Kent 2025

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

HakanC

Kent 2025

Inläggav HakanC » 2025-03-17 10:24

Inför Kent 2025 har DN betygsatt deras låtar
https://www.dn.se/kultur/alla-kents-lat ... till-bast/

För den som inte kan, eller vill, läsa DN finns låtarna även i en spotifylista
https://open.spotify.com/playlist/3VDFg ... c080d3404f

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kent 2025

Inläggav hifikg » 2025-03-25 23:34

Varför?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-26 12:02

Bra fråga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-03-26 12:13

Jag har fått en känsla av att SvD har en recension efter varje av de sex
konserterna, men jag har inte studerat dem närmare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-26 12:16

Egentligen är det ganska konstigt det här med skivrecensioner, att någon eller några enskilda utomstående personer på något vis ska betygsätta någon annans konstnärliga verk baserat på eget tycke och smak. Men det kan såklart vara intressant ibland att läsa vad andra tycker, men det passar nog i regel bättre att recensera den tekniska biten när det kommer till ljudproduktionen än att alltför hårt döma de konstnärliga aspekterna.

Men visst tycker man väl själv till ibland så det är väl kanske naturligt att det finns recensioner över vilka låtar som är bäst med Kent. Jag måste nog ta och lyssna på de tre "bästa" låtarna. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-26 12:22

Hmm... Det visade sig att jag aldrig tidigare hört någon av Kents tre bästa låtar. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-26 15:55

Efter all hype kände jag mig tvungen att lyssna på några låtar av Kent, vilket jag aldrig gjort förr, troligen beroende på att jag inte lyssnar på popradio.

Mitt intryck är att det är helt OK pop, om det inte vore för den förfärliga vokalisten! Jag har hört nog, tror jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-26 19:32

PerStromgren skrev:Mitt intryck är att det är helt OK pop, om det inte vore för den förfärliga vokalisten!

För länge sedan tankade jag hem en av deras album, fanns både på svenska och engelska. De låg huller om buller bland filerna och det första jag gjorde var naturligtvis att dela upp albumet i språkversionerna. Vissa låtar hade samma namn men att veta vilken som hörde till respektive språk var svårt att avgöra genom att lyssna på sången. Snacka om att sjunga otydligt!

Vid ett tillfälle skrev en recensent en mycket positiv artikel om en av Kents nysläpp. Jocke blev rasande - hur kunde denne recensent avgöra hur bra skivan var när inte texterna var bifogade på de recensionsexemplar som skickades ut i förväg?

Om nu texterna är så viktiga, varför sjunger inte karln tydligare?

Och nej, Kent har aldrig varit någon av mina favoriter. Dom är inte tillräckligt bra helt enkelt.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-26 19:41

Kent har väl aldrig berört mig. Den enda musik jag ägt av dem var en box från 2009 med vinyl som såldes för ca tre år sedan.

Nu fick man 1350 kr för den. Jag minns inte priset jag fick.

https://www.tradera.com/item/210816/659 ... b-stick-ny

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-03-26 20:10

Jag o hustrun gillar båda Kent!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-26 20:29

Jag med gillar Kent.
Kul att dom är tillbaks.
Några nya låtar är väl inte att förvänta utan de kör de gamla. En del är bättre än andra.
Nu börjar dom komma till åren...
Dom behöver väl tjäna lite mer pengar så en återkomst var väl det som behövdes.
Att det fanns många fans som älskar Kent går ju inte ta miste. En del av dom vill inte missa en endaste spelning... Sanslöst... Men tänkvärt.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-03-26 23:01

LeifB skrev:Jag med gillar Kent.
Dom behöver väl tjäna lite mer pengar så en återkomst var väl det som behövdes.

Enl DI verkar intäkterna för Kent kunna bli uppemot 115 miljoner
https://www.di.se/nyheter/kent-har-miljoner-skal-att-aterforenas/

Men även hotell och annan besöksnäring har tjänat mkt på alla kentbesökare
Hotellbokningarna ligger på +22% jmf med samma dagar förra året,
det blir så med ~230.000 sålda biljetter
https://www.di.se/nyheter/kent-effekt-pa-stockholms-hotell/

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2025-03-28 23:44

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Mitt intryck är att det är helt OK pop, om det inte vore för den förfärliga vokalisten!

För länge sedan tankade jag hem en av deras album, fanns både på svenska och engelska. De låg huller om buller bland filerna och det första jag gjorde var naturligtvis att dela upp albumet i språkversionerna. Vissa låtar hade samma namn men att veta vilken som hörde till respektive språk var svårt att avgöra genom att lyssna på sången. Snacka om att sjunga otydligt!

Vid ett tillfälle skrev en recensent en mycket positiv artikel om en av Kents nysläpp. Jocke blev rasande - hur kunde denne recensent avgöra hur bra skivan var när inte texterna var bifogade på de recensionsexemplar som skickades ut i förväg?

Om nu texterna är så viktiga, varför sjunger inte karln tydligare?

Och nej, Kent har aldrig varit någon av mina favoriter. Dom är inte tillräckligt bra helt enkelt.

Av det man nu faktiskt hör av texterna kan man nog sluta sig till att det inte rör sig om några större litterära mästerverk heller, även om han får till några intressanta rader ibland. I övrigt hygglig pop men det känns som att de blivit orimligt stora i förhållande till hur de faktiskt låter. Det sagt ska jag ge dem en chans. Det kan ju finnas (för mig) okända guldkorn.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-29 00:08

Magnuz skrev:Av det man nu faktiskt hör av texterna kan man nog sluta sig till att det inte rör sig om några större litterära mästerverk heller, även om han får till några intressanta rader ibland. I övrigt hygglig pop men det känns som att de blivit orimligt stora i förhållande till hur de faktiskt låter. Det sagt ska jag ge dem en chans. Det kan ju finnas (för mig) okända guldkorn.

Fast då har du nog inte lyssnat så noga, musiken kan man tycka vad man vill om (så klart!) men Kents texter tycker jag är bland det bästa som någonsin släppts på svenska. Ofta lite märkliga och tvetydiga (jmf. Bowie), men det gör de än mer intressanta.
Nämn gärna en svensk artist som är närmar sig "större litterära mästerverk" om du sågar Kents texter.
Låtskrivaren Jocke Berg är tveklöst en av sveriges främsta i denna genre enligt mig, även historiskt.

Jag såg den första konserten i fredags i denna reunionturné och tyckte att det var riktigt bra.
De är inga scenmänniskor utan lite hemliga och halvintroverta hela gänget, men jag tyckte det var sevärt och lyssningsvärt och mer därtill.

För mig pendlar musiken pendlar mellan fantastiska örhängen som jag kommer nynna på hela mitt liv, till en hel drös veliga, sega och entoniga låtar som kan som bäst klassas som tråkiga.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-03-29 00:32

Jag brukar exemplifiera med Kent när jag vill påvisa den utomordentligt dåliga ljudkvalitet som kännetecknade mycket av indiepopen i mitten av 1990-talet. Ibland jämför jag med Gyllene Tider från sent 1970- och tidigt 1980-tal för att understryka faktum. Bakom oljudet hör jag tendenser till bra pop men jag står helt enkelt inte ut. Jag har tidigare på forumet beskrivit hur jag flydde från Kents förra avskedsturné på Gärdet i Stockholm - minnet får mig än i dag att rysa.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 01:09

Tycker inte de få låtar jag lyssnade på lät särskilt hemskt, men visst har man hört bättre ljudande ljudproduktioner. Gillar man musiken så är ljudet ändå acceptabelt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-03-29 01:30

Självklart är alltid musiken viktigare än ljudkvaliteten. Poängen var just att den usla ljudkvaliteten som förknippas med Kent är ett hinder för närmare lyssning för den som inte är fantast. Ett exempel är andra spåret, "Kräm", på albumet "Verkligen" som väl var en hit. Rena skämtet.

Jag rensar öronen med Kenta (!) och en fin överföring av "Just idag är jag stark".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-29 08:21

Kent är utan tvekan ett av de största banden i svensk musikhistoria. Återgivningen på deras album har jag faktiskt aldrig funderat över, utan mer tänkt att det är så det är tänkt att låta. Bara jag nu inte börjar lyssna efter det...

Återföreningen och dessa sex konserter känns dock som en besvikelse, då det är uppenbart vad det handlar om. Men alla behöver väl äta antar jag.

Lite kuriosa om basisten Martin Sköld är att han var en hygglig tennisspelare i sin ungdom, uppväxt i Sparreholm och spelandes där och senare i Eskilstuna TK som ligger i området Hagnesta hill, där deras första replokal också låg. Popen/rocken räddade honom såklart från tennisen i vad jag minns 16-årsåldern eller så.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 11:25

PekkaJohansson skrev:Självklart är alltid musiken viktigare än ljudkvaliteten. Poängen var just att den usla ljudkvaliteten som förknippas med Kent är ett hinder för närmare lyssning för den som inte är fantast. Ett exempel är andra spåret, "Kräm", på albumet "Verkligen" som väl var en hit. Rena skämtet.

Jag rensar öronen med Kenta (!) och en fin överföring av "Just idag är jag stark".

Med vänlig hälsning

Pekka

Den där låten är riktigt bra!
Det är den typen av låtar jag tycker är deras klart bästa med mycket driv i instrumenteringen, känslosamma sånginsatser och intressanta låttexter som lockar till egen tolkning.

Ljudkvaliten på låten kunde varit klart bättre men är ändå fullt lyssningsbar. Om det låter så hemskt i ditt ljudsystem så som du beskriver det, så kanske du bör ta dig en funderare på om inte ditt ljudsystem framhäver/betonar något i musiken som gör att det blir så outhärdligt för dig. Visst hör även jag att det finns brister i inspelningen, men i överlag är ljudsystemet så pass bra att det framhäver de goda sidorna än mer vilket gör att jag utan problem kan förbise de brister som finns.

Här är MasVis på spåret. Onödigt kan tyckas att både reducera dynamiken så pass mycket, och ändå lämna ett såpass stort headroom. Det hade kunnat vara mycket värre... :)

masvis-online Kent - Kräm (så nära får ingen gå).png
masvis-online Kent - Kräm (så nära får ingen gå).png (637.52 KiB) Visad 3312 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-03-29 11:43

Högst motsägelsefullt inlägg - du gör antaganden om mitt system samtidigt som du bekräftar att produktionen har uppenbara brister. Varför är jag inte förvånad? :) Jag tror för min del att vi helt enkelt har olika kvalitetskrav, olika förmåga att höra brister i produktionerna och/eller helt enkelt olika preferenser. Helt OK för min del - vi kan stanna där.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-03-29 12:33

PekkaJohansson skrev:Högst motsägelsefullt inlägg - du gör antaganden om mitt system samtidigt som du bekräftar att produktionen har uppenbara brister. Varför är jag inte förvånad? :) Jag tror för min del att vi helt enkelt har olika kvalitetskrav, olika förmåga att höra brister i produktionerna och/eller helt enkelt olika preferenser. Helt OK för min del - vi kan stanna där.

Med vänlig hälsning

Pekka

Brukar inte hålla med Pekka om mycket, men det här alstret är inget vidare, Kentsoundet till det yttersta, varför ska man lyssna på det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-29 12:47

goat76 skrev:Här är MasVis på spåret. Onödigt kan tyckas att både reducera dynamiken så pass mycket, och ändå lämna ett såpass stort headroom. Det hade kunnat vara mycket värre... :)

Om man läser in en sådan där fil som ser ut som en korv i ett ljudredigeringsprogram (typ Audition) och zoomar in på den så ser man ofta att det inte är så farligt med dynamikbegränsningen som det kan synas vid en första anblick på hela låten. Ett tidens tecken förstås, det måste låta maxat hela tiden. Ingen luft här inte, det ska kännas som ett omklädningsrum efter en fotbollsmatch :D

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 14:20

PekkaJohansson skrev:Högst motsägelsefullt inlägg - du gör antaganden om mitt system samtidigt som du bekräftar att produktionen har uppenbara brister. Varför är jag inte förvånad? :) Jag tror för min del att vi helt enkelt har olika kvalitetskrav, olika förmåga att höra brister i produktionerna och/eller helt enkelt olika preferenser. Helt OK för min del - vi kan stanna där.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det jag skrev behöver inte nödvändigtvis vara motsägelsefullt, allt är inte endast svart eller endast vitt och det gäller även musikproduktioner som både kan innehålla bra och dåliga aspekter på samma gång. Allt är inte rakt igenom endast dåligt i den där ljudproduktionen, även om man lätt kan höra bristerna.

Jag är lätt för att analysera och bryta ned en ljudmix i detalj tack vare erfarenheten av mixning av musik, det handlar varken om ett lägre kvalitetskrav eller olika preferenser utan snarare förmågan att acceptera och förbise att många ljudproduktioner tyvärr inte är helt perfekta.

Tog du illa upp när jag ifrågasätter om det kan vara så att ditt ljudsystem framhäver, eller möjligtvis betonar vissa ljudaspekter i mixen som gör att det blir outhärdligt? Det är bara inte särskilt lyckat om ljudsystemet gör att en stor del av musiken som finns där ute blir direkt olyssningsbar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 14:28

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Här är MasVis på spåret. Onödigt kan tyckas att både reducera dynamiken så pass mycket, och ändå lämna ett såpass stort headroom. Det hade kunnat vara mycket värre... :)

Om man läser in en sådan där fil som ser ut som en korv i ett ljudredigeringsprogram (typ Audition) och zoomar in på den så ser man ofta att det inte är så farligt med dynamikbegränsningen som det kan synas vid en första anblick på hela låten. Ett tidens tecken förstås, det måste låta maxat hela tiden. Ingen luft här inte, det ska kännas som ett omklädningsrum efter en fotbollsmatch :D

/ B

Ja, så är det. MasVis ger en ganska trubbig analys som för ögat ofta ser mycket värre ut än vad det i själva verket är, analysen komprimerar ihop det ganska mycket vad gäller tidsplanet så korvarna ser mer släta ut än vad de många gånger är. Låten av Kent saknar väl omkring 6 dB i crest, så det är långtifrån det värsta man sett. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-29 17:17

La in Kräm i min spellista o vore det inte för att jag har ett par meter fram till datorn hade jag hoppat över den efter de inledande takterna. My God, är det det här som gjort Kent poppis hos småtöserna!? Vojne. Föredömligt kort låt, puh... åter till ordningen. Philippe Chrétien tar över scenen. Musik. Vilken låt anses som Kents bästa? Jag ska ge dem en chans till. Kanske två.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-03-29 17:56

goat76 skrev:Tog du illa upp när jag ifrågasätter om det kan vara så att ditt ljudsystem framhäver, eller möjligtvis betonar vissa ljudaspekter i mixen som gör att det blir outhärdligt? Det är bara inte särskilt lyckat om ljudsystemet gör att en stor del av musiken som finns där ute blir direkt olyssningsbar.

Nej, jag tog inte illa upp men jag tog mig för pannan. God lyssningsmiljö (som ges av kombinationen god elektronik, goda högtalare och lämpligt utformat rum) låter lyssnaren höra vad som finns på skivan. Sådan miljö lyssnar jag i eftersom det ger maximal behållning av både goda och mindre goda skivproduktioner. Det är alltså inte "ljudsystemet" som är orsaken till oljudet, utan skivan. Tyvärr är Kent-skivan ganska representativ för de senaste 30 årens populärmusikproduktioner. Som tur är finns 40 år av generellt bättre popproduktioner att tillgå innan dess.

Självklart blir översiktsbilden i MasVis tätare ju längre musikstycket är men det går alldeles utmärkt att med hjälp av både den och övriga bilder studera vad som har gjorts med filen. Mer dynamiska pop- och rockstycken av samma längd uppvisar normalt betydligt taggigare översiktsbild. I bilden över korttidstoppfaktorn längst ned är också det lätt att se att varje sekund av låten håller samma låga toppfaktor. För de flesta musik- och ljudintresserade med normal hörsel räcker det förvisso att lyssna för att konstatera att Kent-låten inte är höjden av välljud. Det är inte bara fråga om dynamisk komprimering utan också om rejält illa tilltygat och orent ljud. Att någon kan låta det passera obemärkt förvånar mig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2025-03-29 18:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-03-29 18:27

Pärlor, mannen i den vita hatten och utan dina andetag är populära.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-29 19:30

Kents produktioner kan definitivt inte påstås vara annat än illaljudande vare sig detta är medvetet eller ej. Förutom den uppenbart överdrivna dynamiska stympningen för Kräm är klangbalansen hörselovänlig och orenheten påtaglig.

Som jag har varit inne på tidigare är den största bristen i den för övrigt mycket framstående analysen i MasVis att klangbalansen beskrivs med konstant absolut bandbredd, vilket gör diagrammen väldigt svårtolkade speciellt för lekmän. Så här ser medelspektrum ut i tersband, vilket ger en betydligt mer lättolkad bild för hur hörseln uppfattar klangbalansen:

Kent-Kräm.png
Kent-Kräm.png (16.48 KiB) Visad 2919 gånger

Som synes har man här mixat för ett slamrigt och hårt ljud som är påtagligt hörselovänligt med den breda toppen ca 1-3 kHz (en ganska typisk "distad elgitarrtopp"). När man även väger in att toppfaktorn är låg (ca 12 dB) och orenheten hög blir lyssningen allt annat än njutbar. Det som räddar produktionen från total katastrof är att basnivån är relativt hög ända ned till 40 Hz-tersbandet, vilket åtminstone gör klangen uthärdlig.
Senast redigerad av I-or 2025-03-29 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 19:31

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Tog du illa upp när jag ifrågasätter om det kan vara så att ditt ljudsystem framhäver, eller möjligtvis betonar vissa ljudaspekter i mixen som gör att det blir outhärdligt? Det är bara inte särskilt lyckat om ljudsystemet gör att en stor del av musiken som finns där ute blir direkt olyssningsbar.

Nej, jag tog inte illa upp men jag tog mig för pannan. God lyssningsmiljö (som ges av kombinationen god elektronik, goda högtalare och lämpligt utformat rum) låter lyssnaren höra vad som finns på skivan. Sådan miljö lyssnar jag i eftersom det ger maximal behållning av både goda och mindre goda skivproduktioner. Det är alltså inte "ljudsystemet" som är orsaken till oljudet, utan skivan. Tyvärr är Kent-skivan ganska representativ för de senaste 30 årens populärmusikproduktioner. Som tur är finns 40 år av generellt bättre popproduktioner att tillgå innan dess.

Självklart blir översiktsbilden i MasVis tätare ju längre musikstycket är men det går alldeles utmärkt att med hjälp av både den och övriga bilder studera vad som har gjorts med filen. Mer dynamiska pop- och rockstycken av samma längd uppvisar normalt betydligt taggigare översiktsbild. I bilden över korttidstoppfaktorn längst ned är också det lätt att se att varje sekund av låten håller samma låga toppfaktor. För de flesta musik- och ljudintresserade med normal hörsel räcker det förvisso att lyssna för att konstatera att Kent-låten inte är höjden av välljud. Det är inte bara fråga om dynamisk komprimering utan också om rejält illa tilltygat och orent ljud. Att någon kan låta det passera obemärkt förvånar mig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Vem är det som låtit felen i musikproduktionen att ”passera obemärkt”, är det någon som sagt det i tråden eller någon annanstans?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-29 19:57

I-or skrev:Som synes har man här mixat för ett slamrigt och hårt ljud som är påtagligt hörselovänligt med den breda toppen ca 1-3 kHz (en ganska typisk "distad elgitarrtopp"). När man även väger in att toppfaktorn är låg (ca 12 dB) och orenheten hög blir lyssningen allt annat än njutbar. Det som räddar produktionen från total katastrof är att basnivån är relativt hög ända ned till 40 Hz-tersbandet, vilket åtminstone gör klangen uthärdlig.

Det blir ändå lite fel att påstå att ljudet skulle vara ”hörselovänligt” för det är det nog bara för dem som inte är särskilt förtjusta i ljudet av distade gitarrer. I låten ”Kräm” är gitarrerna det drivande instrumentet, så att den karaktären lyser igenom och syns i analysen är ju helt väntat. Jag tror att du håller med om det.

Nästa

Återgå till Musikstugan