P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Inläggav MusicMan » 2023-11-06 11:28

Ramlade över det första programmet om Polar-studion och tänkte att dessa program från 2016 är intressanta för fler här. Försökte söka om de tipsats om tidigare men lyckades inte hitta något.

Temat är väl lite varför det låter olika från olika studior men egentligen tycker jag det är mer av personliga reportage med de personer som "är" dessa studior.

Del 1 Polar - Stockholm
Del 2 Silence - Jämtland
Del 3 Rainbow - Oslo
Del 4 Tambourine - Malmö
Del 5 Hansa - Berlin
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Inläggav goat76 » 2023-11-06 12:55

Lyssnade precis klart på första avsnittet och det var ett kul, ska lyssna vidare på de andra delarna lite senare. Bra tips!

Jag försöker ju själv att spela in och mixa min egna musik och det han nämnde att man snöar in på någon liten detalj, gör justeringar och tycker att det låter markant bättre bara för att därefter upptäcka att man vridit på fel reglage vilket då inte alls förändrat något i ljudet alls, det har hänt mig flera gånger, senast igår faktiskt. Det är en helt otroligt konstig känsla man får när man trott sig höra denna ljudförändring trots att ingen förändring har skett, så det är lite skönt att höra att det även sker för personer som jobbar med ljudproduktioner professionellt. :D

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Inläggav MusicMan » 2023-11-06 18:23

goat76 skrev:...man snöar in på någon liten detalj, gör justeringar och tycker att det låter markant bättre bara för att därefter upptäcka att man vridit på fel reglage vilket då inte alls förändrat något i ljudet alls, det har hänt mig flera gånger, senast igår faktiskt. Det är en helt otroligt konstig känsla man får när man trott sig höra denna ljudförändring trots att ingen förändring har skett, så det är lite skönt att höra att det även sker för personer som jobbar med ljudproduktioner professionellt. :D


Jag har också gjort det flera gånger. Spännande när man finjusterar en eq som inte ens är på eller ändrar volymen på en annan kanal än den man var ute efter.


I andra änden finns lite knep från luttrade studiomusiker.
Lee Sklar’s Most Important Studio Lesson
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Inläggav Magnuz » 2023-11-06 20:27

goat76 skrev:Lyssnade precis klart på första avsnittet och det var ett kul, ska lyssna vidare på de andra delarna lite senare. Bra tips!

Jag försöker ju själv att spela in och mixa min egna musik och det han nämnde att man snöar in på någon liten detalj, gör justeringar och tycker att det låter markant bättre bara för att därefter upptäcka att man vridit på fel reglage vilket då inte alls förändrat något i ljudet alls, det har hänt mig flera gånger, senast igår faktiskt. Det är en helt otroligt konstig känsla man får när man trott sig höra denna ljudförändring trots att ingen förändring har skett, så det är lite skönt att höra att det även sker för personer som jobbar med ljudproduktioner professionellt. :D


Jo, visst har man gjort det. :D Det gör en ju också lite ödmjuk inför det här med subtila skillnader i hifi-sammanhang.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: P1 Studion - Rum för musik - Reportage från 5 studior

Inläggav goat76 » 2023-11-07 01:31

Magnuz skrev:
goat76 skrev:Lyssnade precis klart på första avsnittet och det var ett kul, ska lyssna vidare på de andra delarna lite senare. Bra tips!

Jag försöker ju själv att spela in och mixa min egna musik och det han nämnde att man snöar in på någon liten detalj, gör justeringar och tycker att det låter markant bättre bara för att därefter upptäcka att man vridit på fel reglage vilket då inte alls förändrat något i ljudet alls, det har hänt mig flera gånger, senast igår faktiskt. Det är en helt otroligt konstig känsla man får när man trott sig höra denna ljudförändring trots att ingen förändring har skett, så det är lite skönt att höra att det även sker för personer som jobbar med ljudproduktioner professionellt. :D


Jo, visst har man gjort det. :D Det gör en ju också lite ödmjuk inför det här med subtila skillnader i hifi-sammanhang.


Japp och nu har jag lyssnat igenom alla avsnitten och i delen från Tambourine studion var det någon till som nämnde samma fenomen, så det verkar vara vanligt förekommande. :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster