New Order - Substance 2023

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

New Order - Substance 2023

Inläggav Belker » 2023-11-17 10:24

Idioter.
Bilagor
masvis-online 01 New Order - Ceremony (1987).png
masvis-online 01 New Order - Ceremony (1987).png (298.33 KiB) Visad 762 gånger
masvis-online Ceremony (Version 2; 2023 Digital Master).png
masvis-online Ceremony (Version 2; 2023 Digital Master).png (290.79 KiB) Visad 762 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19062
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Max_Headroom » 2023-11-18 11:41

Tragiskt. Verkar som att skivbolagen helst vill minska intresset för musik. Man undrar ju vari poängen ligger att ta bort dynamiken? En anpassning till att folk lyssnar på msuik i mobilen? Gäller väl knappast New Orders lyssnare som väl ofta är 50+.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Magnuz » 2023-11-18 13:00

Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Det jobbiga är väl att frågar man ”mannen på gatan” kommer han att säga saker som att nyare inspelningar är bättre för de låter högre, eller att reklamradio låter bättre än SR och även bättre än CD (jag har på riktigt hört båda utsagorna från flera olika personer). Då är det inte så lätt…

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav pLudio » 2023-11-18 13:10

Magnuz skrev:Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Jag får intrycket av att vi har en andra och värre våg av Loudness War. T ex släpptes Nirvanas In Utero i en 30-års jubileumsutgåva nyligen och den är sämre än 20-årsutgåvan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav goat76 » 2023-11-18 13:47

Magnuz skrev:Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Det jobbiga är väl att frågar man ”mannen på gatan” kommer han att säga saker som att nyare inspelningar är bättre för de låter högre, eller att reklamradio låter bättre än SR och även bättre än CD (jag har på riktigt hört båda utsagorna från flera olika personer). Då är det inte så lätt…


Jag ser ofta kommentarer på diverse forum att folk upplever musiken som ”dull”, ”flat”, and ”boring” när nivån är lägre, och gemensamt verkar tyvärr dessa personer tro att lösningen för problemet borde vara nivåmaximering vid mastring.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Belker » 2023-11-18 13:49

Väldigt trist ned alla dessa jubileumsutgåvor som fyller ut nyhetsflödet på streamingtjänsterna. Sämre ljud än originalen och äter resurser som kunde använts för att marknadsföra nya artister. Men det är ju begripligt ur skivbolagens perspektiv.

För övrigt tycker jag ändå att loudness går i rätt riktning. Ny musik är aningens bättre, generellt, än för några år sen. Men det går ju inte att jämföra rakt av. Bara en känsla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav goat76 » 2023-11-18 14:33

pLudio skrev:
Magnuz skrev:Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Jag får intrycket av att vi har en andra och värre våg av Loudness War. T ex släpptes Nirvanas In Utero i en 30-års jubileumsutgåva nyligen och den är sämre än 20-årsutgåvan.


20-årsutgåvan som även var en försiktigt gjord remix är den klart bästa tycker jag. Det är faktiskt aningen förvånande att Bob Weston har gått med på att göra en sådan nivåhöjning av 30-årsutgåvan då han normalt sett är emot den typen av mastring, så jag misstänker att det rört sig om starka påtryckningar från skivbolaget för att den ska låta högre.

Bob Weston var förövrigt med som medhjälpare till Steve Albini under inspelningarna av In Utero, och han var även med och gjorde mastern för 20-årsutgåvan.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Ogjort » 2023-11-18 14:42

pLudio skrev:
Magnuz skrev:Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Jag får intrycket av att vi har en andra och värre våg av Loudness War. T ex släpptes Nirvanas In Utero i en 30-års jubileumsutgåva nyligen och den är sämre än 20-årsutgåvan.


Japp, så är det.
Och snurrar man runt på diverse studioforum så hyllas idag pluggar och tekniker som liksom ska "gå runt" de
LUFS-rekommendationer som trots allt införts på streamingtjänster etc...
"Hur gör vi för att nivåmaximera ändå utan att överskrida t.ex. -14 LUFS"

Manickerna verkar t.ex. leta energi vid specifika frekvenser och trycka till där det är möjligt.
Finns det "liv" går det att ta död på det - ändå.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Ogjort » 2023-11-18 14:55

goat76 skrev:
Magnuz skrev:Skulle det inte vara slut med loudness war? Tydligen inte.

Det jobbiga är väl att frågar man ”mannen på gatan” kommer han att säga saker som att nyare inspelningar är bättre för de låter högre, eller att reklamradio låter bättre än SR och även bättre än CD (jag har på riktigt hört båda utsagorna från flera olika personer). Då är det inte så lätt…


Jag ser ofta kommentarer på diverse forum att folk upplever musiken som ”dull”, ”flat”, and ”boring” när nivån är lägre, och gemensamt verkar tyvärr dessa personer tro att lösningen för problemet borde vara nivåmaximering vid mastring.


Man undrar om vi upplever ett generationsskifte hos ljudteknikerkåren?
Som vuxit upp i en odynamisk värld. Och "såhär ska det vara" för att det liksom ska vara så?
Som att de aldrig hört något annat.

På diverse studioforum går också nära 100% ut på att lära ut hur man egaliserar en mix. Redan före mastering alltså.
ALLT som sticker ut skall tryckas ner i en gemensam gegga.
Läs och lär hur du får bort plektrumanslag, synt-attacker, röstdynamik, håller ner nivån på solon, mjukar till baskaggar och slätar ut viveltrummor...

Både svt och SR har generellt också ökat kompressionsnivån (och basavskärning) på röster, genomgående i alla kanaler.
Så pass att t ex "kanal-id" för P1 numera säger: "P1 - Färgefs Radio" 8O (troligen en kombo av kompressor OCH de-esser)
Detta "läspande" rullar nu om och om, och om igen under dygnet, men ingen reagerar!
Det är fanimej obegripligt!

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav Magnuz » 2023-11-18 15:30

goat76 skrev:Jag ser ofta kommentarer på diverse forum att folk upplever musiken som ”dull”, ”flat”, and ”boring” när nivån är lägre, och gemensamt verkar tyvärr dessa personer tro att lösningen för problemet borde vara nivåmaximering vid mastring.


Det bedrägliga är att man lätt upplever det så om man jämför ”sida vid sida” med samma volyminställning, så loudness war är på sitt sätt självförstärkande.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav pLudio » 2023-11-18 16:38

Folk behöver hitta volymkontrollen på förstärkaren.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

tamburinifan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2023-02-04

Re: New Order - Substance 2023

Inläggav tamburinifan » 2023-11-19 13:39

"På diverse studioforum går också nära 100% ut på att lära ut hur man egaliserar en mix. Redan före mastering alltså.
ALLT som sticker ut skall tryckas ner i en gemensam gegga.
Läs och lär hur du får bort plektrumanslag, synt-attacker, röstdynamik, håller ner nivån på solon, mjukar till baskaggar och slätar ut viveltrummor..."

Direkt tragiskt o omusikaliskt, precis det jag inte gör vid livemixning för att behålla definition, dynamik mm.
"Hmmm, skulle det inte vara bra med lite komprimering av bastrumman här?" O efter a ha gjort det, 10 sek senare,
"Nej, den förlorar attack o definition o blir svampig." o jag tar bort kompressorn. Även om jag ställt lång attacktid.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster