag känner igen trudelutten ifrån "popcorn" resten av låten går obemärkt förbi :)

Jodå, det är/var en kul låt. Men kallas det sampling när man kopierar 80% av en låt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Belker » 2022-10-14 15:29

Bill50x skrev:
smile skrev:Jag blir på glatt humör när jag känner igen trudelutten ifrån "popcorn" resten av låten går obemärkt förbi :)

Jodå, det är/var en kul låt. Men kallas det sampling när man kopierar 80% av en låt?

/ B

Nej, sampling är väl att töja på det, men det är väl mest DNs ord? Den är ju ändå creddad Gershon Kingsley i noterna.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav smile » 2022-10-14 15:33

Ja, att töja på det är väl det minsta man kan säga? :)

Jag kan tycka att det är lite fult att i stort sett plagiera låtar av andra artister, men det går väl att komma undan med det mesta i musik?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Bill50x » 2022-10-14 15:40

smile skrev:Ja, att töja på det är väl det minsta man kan säga? :)

Jag kan tycka att det är lite fult att i stort sett plagiera låtar av andra artister, men det går väl att komma undan med det mesta i musik?

För min del handlar det inte om huruvida man kopierar eller inspireras av musik, Det viktiga är att man är öppen med vad man gör. Att kopiera 80% av en låt och sätta eget namn på den är inte OK.

Något liknande skedde faktiskt för många år sedan när Grace Jones tog en hel låt från Astor Piazolla och satte text till den helt instrumentala låten. Huruvida Astor fick credit för låten "I've Seen That Face Before (Libertango)" vet jag inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Belker » 2022-10-14 16:33

Blir ni lika upprörda över covers med stor konstnärlig frihet? Madonnas ABBA-låt? Lauryn Hills Simone-hyllning?

Kanske dags för en ny liten lapp på omslaget: “Pensioner Advisory - May contain credited covers.”

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Belker » 2022-10-14 16:36

smile skrev:Ja, att töja på det är väl det minsta man kan säga? :)

Jag kan tycka att det är lite fult att i stort sett plagiera låtar av andra artister, men det går väl att komma undan med det mesta i musik?

Tvärt om. Det går inte att komma undan med någonting längre. Skivbolagens besatthet av immaterialrätt stryper kreativitet som aldrig förr.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav jonasp » 2022-10-14 17:30

Belker skrev:
smile skrev:Ja, att töja på det är väl det minsta man kan säga? :)

Jag kan tycka att det är lite fult att i stort sett plagiera låtar av andra artister, men det går väl att komma undan med det mesta i musik?

Tvärt om. Det går inte att komma undan med någonting längre. Skivbolagens besatthet av immaterialrätt stryper kreativitet som aldrig förr.


Exakt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tove Lo's nyaste

Inläggav Bill50x » 2022-10-14 22:53

Belker skrev:Blir ni lika upprörda över covers med stor konstnärlig frihet? Madonnas ABBA-låt? Lauryn Hills Simone-hyllning?

Återigen, jag blir inte upprörd av vare sig samplingar eller covers. Nu har jag inte sett omslaget till Tove Los senaste skiva, kanske hon ger kredit till Popcorns upphovsmakare? Vad som störde mig var väl egentligen DN's recensents kommentar om sampling när det är hela låten som är kopierad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster