Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Svaret är att nästan all bra pop gjordes före 1965 års utgång. Innan dess var det sällan tråkigt. Den som söker ska finna.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Vad är pop music? Är det samma som rock music? Definitioner på ordens betydelse.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Vad är pop music? Är det samma som rock music? Definitioner på ordens betydelse.
Enklast definition är nog den musik som ligger högt upp på diverse listor. (försäljnings/strömnings/offentligt spelade)
Minst Billboard top 100
Dvs musik med stor kommersiell framgång.
Morello skrev:Musik som inte sorterar under konstmusik (seriös musik) kan anses vara populärmusik - mycket enkelt.
Magnuz skrev:Jag har nog allmänt lite svårt för uttrycken popmusik, konstmusik och (ännu värre) seriös musik. Det blir hopplösa gränsdragningar hur man än gör.
petersteindl skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:Vad är pop music? Är det samma som rock music? Definitioner på ordens betydelse.
Enklast definition är nog den musik som ligger högt upp på diverse listor. (försäljnings/strömnings/offentligt spelade)
Minst Billboard top 100
Exempelvis Arvo Pärt alltså.
Eftersom Beatles slagdängor inte ligger på Billboard top 100 så är det inte popmusik. https://www.billboard.com/charts/hot-100/
Billboard top 100 är veckovis. Popmusiken är då begränsad för varje exekutiv vecka som passerar.
Det finns många definitioner. Varje människa kan ha sin egen definition som kan anses vara objektiv fakta och vetenskapligt bevisat.![]()
Vi får då mer än 7 miljarder olika definitioner där var och en definition är DEN OBJEKTIVA SANNINGEN. Vi måste ju representera den totala mångfaldens fullkomligande.
Bill50x skrev:Morello skrev:Musik som inte sorterar under konstmusik (seriös musik) kan anses vara populärmusik - mycket enkelt.
Så musik som nästan ingen lyssnar på är konstmusik - och det som man lyssnar på är populärmusik? Då borde även mycken klassisk musik som tex 4 årstiderna vara populärmusik.
/ B
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Ogjort skrev:
Minst Billboard top 100
Eftersom Beatles slagdängor inte ligger på Billboard top 100 så är det inte popmusik. https://www.billboard.com/charts/hot-100/
Billboard top 100 är veckovis. Popmusiken är då begränsad för varje exekutiv vecka som passerar.
Det finns många definitioner. Varje människa kan ha sin egen definition som kan anses vara objektiv fakta och vetenskapligt bevisat.![]()
Vi får då mer än 7 miljarder olika definitioner där var och en definition är DEN OBJEKTIVA SANNINGEN. Vi måste ju representera den totala mångfaldens fullkomligande.
Äsch - du hänger upp dig för mycket på tempus.
Och möjligen på felvalet "top" istället för "hot". (det förstnämnda finns väl inte)
Och min sista mening borde klargöra det hela - oavsett tempus.
Men vilken av Pärtans verk skulle ha legat på Billboard Hot 100, menar du?
petersteindl skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:
Äsch - du hänger upp dig för mycket på tempus.
Och möjligen på felvalet "top" istället för "hot". (det förstnämnda finns väl inte)
Och min sista mening borde klargöra det hela - oavsett tempus.
Men vilken av Pärtans verk skulle ha legat på Billboard Hot 100, menar du?
Man räknar Arvo Pärts musik som stor kommersiell framgång. Tror inte att han hamnat på Hot 100.
PekkaJohansson skrev:Jag är intresserad av tips på bra och välproducerad pop som är gjord efter 1995 eller åren däromkring. Jag är kanske inte ensam?
PekkaJohansson skrev:Nu har jag sett videon i det första inlägget. Den handlar om banddöden och inte om populärmusikens död, ty populärmusiken lever ännu även om den numera mestadels suger ganska rejält. Några reflektioner om det som avhandlas i videon och i tråden:
- Begreppet populärmusik handlar inte om försäljning eller många lyssningar - se definitionsdiskussionen i tråden.
PekkaJohansson skrev:- Soloartister som gör sin egen grej och producenter som har varit mer viktiga än artister eller band har funnits i hela popmusikhistorien.
- Att kvaliteten har sjunkit har, tror jag, i hög grad med de nya distributionsformerna att göra. Musikalisk och ljudteknisk kvalitet säkras inte längre på grund av möjligheten att förbigå de talangscouter, producenter, arrangörer och ljudtekniker som kunde sin sak.
PekkaJohansson skrev:- Att musik har blivit "enahanda och tråkig" hänger samman med detta - och det är också skälet till att jag i stort sett har gett upp hoppet om att hitta ny och vettig popmusik. Så gott som allt jag hör är katastrofalt dåligt ur flera viktiga aspekter. Därför söker jag mig mestadels tillbaka i populärmusikhistorien.
- De sista bra poplåtarna jag hörde är "Lemon tree" med tyska Fool's Garden (1996) och "We are young" med Fun (2011/2012) som ju är en bra 50-talspastisch. Den förra låter riktigt bra (särskilt på cd-singeln med en citron på omslaget) medan den senare kräver extremt bra lyssningsmiljö för att kunna spelas rimligt starkt.
- Jag är intresserad av tips på bra och välproducerad pop som är gjord efter 1995 eller åren däromkring. Jag är kanske inte ensam?
PekkaJohansson skrev: ...är resultatet av att allt mer görs hemma på den egna kammaren.
PekkaJohansson skrev:- Jag är intresserad av tips på bra och välproducerad pop som är gjord efter 1995 eller åren däromkring. Jag är kanske inte ensam?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster