Velodyne sms-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Velodyne sms-1

Inläggav Haakan_W » 2006-03-04 03:41

hmm kikade lite på denna: LÄNK

och i mina ögon verkar den väldigt bra och enkel att använda...parametrisk eq å grejer...mic å skit...rimligt pris också (7papp ungefär)

men frågan är då kan jag köra en sån här direkt till mina talare eller är det endast om man kör med sub? för vad jag förstår så ställer man in hp filter å sånt själv...å om man helt enkelt struntar i det så borde man ju kunna eqa lite längst ner men skippa hp filtret?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-04 10:27

Jag äger och använder just en Velodyne SMS-1.

Den fungerar ypperligt tack vare den inbyggda Parametriska EQ funktionen. Det är dock en MONO-enhet. Fast det gör faktiskt.se ingenting.

Jag har mina små iP kopplade via det inbyggda 80Hz filtret för att styra bort basen från topparna (kom ihåg att iP inte går direkt djupt). Sedan tar SMS-1 och slår ihop informationen från v+h under 80 Hz för matning till mina Infra-X basar. I det stora hela tycker jag den gör ett superbt arbete. Såhär ser resultatet ut hemma hos mig med enbart bassystemet igång:
Bild

Så jag måste förklara mig nöjd.

Btw det finns massor av sätt att rent teoretiskt koppla in denna burk. Antingen kan du köra full-range signal (dvs v+h) till den och sedan även ta ut full-range (v+h) för t.ex. dina Morelloburkar. Du kan ha upp till 3 basar (som matas med samma signal, dvs Mono) anslutna. Jag har ju då alla basar och buttkickern ansluten till dessa tre uttag.

Du kan även mata den med LFE signalen, men det kräver ju då att du flyttar processandet till din hemmabioprocessor. Dvs styrningen av basinformationen vid t.ex. stereolyssnande, och det är nästan alltid sämre då ytterst få processorer har någon vettig basmanagement.

Om du är supernyfiken så kan du ju komma över och få kolla in det hela :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-04 10:29

B

tycker du att den är bättre eller sämre än motsvarande TMREQ?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-04 10:30

jävligt bra att det går å köra fullrange med skiten :)

ja jag glider gärna över å får en kik på den där....verkar helt klart vettigt!

va sägs om nästa helg?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-04 10:42

va sägs om nästa helg?

Det är ju formel 1 premiär den 12:e....
Senast redigerad av Margaux 2006-03-04 11:03, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-04 10:43

Margaux skrev:tycker du att den är bättre eller sämre än motsvarande TMREQ?

Jag upplevde, när jag hade TMREQ, att jag fick bättre kontroll på det hela. Fast det är antagligen bara inbilning då man har exakt samma parametrar till sitt förfogande (plus faktiskt ett par riktigt vettiga till ;) ). Lite mera tid med SMS-1 så skall vi nog se till å lösa det hela, enbart en vanefråga alltså.

En klurig sak är att den mätkurvan som presenteras i realtid faktiskt har en tidsfördröjning så man måste tänka till lite i vilken spak man skall dra. När man väl lärt sig detta så...

Kommer snart en programvara för att ställa in från 10Hz btw.

En annan detalj jag märkt är att den inte har någon efterringning som TMREQ har, vilket tyder på att man använder den filtertyp som jag ville att TAG skulle byta till (och som då kräver markant mera CPU-kraft). Synd att man var så benhård från TAG på den punkten, jag hade en lång konversation med Steve Harris om detta och det hel gick ut på att om man böt filtertyp så skulle man förlora uppskattningsvis hälften av de möjliga filtren pga den mera komplexa beräkningen och det var det inte värt.........

Summa sumarum: Jag värderar den bättre än TMREQ idag, trots att jag inte utnyttjar alla features i SMS-1.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-04 10:43

Margaux skrev:
Haakan skrev:va sägs om nästa helg?

Det är ju formel 1 premiär den 12:e....

Exakt ;)
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi