För Haydnälskare

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

För Haydnälskare

Inläggav MichaelG » 2023-12-14 23:21

Jag snubblade över något helt fantastiskt på Youtube. Kammerorchester Basel spelar Haydnsymfonier. Ambitionen är att spela samtliga Haydns symfonier inför 300-årsjubileet av Haydns födelse. Det verkar inte som om man är färdig ännu, men en väldigt massa symfonier är redan inspelade. Orkestern spelar på tidstrogna instrument och det är en väldigt duktig orkester och en väldigt duktig dirigent (Giovanni Antonini). Så musikanteriet är av yppersta klass. Inspelningen är välgjord och i huvudsak välklingande. Dock spelar de i en kyrka vilket ger en i mitt tycke allt för mycket efterklang. Jag hade föredragit ett litet torrare ljud från en bra konsertsal. Men musikanteriet och spelglädjen och den i övrigt goda ljud- och bildkvaliteten väger upp för detta tycker jag. Alla Haydns symfonier är ju inte lika bra men om du inte är så bekant med hans musik så kan du alltid börja med symfoni nr 82 som är en trevlig och typisk Haydnsymfoni. Fjärde satsen är helt lysande.

makesrain
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: För Haydnälskare

Inläggav makesrain » 2023-12-15 01:12

MichaelG skrev:Jag snubblade över något helt fantastiskt på Youtube. Kammerorchester Basel spelar Haydnsymfonier. Ambitionen är att spela samtliga Haydns symfonier inför 300-årsjubileet av Haydns födelse. Det verkar inte som om man är färdig ännu, men en väldigt massa symfonier är redan inspelade. Orkestern spelar på tidstrogna instrument och det är en väldigt duktig orkester och en väldigt duktig dirigent (Giovanni Antonini). Så musikanteriet är av yppersta klass. Inspelningen är välgjord och i huvudsak välklingande. Dock spelar de i en kyrka vilket ger en i mitt tycke allt för mycket efterklang. Jag hade föredragit ett litet torrare ljud från en bra konsertsal. Men musikanteriet och spelglädjen och den i övrigt goda ljud- och bildkvaliteten väger upp för detta tycker jag. Alla Haydns symfonier är ju inte lika bra men om du inte är så bekant med hans musik så kan du alltid börja med symfoni nr 82 som är en trevlig och typisk Haydnsymfoni. Fjärde satsen är helt lysande.

Tack för tipset!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: För Haydnälskare

Inläggav Kralle » 2023-12-15 02:42


Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: För Haydnälskare

Inläggav Almen » 2023-12-15 08:39

Ah, kul! Jag behöver sätta mig in lite mer i Haydns oeuvre.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster