Stereomöbel med dörrar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Stereomöbel med dörrar

Inläggav Patrik_B » 2006-03-05 18:14

Att ställa stereon i någonting som är ändåmålsenligt och snyggt vill vi ju alla. Men allt eftersom tiden går så förändras önskemålen på förvaringen.

Utan flera olika skäl (katter som sover på förstärkaren, elektronik med fläktar och hårddisk som surrar, krypande barn med pillriga fingrar och inte allra minst den estetiska aspekten) vill jag nu ha möjlighet att ha stängda dörrar omkring elektroniken. Och därmed behöver jag en ny stereobänk.

Krav på möbeln:
* Ytbehandling: Ek, ekfanér alternativt målad i någon ljus färg.
* Storlek: Max 120cm bred och 55cm djup.
* Bör rymma 4 apparater inuti bakom stängda dörrar (med möjlighet till skivspelare ovanpå).
* (Helst bör inte dörrarna vara för stora (öppningsdjupet blir för stort)).

Den enda stereobänk som jag har hittat som uppfyller mina krav är den här bänken ifrån gotländska GAD.
Bild
GAD Follingbo, bxdxh: 95x47x50cm
Enda nackdelen är att den kostar 15.000kr vilket är för mycket!

Så vad finns den för alternativa möbler som uppfyller kraven och som inte kostar mer än ~5000kr.

Jag har skummat igenom www.ikea.se, www.mio.se och www.em.com. Dessutom har jag bläddrat igenom i princip alla hifi-butikers websajter i jakten efter passande stereobänkar. Jag har hittat någon sideboard hos Mio som skulle kunna fungera men det måste finnas fler bänkar än dessa som uppfyller mina krav.
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 18:50

Köp 2 väggskåp Faktum på Ikea med måtten 60x70 med skåpsdörrar Ulriksdal Ek. Pris: 1399x2= 2798:- OBS!! ring Ikea och verifiera höjd/bredd på skåpen för den skiljer lite mot deras uppgivna mått. Tex är höjden 4 mm högre... tror jag..
Köp Bänkskiva i oljad EK på tex K-rauta 26mm 60x302 för ca 1000:-.

Be dem såga upp den i längder så du kan klä in skåpet runt om samt med djupet ca 50cm. Skruva fast skivorna inifrån skåpet så att de sticker ut och täcker över dörrarna. På köpet för du ett utrymme bakom skåpet som är dolt där du kan dra kablar (samt göra hål i väggskåpens bakstycke om dina enheter är lite djupare.

Du får dessutom en tavellist eller 10cm hyllpan på dryga 3 meter som du kan sätta upp över sängen eller nån annan trevlig plats. Där kan du ställa värmeljus så du kan lyssna på musik i stämningsfullt tillstånd.

Totalpris: Under 4000 inkl skruv. tja plus ev hjul på vuxendagiset Claes Olsson...

Ps... vissa Bauhouse varuhus har riktigt bra sågar.. millimeterprecision.

/Magnus

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 18:59

Just den planen har jag haft länge, fast jag har ju en bänk. Jag funderade på att ha det som ett sideboard i vardagsrummet. Ett utmärkt förslag mao.

Sen kan man kompletera med snygga LEDspots :P som upplights eller downlights.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-05 19:12

Kaffekoppen skrev:Köp 2 väggskåp Faktum på Ikea med måtten 60x70 med skåpsdörrar Ulriksdal Ek.

:) En jättebra ide! Fast personligen skulle jag nog välja Tidaholms vitrinskåpsdörrar i så fall (fjärren kan ju då gå genom glaset). Dessutom skulle jag nog ta 50x70 istället, kommer ju passa bättre med 43 cm bredd på stereoprylarna.

Det enda problemet är väl det begränsade djupet på 37 cm på överskåpen. Undrar om man kan bygga en egen skåpsstomme mha billiga bänkskivor ifrån Bauhaus? :roll:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-05 19:19

Har ett tips jag kör med själv:
Bild
"minhembiolänk"
Fast med bara två dörrar dårå. Finns med både glas- och trädörrar.

Hemsida: Voice
Namn: Voice Azzaro
Prishöftning: prislista_inaktuell

/J
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 19:21

Vi sågade ut hål i bakstyckena så att enheterna kunde komma fram där. Eftersom skivorna runt om är 50cm så täcker de in stommen helt iallafall. Stommens kostnad är så låg att man knappast gör den billigare själv...

Dörrar är fritt val :-) Tog några i EK bara. Själv gillar jag Högblank vit ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 19:24

adagio skrev:Just den planen har jag haft länge, fast jag har ju en bänk. Jag funderade på att ha det som ett sideboard i vardagsrummet. Ett utmärkt förslag mao.

Det är så vi använder det ;-)

Vi kommer dock göra egna dörrar...

/Magnus

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-05 19:38

Kaffekoppen skrev:Vi sågade ut hål i bakstyckena [...]

Aha, du har alltså gjort någonting liknande själv. Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?

(Min fru såg nämligen ut som ett frågetecken när jag försökte förklara att vi ska "använder köksskåp som stereobänk". En bild gör det nog lättare att diskutera kring en lösningen för oss.)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-05 19:40

Slartibartfast skrev:Har ett tips jag kör med själv:
Bild
"minhembiolänk"
Fast med bara två dörrar dårå. Finns med både glas- och trädörrar.

Såg ju också trevligt ut!
Mvh
Patrik Berglund

Återgå till Generellt om hifi