Tack och adjö till ett par gamla kompisar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Tack och adjö till ett par gamla kompisar.

Inläggav Nattlorden » 2006-02-12 15:28

Igår tog en tioårig kompisrelation slut - då lyckades jag nämligen få sålt mina Maggies.

Dessa Magnaplanar MG1.4 förälskade jag mig i 1994-1995 hos Hifiklubben i Malmö och i Juni 1995 tog jag klivet ut i arbetslivet och några månader senare hade jag sparat ihop till dessa.

Minns ännu magin som uppstod första gången jag seriöst lyssnade på dessa - drivna av en Acurus kombi (skall jag gissa L10 och A250?). Speciellt vill jag minnas Billy Idols Cyberpunk-skiva som speciellt underbart återgiven - ett metalliskt ljud i ett av spåren sköts ut rå och fokuserad som en laserstråle.

Från början spelade jag med en NAD 3100PE, men högtalarna krävde mer. Dels skaffade jag en NHT SW2P subwoofer att komplettera basen och sedan köpte jag ett Sunfire slutsteg från Laserföreningen i stockholm. Inte alls dum kombination, men fick problem med nätdelen i den - sköt bl.a. glättningskondingarna med fint rökmoln vid ett tillfälle. Senare blev det ett Holfi Power-8 slutsteg istället med sin varma romantiska och för akustiska instrument så trevliga klang (dist).

De sista fyra åren har de varit dammsamlare däremot. Ibland har de varit kopplade som "andra-anläggning", men oftast inte.

Lade en annons på MinHembio i förrgår (eller dagen innan?) och igår fick jag telefonsamtal om dem. Fick brådis att koppla upp dem för demo, men fick lyssnat lite. 2st NAD 208or gav rejält med kontroll till dem, men bara vissa skivor funkade med det artificiella djupet i ljudbilden. T.ex. funkade Mike Oldfield och Enya bra, medan en avskalad Marian Gold-platta lät för bedrövligt.

Har svårt att lämna gamla saker ifrån mig, men de har tagit stor plats att bara stå oanvända, så det var rätt så skönt trots allt. Men visst är det en del av min historia som lämnat mig.

Så... tack Maggies för den njutning ni givit mig och lycka till i framtiden!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-12 16:41

Alla band klipps någon gång.. hoppas du kan gå vidare!

/J
admin

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-14 22:21

Jodå det kan va svårt att göra sig av med ett par gamla polare speciellt om man är nöjd med dom. Samtidigt kan det va spännande att testa nåt nytt. Funderar nämligen på att pensionera mina kära gamla Dali 18 mk2 till ev. förmån för pi60. Vem vet.....

Återgå till Generellt om hifi