Mitt första album

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Mitt första album

Inläggav martinsson » 2022-10-24 20:27

Vet inte om detta hör hemma här men då det göller musik så chansar jag.

Jag har alltså släppt mitt första album, Perception State, under artistnamnet Costallic, genren är ambient och för de som inte känner till vad det är så kan det nog bäst beskrivas som en mkt lugn form av elektronisk musik, utan sång och oftast även utan utallad rytm.

Jag hade inte detta som mål när jag började i januari i år, att göra lite musik för mig själv i källaren med enkla medel var en form av avkoppling, resultaten som var av (det måste sägas) varierande kvalitet givet min obefintliga erfarenhet på området, lades upp på soundcloud och delades med familj och vänner med förhoppning om lite feedback.

Jag behövde dock koppla av rätt mycket skulle det visa sig, så efter ett ganska exakt ett halvår hade jag lagt upp 30 st låtar på soundcloud och lyssnarantalet var då fyrsiffrigt, jag hade även fått ett par erbjudanden om skivkontrakt av varierande seriösitet.

Då jag inte visste hur man skulle bete sig eller vad man skulle tänka på i denna för mig helt nya situation vände jag mig till ett lite mer väletablerat band som jag lyssnar mycket på i samma genre och hjälpen jag fick från Carbon Based lifeforms och andra inarbetade artister och kunniga i genren ledde tillslut till att mitt första album släpptes på labeln Drift Deeper Recordnings (London) den 23 speptember i år.

En oväntad, omtumlande och fantastiskt rolig resa, är ni nyfikna så kan man hitta albumet på flertalet streamingsiter och distributions kanaler som bandcamp mfl. men jag nöjjer mig med några exempel i länken nedan:

https://fanlink.to/ddr052

Bild

Mvh / Anders Martinsson

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mitt första album

Inläggav goat76 » 2022-10-24 21:20

Roligt att det ena ledde till det andra och att du fått så många följare på så relativt kort tid! :)

Bara en fråga. Varför valde du att hamna under ett skivbolag, vad är fördelen med det jämfört med att bara lägga upp musiken själv på Bandcamp utan några mellanhänder?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mitt första album

Inläggav hifikg » 2022-10-24 21:54

Spännande, drar mig mot Bandcamp!
Köpte det ohört... ska snart lyssna, bara jag hinner föra över det till musikdatorn innan den här stänger ner för uppdatering.
Senast redigerad av hifikg 2022-10-24 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Mitt första album

Inläggav Magnuz » 2022-10-24 21:55

Oj! Coolt! Inte riktigt min tekopp musikaliskt kanske, men avkopplande. Vad har du för grejer?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mitt första album

Inläggav hifikg » 2022-10-24 23:33

Lyssnade på 2/3 medan datorn installerade nytt OS. Trevlig musik även om den är lite sövande. Kanske för att jag spelar på för låg volym? Får testa att dra på mer imorgon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Mitt första album

Inläggav martinsson » 2022-10-25 06:00

Tusen tack!

Detta är en smal genre och jag förstår givetvis att det inte är för alla, ingen specifik grenre är ju det, men tack för de värmande orden.

Processen är enkel i det extrema och den ser ut såhär utrustningsmässigt :
En synth -> (på senare tid en multieffekt) -> Ljudkort -> Audacity (utan extra plugins) -> SoundCloud

Ska vi sätta lite detaljer på ovanstående är det som följer:
Yamaha Reface DX / Korg minilogue xd / Korg Opsix -> på senare tid TC M100 -> Roland Rubix22 -> Audacity 2.4.2 (Linux/Ubuntu)

Märk väl att endast en synth använts per låt som spelats in som multitrack i Audacity, utan midi, en del låtar tog ca 24st stereospår i anspråk, men det är aldrig mer än en synth som använts i varje låt enligt listan nedan.

1 Distant Causality - Korg Opsix
2 In Sight - Yamaha Reface dx
3 Remember Them - Korg Opsix
4 Composite Statement - Korg Opsix
5 Altered AM - Korg Opsix
6 Perception State - Korg Minilogue xd
7 The Becoming - Korg Minilogue xd
8 Transcendence - Korg Minilogue xd
9 Sign Of 7924 - Korg Opsix
10 Looking Ahead - Korg Minilogue xd

Varför det blev så här har med min önskan om att verkligen lära mig hårdvaran att göra, och att jag vill se hur mkt man kan göra givet begränsningen att bara jobba med en synth itaget.

Allt jag använt förrutom en multieffekt har köpts begagnat för rimliga pengar (enligt mig) billigaste synthen kostade 2000kr, den dyraste 4300kr.

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Mitt första album

Inläggav martinsson » 2022-10-25 12:48

Beträffande frågan varför jag valde att gå via ett skivbolag istället för att ge ut själv (insåg att jag missade att besvara detta).

Jag resonerade lite runt detta vid tillfället, jag har en del känningar som valt att ge ut på egen hand och det går förståss bra, men det är ju även avhängt hur slängd man själv är på sociala medier etc. för promotion och spridning och hurmkt tid och energi man är villig att lägga på det.

Jag kom fram till att om jag istället hittar ett bolag som arbetar aktivt i flera/rätt kanaler för att lyfta fram sina artister och därmed kunna ta sig an jobbet med promotion och spridning så slipper jag ta den bördan, jag är kass på sånt, och jag har redan ett jobb, desutom har jag inte så mkt tid över som livet ser ut nu.

Det är ju lite där utmaningen ligger som jag ser det, det släpps så otroligt mkt musik numera, utbudet är osannolikt stort även i smalare genres som den jag håller till i, och några pengar kommer aldrig bli tal om (punkt) så vida man inte har sanslös tur och lyckas ta sig igneom och stå ut i denna massa av utgivningar, ingen lätt uppgift ens för ett hängivet skivbolag, än värre för någon amatör som mig.

Pengar kommer det aldrig bli tal om här, det är fakta, genren i sig är som sagt smal, dvs. låga siffror på antal streams, följare och försäljning, så är det bara, men detta är musik jag gillar att göra, och jag gör det primärt för att det är avkopplande, kreativt och roligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mitt första album

Inläggav hifikg » 2022-10-25 19:08

Det låter som helt rätt anledning, en eventuell kommersiell succé är nog inte lätt att förutse, men plötsligt kanske du är inne som tusan o fyller arenor (åtminstone Åmåls lilla teaterscen) :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mitt första album

Inläggav Max_Headroom » 2022-10-26 10:08

Kul! Själv har jag legat nede med muzak senaste 2 åren, typ. Ingen insperation alls. Men det kanske kommer tebax?

Jag höll dock på helt annan typ av (elektronisk) musik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mitt första album

Inläggav Nattlorden » 2022-10-26 10:18

Hittades på Spotify också för de av oss som kör det primärt.

https://open.spotify.com/album/3o5sHsnm ... _DWnG17LFw
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mitt första album

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-26 11:33


Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Mitt första album

Inläggav martinsson » 2022-10-28 08:50

Kul! Själv har jag legat nede med muzak senaste 2 åren, typ. Ingen insperation alls. Men det kanske kommer tebax?

Jag höll dock på helt annan typ av (elektronisk) musik.


Tack, inspiration är lurigt, jag vet inte hur det funkar riktigt eller vad som triggar det, men det är ju en härlig känsla när det slår till, för min del tänker jag att ett album per år kanske är en lagom takt att hålla, i år gick jag från noll till släppt album på ca 9månader men jag vet ju inte om detta var en tillfällig besatthet eller om det är något jag kan göra om.

Vad var det för musik du gjort? finns det att lyssna på någonstans?


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 10 gäster