**THE MISSION Göteborg 2/10 Konsertrecension & foton**

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

**THE MISSION Göteborg 2/10 Konsertrecension & foton**

Inläggav Hetsporren » 2005-10-02 11:14

THE MISSION
Sticky Fingers
Göteborg
2005-10-02

It was twenty years ago today - eller åtminstone i år - som Andrew Eldritch klev av Royal Albert Hall’s scen med ett dramatiskt ”Goodbye”, istället för ett sedvanligt ”Goodnight”. Sisters of Mercys svarta framgångssaga var därmed all, bara fyra månader efter årtiondets mest efterlängtade abumdebut ”First and Last and Always”. Det skulle ta fem år innan Mr Eldritch ställde sitt Sisters of Mercy på scen igen och då utan vare sig originalbasisten, Craig Adams, eller den då nytillkomne tolvsträngsnarkomanen Wayne Hussey.

Dessa herrar hade under dessa år istället hunnit skaffa sig en strålande karriär med sitt nya band, The Mission, och enligt mitt sätt att se det så tangerade man Sisters of Mercys magi, åtminstone på EP-samlingen ”The First Chapter” samt inte minst på debutalbumet ”God’s Own Medicine”. Inte så konstigt kanske, då många av dessa tolv låtar ju ursprungligen var tänkta för uppföljaren till ”First and Last and Always”, men The Mission lyckades dessutom tillföra en ny – organisk - dimension till den unika Sisters of Mercy-känslan.

Live var man dessutom rent ruskigt bra och jag har fortfarande svårt att rangordna Sisters of Mercys ”silhuettkonsert” på The Lyceum, i mars 1985, och The Missions smått klassiska ”kravallstaketkonsert” på Kåren i Göteborg, knappt två år senare. Detta är och förblir två oförglömliga konsertminnen, var och ett på sitt sätt. Nåväl, tiden går och The Mission utvecklades alltför snabbt till ett tungfotat goth-rockband samtidigt som en olustig Sisters of Mercy-sättning klättrade på hitlistorna (med "Temple of Love '92-version") världen över.

Nu skriver vi 2005 och The Mission (utan Craig Adams) är återigen aktuella, med såväl en DVD som med en turné. Klockan 22:05 klev Wayne Hussey & Co in på Sticky Fingers top floor och startade aftonens hitkavalkad med "Beyond The Pale". Stämningen var på topp och den fulltaliga publiken var med på allsångsnoterna direkt. En och en halv timme senare avrundades det hela med kvällens fjärde extranummer, en rykande version av "Tower of Strength" och knappast någon i publiken kan ha lämnat Sticky Fingers missnöjd?

Faktum är att The Mission överraskade - åtminstone mig - med att inte låta så bombastiskt och pretentiöst som jag befarat, istället var det en koncentrerad och spelglad kvartett som visade upp sig från sin allra bästa sida. Borta var den 12-strängade gitarren, borta var de yviga gesterna men kvar stod ett fokuserat rockband som rev av de flesta hits ett gammalt Mission-fan nånsin kunde ha önskat sig: "Garden of Delight" (EP-versionen), "Fabienne", "Butterfly on a Wheel", "Amelia", "Serpent's Kiss", "Wasteland", "Severina", "Like a Hurricane" m. fl.

Okej, stundtals gick konserten kanske lite på tomgång men de allvarliga svackorna lös lyckligtvis med sin frånvaro och totalt sett måste jag ge The Mission mer än godkänt för det sätt man genomför sin show. Fast det är klart, i närheten av 1987-års magi kom man förstås aldrig. Men det förväntades sig knappast ens den mest seglivade Missionär?

Bilder från Sticky Fingers den 2 oktober 2005

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Hetsporren 2005-10-03 00:54, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Re: THE MISSION Göteborg 2/10 Konsertrecension Del 1

Inläggav LypsylateX » 2005-10-02 12:08

Hetsporren skrev:samtidigt som en olustig Sisters of Mercy-sättning klättrade på hitlistorna (med "Temple of Love '92-version") världen över.


Du behöver lyssna mer på "Vision thing"-albumet. 8)

Ps. För övrigt behöver du också lyssna på någon bootlegversion av låten Summer. ;)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Style
 
Inlägg: 4536
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav Style » 2005-10-02 21:42

jag var på The Missions konsert i Stockholm 1987? den första var det i alla fall. Efter två mycket bra EPs kom det med en inte fullt så bra fullängdare. Sen har jag faktiskt inte lyssnat på dem eller Sisters reinkarnationerna, förutom Giving Ground-singeln* som var bra.

* gavs ut under annat namn eller hur var det? Sisterhood kanske
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-10-02 21:48

Style skrev:* gavs ut under annat namn eller hur var det? Sisterhood kanske


Jepp, The Sisterhood... bara för att dom som sedan blev The Mission tänkte ta det namnet. Andrew var snabb som attans att omöjligöra det. :)

Jag har mer och mer glidit in på att de senare Sisters-reinkarnationerna är de bästa, särskilt Vision Thing som jag tidigare nämnt. De egensläppta singlarna från början av karriären är också bra, men på ett annat vis. :)

Rekommenderas f.ö: Lamchops cover på This corrosion.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Dreamthief
Pole position
 
Inlägg: 443
Blev medlem: 2004-11-22
Ort: Skärholmen för tillfället....söker hyreskontrakt :)

Inläggav Dreamthief » 2005-10-03 00:37

Vi ska kolla dom på Mondo imorgon 8) ...eller öhh, idag, klockan verkar vara över tolv 8O
Varför är alla så seriösa? :roll:
Jag skriver fel ibland, men jag är faktisk.fi..
Dreamthief på helgon.net -AKTA!!-->http://www.youtube.com/watch?v=lQUuwmvlYTw

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-03 09:59

Vafalls?!

Sångaren kör med en Line6 digital låtsasgitarr?! 8O Är det en trummaskin i bakgrunden då också? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-10-03 12:03

Vee-Eight skrev:Vafalls?!
Sångaren kör med en Line6 digital låtsasgitarr?!
Är det en trummaskin i bakgrunden då också?

Gitarristen körde i alla fall med Gibson Les Paul och jag kan lova dig att det endast var det alldeles utmärkta norska förbandet Elusive som använde trummaskin/synth/loop denna afton. :wink:

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-03 13:19

Låtsasgitarr och låtsasgitarr, den(Line6) är lika svår att spela på som en vanlig elgitarr. Och vad är det för pricipiell skillnad på om ljudet är processat i ett elektronrör eller i en mikrodator? :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-10-03 16:24

xeizo skrev:Låtsasgitarr och låtsasgitarr, den(Line6) är lika svår att spela på som en vanlig elgitarr. Och vad är det för pricipiell skillnad på om ljudet är processat i ett elektronrör eller i en mikrodator? :P


Mikrodator måste bootas om medans rör går sönder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-10-04 07:20

Avslutande Tower of strength går genom märg och ben,
stångas och ekar och får till och med igång brandlarmet.

The Missions göteborgskonsert får tre fyrar i dagens GP...


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster