Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-20 16:02

Hej,'jag plöjde igenom tråden som eljo skapade för länge sedan ang bra musik att lyssna på som verkligen framhäver sin anläggning och anläggningen låter riktigt bra med. Bra inspelningar helt enkelt. Musikurvalet var för mig själv oerhört trist dock, det verkade enbart vara musik <1975 som räknades, helst klassisk och måste vara inspelad analogt.

Finns det verkligen inte bra digitala inspelningar med modern elektronisk musik? Som inte är sönderkomprimerade utan har stor dynamik? Där man får både högt och lågt i frekvenser, som leker lite med kanaler, kanske har stor rymd eller tydlig separation (vad nu tusan det egentligen är /noob).

Jag skulle gärna få tips om bra såna inspelningar. Så att jag kan njuta av min anläggning utifrån både bra musik och bra ljud.

Musik jag gillar men inte vet om inspelningarna/ljudet är speciellt bra

Några som jag gillar utifrån drömska landskap:
Solar Fields (t.ex. Motion Horizon (Apple Music Lossless))
Brian Eno

Lite mer taktfast:
Aes Dana (t.ex. Leylines (Apple Music Lossless) eller Nuphar Log (Apple Music Lossless)) - Aes Dana's label Ultimae sägs ha väldigt bra inspelningar.

Det får gärna vara techno eller psytrance också för den delen, bara det är bra inspelningar också. Och elektronisk musik.
Senast redigerad av Diavolo 2023-01-20 16:50, redigerad totalt 1 gång.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips på elektronisk musik att njuta av i bra anläggning?

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-20 16:27

Gary Numan - Savage (Songs from a broken world)
Future Sounds of London - Lifeforms
OTT - Syklon (min favorit, men Heads som kom 2022 är också bra)
The Orb - Metalic Spheres (har ingen aning om dynamiken på denna, egentligen. Prova. Bra om gillar det.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav juanth » 2023-01-20 23:40

7BBC8DDD-3912-4FCC-93E1-872590F59959.jpeg
7BBC8DDD-3912-4FCC-93E1-872590F59959.jpeg (736.93 KiB) Visad 1337 gånger


Riktigt häftig lek med basen i den. Det blir extra bra om det finns gott om lågregister att tillgå i anläggningen. Stämmer i övrigt hyfsat bra in på din beskrivning men är möjligen inte så utmanande och låter bra även i enklare anläggningar. (Mässmusik :) )
”(Finns det verkligen inte bra digitala inspelningar med modern elektronisk musik? Som inte är sönderkomprimerade utan har stor dynamik? Där man får både högt och lågt i frekvenser, som leker lite med kanaler, kanske har stor rymd eller tydlig separation )”
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav JB » 2023-01-22 00:03

Några välljudande elektroniska album enligt mina öron:

Kettel - Myam James Part 1 (2008)
Infected Mushroom - Converting Vegetarians II (2015)
Bonobo - Dial 'M' For Monkey (2003)
Plaid - Not For Threes (1997)
Squarepusher - Do You Know Squarepusher (2002)


Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-23 11:34

Max_Headroom skrev:Gary Numan - Savage (Songs from a broken world)
Future Sounds of London - Lifeforms
OTT - Syklon (min favorit, men Heads som kom 2022 är också bra)
The Orb - Metalic Spheres (har ingen aning om dynamiken på denna, egentligen. Prova. Bra om gillar det.)

Tack. Gary Numan,,,! Så han är aktiv ff. Den var ju riktigt bra, väldigt lik IAMX musik.
OTT är en favorit!
Men är någon av plattorna ansedda som bra ljudinspelningar? Med hög dynamik etc? Jag upplever iaf Numans platta som vara platt/komprimerad.

juanth skrev:Riktigt häftig lek med basen i den. Det blir extra bra om det finns gott om lågregister att tillgå i anläggningen. Stämmer i övrigt hyfsat bra in på din beskrivning men är möjligen inte så utmanande och låter bra även i enklare anläggningar. (Mässmusik :) )

Ja den var klart läcker basmässigt!

JB skrev:Några välljudande elektroniska album enligt mina öron:

Tack. Anser du dom ljudtekniskt bra, så de utnyttjar anläggningen, eller menar du musikaliskt?


Detta är en inspelning av hög ljudkvalitet?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Morgan » 2023-01-23 14:26

Ingen har väl missat Infected Mushroom? Tre måste ha-album: Converting Vegetarians; B.P.Empire; IM the Supervisor.

Trentemöller är redan nämnd tror jag?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-23 15:14

Jo som bra elektronisk musik ja absolut. Gillar dem alla. Men specifikt ljudmässigt bra? Med de kvaliteter som eftersöks av hifinördar men som inte vill tvingas lyssna på klassiskt eller jazz?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Belker » 2023-01-23 15:22

Nils Frahm är bra. Inte en steril synth, rakt upp och ned. Tripping live är opolerad elektronisk hifi. https://open.spotify.com/album/1NbOBXUF862DsBNF5byxzh?si=IiHuSHtPTzagVf0EqbcLBA

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Morgan » 2023-01-23 15:24

Diavolo skrev:Jo som bra elektronisk musik ja absolut. Gillar dem alla. Men specifikt ljudmässigt bra? Med de kvaliteter som eftersöks av hifinördar men som inte vill tvingas lyssna på klassiskt eller jazz?


Infected Mushrooms "Avratz" är nog min absoluta favorit när det gäller att motionera basmodulerna och att illustrera hur ljud kan panoreras ut så långt åt sidorna att det låter som om det kommer snett bakifrån. Jag vet inte exakt vad det är för ljudeffekt de använt, men det är en extremt imponerande grej som brukar få folk att tappa hakan när de upptäcker det. Dynamiken är dessutom i särklass.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Belker » 2023-01-23 15:32

Morgan skrev:
Diavolo skrev:Jo som bra elektronisk musik ja absolut. Gillar dem alla. Men specifikt ljudmässigt bra? Med de kvaliteter som eftersöks av hifinördar men som inte vill tvingas lyssna på klassiskt eller jazz?


Infected Mushrooms "Avratz" är nog min absoluta favorit när det gäller att motionera basmodulerna och att illustrera hur ljud kan panoreras ut så långt åt sidorna att det låter som om det kommer snett bakifrån. Jag vet inte exakt vad det är för ljudeffekt de använt, men det är en extremt imponerande grej som brukar få folk att tappa hakan när de upptäcker det. Dynamiken är dessutom i särklass.

Är inte Avratz lite överreklamerad? Iaf uttjatad!
Bilagor
masvis-online 4 Avratz.png
masvis-online 4 Avratz.png (297.29 KiB) Visad 1202 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Morello » 2023-01-23 15:39

Ja, låg toppvärdesfaktor kombinerat med digital överstyrning gör att den bör förpassas till runda arkivet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-23 17:28

Ok, jag får nog lägga till en given kandidat som verkar florera på dom flesta audiofila listor:

Daft Punk - Random Access Memories

Nils Frahm nämndes ju ovan. Själv tycker jag "Tripping with Nils Frahm" låter fantastiskt och han har många bra låtar. Hittade att Bowers & Wilkins rekommenderade "All Melody":
Nils Frahm recorded this album in his newly built studio in the Funkhaus, a former GDR broadcast studio in East Berlin, and the results are fantastic. Championing the use of texture, Frahm melds distinctive synth beats with acoustic tones from a variety of instruments, ranging from woodwind to choir. You can’t help but feel that every detail has been painstakingly analysed, for All Melody radiates with dynamics, atmosphere and soul. It’s these credentials that make it one of the best-sounding audiophile electronic albums riding the genre’s popularity at the moment. Standout track: "#2"


B&W listade även Nicolas Jaar's "Space is the only noise". Elektronisk eller ej, den är väldigt speciell och som dom skriver, kul att lyssna på.

Nicolas Jaar has produced some exceptional work since this debut. But none of them sound just as good as Space is Only Noise. That’s because it’s the least compressed out of the lot. It’s sophisticated in tone, with natural sounds merging with electronic beats and gorgeous musical passages heard on keyboards. The genre variance is very impressive: one moment it feels Eastern European, the next Jaar is jazz-scatting over saxophone melodies and deep beats. Because it draws from so many influences, this release is just as much a musical education as it is an incredibly fun listen.
Standout track: Problem With The Sun


Vad är det för programvara ni använt ovan?

Vad gäller psykedeliska musikgenrer så är ju de flesta av dem duktiga på att just få musiken rumslig. Men med det sagt inte säkert att det innebär bra ljudinspelning/master/etc (jag är för dålig på detta för att kunna peka rätt), så är det ju onekligen kul att lyssna på
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-23 18:02

Vet inte hur pass bra inspelningen är, men en fantastisk låt som är som en remix av Nils Frahm's "Says" (Apple Music, Lossless 24/44,1), är Martin Roth's "An analogue guy in a digital world" (Apple Music, Lossless 16/44,1). Kan varmt rekommendera bägge även om jag inte vet hur hårt skuren dynamiken i dem är eller hur pass bra andra hifi-parametrar är.

En annan artist med ambient som musikgenre och fokus på bra ljudkvalitet är Jon Hopkins. Albumet "Immunity" (Apple Music, Lossless 24/44,1) rekommenderas av B&W:
In 2013 Jon Hopkins wowed the world with this concept album, who’s structure follows the highs and lows of a night out. Flowing beautifully, Immunity glitches and spits with techno-infused house beats throughout. The variety of sounds used is remarkably impressive; muscular bass textures are reinforced with intensely enjoyable synthesiser sounds and bright piano chimes. The final two tracks slowly bring the energy back to more manageable levels, as field recordings, ambient synths and a blissful piano outro provide closure to one of the decade’s most lauded electronic efforts.
Standout track: Open Eye Signal
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Chopha » 2023-01-23 19:18

Kul tråd och bra tips!

Apropå Psytrance så vill jag vill tipsa om "Vapour Rumours" med Psybient-duon Shpongle. Den är nog ganska så dynamisk.
1998 orginalutgåva: https://open.spotify.com/track/0jWCjcVT ... a8c3854771
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Belker » 2023-01-23 19:20

Diavolo skrev:Ok, jag får nog lägga till en given kandidat som verkar florera på dom flesta audiofila listor:

Daft Punk - Random Access Memories

Nils Frahm nämndes ju ovan. Själv tycker jag "Tripping with Nils Frahm" låter fantastiskt och han har många bra låtar. Hittade att Bowers & Wilkins rekommenderade "All Melody":
Nils Frahm recorded this album in his newly built studio in the Funkhaus, a former GDR broadcast studio in East Berlin, and the results are fantastic. Championing the use of texture, Frahm melds distinctive synth beats with acoustic tones from a variety of instruments, ranging from woodwind to choir. You can’t help but feel that every detail has been painstakingly analysed, for All Melody radiates with dynamics, atmosphere and soul. It’s these credentials that make it one of the best-sounding audiophile electronic albums riding the genre’s popularity at the moment. Standout track: "#2"


B&W listade även Nicolas Jaar's "Space is the only noise". Elektronisk eller ej, den är väldigt speciell och som dom skriver, kul att lyssna på.

Nicolas Jaar has produced some exceptional work since this debut. But none of them sound just as good as Space is Only Noise. That’s because it’s the least compressed out of the lot. It’s sophisticated in tone, with natural sounds merging with electronic beats and gorgeous musical passages heard on keyboards. The genre variance is very impressive: one moment it feels Eastern European, the next Jaar is jazz-scatting over saxophone melodies and deep beats. Because it draws from so many influences, this release is just as much a musical education as it is an incredibly fun listen.
Standout track: Problem With The Sun


Vad är det för programvara ni använt ovan?

Vad gäller psykedeliska musikgenrer så är ju de flesta av dem duktiga på att just få musiken rumslig. Men med det sagt inte säkert att det innebär bra ljudinspelning/master/etc (jag är för dålig på detta för att kunna peka rätt), så är det ju onekligen kul att lyssna på


Du menar https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/?

V.g. Daft Punk RAM, så finns det en ”omstrarad” bootleg där ute som är bättre än den officiella.

Och Jon Hopkins, ja! Singularity är ju en riktig demorökare!

Martin Roth var obekant, lyssnar nu och förstår vad du menar!

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på modern elektronisk musik med bra inspelning?

Inläggav Diavolo » 2023-01-24 18:29

Ah, tack Belker. Så först måste jag alltså spela in strömmen om jag vill kolla på en massa tekniska grafer som jag ännu inte förstår :) Men med det onlineverktyget kan man alltså se om en inspelning är bra eller dålig?

Singularity - enig, fantastisk platta.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster