Var någon mer på sofie Zelmani i måndags?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Var någon mer på sofie Zelmani i måndags?

Inläggav torbod » 2005-11-22 11:17

Hej,

Jag var på Zelmanikonsterten i går (måndag) och blev som vanligt besviken på det kassa konstertljudet. Ljudteknikern lyckades inte ratta rätt på mixerbordet (eller så berodde det på fel mikrofonval, bristande soundcheck eller vad det nu kan vara). Redan det första gitarranslaget gav en hemsk inblick i hur illa det kan låta med ylande distorderad diskant. Sedan var ju basen väldigt blurrig hela konsterten. Det kan i och för sig bero på att de försökte åstadkomma "Zelmanisoundet".

Det roliga/sorliga med det hela var att jag satt precis brevid ljudteknikern, så i detta fall kan man nog inte skylla o-välljudet på olika placering i rummet.

Detta tycker jag är lika tråkigt varje gång. Det är precis som med bio, det är mycket bättre hemma (där man slipper fjortisar som bara måste kommentera allt högt, parfymstinkande tanter, dåliga platser etc).
Det dåliga ljudet på många konserter tar lixom bort totalupplevelsen med att se en artisk live. Fast det kanske man får leva med som hifi-intresserad. Många "normala" verkar inte klaga. Antingen för att de tror att det låter bra, eller för att de skiter i ljudet så länge de får se artisten!?

Man betalar ju en viss mängd pengar för att se dessa evenemang, och det centrala med konserter bör väl ändå vara ljudet!?

Nu har jag klagat klart.

Är det någon som vet en bra konsertlokal eller artist som brukar ha bra kvlité på ljudet? (Helst med sittplatser då jag inte orkar stå så länge på konsterter innan ryggen börjar smärta...). Genre har mindre betydelse.

Mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-22 15:58

Hur var konserten då, rent musikaliskt?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-22 16:17

Bill50x skrev:Hur var konserten då, rent musikaliskt?

Det spelar väl ingen roll? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-22 16:30

Jag har vid ett tillfälle råkat ut för så in i helsike taffligt PA-ljud att det faktiskt inte spelade någon roll huruvida bandet spelade musikaliskt eller ej. Det var helt onjutbart. :evil:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-22 16:31

Jodå, det var en trevlig konsert i övrigt. Hon har ju en väldigt blyg framtoning, så det blev en ganska intim konsert när hon kände publikens stöd.

Kul var att Micke Rickfors var där en sväng på en duett, sen fick han inte vara med längre.

Gitarristen är ju för övrigt lika grym som vanligt (minns inte vad han heter).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-22 16:37

Var spelade hon?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-22 16:45

På Rival.

Det var sköna stolar, det var positivt...

/Tobbe

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-11-22 17:38

Rival är ju ganska tjusigt efter renoveringen, fiket är bra (hurra för citrontarteletterna!) och om man har tur kan man få syn på Benny himself. Att dåligt konsertljud kan förstöra en musikupplevelse totalt, det är vi fler som fått erfara. Bra och viktigt inlägg, torbod.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-22 18:16

PekkaJohansson skrev:Rival är ju ganska tjusigt efter renoveringen, fiket är bra (hurra för citrontarteletterna!) och om man har tur kan man få syn på Benny himself. Att dåligt konsertljud kan förstöra en musikupplevelse totalt, det är vi fler som fått erfara. Bra och viktigt inlägg, torbod.

Med vänlig hälsning

Pekka

Måste smaka dessa citrontarteletter vid tillfälle. (Med risk för att bli sur innan föreställningen...) 8)

Deta var ju långt ifrån det sämsta ljud jag hört på en konsert, men man vill ju ändå ha ut det mesta ur konserten.

Ytterligare en irriterande sak var att det var någon typ av högt surrande fläkt igång under hela konserten. Den hördes inte direkt under tiden de spalade, men väldigt tydligt mellan låtarna. Lite som att lyssna på musik hemma riktigt högt, med dammsugaren på i bakgrunden.

Usch vilken surputte jag blivit :oops:

Förresten kan någon säga varför smileysarna inte fungerar i mina inlägg, trots att jag aktiverat dem!?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-22 19:31

torbod skrev:Gitarristen är ju för övrigt lika grym som vanligt (minns inte vad han heter).

Ja, Lars är en jätteduktig gitarrist! Däremot är det han som är ansvarig för hur Sophie låter på skiva, så helt perfekt är inte han heller :)

Trummisen, vill minnas att han heter Peter Corhonen, är otroligt duktig. En av sveriges bästa.

Bild
Sådär ser Skuggan ut, som förmodligen är den skyldige ljudteknikern. Hurdana omständigheterna var i det här fallet vet jag tyvärr inte, men med tanke på att han förutom Zelmani bl.a. åker Kent så borde han ju göra något rätt, då och då, åtminstone. Eller? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-22 23:27

dawen skrev:...Trummisen, vill minnas att han heter Peter Corhonen, är otroligt duktig. En av sveriges bästa.
...
Sådär ser Skuggan ut, som förmodligen är den skyldige ljudteknikern. Hurdana omständigheterna var i det här fallet vet jag tyvärr inte, men med tanke på att han förutom Zelmani bl.a. åker Kent så borde han ju göra något rätt, då och då, åtminstone. Eller? :wink:

Han gör då inte mycket väsen av sig på skiva, och om han bara spelar med Zelmani lär han inte göra mycket väsen av sig live, på vilka plan bedömmer du honom vara en av Sveriges bästa?

Och här kan jag verkligen vara ute och cykla, men det verkar som att stora delar av HIFI-sverige har varit på konserter som det verkligen låtit dåligt på. Och bara för att denne Skuggan rattar åt Kent och andra storheter behöver han inte vara bättre än många andra, nej han behöver inte ens lyckas göra ett enda rätt!
Jag tror du, likväl jag, vet att man inte behöver vara duktig på sitt gebit för att komma högt upp i rankingen i detsamma. Det finns även teorier om hur man ska göra för att bli högt rankad i jobbet!

Inget ont om Skuggan (jag har ingen aning om huruvida han är duktig på sitt jobb), bara en tanke från en som varit på för många konserter med riiktigt dåligt ljud.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 00:03

Han gör inte väsen av sig nej, det är det han gör riktigt bra. Han kan spela riktigt svagt, knappt hörbart, och det är otroligt passande. Har du sett Sophie live? Peter spelar gissningsvis med fler band, det är dock mer än vad jag vet.

Hur kommer det sig då att Skuggan har kvar sitt jobb om det då är så enkelt att göra det så mycket bättre? Liveljud är komplext! Det handlar om mycket mer än teknik dessutom, det är massvis med psykologi, logistik o.s.v.

Exempelvis har jag varit med och rivit Hultsfred och Arvika, Atlantis resp. Apollo. Det tar ungefär 3-4 timmar från att sista bandet går av tills all teknik är lastad i trailers och på väg därifrån...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 00:06

Jag kan för övrigt inflika att många "vanliga människor" tycker att det är idioti att betala mer än maximalt hundra kronor för en vanlig kabel, ändå finns det massa "audiofiler" som betalar mångdubbelt mer :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-23 00:18

dawen skrev:Jag kan för övrigt inflika att många "vanliga människor" tycker att det är idioti att betala mer än maximalt hundra kronor för en vanlig kabel, ändå finns det massa "audiofiler" som betalar mångdubbelt mer :wink:

Japp, ungefär så jag menade..

Detta med trumisen dock... vi har så sjukt många trumisar med högre utbildning i Sverige så att säga att någon är bland eliten av alla dessa är verkligen att lovprisa honom. Jag har svårt att säga om han är det (jag har inte sett honom, eller Zelmani) men jag har även svårt att tro att han står ut på något underbart specifikt sätt. Han gör inte det på skivorna, eller mer exakt: Inte nog för att kunna tävla bland Sveriges bästa..

Alla musikskolor (privata som komunala, på lägre som på högre nivå) brukar ha årliga konserter. Man brukar ofta se riktigt duktiga musiker där, och de är bara en liten liten del av den årskulle i Sverige...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 00:21

Slartibartfast: Jag har haft Jocke Ekberg som trumlärare och dessutom träffat honom ute på gig ett antal gånger som frilansande trummis. André Ferrari har jag stött på någon gång i år också. Jag vet inte om detta är något du räknar som väldigt duktiga trummisar, men jag tror fortfarande att Corhonen är en av sveriges bästa! :)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-23 09:42

Hmm det kanske var denna skugga som rattade under konserten.

Det är ju väldigt svårt att få till bra ljud generellt på en konsert. Soundcheck görs ju med tomma läktare. Sen kommer det in massor av folk som både dämpar och diffuserar. Men är man proffs och har erfarenhet bör man väl kunna kompensera tonkurvan för detta lite?

Rattar han Kent oxå.. jag har faktiskt varit på ett flertal Kentkonsterter och det har verkligen varit berg och dalbana. Ibland helt ok, och ibland helt hemskt dåligt. Men på en Kentkonstert snackar vi ju utomhus PA modell större. Måste vara mycket svårare att få till ljudet hyffsat på den enorma plats som publiken är placerad. I en mindre lokal som på Rival bör man kunna fixtra till det lite bättre, i alla fall i mitten av lokalen.

Men hur mycket är lånade och egna grejjer på ett sådant gig? Det är kanske inte så lätt att göra något bra på kort tid med prylar man inte jobbar med till vardags!?

/Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 13:32

Kompenseringar av tonkurvan är inga stora problem nej. Utomhus ja, då är det svårare eftersom man spelar för fler och måste spela mycket starkare. Däremot har du sällan stora problem med störande reflexer, förutom på vissa ställen, som exempelvis Gröna Lund.

Lånade grejor? Ingenting. Man lånar inte högtalarriggar som kostar minst sjusiffrig. I princip allting hyrs in, ett annat företag supplyar. Det Skuggan har med själv är gissningsvis lite reverb eller liknande, i övrigt brukar allt vara inhyrt/lokalens.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-23 18:28

Slartibartfast skrev:Han gör då inte mycket väsen av sig på skiva, och om han bara spelar med Zelmani...

Han verkar ha spelat med bl.a. Eva Dahlgren, Ulf Lundell, Lisa Ekdahl, Peter Jöback, diLeva och många fler. Ursprungligen spelade han visst i Reeperbahn. Han verkar stava Korhonen med K dock.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 19:52

Magnuz: Jag var rädd för det. Otroligt duktig trummis iaf :)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-23 20:48

dawen skrev:Kompenseringar av tonkurvan är inga stora problem nej. Utomhus ja, då är det svårare eftersom man spelar för fler och måste spela mycket starkare. Däremot har du sällan stora problem med störande reflexer, förutom på vissa ställen, som exempelvis Gröna Lund.

Lånade grejor? Ingenting. Man lånar inte högtalarriggar som kostar minst sjusiffrig. I princip allting hyrs in, ett annat företag supplyar. Det Skuggan har med själv är gissningsvis lite reverb eller liknande, i övrigt brukar allt vara inhyrt/lokalens.

Ja, på grönan låter det sälllan bra. Jag och min jobbarkompis brukar glatt skylla på JBL-riggen, haha.

Det jag menade med lånade var att artisten och ljudteknikern "lånar" prylarna under konsterten av konsertlokalsinnehavaren el dyl. Dåligt ordval, jag skulle sagt att de inte hade med sig egen ljudutrustning förutom instrumenten... Hursomhelst, ljudteknikern har kanske inte full koll på mickarna etc om han inte kommit i kontakt med dem förut på ngn tidigare spelning. Jag förstår att det kan vara knepigt att rigga och "trimma" med sådana förutsättningar.

/Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 23:19

Senast jag var på Grönan lät det bra iaf. Med en rejäl reflex från en byggnad mitt framför scenen är det en ganska svår miljö att spela musik på, men jag tycker att VerTecriggen där låter bra. Jag är dock partisk i frågan eftersom jag jobbat ganska mycket ihop med företaget som levererar teknik till Gröna Lunds scener. PA:t kan du dock knappast skylla på.

Ljudteknikern väljer mikrofoner. Så är det bara. Visst är det så på lägre nivå att man inte har full koll, det lånas och så vidare, så är det dock inte på större produktioner. Tyvärr låter en hel del av dessa fortfarande mindre bra när det vill till, men anledningen till detta beror inte på att ljudteknikern är ovan med vissa mikrofoner eller liknande faktorer. Det finns dessutom en hel del undantag, d.v.s. en del konserter som låter väldigt bra. Nine Inch Nails, som exempel, på Hultsfred i år ska ha låtit otroligt bra. Bounce var på besök på konserthuset här i stan för några veckor sedan, det lät även det väldigt bra tycker jag, helt klart över genomsnittet. Synd dock att inte alltid låter så!

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2005-11-24 00:28

Jag var där igår, tisdag, och jag tyckte faktiskt att det lät rätt ok! Visst, det var rätt mycket bas och man kände igen sophie-soundet, men över hela taget var det rätt ok!

Om man nu bortser från ljudbiten är Sophie jäkligt härlig! Dock med extremt dåligt mellansnack! Men riktigt mysig stämning! Rival är en cool lokal!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-24 12:10

Magnuz skrev:Han verkar ha spelat med bl.a. Eva Dahlgren, Ulf Lundell, Lisa Ekdahl, Peter Jöback, diLeva och många fler. Ursprungligen spelade han visst i Reeperbahn. Han verkar stava Korhonen med K dock.

Tja, jag är glad att jag är studerande och inte studiotrummis är väl det jag kan säga om den där listan.. :D

dawen skrev:Slartibartfast: Jag har haft Jocke Ekberg som trumlärare och dessutom träffat honom ute på gig ett antal gånger som frilansande trummis. André Ferrari har jag stött på någon gång i år också. Jag vet inte om detta är något du räknar som väldigt duktiga trummisar, men jag tror fortfarande att Corhonen är en av sveriges bästa! :)

Jag har haft Gud som skapare, sålt min själ till hin håle sett Bozzio live och jag har ätit gröt till frukost!

Jag kan fortfarande inte säga att jag upplevt honom som en av de bästa, och jag tror fortfarande det finns många andra som tävlar om titeln! ;)

Mvh Jocke*

*Som undrar varför ingen tipsat om konserten på faktiskt innan konserten....
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-24 19:03

Vem är då din kandidat, Slartibartfast? (kanske läge för en ny tråd då, iofs)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-25 16:21

Idag stötte jag på nämnda Skuggan och hörde med honom om gigen i måndags och tisdags. Förutom att Sophie hade haft litet för hög medhörning och inte sjungit ut ordentligt (vilket resulterade i nära till rundgång i PA:t enligt Skuggan) så ansåg han att det var två väldigt bra gig.

Han gör Eva Dahlgren på konserthuset här i stan ikväll, jag tänkte åka ner och lyssna hur det låter. Återkommer :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 01:10

Sådär, nyss hemkommen.

Eva Dahlgren var en trevlig tillställning. Ljudet var inte ansträngande i mina öron, och antagligen inte speciellt starkt enligt ljudmätare heller. Konserten var nästan exakt två timmar.

Eva är inte något jag lyssnat speciellt mycket på, men det var en bra konsert! Dessutom hade hon Lasse Halapi på gitarr och Peter Korhonen på trummor, mycket bra spel från dessa! Tyckte mig känna igen basisten också, kanske spelar även han med Zelmani?

Ljudet tyckte jag var rätt basigt, som du säger zorro, men jag tyckte att det var basigt på ett positivt sätt. Utan att någonting kändes överdrivet så lät det mustigt. Dessutom tyckte jag att bandet hade bra dynamik, och att detta hördes ut också. Det var dessutom en av de snyggaste ljusriggarna jag sett i år som de hade med sig, ljusdesigner var "Bullen" som bland annat är inblandad i Eurovision Song Contest.

Bra gig helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-26 03:26

Magnuz skrev:Vem är då din kandidat, Slartibartfast? (kanske läge för en ny tråd då, iofs)

Kanske ny tråd för detta (som om det inte fanns tillräcklgit med trumistrådar.. ;)). Men mitt förslag är väldigt solklart, Morgan Ågren förståss.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-26 13:54

Säger skuggan att ljudet var bra så var det säkert så generellt. Det är nog bara jag som är överdrivet petig. Skuggan ska ha cred för att nivåerna på de olika instrumenten och sången var mycket bra i förhållande till varandra (det brukar det ofta inte vara på konsterter). Men jag tycker fortfarande att det var problem med distorderad ylande PA diskant, luddig bas etc. Sedan kändes sången lite väl närmickad i vissa fall, det är inte alltid najs med med smask och luftstötöljud (eller vad man kan kalla det). Samtidigt ger ju smask och andningsljud en intimare känsla som inte är helt fel heller.
Det riktiga problemet med sången var att ord som börjar med en stark klusil blev taskigt återgivna (B, P, K, T...). Det lät ibland som om något bottnade i återgivningskedjan vid sådana ord.

För att ta upp en fördom... Har inte konsertljudtekniker generellt dålig hörsel efter skadligt höga lyssningsnivåer år efter år!?

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 16:33

torbod: Jag gjorde en undersökning på ett ljud- och ljusforum jag hänger på och jämförde den med en undersökning här på faktiskt. Enligt undersökningen hade de på faktiskt sämre hörsel 8O

Jag känner ingen ljudtekniker som inte regelbundet kollar sin hörsel. Jag testade min senast i maj.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-26 20:39

Hur kom du fram till detta? :)
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Musikstugan