Ibland när jag lyssnar på (ny) musik känns det som "det här jag hört förut". Med mitt (dåliga) minne kan det ta en stund innan slanten trillar ner men när jag idag lyssnade på Miss Li's "Terapi" kände jag direkt kopplingen till Susanne Vegas "Tom's Diner", speciellt till versionen med lite instrument. Engelska versionen "Therapy" känns ännu mer som ett plagiat, troligen beroende på språket.
Den andra låten som jag reagerat på nyligen är Albin Lee Meldaus version av Louise Hoffstens "My favorite Lie" som framfördes i Så Mycket bättre 2018. Själv tyckte jag dock att de två låtarna har mycket liten koppling till varandra, det är små drag av LH's låt i Meldaus refränger men annars nästan ingenting.
Men av någon anledning lyssnade jag på Ray Davies' låt "Rock'nRoll Cowboys" och där lät det väldigt likt Meldaus tolkning av Hoffstens låt! Någon mer som tycker som jag?
Alla låtar finns på Spotify utom Meldaus live-spelning på Så Mycket bättre, den hittar man här
https://www.tv4play.se/klipp/5e40042e31 ... ket-battre)
och låter ännu mer lik Ray Davies. Som jag skrivit tidigare, TV4's studioinspelningar av låtarna som framförs i programmet suger rejalt.
Någon som har fler exempel på låtar som låter lika?
/ B